Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roetfilter ... (snel verstopt) ? (regeneratie)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
    ge krijgt hetzelfde gedaan als ge dat rijdend doet

    10 minuten aan 4000 rpm met een warmgereden motor en de roetfilter is terug proper

    'k kan me niet van de indruk ontdoen dat er hier heel wat urban legends de ronde doen over roetfilters

    moest ik de mijne binnendoen voor een filter (en dat is nog een goede 70.000 km's) zou me dat mits een ruilfilter 800€ kosten en moest ik een nieuwe laten steken 1500€.
    Twee rechterhanden dat ik heb, doe ik het dus zelf en reinig ik mijn filter met de hogedruk reiniger. Kost: een beetje electriciteit en wat regenwater. De boel droogblazen met een verstrippistool en hup weer goed voor 180.000 km's.

    En voor de rest heb ik heeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeel rijplezier in mijn mazoutstoof. En ja ik kan vergelijken, ik heb hier nog 3 benzinemotoren staan om te vergelijken waarvan 1 gti...
    Ook niet altijd.

    Kreeg vandaag een wagen binnen, had een storing op de injectie.
    Met de laptop gekeken, storing : mislukte regeneraties roetfilter overschreden.

    Wat dus wil zeggen dat de wagen zichzelf niet heeft kunnen regenereren. Te korte ritten, wagen die zijn temperatuur niet behaald, ...

    Eens deze storing in je systeem zit zal het motormanagement het meestal dus ook niet meer toelaten om te regeneren uit zichzelf.

    Ben daarna zo'n 40 minute op de autostrade gaan rijden in 4de, tegen de 3500-4000 toeren aan. Wagen was dus goed op temperatuur. Wetende dat een regeneratie zo'n 15-18 minuten duurt.

    Geen resultaat echter, filter niet gereinigd en storing blijft.

    Geforceerde regeneratie uitgevoerd (duurt zo'n 45-50 minuten met opwarmingsprocedure bij inbegrepen) en probleem opgelost.

    Vind het vrij raar dat jij zegt dat dit de wagen schaadt... Akkoord, op de weg op zijn natuurlijke manier regenereren is beter.

    Door een regeneratie te starten met de laptop gaat de wagen vanzelf eerst de motor opwarmen, eens de gewenste temperaturen bereikt zijn gaat het motortoerental verhoogd worden naar +/- 2000/min. Op bepaalde momenten wordt dan een klein beetje de inspuiting verlaat waardoor er onvebrande brandstofesten mee in de uitlaat verbrand worden, wat dus de temperatuur doet toenemen en de filter schoonbrand.





    Trouwens, wat sommige hier zeggen van die 10 minuten ofzo niet te onderbreken klopt vaak ook niet hoor. De meeste wagens gaan hun regeneratie niet afbreken tenzij je de motor stillegt terwijl de regeneratie bezig is. als je bevoorbeeld voor een rood licht komt te staan gaat die regeneratie rustig verder hoor, wel vertraagd uiteraard.

    Comment


    • die 10 minuten gelden als ge aan zelfreiniging doet en niet via de geforceerde manier via de electronica
      enfin, zo werkt het toch bij peugeot en die hebben een andere dpf dan bij volkswagen omdat er met een additief (eolis) gewerkt wordt dat de verbrandingstemperatuur van de roetdeeltjes al rond de 350°C op gang brengt en niet op de normale 450°C. Die 100°C verschil maakt net dat het systeem van PSA tot hiertoe relatief weinig problemen heeft ondervonden net omdat de reiniging van de filter sneller opgang komt.
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door ICM Bekijk Berichten
        Velen zeggen dat ze ervaren wanneer die regeneratie aan de gang is.

        Mij is er alvast nog nooit iets opgevallen. Hoe zou dat moeten aanvoelen?
        Heb het bij mijn cabje ook nog nooit ondervonden.

        Comment


        • Ik hoor de werking van het DPF beter dankzij andere einddempers eh.
          Dan is het gemakkelijk om te weten wanneer zo'n DPF aan een regeneratie start.
          Effe zomaar een uur lang aan 4000tr/min rijden, helpt dus helemaal niks, integendeel.

