Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roetfilter ... (snel verstopt) ? (regeneratie)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door wielscheel Bekijk Berichten
    Dat is toch een slechte slecht sluitende egr.Die pc mannen van tegenwoordig duwen te graag op de knopjes.Ipv de egr eens fysiek te controleren.
    Egr is al uitgesloten, die heb ik laten wegschrijven en met een plaatje zit die dicht.

Verder weet ik dat dit probleem specifiek met de multitronic te maken heeft. De combinatie met de roetfilter zou niet goed zijn.

Comment

• Mijn volgende wagen zou een Vw Caddy maxi 7plaatsen 1.6 tdi dsg kunnen zijn. Deze zijn uitgerust met roetfilter. Mijn gebruik (heb zeer slecht been) ; Veel korte ritjes afgewisseld met 1 a 2 X week autostrade ritjes van 20km. Totaal jaarlijks tss 15 en 20000km. Ondertussen weet ik dat die korte ritjes een killer zijn voor de roetfilter, maar wordt dit niet gecompenseerd door die enkele langere ritjes? Omwille van de automaat (die ik nodig heb) is er mijn inziens geen alternatief dat betaalbaar is (-20000euro), of Dacia gaat met een automaat komen op één van haar versies.
      Grtz
      Tom

Comment

• Heb je een Caddy ook niet met de (oude) 2.0 benzine op aardgas? Of is dat buiten budget?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Evert Bekijk Berichten
          Heb je een Caddy ook niet met de (oude) 2.0 benzine op aardgas? Of is dat buiten budget?
          Enkel de tdi's zijn verkrijgbaar met dsg

Comment

• Misschien dat in uw geval de persoonlijke voordelen van deze Caddy met dsg niet opwegen tegen het mogelijke nadeel van die dpf.
            Alleen al het feit dat je je bewust bent van het probleem maakt al verschil.
            Ik zou idd op regelmatige basis langere afstanden rijden zodat die dpf tenminste de kans krijgt op z'n ding te kunnen doen.

Alleen is de vraag hoe frequent, als die regeneratie niet wordt aangegeven...

Volledig compenseren denk Ik niet maar het zal zeker dit probleem beduidend verminderen.
            De laatste generatie dpf bij Vag is ook sterk verbeterd tov die eerste generaties.
            Maar meer risico blijft bij uw (maar ook bij mijn ) rijpatroon evenwel bestaan.
            Last edited by taiko; 21/01/2013, 23:08.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
              Misschien dat in uw geval de persoonlijke voordelen van deze Caddy met dsg niet opwegen tegen het mogelijke nadeel van die dpf.
              Alleen al het feit dat je je bewust bent van het probleem maakt al verschil.
              Ik zou idd op regelmatige basis langere afstanden rijden zodat die dpf tenminste de kans krijgt op z'n ding te kunnen doen.

Alleen is de vraag hoe frequent, als die regeneratie niet wordt aangegeven...

Volledig compenseren denk Ik niet maar het zal zeker dit probleem beduidend verminderen.
              De laatste generatie dpf bij Vag is ook sterk verbeterd tov die eerste generaties.
              Maar meer risico blijft bij uw (maar ook bij mijn ) rijpatroon evenwel bestaan.
              Merci voor uw antwoord.
              Ik zou graag (nog altijd, want rij Alhambra) verder gaan met een 7-zitter (indien ik iets koop!). Als je dan gaat kijken wat er op de markt is voor -20000euro kom je uit bij de Caddy of Doblo/Combo. Beiden zijn diesels (dus roetfilter). Ik moet ook een beetje naar het gebruiksgemak zien (hogere instap kan ik wel gebruiken door het "rotte" been), dus zijn deze modellen geschikt. Als alternatief komt de Kangoo 1.6benzine(maar dan enkel als 5zitter, want geen 7zitter icm automaat) in zicht. Nadeel; Al een normverbruik van 8.5l gecombineerd... Dat gaat richting 10 liter bij mijn gebruik. Lpg steken is een optie, maar volgens Renault verkoper vervalt garantie op motor hiermee...
              Volgende keuze's gaan naar Skoda TSI-kes (Fabia/Roomster)die ook niet onbesproken zijn (ketting), maar zijn al helemaal een stuk kleiner en minder praktisch.
              Ik ben in aanvraag voor een BTW-attest (omwille van handicap), dus door dit moet het een nieuwe wagen zijn om er voordeel aan te doen.

