Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roetfilter ... (snel verstopt) ? (regeneratie)

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
    De nieuwere motoren hebben hun dpf vlak achter het uitlaatspruitstuk zitten. Hierdoor regenereren die constant passief doordat ze warmer worden. Deze geven dan ook vrijwel geen problemen meer. Bij VAG groep is dit al zo.
    Idd. klopt als een bus wat je schrijft. Hyundai past dit ook al toe.

Comment

• Bij mijn Fiat Doblo (1.3 Multijet diesel) merk ik de regeneratie op verschillende manieren:

- de wagen klinkt zwaarder, dieper dan normaal.
      - het momentaan verbruik laat je geloven dat je met een 5.0 V8 op benzine onderweg bent
      - de wagen reageert 'heviger': bij vollast is er geen (of geen voelbaar verschil), maar bij een streepje gas schiet de motor in neutraal de toeren in terwijl hij anders met datzelfde streepje gas amper in toeren stijgt (minimaal, niet op toerenteller waarneembaar). Om mee te komen met het verkeer moet je plots minder hard op de gas drukken. Dit bevestigt zich ook wanneer je bvb. aan 120 km/h op de autosnelweg aan het rijden bent tijdens een regeneratie: als die gedaan is, moet je plots harder gas geven of je snelheid valt terug.
      - als je stopt met rijden terwijl de regeneratie nog bezig is, zijn de uitlaatgassen onnoemelijk veel warmer. Je moet na een gewone rit tijdens het nadraaien eens je hand achter de uitlaat houden (niet tegen, gewoon achter). Dat is warm tot zeer warm, maar uit te houden voor even. Probeer nu eens hetzelfde terwijl je roetfilter (stationair) nog aan't regenereren is. Waarschuwing: zorg ervoor dat je je hand snel kan wegtrekken

Voor mijn vrouw zijn deze symptomen en verschillen, uiteraard, niet merkbaar.

Wanneer ik de procedure voor regenereren drie tot viermaal onderbreek, krijg ik de keer nadien een lampje op het dashboard. Wanneer ik dit lampje dan opzoek in het instructieboekje, staat erbij: dieselpartikelfilter volledig gevuld. Blijf doorrijden tot het lampje uit is. Ik heb dit vroeger (als de wagen nieuw was) één à twee keer voorgehad. Sindsdien onderbreek ik geen regeneratie meer, tenzij het echt niet anders kan.

Wat betreft de opstart van de regeneratie, dan scheelt vaak enorm. In de winter, bij -5° en secundaire wegen, duurt het meerdere tientallen kilometers voor deze opstart. Bij weer zoals afgelopen weekend, kan het al na een kilometer of 8-9 zijn dat deze begint. Regeneratie duurt meestal 12-15 km, iets meer op secundaire wegen, iets sneller op autosnelweg (daar zit ik in 5de aan 120km/h wel aan 3100 toeren, dat helpt waarschijnlijk wel).
      '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
      '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
      '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
      '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
      '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
      '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
      '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
      '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
      '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

• Een 850km gereden met 2dehands s60, vandaag gedurebde een 16km rit was het ogenblikkelijk verbruik zo'n 7l, terwijl dit normaal in 5de versnelling en cruise control op 70km/hrond de 4 schommelt. Voor het einde van de rit was het weer normaal. Vermoedelijk heeft het roetfilter zich geregenereerd. Momenteel zijn ritten van zo'n 16km het maximum. Voor de rest heel veel korte ritten van 3km.

een regeneratie indicatie zou toch wel handig zijn.

Comment

• Mijn Golf 6 tdi regenereert elke 1000 km. Duurt ongeveer een kwartiertje , ik zoek dan een rustige weg op en rijd dan 10 - 15 km in tweede of derde versnelling tegen 2500 - 3000 o/m en probeer om de regeneratie niet te onderbreken. Soms best wel vervelend als je haast hebt , ik beschouw die dpf dan ook als een technische noodoplossing.
          Last edited by ; 20/05/2013, 01:04.

Comment

• Hier het ook ongeveer om de 1000 km, het regenereren zelf duurt bij mij geen 10 minuten.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door 69wim69 Bekijk Berichten
              Voor de rest heel veel korte ritten van 3km.

een regeneratie indicatie zou toch wel handig zijn.
              As je echt zo een korte ritten doet is een diesel nefast. Ik zou al zeker je roetfilter verwijderen met zo'n korte afstanden.

Voor opel hadden ze de happylightshow ontwikkeld. Die gaf aan in je dagteller wanneer de dpf bezig was.

Comment

• ik zou dat ook voorgesteld hebben sliderke, ware het een eu4 motor, vanaf de eu5 is de toegelaten roetuitstoot zo laag dat het blijkbaar niet meer mogelijk is binnen de normen te blijven zonder dpf

maar als er iemand ervaring mee heeft...eu5 zonder dpf, hoor ik het graag

Comment

• Ik heb de mijne ook eens afgelegd tijdens het regenereren, 10 minuten daarna was hij nog aan het tikken van de hitte. Een indicatie is er niet, alleen dat de motor stationair aan 1100 toeren ipv 800 toeren draait. En zuipen natuurlijk, geen wonder dat die ecodiesels veel meer verbruiken dan in de officiële verbruikcijfers.