          Onder bepaalde omstandigheden start zo'n regeneratie, één van de voorwaarden moet voldaan zijn, namelijk of die filter bijna "vol" zit veronderstel ik.
          En anders doet 'ie dus niks. Zolang die regeneratie niet bezig is, maak je het alleen maar erger.

          Zodra de regeneratie echter start, mag je al eens in de toeren gaan, maar het is de auto die het moment uitkiest en niemand anders
          Eens bezig, stijgt het verbruik een beetje.
          Ook via de gasrespons voel je een kleine hesistatie wanneer je even van en weer op het gas gaat.
          En dan eerder specifiek voor diegene die een andere uitlaat hebben, begint de klank zwaarder te worden (kan luid resoneren).

          Als ik dus merk dat 'ie aan een regeneratie begonnen is, blijf ik effe rondrijden totdat 'ie stopt.
          Op minder dan een half uurtje is dat meestal in orde en mits wat geluk, is dat niet wanneer je thuis aankomt.
          Je voelt de lichte hestitatie op de gasrespons verdwijnen.
          Verbruik zakt naar normale waardes.
          En het geluid resoneert niet meer zo hard als voordien, 'ie maakt duidelijk meer lawaai dan wanneer de DPF "vol" stak (nogmaals, waarschijnlijk enkel hoorbaar met ander uitlaatsysteem).

          Dit is maar mijn ervaring met de Audi. Zoals ik mijn auto gebruik, gaat die DPF ongeveer elke 2 a 3 weken eens regenereren.

          Comment


          • de 4000 rpm werkt wel... bij psa tenminste toch

            als uw uitlaatgassen altijd warm genoeg zouden staan zou uw roetfilter nooit geen werk hebben... bij die van psa tenminste toch
            die heeft ook een druksensor om de regeneratie electronisch in gang te zetten, maar nogmaals doet ge altijd autostrade gaat die weinig werk hebben wegens uitlaatgassen die al warm genoeg zijn (dus meer dan 350°C)
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • heb er nou 5000 km opzitten en ben nogal gevoelig naar mijn auto's toe

              behalve dat de smart af en toe 1000o/m bij relantie gaat draaien ipv 800, heb ik nog nix gemerkt kwa draaien of respons

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                heb er nou 5000 km opzitten en ben nogal gevoelig naar mijn auto's toe

                behalve dat de smart af en toe 1000o/m bij relantie gaat draaien ipv 800, heb ik nog nix gemerkt kwa draaien of respons
                Bij het starten met koud weer kan dat toerental inderdaad wat oplopen, zoiets als nen automatische choke, bij mij is het zo'n 900 o/m ipv; de normale 800, maar eens de motor wat gedraaid heeft valt dat terug op 800 ?

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                  Effe zomaar een uur lang aan 4000tr/min rijden, helpt dus helemaal niks, integendeel.
                  Ik ga niet het tegendeel beweren.. maar .. als ik rustig alles op een rijtje zet.

                  Het regenereren gebeurt door middel van een kunstmatige langdurige hoge temperatuur te bewerkstelligen.
                  Eens?

                  Het klinkt niet geheel onlogisch als iemand stelt dat een x periode aan 4000 toeren per minuut draaien hetzelfde bewerkstelligt, namelijk een langdurige hoge temperatuur van de uitlaatgassen?


                  Mijn ervaringen: duurt ongeveer tien a vijftien minuten en ik merk dat door een andere gasrespons, licht ander geluid en een enorm hoog verbruik (ongeveer het dubbele)

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                    Het klinkt niet geheel onlogisch als iemand stelt dat een x periode aan 4000 toeren per minuut draaien hetzelfde bewerkstelligt, namelijk een langdurige hoge temperatuur van de uitlaatgassen?
                    Voor mij wel, maar ik ben geen techneut.
                    'k Beschrijf maar m'n ervaring, dat het mij eerder een on/off verhaal lijkt. Ik bedoel daarmee dat een DPF wel ten alle tijde partikels vangt, maar om aan een echte schoonmaak te beginnen, er wellicht meer moet gebeuren? Misschien behaal je die benodigde temperatuur niet door enkel en alleen maar aan 4000tr/min te rijden... dan moet de DPF meer partikels vangen dan normaal en prop je 'em voller ipv schoner. Ik weet het niet eh, maar dat is gewoon een bedenking die ik maak.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door logic Bekijk Berichten
                      Dit is maar mijn ervaring met de Audi. Zoals ik mijn auto gebruik, gaat die DPF ongeveer elke 2 a 3 weken eens regenereren.



