Oorspronkelijk geplaatst door flappy
Bekijk Berichten
Kreeg vandaag een wagen binnen, had een storing op de injectie.
Met de laptop gekeken, storing : mislukte regeneraties roetfilter overschreden.
Wat dus wil zeggen dat de wagen zichzelf niet heeft kunnen regenereren. Te korte ritten, wagen die zijn temperatuur niet behaald, ...
Eens deze storing in je systeem zit zal het motormanagement het meestal dus ook niet meer toelaten om te regeneren uit zichzelf.
Ben daarna zo'n 40 minute op de autostrade gaan rijden in 4de, tegen de 3500-4000 toeren aan. Wagen was dus goed op temperatuur. Wetende dat een regeneratie zo'n 15-18 minuten duurt.
Geen resultaat echter, filter niet gereinigd en storing blijft.
Geforceerde regeneratie uitgevoerd (duurt zo'n 45-50 minuten met opwarmingsprocedure bij inbegrepen) en probleem opgelost.
Vind het vrij raar dat jij zegt dat dit de wagen schaadt... Akkoord, op de weg op zijn natuurlijke manier regenereren is beter.
Door een regeneratie te starten met de laptop gaat de wagen vanzelf eerst de motor opwarmen, eens de gewenste temperaturen bereikt zijn gaat het motortoerental verhoogd worden naar +/- 2000/min. Op bepaalde momenten wordt dan een klein beetje de inspuiting verlaat waardoor er onvebrande brandstofesten mee in de uitlaat verbrand worden, wat dus de temperatuur doet toenemen en de filter schoonbrand.
Trouwens, wat sommige hier zeggen van die 10 minuten ofzo niet te onderbreken klopt vaak ook niet hoor. De meeste wagens gaan hun regeneratie niet afbreken tenzij je de motor stillegt terwijl de regeneratie bezig is. als je bevoorbeeld voor een rood licht komt te staan gaat die regeneratie rustig verder hoor, wel vertraagd uiteraard.
Comment