Comment

• @ bobo: dacht dat het een oudere euro4 was

my bad

Comment

@ bobo: dacht dat het een oudere euro4 was

my bad
                      Als het over mijne S60 gaat, dat is een euro IV.

kwa verbruik is een diesel, zeker in een S 60, nog altijd het beste. Een benzine zou 40 tot 50% meer verbruiken.

een 2.4 benzine van Volvo komt gemiddeld aan van 9.5 van iemand met een C70 benzine die wel wat langere afstanden doet.

volgens de computer van de wagen: 6.9 l diesel gemiddeld. Effectief waarschijnlijk 7.5l per 100km.

dit jaar zal ik niet meer dan 7500km rijden waarschijnlijk. Met een verschil van 20cent geeft dit dan een meerkost voor benzine van zo'n 350€.
                      tweedehands gekocht dus kan je moeilijk verschil in aankoopprijs gaan berekenen.

denk dat ik in de winterperiode zal moeten oppassen, anderzijds als het sneeuwd of glad is rij ik toch niet.

Comment

• Nu het staat hier misschien al vermeld excuseer me dan maar toch even de volgende vraag.

Ik heb sinds kort een audi A1 sportback 2.0tdi. Nu ik rijd dagelijks autosnelweg (110km) dus normaal zou die goed moeten kunnen renegeren.
                        Nu is mijn vraag zijn er producten die je eventueel kunt gebruiken om de roetvorming en ook aankoeken van de EGR klep te verkomen?

Comment

• uw rechtervoet is nog altijd het beste middel: af en toe eens goed doortrappen en de roetfilter goed heet stoken.
                          www.peugeotforum.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                            uw rechtervoet is nog altijd het beste middel: af en toe eens goed doortrappen en de roetfilter goed heet stoken.
                            Oke, dan zal ik me daaraan houden:-). Ik had in de garage namelijk gehoord dat vooral de 1.6tdi last had met de EGR klep en dan ondanks goed doortrappen het is een zwak onderdeel blijft.
                            Nu ingeval het is ook schandalig wat de kostprijzen zijn als je problemen met die (rotzooi) krijgt nuja ik hoop ik ieder geval dat ik ervan gespaard blijft:-)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Cob22 Bekijk Berichten
                              Nu is mijn vraag zijn er producten die je eventueel kunt gebruiken om de roetvorming en ook aankoeken van de EGR klep te verkomen?
                              mix van 2 taktolie bij je diesel.
                              Zorgt voor minder roet

doe dit al lang

Comment

• serieus? eerste keer dat ik dit hoor.
                                hoeveel olie en om de hoeveel tijd zou dit dan moeten?

Comment

• verhouding 1 op 200 bij uw diesel kappen

Comment

De nieuwere motoren hebben hun dpf vlak achter het uitlaatspruitstuk zitten. Hierdoor regenereren die constant passief doordat ze warmer worden. Deze geven dan ook vrijwel geen problemen meer. Bij VAG groep is dit al zo.
                                    Sinds wanneer wordt dit toegepast? Heeft de Mazda 6 diesel van 2008 of 2009 dit soort dpf al? Of is dit een klassieke roetfilter?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Woutertje Bekijk Berichten
                                      Sinds wanneer wordt dit toegepast? Heeft de Mazda 6 diesel van 2008 of 2009 dit soort dpf al? Of is dit een klassieke roetfilter?
                                      volgens google hangt die nog gewoon onder de auto
                                      mazda 6 dpf.jpg

Comment

volgens google hangt die nog gewoon onder de auto
                                        [ATTACH=CONFIG]97589[/ATTACH]
                                        Ben je bekend met Mazda? We zouden graag een Mazda 6 2.0 diesel van 2008 of 2009 aankopen. We rijden korte ritten (5 à 10 km, soms wat langer) en af en toe autosnelweg. In totaal ongeveer 12.000 km per jaar.
                                        De dealer zegt dat dit geen kwaad kan en dat we een diesel mogen kopen.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Woutertje Bekijk Berichten
                                          Ben je bekend met Mazda? We zouden graag een Mazda 6 2.0 diesel van 2008 of 2009 aankopen. We rijden korte ritten (5 à 10 km, soms wat langer) en af en toe autosnelweg. In totaal ongeveer 12.000 km per jaar.
                                          De dealer zegt dat dit geen kwaad kan en dat we een diesel mogen kopen.
                                          dit is geen goed patroon voor een diesel
                                          Hoewel mijn vrouw met onze vectra diesel ook zo reed naar school.
                                          Maar ik hield telkens in het oog wanneer zij ongeveer 600 km rond de kerk had gereden. Dan ging ik ermee over de autostrade en regenereerde die mooi.
                                          Maar ik kende die auto ook wel perfect. Had hem daarvoor zelf in gebruik toen ik nog geen firmawagen had.
                                          Dus ik denk zeker niet dat je voor jullie traject een diesel moet kopen.

Comment

Working...
                                          X