Comment

• Als ge de paarden al eens occasioneel allemaal gebruikt (lees tot tegen de rode zone trekken) gaat dat allemaal heel goed meevallen. De meeste problemen met roetfilters die verzadigt geraken zijn door te rustige rijstijl EN te korte afstanden. Ik doe zelf de laatste jaren bijna enkel en alleen maar zeer korte afstanden. Het enigste wat dat tot consequentie heeft gehad is dat ik meer verbruikt heb en daardoor niet de volle 180.000km heb gehaald die Peugeot mij voorschrijft om de regeneratievloeistof (welke VAG niet heeft) bij te vullen. Nu ben ik maar 170.000 km's ver geraakt. Na meting van de roetfilter zat ik op en een vulling van 5%. Antwoord van de garage daarop: nog goed voor 300.000 km's die filter.
                www.peugeotforum.be

Comment

• Gisteren had ik afspraak bij Opel.
                  Mijn absolute minimum van plaats dat ik nodig heb (en dit wil zeggen dat het toch niet echt praktisch is) is een model ala Corsa. Waarom Corsa? Omdat deze met automaat de goedkoopste minimumeisen van mij kan vervullen. Dit gaat over 1.2 easytronic 5d essentia met geen enkele opties (11.500euro btwi). Dit is net voldoende voor m'n gezin. Later sprak ik over de Combo 7zits 1.6cdti teckshift (dpf) die me 7000euro's(18.500euro btwi) meer zou kosten. Verkoper ging toch eerder in de richting van de Corsa dan tegenover de Combo. Tof dat ze niet enkel willen verkopen natuurlijk. Ik ben er totaal nog niet uit wat ik zal kopen en moet toch wachten op mijn btw-attest voor ik iets koop. Ik hou jullie mee op de hoogte!

Comment

• Hangt die norm niet van de euro norm van je wagen bij het uitvoeren van de dieseltest?

voor euro 5 is dat 0,005 en voor euro 4 0,025 voor roet.

kan toch moeiljk aannemen dat de dezelfde drempel voor roet wordt gebruikt als een euro 3 zich aanbied of een euro 4 of 5.

een volvo s60 2.4 euro 3 heeft 0,027 als roet getal, hetgeen betekent dat deze bijna aan de euro 4 voldoet kwa roet.
                    Last edited by ; 28/02/2013, 21:11.

Comment

• ja die norm hangt af van uw euro norm van de wagen
                      www.peugeotforum.be

Comment

• Zou dit een oplossing zijn voor de roetfilter?

Comment

• da's het laatste redmiddel en dan nog zelfs is het soms niet genoeg. Als de roetfilter te veel schade heeft opgelopen is het een nieuwe.

scannix in Wallonië doet dit ook via ruilfilters. Gij krijgt van hun een ruilfilter en ge moet binnen een bepaalde periode uw oude terug opsturen anders moet ge bijbetalen. Zij kijken die na of die nog te reinigen valt. Zo ja, houden zij die en maken ze die proper. Zo neen, moet ge bijbetalen.

www.peugeotforum.be

Comment

• Ik heb een specifieke vraag ivm de dpf. Ben namelijk nog aant twijfelen of ik een diesel zou nemen. Het voornaamste gebruik zou voor het werk zijn. Voor mij is dat een kleine 25km waarvan 20km snelweg, 1 richting...

