Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roetfilter ... (snel verstopt) ? (regeneratie)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Roetfilter verplicht vanaf 01-2011

    Vanaf 01-2011 wordt in Europa de roetfilter algemeen verplicht op alle nieuwe dieselmotoren

    Als de Belg zijn koopgedrag niet aanpast zal +/- 60% problemen krijgen mijn zijn roetfilter. Ondertussen maken de garages ook extra winst via de verkoopprijs en via het onderhoud en vooral de herstellingen.

    Turbo’s, injectiepomp, brandstofpomp, egr-klep, wervelkleppen, roetfilters, koppeling met drukkingsgroep, startmotoren, dynamo’s, kosten veel meer dan bij een vergelijkbare benzine motor (en niet te vergeten vlugger vervanging van banden)

    De officiële verbruikcijfers bevoordelen bovendien, diesels, SUV’s en monovolumes. Deze cijfers worden namelijk bepaald op een rollenbank, bijgevolg wordt er geen rekening gehouden met het meergewicht van een diesel +/- 10% , nog met het extra gewicht en luchtweerstand van SUV of monovolume.

    Mensen, vergelijken hun oude benzine auto met een “moderne” diesel. Sommige automerken verkopen in België bovendien niet al hun benzine modellen (om extra winst te maken)

    Verkopers laten uitschijnen dat een diesel met een koppel van 320 Nm, t.o.v een benzine met 160 Nm, 2x beter optrekt. “Jan modaal” weet echter niet dat de totale versnellingsbak verhouding +/-45% groter is en het gewicht is +/- 10% meer. Bovendien is dit koppel slecht over +/- 1000 t/min beschikbaar. Bij een moderne benzinemotor (VVT en zonder turbo) is deze trekkracht over 4500 t/min beschikbaar

    Ook is de stijging van het verbruik bij airco en een moderne automatische versnellingbak en CVT (zelf met 5, 6 of 7 versnellingen) hoger bij een diesel dan bij een benzine. (ongeveer + 0.5lt en +1.25 lt voor diesel t.o.v. 0.25lt en +0.5lt bij een benzine) (gerobotiseerde versnellingsbak uiteraard niet)

    De regering dacht vroeger, het co2 probleem op te lossen door diesel te promoten.

    Tegen 01-2016 moet de accijns van diesel gelijk zijn aan benzine. Diesel wordt tegen dan dus duurder dan benzine. In de meeste andere landen wachtte men niet zolang… tot Europa dit verplicht

    In België kijkt men nu eenmaal niet verder dan de kerktoren. Als men 20.000 km/jaar rijd denkt 50% dat ze rijk worden, omdat ze met een diesel rijden…

    Comment


    • Ik heb bijna 2 jaar met een Zafira gereden, altijd opt gemakske. En heb nooit troubles gehad met de roetfilter. Hij reinigde om de 1000 km, van de eerste tot de laatste km tot ik hem had. Heb hem nooit 10 min laten bollen aan 4000 rpm.
      Wagen was 22 maanden oud toen ik hem verkocht en had 55000km. Omdat ik in de toekomst nog minder km's ga maken, omgeruild op een Peugeot 207 1.4 benzine.
      In het begin toch effe wennen aan het gebrek aan koppel, ma nu heb ik toch ook redelijk wat rijplezier met mijn 95 pk's
      In de toekomst alleen nog benzine turbo voor mij (1.4 of 1.6)
      2012 Opel Astra ST Ecoflex
      2009 Opel Astra Ecoflex

      Comment


      • Veel problemen komen ook steeds bij dezelfde mensen voor. Zij die te weinig km's maken
        (lees: enkel rond de kerktoren rijden), maar ook bij deze die niet op onderhoud gaan bij de concessiehouder.En aldus alle software-updates (waarbij er regelmatig toch softwarepakketjes bijzitten die over het motormanagement en dan in 't bijzonder de regeneratie van het DPF- spreken/verbeteren) mislopen.
        En last but not least, de gebruikte olieën en brandstofkwaliteit (goedkoop is slechtkoop).
        C2/C3 in één produkt(motorolie) als zijnde Shell Helix Ultra Extra 5W-30 is een wonderolie voor je diesel met DPF-filter.
        Last edited by ; 21/03/2010, 10:06.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Quo Vadis Bekijk Berichten
          Ook is de stijging van het verbruik bij airco en een moderne automatische versnellingbak en CVT (zelf met 5, 6 of 7 versnellingen) hoger bij een diesel dan bij een benzine. (ongeveer + 0.5lt en +1.25 lt voor diesel t.o.v. 0.25lt en +0.5lt bij een benzine) (gerobotiseerde versnellingsbak uiteraard niet)
          van de autobak kan ik je deels gelijkgeven, mijn golfke tdi automaat 4 vitess was een echte zuiper, terwijl mijn clk benzine idd weinig extra zoop

          maar dat van de airco
          waarom zou er zo'n verschil opzitten

          Comment


          • indien die roetfilter nu defect zou zijn, zou het niet mogelijk zijn om deze te verwijderen?
            ( mits een software aanpassing van de chip)
            Zouden ze dit merken op de keuring? ( eventueel de roetfilter leegslaan)

            Wat als je het roetfilterverhaal nu eens nuchter bekijkt is het toch ne hoop zever die niet echt nodig is, idem als egr ( deze kan je nog afdichten).