                      Heb nog nooit iets merkbaars ondervonden.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                        Bij het starten met koud weer kan dat toerental inderdaad wat oplopen, zoiets als nen automatische choke, bij mij is het zo'n 900 o/m ipv; de normale 800, maar eens de motor wat gedraaid heeft valt dat terug op 800 ?
                        is niet met starten, midden in de rit, zoals vanochtend bij 6°
                        en bij een diesel heb ik sowieso nog nooit iets gemerkt van choke-werking

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                          en bij een diesel heb ik sowieso nog nooit iets gemerkt van choke-werking
                          Toch wel hoor, hier.

                          De E zal een paar seconden een paar 100 toeren hoger draaien bij een koudstart.
                          De Xsara zelfs een paar minuten of langer...

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Ken_DS Bekijk Berichten


                            Door een regeneratie te starten met de laptop gaat de wagen vanzelf eerst de motor opwarmen, eens de gewenste temperaturen bereikt zijn gaat het motortoerental verhoogd worden naar +/- 2000/min. Op bepaalde momenten wordt dan een klein beetje de inspuiting verlaat waardoor er onvebrande brandstofesten mee in de uitlaat verbrand worden, wat dus de temperatuur doet toenemen en de filter schoonbrand.



                            .
                            bij mij draaide die toch met de laptop op 3500 toeren hoor.
                            ik had op mijn vorige auto een andere einddemper. Tijdens de regeneratie wordt je zot dan.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                              Toch wel hoor, hier.

                              De E zal een paar seconden een paar 100 toeren hoger draaien bij een koudstart.
                              De Xsara zelfs een paar minuten of langer...
                              ja oke, maar bij de smart kan geen sprake zijn van choke
                              want het is niet in het begin van de rit

                              Comment


                              • Nee natuurlijk niet, zou alleen in het begin mogen zijn.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                                  bij mij draaide die toch met de laptop op 3500 toeren hoor.
                                  ik had op mijn vorige auto een andere einddemper. Tijdens de regeneratie wordt je zot dan.
                                  Dat zal zoiezo van merk tot merk, en wagen tot wagen afhangen he.

                                  Ik spreek hier over een Renault Scenic.

                                  Comment


                                  • bij fiat gaat er tenminste een oranje lampje branden zodat je weet wat er gebeurt, dan is het kwestie van de wagen niet af te leggen

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                                      bij fiat gaat er tenminste een oranje lampje branden zodat je weet wat er gebeurt, dan is het kwestie van de wagen niet af te leggen
                                      Idd, sommige wagens geven eerst een teken/signaal om aan te tonen dat er een regeneratie bezig is.

                                      Sommige wagens zullen ook op het dashboard aangeven om door te rijden en de motor niet stil te leggen als de roetfilter dreigt verstopt te geraken (dus als er al een aantal regeneraties mislukt zijn).

                                      Comment


                                      • de filter van renault trekt 'op geen kloten' om het plastisch uit te drukken

                                        de enige twee systemen die goed hun werk doen zijn die van VAG en van PSA. Die van PSA zit momenteel ver onder de euronorm 5 voor roetuitstoot. Men vermoedt (hoewel de normen nog niet volledig vastliggen) dat zelfs euronorm 6 makkelijk gehaald wordt met het huidige systeem (roetuitstoot dan toch).
                                        www.peugeotforum.be

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Ken_DS Bekijk Berichten
                                          Idd, sommige wagens geven eerst een teken/signaal om aan te tonen dat er een regeneratie bezig is.

                                          Sommige wagens zullen ook op het dashboard aangeven om door te rijden en de motor niet stil te leggen als de roetfilter dreigt verstopt te geraken (dus als er al een aantal regeneraties mislukt zijn).
                                          bij mijn baas zijn range rove ris dit ook.
                                          Das wel handig.
                                          Bij de zafira is het te laat als er een lampje gaat branden

                                          Comment

                                          Working...
                                          X