Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roetfilter ... (snel verstopt) ? (regeneratie)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Quo Vadis Bekijk Berichten
    neen!
    Dit zeg ik helemaal niet.Een X5 moet niet het zelfde normverbruik hebben, als een 3 serie (met de zelfde motor)

    Een X5 zal altijd een hoger normverbruik hebben ook op een rollenbank, want:
    - een X5 heeft een kortere (totale) versnellingbakverhouding dan een 3 serie (omdat zijn luchtweerstand veel groter zal is en omdat hij een groter gewicht heeft) bijgevolg draait die motor meer toeren, bij een lagere topsnelheid, dus extra rendementverlies
    - Omdat een X5 een 4x4 is, zitten er ook nog 2 extra differentiele /reductiebakken in de aandrijflijn, dit kost ook nog eens extra energie (+ alle extra aandrijfassen en enz)

    Ook een Monovolume heeft een kortere totale versnellingsbak reductie tov een vergelijkbaar model van het zelfde merk
    De meeste monovolumes verliezen 10 tot 25 km/u aan topsnelheid (hoe hoger de topsnelheid hoe groter het verlies) bijgevolg stijgt hun verbruik +/- evenredig met hun verlies aan topsnelheid
    X5 en 3 serie was een ongelukkig voorbeeld dan.

    Volgende voorbeeld dan maar, allebei dezelfde motor en met DPF:

    Passat

    5.7 gemiddeld
    Topsnelheid 206km/h

    Golf

    5.0 gemiddeld
    Topsnelheid 210km/h

    Comment


    • Een passat zal een kortere 1 & 2 versnelling hebben (gewicht van de auto is groter)
      Waarschijnlijk zitten er ook bredere banden banden op (groteren rolweerstand, ook op rollenbank)

      Details ivm het bepalen van het normverbruik: die zijn europees bepaald, maar ondertussen achterhaald (zie onderstaande links)

      http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=606

      http://de.wikipedia.org/wiki/Fahrzyklus

      http://www.emis.vito.be/nieuwsberich...n-normverbruik

      Bevoordeeld grote en zware auto's (vooral diesel) met een slechte stroomlijn! Evenals hybride wagens.
      Er wordt b.v. maar een beperkt aantal seconden tegen 120 km/u gereden op een totale test duur van 2x 10 minuten
      Met een benzine auto kon ik vroeger (10 jaar geleden) 1.5 liter onder het zijn normverbruik blijven. Met mijn huidige benzine nog 0.3 lt. (Opel Vectra's). Het normverbruik hiervan is ondertussen wel 2.1 liter gedaald
      Met een Corsa benzine van mijn vrouw halen we juist het normverbruik

      Comment


      • en als je vandaag een nieuw gelanceerde expliciet zuinige auto koopt haal je de norm niet meer

        (terwijl ik met mijn 2004 diesel-automaat-airco er ook een liter onderzat)

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Quo Vadis Bekijk Berichten
          Een passat zal een kortere 1 & 2 versnelling hebben (gewicht van de auto is groter)
          Waarschijnlijk zitten er ook bredere banden banden op (groteren rolweerstand, ook op rollenbank)

          Details ivm het bepalen van het normverbruik: die zijn europees bepaald, maar ondertussen achterhaald (zie onderstaande links)





          Beste bezoeker,De pagina die u wilt bekijken bestaat niet meer. Zoekrobotten, zoals Google, linken nog steeds naar pagina's van onze oude website, terwijl die niet langer geldig zijn op de nieuwe. Dit zal in de komende periode vanzelf opgelost worden...


          Bevoordeeld grote en zware auto's (vooral diesel) met een slechte stroomlijn! Evenals hybride wagens.
          Er wordt b.v. maar een beperkt aantal seconden tegen 120 km/u gereden op een totale test duur van 2x 10 minuten
          Met een benzine auto kon ik vroeger (10 jaar geleden) 1.5 liter onder het zijn normverbruik blijven. Met mijn huidige benzine nog 0.3 lt. (Opel Vectra's). Het normverbruik hiervan is ondertussen wel 2.1 liter gedaald
          Met een Corsa benzine van mijn vrouw halen we juist het normverbruik
          Zonder meer interessante links, thx daarvoor!

          Wel is het zo dat de luchtweerstand wel meegenomen wordt. Volgens jouw wikipedia link in ieder geval. Klinkt me ook logischer in de oren?

          Für die Ermittlung des Verbrauchs eines Fahrzeugs müssen zunächst die Fahrwiderstände (Roll- und Luftwiderstand) des Fahrzeugs auf der Straße exakt ermittelt werden. Dann werden die gemessenen Fahrwiderstände auf einen Rollenprüfstand übertragen und dann ein genormter Fahrzyklus abgefahren.

          Comment


          • ging dit niet over roetfilters?

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
              ging dit niet over roetfilters?
              Vorige pagina, bovenaan beginnen lezen :-)

              Roetfilter verplicht > Belgen komen in de misere > Belgen kijken alleen naar normverbruik

              Cirkeltje rond :-)

              In de misere komen door misleidende verbruikscijfers die als aanleiding dienen voor aanschaf van een diesel (die vanaf 1-1-2011 voorzien zal zijn van een ro(e)tfilter )

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Quo Vadis Bekijk Berichten
                De regering dacht vroeger, het co2 probleem op te lossen door diesel te promoten.