            Als hij moet regeneren verbruikt hem meer, en af en toe een rondje tegen 4000 tr rijden helpt het milieu ook niet echt.

            En later als de roetfilter defect is wat doen ze er dan mee?? Verbranden?

            Comment


            • ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat een dpf stuk moet
              zeiden ze van de katalisators in 86 ook, en kijk...

              er zit hier op het forum al redelijk wat diesels met dpf...en omdat nu 1-tje rateert, gechipped nb
              is heel die zever slecht ?

              ik heb er geen idee van hoe ze de filters ontmantelen, maar ik gok op heel hoge temperatueren

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door t'web Bekijk Berichten
                Veel problemen komen ook steeds bij dezelfde mensen voor. Zij die te weinig km's maken
                (lees: enkel rond de kerktoren rijden), maar ook bij deze die niet op onderhoud gaan bij de concessiehouder.En aldus alle software-updates (waarbij er regelmatig toch softwarepakketjes bijzitten die over het motormanagement en dan in 't bijzonder de regeneratie van het DPF- spreken/verbeteren) mislopen.
                En last but not least, de gebruikte olieën en brandstofkwaliteit (goedkoop is slechtkoop).
                C2/C3 in één produkt(motorolie) als zijnde Shell Helix Ultra Extra 5W-30 is een wonderolie voor je diesel met DPF-filter.
                ik weet dat de antara en insignia speciale motorolie hebben voor de dpf motoren.
                Voor de astra en zafira is dat niet nodig volgens de dealer.

                Wat is er dan zo speciaal aan die olie?

                Comment


                • In 't kort...alle diesels met gesloten roetfilter, hebben speciale olie nodig type ACEA C1,C2 of C3

                  Dit z'n zogenaamde 'low saps olieën' (dat wil zeggen, de motorolie bevat lage hoeveelheden asgevende componenten, fosfor en zwavel). Daardoor wordt de levensduur van het roetfilter verlengd.

                  Je kan het vergelijken met een kolenkachel van vroeger, de kolen verbrandde, maar het achtergebleven as, moest weggegooid worden.Naargelang de kwaliteit v/d kolen was er minder of meer asvorming.
                  In het DPF-filter is dit net hetzelfde, het regeneratieprogramma, v/h vtg. heeft geen problemen met het verbranden van de tijdelijk opgeslagen roet, maar wel met de asvormende delen die achterblijven in het filterelement, komende v/d motorolie en kwaliteit van de gebruikte mazoutbrandstof.Hoe slechter deze zijn, hoe vlugger problemen met het filter.

                  De ACEA codes spelen hierop in, hier komt nog eens bij kijken, dat hoe dunner de olie hoe gemakkelijker starten in de winter bvb.=minder wrijving= minder verbruik, terwijl hoe dikker betere smering, maar meer wrijving=meer verbruik.
                  C1=flinterdun met weinig asvormende elementen erin=weinig smering
                  C2=dunne olie maar net ietjes dikker als C1
                  C3= dikker als voorgaanden = betere smering
                  Alle drie zijn geschikt voor voertuigen met lange onderhoudstermijnen.

                  Comment


                  • ok
                    vanaf dan komt er alleen nog maar van die low saps olie in dan

                    zal de dealer eens op zijn vingers tikken

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                      van de autobak kan ik je deels gelijkgeven, mijn golfke tdi automaat 4 vitess was een echte zuiper, terwijl mijn clk benzine idd weinig extra zoop

                      maar dat van de airco
                      waarom zou er zo'n verschil opzitten
                      Uit eigen ervaring weet ik dat er een groot verschil is, tss een diesel en benzine motor, in de stijging van het meerverbruik bij gebruik van airco (en automatic)

                      Dit komt allebei, omdat een dieselmotor, in een veel kleiner toerental bereik rendabel is
                      Bij een diesel ligt dit tss 2000 / 2500 t.o.v. 2000 / 6300 bij een benzine met VVT (variabele kleppentiming)

                      Bovendien voel je, bij een diesel als je de airco inschakelt, dat het veel moeilijker is om, vanuit stilstand weg te rijden. Je moet extra je gaspedaal indrukken om niet stil te vallen. (tdi 90 pk zonder automaat) Bij de meeste benzine motoren voel je dit gewoon niet!

