Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roetfilter ... (snel verstopt) ? (regeneratie)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    een tabel, in opdracht van het hollandse ministerie verkeer en water



    volgens die tabel, zijn alle extra verbruikers percentsgewijs hoger bij een benzine, als bij een diesel
    Wel vreemd dat bij zowat alle autofabrikanten, de stijging van het meerverbruik van een diesel hoger is dan een benzine (met gelijkaardige automatische versnellingsbak)

    Hieronder een voorbeeld met die nieuwe Opel Astra (met de meest recente verbruikcijfers!)
    Vooral in stadsverkeer is het verschil groot (1.7 L meer met diesel tov 1.1 L en 1.5 L
    Op gewone weg is het verschil 0.7 L meer met diesel tov 0L en 0.5L

    Of je deze verbruikcijfers in de praktijk haalt zal vooral afhangen van je rechtervoet!. Het verschil (van de stijging in verbruik) tussen benzine en diesel blijft!

    Als een diesel extra belast wordt stijgt het verbruik meer dan met een benzine
    Dit verschil was er 30 jaar geleden ook al (ook al had toen bijna alleen Mercedes een diesel automatic)

    Waarom dit verschil groter is kan niemand mij vertellen.
    Volgens mij komt dit,(na verschillende proefritten) omdat men de koppelomvormer bij een diesel meer laat slippen, om een zachtere schakelovergang te krijgen en dit wegens het hoger koppel van een diesel (anders schokt een diesel teveel)
    De koppelomvormer wordt pas overbrugt bij een vaste snelheid in de laatste 2, 3 of 4 versnellingen

    Bijgevoegde Bestanden

    Comment


    • wat mij vooral opvalt het verschil in werking bij mercedesautomaten,verschil benzine/diesel

      dat ze bij diesels in de lagere vitessen relatief hoog in de toeren gaat om op te schakelen tov de benzine
      terwijl net die benzines wat baat hebben omwat hoger in de toeren te gaan

      Comment


      • Mijn ouders hebben ook prijs.
        Zafira B 1.7cdti, 2 jaar oud, 30000km nu.

        Roetfilter verstopt geraakt, is nu bij de garage.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door George Bekijk Berichten
          Mijn ouders hebben ook prijs.
          Zafira B 1.7cdti, 2 jaar oud, 30000km nu.

          Roetfilter verstopt geraakt, is nu bij de garage.
          hebben ze al een software update gehad voor de egr klep?
          de mijne heeft die gehad en als je nu de auto stil legt gaat de egr klep een paar keer over en weer

          Comment


          • Mijn Alfa heeft het ook zitten.

            1.9 16V 150pk versie, 75000km in 30 maanden. Ik rij er bijna 4 maanden mee, +-6000km en nog geen regeneratie gemerkt.

            Filter verstopt, ze hebben het opgelost in 1 dag, ik weet nog niet hoe.

            Comment


            • Wat een rommel is dat toch een roetfilter .

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door massy Bekijk Berichten
                Mijn Alfa heeft het ook zitten.

                1.9 16V 150pk versie, 75000km in 30 maanden. Ik rij er bijna 4 maanden mee, +-6000km en nog geen regeneratie gemerkt.

                Filter verstopt, ze hebben het opgelost in 1 dag, ik weet nog niet hoe.
                Regeneratie merkt je ook nauwelijks hoor! (tenzij je het verbruik nauwlettend in het oog houdt!) Voorwaarde voor regeneratie is een constante snelheid (laten we zeggen tenminste meer als 70 km/h) gedurende 10 -40min (max-waarde ben ik niet zeker van)

                Comment


                • als je je auto goed kent dan weet je wanneer die dat doet:
                  meerverbuik op je bc, vooral te zien bij stationair verbruik
                  hij draait rauwer
                  en hij reageert minder goed op de gas
                  en als hij bezig was als je uitstapt dat ruikt het naar verbrande plastiek

                  de mijne regenereert volledig op 10 minuten.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                    als je je auto goed kent dan weet je wanneer die dat doet:
                    meerverbuik op je bc, vooral te zien bij stationair verbruik
                    hij draait rauwer
                    en hij reageert minder goed op de gas
                    en als hij bezig was als je uitstapt dat ruikt het naar verbrande plastiek

                    de mijne regenereert volledig op 10 minuten.
                    Niet altijd, met de Mercedes 220 voel ik het goed, de regeneratie, met de golf 6 2.0 nog nooit kunnen merken.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                      als je je auto goed kent dan weet je wanneer die dat doet:
                      meerverbuik op je bc, vooral te zien bij stationair verbruik
                      hij draait rauwer
                      en hij reageert minder goed op de gas
                      en als hij bezig was als je uitstapt dat ruikt het naar verbrande plastiek

                      de mijne regenereert volledig op 10 minuten.
                      Ook bij de Touran merk je het goed.