Nu, de vraag is of de dpf wel genoeg tijd zou hebben om de regeneratie af te ronden als ie dan in gang schiet? En wat als hij begint met het proces als ik halverwege of bijna aangekomen ben? Kan moeilijk dan zomaar ff wat blijven rondrijden he :p

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Semco Bekijk Berichten
                              Ik heb een specifieke vraag ivm de dpf. Ben namelijk nog aant twijfelen of ik een diesel zou nemen. Het voornaamste gebruik zou voor het werk zijn. Voor mij is dat een kleine 25km waarvan 20km snelweg, 1 richting...

Nu, de vraag is of de dpf wel genoeg tijd zou hebben om de regeneratie af te ronden als ie dan in gang schiet? En wat als hij begint met het proces als ik halverwege of bijna aangekomen ben? Kan moeilijk dan zomaar ff wat blijven rondrijden he :p
                              Varieert een beetje, kan zijn dat hij er aan begint wanneer je juist thuiskomt bv. Als hij begint aan het proces, laat je hem gewoon (als je bv thuis bent, stationair) draaien tot hij klaar is Zeker nooit afzetten midden in het proces.

Comment

• ik ben een werkende mens en wordt op tijd op mijn job verwacht, ik ga heus geen kwartier zitten wachten of rondrijden tot dpf beslist ik mag stilleggen

als reg nog niet gedaan en ik kom toe op bestemming, motor uit, bij start vertrek ik gewoon terug in reg...duurt 15 km of een kwartier ong om de 600km hier

Comment

• Als je bij de mijne zijn regeneratie onderbreekt dan hervat hij niet (onmiddellijk) de regeneratie wanneer je opnieuw start. Kan soms 100km tussenzitten. Daarom, als de mijne begint te regenereren dan rij ik tot hij klaar is (5à8 minuutjes).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
                                    Zeker nooit afzetten midden in het proces.
                                    Is dit dan zo slecht? Kan het veel kwaad?

Ik heb ook nog vanalles gelezen in deze thread over dat je het voelt wanneer het bezig is maar heeft er niemand een controlelampje of iets dergelijks zodat je zeker weet (vooral als amateur) dat de dpf aan het regenereren is?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Semco Bekijk Berichten
                                      (..)maar heeft er niemand een controlelampje of iets dergelijks zodat je zeker weet (vooral als amateur) dat de dpf aan het regenereren is?
                                      Voor mij onbegrijpelijk dat een constructeur daar geen indicatie geeft, zou voor velen handig zijn en problemen kunnen voorkomen.
                                      De effecten van zo'n regeneratie zijn van auto tot auto een beetje verschillend, en vaak verloopt dat niet geheel onopgemerkt.
                                      Heb al op verschillende fora probleemomschrijvingen gelezen waarbij mensen zich afvragen wat er aan hun auto mankeert, terwijl de symptomen (mogelijke schokken, tragere gasrespons, hoger verbruik,...) volledig toe te schrijven zijn aan zo'n regeneratie, en dus maken ze zich zorgen om niks. Maar als ze niet gepast handelen, kan het op een gegeven ogenblik problematisch worden... finaal ga je wel een indicatie krijgen. Die indicatie is er dan eentje om aan te geven dat er een probleem is met de uitlaatgassen (ruim begrip) en je dus naar de dealer moet ter controle. Daar krijg je dan te horen dat de roetfilter "vol" stak. Volstrekt nutteloze situatie, tenzij om de dealer nog een kleine bron van inkomsten te gunnen.

Comment

• Schokken bij vermogen vragen,optrekken,geen vollast enz duidt toch meer op een niet gasdichte EGR.
                                        Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

• De nieuwere motoren hebben hun dpf vlak achter het uitlaatspruitstuk zitten. Hierdoor regenereren die constant passief doordat ze warmer worden. Deze geven dan ook vrijwel geen problemen meer. Bij VAG groep is dit al zo.

Comment

Working...
                                          X