                      Het VITO te Mol kwam tot de zelfde vaststelling

                      Last edited by ; 21/03/2010, 23:56.

                      Comment


                      • Na het manueel doorbranden met de tech2 bij de dealer heeft hij het nog steeds.
                        Nu gaat men de egr klep testen op goede werking en de auto terug op zijn originele software zetten.
                        Ik mocht dit toch gratis terug laten updaten bij Bruno.
                        Indien het te snel regenereren dan weg is , ligt de oorzaak toch bij de tuning van Shiftech.
                        We zullen zien. Bruno beweert dat het daar niet aan kan liggen.
                        Dus meer nieuws over een week hopelijk.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Quo Vadis Bekijk Berichten
                          Bovendien voel je, bij een diesel als je de airco inschakelt, dat het veel moeilijker is om, vanuit stilstand weg te rijden. Je moet extra je gaspedaal indrukken om niet stil te vallen. (tdi 90 pk zonder automaat) Bij de meeste benzine motoren voel je dit gewoon niet!
                          dat hangt gewoon van wagen tot wagen en en het type airco

                          golf tdi, mercedes clk benzine en cdi, smart cdi, nix geen prob met de airco, ik voel nix
                          mercedes 280 en 260 benzine, ford escort 1600 benzine, nix geen vermogen weer op de momenten de compressor draait

                          Comment


                          • Ik voel ook geen verschil tussen airco op of af. (Freelander Td4 Steptronic).

                            Comment


                            • En de halfopen aftermarket filters? Hoe worden die 'gereinigd'?

                              Gewoon uit zichzelf? Dus dan is een warme motor nog noodzakelijker?
                              2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                              Comment


                              • die moeten normaal gezien om de X-aantal km's gereinigd worden, plus dat die de echte fijne deeltjes niet tegenhouden. die houden enkel de grotere deeltjes tegen.
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • je bent nog ni beter af als met een oude diesel

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Quo Vadis Bekijk Berichten

                                    Bovendien voel je, bij een diesel als je de airco inschakelt, dat het veel moeilijker is om, vanuit stilstand weg te rijden. Je moet extra je gaspedaal indrukken om niet stil te vallen. (tdi 90 pk zonder automaat) Bij de meeste benzine motoren voel je dit gewoon niet!
                                    WTF

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Quo Vadis Bekijk Berichten

                                      De officiële verbruikcijfers bevoordelen bovendien, diesels, SUV’s en monovolumes. Deze cijfers worden namelijk bepaald op een rollenbank, bijgevolg wordt er geen rekening gehouden met het meergewicht van een diesel +/- 10% , nog met het extra gewicht en luchtweerstand van SUV of monovolume.
                                      Dat geloof je toch zelf niet?

                                      Vergelijk eens twee auto's van hetzelfde merk, met identiek dezelfde motor...

                                      Eentje in een X5 en eentje in een 3 serie.

                                      Volgens jouw theorie zouden die hetzelfde normverbruik hebben. Want, het enige verschil is de luchtweerstand en het gewicht, en die tellen niet mee.

                                      Guess what

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door msxx Bekijk Berichten
                                        Dat geloof je toch zelf niet?

                                        Vergelijk eens twee auto's van hetzelfde merk, met identiek dezelfde motor...

                                        Eentje in een X5 en eentje in een 3 serie.

                                        Volgens jouw theorie zouden die hetzelfde normverbruik hebben. Want, het enige verschil is de luchtweerstand en het gewicht, en die tellen niet mee.

                                        Guess what


                                        neen!
                                        Dit zeg ik helemaal niet.Een X5 moet niet het zelfde normverbruik hebben, als een 3 serie (met de zelfde motor)

                                        Een X5 zal altijd een hoger normverbruik hebben ook op een rollenbank, want:
                                        - een X5 heeft een kortere (totale) versnellingbakverhouding dan een 3 serie (omdat zijn luchtweerstand veel groter zal is en omdat hij een groter gewicht heeft) bijgevolg draait die motor meer toeren, bij een lagere topsnelheid, dus extra rendementverlies
                                        - Omdat een X5 een 4x4 is, zitten er ook nog 2 extra differentiele /reductiebakken in de aandrijflijn, dit kost ook nog eens extra energie (+ alle extra aandrijfassen en enz)

                                        Ook een Monovolume heeft een kortere totale versnellingsbak reductie tov een vergelijkbaar model van het zelfde merk
                                        De meeste monovolumes verliezen 10 tot 25 km/u aan topsnelheid (hoe hoger de topsnelheid hoe groter het verlies) bijgevolg stijgt hun verbruik +/- evenredig met hun verlies aan topsnelheid

                                        Comment

                                        Working...
                                        X