                      't Is wel zo dat de Touran net veel vinniger reageert als de regeneratie aan de gang is (meer dieselinspuiting?). '
                      BMW E46 318d '05

                      VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

                      Comment


                      • iedereen zegt dat je het probleem krijgt als je te weinig kilometers maakt. Vandaag is bij mijn Hyundai Sonata van einde 2009 de roetfilter verstopt.... terwijl ik 60.000 kilometer per jaar afleg, veel lange afstanden, veel snelweg en dikwijls lange trips (en in Duitsland is dat niet tegen 120). Ik ben zogezegd de ideale dieselrijder... Waarom is deze roetfilter dan nu verstopt? Men spreekt verdomme van 3400 euro!!!!!!!!!!!!!!
                        Ik heb dit nog nooit meegemaakt terwijl ik normaal gezien altijd meer dan 300.000 km probleemloos rijdt met mijn auto's. De Camry die ik net weegdeed (mijn vorige bedrijfswagen die ik gehouden had voor de kinderen) had 370.000 op lpg zonder één probleem, er staat hier nog een Crown 2.8 op lpg met 330.000 km. Waarom flest die diesel dan op zo weinig kilometer terwijl ik altijd gewaarschuwd werd voor lpg omdat ik een dieselprofiel heb?

                        Comment


                        • een partikelfilter gaat maar een bepaald aantal km's mee. Daarna moet die ofwel vervangen worden ofwel worden schoongebrand als dat nog mogelijk is.

                          Je kan altijd bijvoorbeeld naar andere firma's gaan die enkel filters vervangen of verkopen. Vaak aan prijzen waar de garage niet aankan.

                          deze firma in het luikse reviseert de filters en je kan ze ook daar kopen. Dus ofwel iemand zoeken die de filter voor jou kan steken ofwel zelf doen.

                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • probleem is : hoe lang gaat dat ding daarna nog mee? Mijn profiel is 100% diesel, en toch heb ik er méér last mee

                            Comment


                            • als ik kijk naar mijn wagen (peugeot 607) dan gaat de roetfilter in theorie 180.000km's mee. Dat is een gemiddelde wat berekend wordt op het aantal tankbeurten dat je doet op die 180.000km's. Rijd je zuiniger dan doe je meer km's, verbruik je meer dan is de filter sneller vol. Ik weet niet hoe de filter bij jouw wagen werkt (met extra vloeistof zoals bij mij of zelfreinigend) maar hyundai zal ook voor hun filters een levensverwachting hebben vermeld. Best dat je het eens nakijkt of navraagt na hoeveel km's de filter vervangen moet worden.
                              Wat zeker helpt bij een roetfilter is af en toe eens een geforceerde reiniging doen. Gewoon op de autostrade rijden en gedurende een 10tal minuten rijden met het motortoerental rond de 3500 toeren met de grootverbruikers ingeschakeld (achterruitverwarming, airco, lichten). De uitlaatgassen worden dan voldoende heet dat de filter zich goed kan proper branden. Ik doe dat 1 maal per maand.
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • Die geforceerde reiniging : zou het zin hebben dat nu nog te doen? Momenteel is het alarmlampje uit (na bezoek aan de garage), auto rijdt nog perfect, vermogen is er nog, verbruik licht gestegen. En voel je het effect nadat je dat gedaan hebt?

                                Comment


                                • Een dpf gaat minder lang mee als je altijd aan eco-driving doet of veel in lage toeren rijdt, vooral tijdens een regeneratie. Wanneer ik merk dat er een regeneratie bezig is dan rij ik zo veel mogelijk boven 2000tr/min. Dit kan op lange termijn veel ellende voorkomen. Mocht ik toch met een kapotte roetfilter zitten dan zou ik eerst kijken of die filter er niet tussenuit kan. Er zijn chiptuners die de dpf dan kunnen wegschrijven en dat geeft enkel maar voordelen: lager verbruik en betere gasrespons.

                                  Comment


                                  • yep, de eco driving en 120 in zesde tegen 2500 toeren zullen dan wel de killers geweest zijn. Maar helpt geforceerde regeneratie misschien nog, het is nog niet erg nu. en voel ik het effect daarvan?

                                    Comment


                                    • kun je niet de dpf ervan tussen laten ? leasingmaatschappijen doen het ook massaal, ff een chipper laten remappen en minder-verbruik daarbovenop

                                      legaal is het niet en persoonlijk heb ik er ook wel een probleem mee, maar soit

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door stevanom Bekijk Berichten
                                        yep, de eco driving en 120 in zesde tegen 2500 toeren zullen dan wel de killers geweest zijn. Maar helpt geforceerde regeneratie misschien nog, het is nog niet erg nu. en voel ik het effect daarvan?
                                        2500 toeren in zesde aan 120km/h? De mijne draait nog geen 2000tr in zesde aan 120. Het zal dan wel aan iets anders liggen dat hij zo vroeg kapot is gegaan. Je kan dikwijls al wijzer worden door het na te vragen in de garage maar soms willen ze daar ook niks lossen.

                                        Comment


                                        • sorry 2400 toeren in zesde is bij mij 130 km op de snelheidsmeter en 120 volgens de tomtom en de coyote, het is en blijft een ouder model he, de wagen is van oktober 2009, maar het model bestaat al van 2004... het is ook maar een eco 4

                                          Comment

                                          Working...
                                          X