                Tegen 01-2016 moet de accijns van diesel gelijk zijn aan benzine. Diesel wordt tegen dan dus duurder dan benzine. In de meeste andere landen wachtte men niet zolang… tot Europa dit verplicht

                In België kijkt men nu eenmaal niet verder dan de kerktoren.
                Nochtans al een oud bericht:

                Injectiemotor vervuilt

                In West-Europa krijgen vooral dieselauto's de schuld van roetdeeltjes in de lucht. Deels terecht, maar het aandeel wordt overdreven, zeggen wetenschappers. 'Het is een misverstand dat diesels schadelijker zijn dan benzineauto's', zegt Michiel Makkee van de TU Delft zelfs. Natuurlijk, een oude diesel-Mercedes van 25 jaar pompt veel te veel rotzooi in de lucht -- het is roetdeskundige Makkee een raadsel waarom die dingen nog steeds door de APK komen.

                Maar de moderne dieselmotoren verbranden veel beter en stoten dus veel minder roet uit. Bij benzineauto's is de ontwikkeling juist omgekeerd verlopen. 'Er is een trend naar veel meer directe inspuiting bij benzineauto's', zegt Makkee. Ooit hadden alle benzineauto's een carburateur, die de benzinenevel goed met lucht vermengt voordat het mengsel in de motor belandt. Daarna gingen steeds meer fabrikanten over op injectiemotoren: de menging van brandstof en lucht vond plaats in de luchtleidingen.

                Bij de nog modernere motoren met directe inspuiting worden de heel kleine benzinedruppeltjes direct in de motorcilinders gespoten. Dat levert enerzijds een hoger rendement op, doordat er minder warmteontwikkeling optreedt. Maar het nadeel is dat de kleine druppeltjes vaak niet genoeg tijd krijgen om volledig te verdampen; en dat leidt tot roetvorming. Makkee: 'Benzineauto's met directe inspuiting, zoals de Mitsubishi GDI- en Volkswagen FSI-motoren, stoten meer schadelijke roetdeeltjes uit dan moderne diesels, zeker als die laatste ook nog eens een roetfilter hebben.'

                Read more: http://www.intermediair.nl/artikel/a...#ixzz0ipe26y8R
                Wie weet kijken ze toch verder dan hun neus lang is, weliswaar zonder het te beseffen.

                Comment


                • waar is de tijd van de dubbele weber, delorto's,...

                  Comment


                  • ik ben net naar de keuring geweest met een 5 jaar oude 307sw 1600 hdi fap, km-stand 45091, alleen stadsverkeer nog geen fap-shit tot op vandaag

                    er hing een extra-tankje onder de wagen, nogal goedkoop bevestigd, is dat de regeneratievloeistof ??

                    achter me stond een pakweg 60 jarige dame met een 190 diesel van net 20 jaar en 135000 km, dieselrijders zonder km's zijn van alle tijden
                    190d ging probleemloos door de roettest

                    Comment


                    • Die zal langer rijden met die MB zonder milieu restricties dan de meeste van ons.

                      Comment


                      • ik zou doodgraag eens weten wat een moderne motor zou zuipen, zoals bvb de 1.3 jtd van de corsa, zonder alle milieu-restricties

                        Comment


                        • zeker ne liter minder

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                            waar is de tijd van de dubbele weber, delorto's,...
                            Zonder de Zenith te vergeten .......

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                              Zonder de Zenith te vergeten .......
                              jamaar zo oud ben ik nu ook weer niet

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                                jamaar zo oud ben ik nu ook weer niet
                                En dan spreken we nog niet over de Stromberg en de SU ????

                                DE simpelste van allemaal die SU, ook de koudstart was fantastisch, gewoon de sproeier wat naar beneden trekken zodat er meer benzine kon uitlopen en dat was het......

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                                  jamaar zo oud ben ik nu ook weer niet
                                  Dan ben jij dat niet op die foto die ik bij u thuis zien hangen heb ????
                                  Bijgevoegde Bestanden

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                    Dan ben jij dat niet op die foto die ik bij u thuis zien hangen heb ????
                                    je hebt je van huis gemist (aderverkalking? ) . grijs worden zit niet in de familie. pa is 63 en heeft geen enkel grijs haar

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                                      je hebt je van huis gemist (aderverkalking? ) . grijs worden zit niet in de familie. pa is 63 en heeft geen enkel grijs haar
                                      Den deze heeft ook geen enkel grijs haar ......
                                      Bijgevoegde Bestanden

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                                        je hebt je van huis gemist (aderverkalking? ) . grijs worden zit niet in de familie. pa is 63 en heeft geen enkel grijs haar
                                        En 63 jaar, het zou er nog moeten aan mankeren .....zo'n jonkie.

                                        Comment


                                        • hij ziet er meer uit gelijk een beatle dan met zo'n vleesklak. (compleet met bakkebaarden en al)
                                          zal al blij zijn als ik de gezegende leeftijd van 63 berijk, jonkie of niet

                                          Comment

                                          Working...
                                          X