Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roetfilter ... (snel verstopt) ? (regeneratie)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
    Een dpf gaat minder lang mee als je altijd aan eco-driving doet of veel in lage toeren rijdt, vooral tijdens een regeneratie. Wanneer ik merk dat er een regeneratie bezig is dan rij ik zo veel mogelijk boven 2000tr/min. Dit kan op lange termijn veel ellende voorkomen. Mocht ik toch met een kapotte roetfilter zitten dan zou ik eerst kijken of die filter er niet tussenuit kan. Er zijn chiptuners die de dpf dan kunnen wegschrijven en dat geeft enkel maar voordelen: lager verbruik en betere gasrespons.
    Ik doe hetzelfde als ik merk dat de filter aan het regenereren is.

    Maar hoe zit dat dan voor de keuring als je die roetfilter d'r van tussen laat halen??
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

    Comment


    • op de keuring meten ze de roetuitstoot, de maximum toelaatbare uitstoot van een dpf-wagen ligt niet lager dan van een dpf-loze

      Comment


      • Dus, met andere woorden, het mag zolang je motor 'ok' is en je binnen de uitstootlimiet blijft?

        Dat is niet te zien van buitenaf dat er een DPF-delete gedaan werd?
        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

        Comment


        • Het product is nu meer dan een jaar verkrijgbaar in het professionele circuit en het is nu reeds het best lopende product. Gewoon omdat het werkt en het resultaat ook snel zichtbaar is.
          Best even een mailtje sturen naar de technische man bij Xenum Tom Luypaert tom.luypaert@xenum.be hij kan een verdeler in jouw buurt aanbevelen. Binnenkort ook online te bestellen via officiële shop.
          Last edited by ; 29/10/2012, 11:47.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door stevanom Bekijk Berichten
            klinkt goed... hoop dat het waar is. Zou dit in het geval van mijhn auto nog zin hebben? Het vreemde is dat sedert de diagnose reeds 500 km gereden is en dit zonder dat het alarm terug afging. écht extreem erg kan het dan toch nog niet zijn.
            Waar koop ik Xenum? Ik zal berichten over de resultaten achteraf :-)
            Het product is nu meer dan een jaar verkrijgbaar in het professionele circuit en het is nu reeds het best lopende product. Gewoon omdat het werkt en het resultaat ook snel zichtbaar is.
            Best even een mailtje sturen naar de technische man bij Xenum Tom Luypaert tom.luypaert@xenum.be hij kan een verdeler in jouw buurt aanbevelen. Binnenkort ook online te bestellen via officiële shop.

            Comment


            • als ge correct rijdt met uw wagen gaat ge met uw roetfilter nooit last krijgen. Dat houdt dan in dat ge occasioneel eens goed moet doortrekken tot tegen de rode zone van de toerenteller. Dus ja, ook met uw diesel.
              En voor de taffelaars: als ge echt traag wilt rijden dan moet ge er rekening mee houden dat ge toch eens af en toe voldoende lang in hogere toerentallen blijft om de roetfilter te reinigen. Hou er ook rekening mee dat door de rustige rijstijl de EGR klep het zwaar te verduren krijgt. Dan heb je een aantal opties: rijstijl aanpassen (maar weinig waarschijnlijk), zelf van tijd tot tijd de egr klep aan afvoerbuis reinigen, niets doen en de egr klep na verloop van tijd laten vervangen door de garage (kostelijk), of af en toe een speciaal product gebruiken om de egr klep te reinigen (maar daar moet je ook al wat technische kennis voor hebben).
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                als ge correct rijdt met uw wagen gaat ge met uw roetfilter nooit last krijgen. Dat houdt dan in dat ge occasioneel eens goed moet doortrekken tot tegen de rode zone van de toerenteller. Dus ja, ook met uw diesel.
                En voor de taffelaars: als ge echt traag wilt rijden dan moet ge er rekening mee houden dat ge toch eens af en toe voldoende lang in hogere toerentallen blijft om de roetfilter te reinigen. Hou er ook rekening mee dat door de rustige rijstijl de EGR klep het zwaar te verduren krijgt. Dan heb je een aantal opties: rijstijl aanpassen (maar weinig waarschijnlijk), zelf van tijd tot tijd de egr klep aan afvoerbuis reinigen, niets doen en de egr klep na verloop van tijd laten vervangen door de garage (kostelijk), of af en toe een speciaal product gebruiken om de egr klep te reinigen (maar daar moet je ook al wat technische kennis voor hebben).
                Het klopt dat wanneer de motor voor een langere tijd zwaar wordt belast, of het nu door een snelle acceleratie is of door op de snelweg aan constante snelheid te rijden, er zo goed als geen problemen zijn. Helaas kopen velen een dieselmotor hoewel ze in het stad rijden. De roetfilter komt daar nooit op temperatuur EN de injectoren gaan onvermijdelijk vervuilen. Daarom is het ook aangewezen om een kwalitatief reinigend additief te gebruiken. Ofwel af en toe een geconcentreerde dosis ofwel regelmatig een lichtere dosis. Het voedingssysteem zal daar altijd baat bij hebben. De kost van zo een additief wordt onmiddellijk terugverdiend in een lager brandstofverbruik. Dan praten we nog niet over het uitsparen van garagebezoek.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                  Dus, met andere woorden, het mag zolang je motor 'ok' is en je binnen de uitstootlimiet blijft?

                  Of het echt mag dat weet ik niet maar zo lang je auto door de keuring geraakt zie ik niet wat het probleem zou zijn.


                  Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                  Dat is niet te zien van buitenaf dat er een DPF-delete gedaan werd?
                  Lijkt me van niet. Tenzij de DPF er misschien effectief van tussen is gehaald en er een rechte buis is gestoken waar hij zat. Anderzijds is het dan nog niet gezegd dat ze dit zouden zien op de keuring. Ze kunnen de DPF ook gewoon leegkloppen.

                  Bij sommige wagens is het niet mogelijk om de DPF weg te schrijven. Ik heb het ooit eens gevraagd toen ik nog met een 2009 Mazda 6 2.0d reed en bij die auto was dit niet mogelijk.

                  Comment


                  • Met een diesel zonder dpf helpt 't om voor de keuring het zaakje eens goed uit te blazen.

                    Maar geldt dit ook voor diesel met dpf?

                    Heb in mijn geval het gevoel dat ik met eerst eens goed doorblazen
                    enkel de volgende regeneratie vervroegd heb...

                    Comment


                    • persoonlijk heb ik de indruk dat - met mijn auto - mijn rijstijl geen invloed heeft op de interval tss de regeneraties, ik kan er bijna de klok op zetten dat ie om de 600 km regenereert...of ik nou auostrade doe of binnendoor bol

                      Comment


                      • Ik heb geen idee wanneer de dpf gegenereerd.
                        Geen BC waardoor ik geen verbruik kan aflezen.
                        Ook nergens geen melding.

                        Soms voel ik wel een beetje schokkerig gedrag bij optrekken of een
                        lichte trilling bij stationair draaien.
                        Als ik weet dat 'm bezig is zou ik gewoon doorrijden tot het proces
                        is afgerond.
                        Waarschijnlijk wordt die cyclus nu regelmatig onderbroken.

                        Comment


                        • Motorolie, additieven en autoverzorging: Met meer dan 4000 artikelen hebben we de juiste producten voor elk voertuig ter wereld.



                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
                            Dus, met andere woorden, het mag zolang je motor 'ok' is en je binnen de uitstootlimiet blijft?

                            Dat is niet te zien van buitenaf dat er een DPF-delete gedaan werd?
                            DPF wordt open gehaald en dan terug dicht gelast. Als het goed gedaan wordt en op de juiste plaats zal het niet zichtbaar zijn. Als ze gaan zoeken met spiegels is de kans groter (lasnaden).
                            Wij snijden hem open op de lasnaden en lassen hem daar terug dicht, dit op een moeilijk zichtbare plaats.
                            Maar als ze echt zoeken ga je er toch iets van zien hoor.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                              In Engeland zijn ze momenteel zeer te spreken over minerale 2takt olie met zo laag mogelijk zwavelgehalte bij de diesel te kappen om vervuilde injectoren e.d. tegen te gaan, naar het schijnt zouden na uitvoerige testen de dieselmotoren in het Duitse en Oostenrijkse leger dergelijke behandeling ondergaan. Ook BMW en Mercedes hebben dergelijke testen gedaan, met allerhande additieven, en kwamen ook tot de conclusie dat 2takt olie nog het beste resultaat gaf. Zo'n 300 ml per tank van rond de 50 liter.
                              ik doe dit al een jaar en mijn dpf duurt langer eer hij vol is

                              en de motor is ook stiller bij koudstart

                              Comment


                              • Van dpf weet ik niet want ik heb er geen maar dat de motor stiller is bij koudstart en "zoeter" draait overall kan ik beamen.

                                Comment


                                • Bij mij is de uitlaatlijn gewoon gedemonteerd geweest en hebben ze zonder te slijpen de DPF leeggehaald. Al elk jaar glansrijk door de keuring op de roettest trouwens, de auto is zuiniger en het is gezonder voor de motor, al zijn die laatste dingen volstrekt logisch. Zelfs al zouden ze zien dat je geen DPF hebt, als je roettest perfect is (bij mij was de waarde zelfs 0) dan valt er volgens mij niks op te zeggen en ben je perfect conform met de wet.

                                  Ik denk dat motors tot en met euro 4 klasse met verwijderde DPF zonder enig probleem de roettest zullen doorkomen (ik denk zelfs in sommige gevallen meer kans om gekeurd te raken ZONDER dpf dan met.. er kan nooit geen brol meer blijven hangen in uw uitlaat). Met een euro 5 wagen (alle auto's na 2010) zou ik 't nog zo niet weten, daar denk ik dat de marge gigantisch klein is, al praten we dan over co2 en voor zover ik weet worden dieselwagens hier niet getest op co2, enkel de benzine's.

                                  Edit: verwijderen van een DPF moet niet enkel fysiek gebeuren, maar idem in de software van je ECU zodat er geen bij-inspuiting meer kan worden gegeven, anders kan dat wel vodden geven denk ik..
                                  Last edited by Wouter; 31/10/2012, 00:13.

                                  Comment


                                  • Het kan alleen maar gekker worden : de laatste 1200 km geen enkel alarm of verklikkerlichtje. Ik heb de auto zeker twee keer weten regenereren zonder dat er ook maar één signaal kwam. Ik heb wel, vlak nadat ik de auto terugkreeg inderdaad eens tien minuten tegen 3500 toeren gereden om hem zo geforceerd te regenereren.
                                    Dus ik denk inderdaad aan sensorfout of slecht contact. Ofwel kan het systeem regenereren ofwel niet, maar soms is onzin.
                                    En net nu belt de garage dat ik de auto MOET binnenbrengen want zij gaan de roetfilter demonteren en laten reinigen... Ik krijg een week een vevangwagen en dan is mijn auto er terug met een gereinigde filter. Maar dat is toch onzin? Er is momenteel geen alarm, dus als het een slecht contact is, heeft reinigen geen zin... komt het achteraf niet terug, dan denken zij dat ze de diagnose gesteld hebben, terwijl de filter momenteel niet eens een signaal van verstopping geeft...
                                    Volge wie volgen kan...

                                    Ik wil toch ook even reageren op enkele opmerkingen : Ik doe inderdaad zoveel mogelijk aan eco driving in de stad en dergelijke, maar bij het oprijden van de snelweg trek ik ook wel eens goed op. Ik ben ook geen bompa die langzaam rijdt en het verkeer ophoudt. Maar op tijd je gas lossen als een licht rood wordt enz, heeft voordelen. Mijn banden gaan meer dan 120.000 km mee, mijn remblokken 150.000... Daarom rijd ik nog niet (zoals iemand schreef) "als een lul" en ben ik ook geen taffelaar. Ik word zelf tureluurs van taffelaars, maar als je al 17 jaar 80.000 km per jaar rijdt hang je zeker ook de maniak niet meer uit.

                                    Comment


                                    • demonteer eens gewoon de afvoerdarm van de egr (die darm zit op de inlaatcollector). Die zegt onmiddellijk welk soort chauffeur je bent.
                                      www.peugeotforum.be

                                      Comment


                                      • en hoe moet die er dan uitzien? Of hoe ziet hij er uit bij welk soort chauffeur?

                                        Comment


                                        • Even een update : een vriend van mij heeft een collega garagist aangesproken en dit kreeg ik van hem :
                                          "Ik heb mijngaragist er over gesproken ... zo lang als hij Hyundai doet nooit een defecteroetfilter gehad op een sonata ... wat wel stuk gaat zijn de sensors. Wat gemoet weten is dat er 2 sensors op zitten 1 vanboven en 1 vanonder. Kosten voorde 2 sensors is tussen de 200 en 300 euro als de garage het vervangt en ligtpuur aan hoe moeilijk ze los gaan ... dus als ge zelf een beetje handig zijt... de roetfilter zelf kunt ge los doen en moet ge door kunnen kijken. Wat zein de garage meestal doen is -> uitlezen -> regeneratie forceren ->sensors los doen en vervangen -> filter los doen en kijken of hem nietverstopt is ... Als de roetfilter verstopt is of stuk voel je heel duidelijkvermogensverlies ongeveer even veel als de turbo niet zou werken vooral wanneerde motor veel uitstoot dus optrekken."

                                          Comment

                                          Working...
                                          X