Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roetfilter ... (snel verstopt) ? (regeneratie)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Bij mij hoort ge wel dat de roetfilter bezig is. Een hele felle brom. Precies een auto zonder uitlaat. Kom je in een dicht straatje effe vollegas vertrekken en klinkt echt wel goed. Stationair verbruikt em 1.8l/u. Ge hoort ook precies eens bunsenbrander als je optrekt.

    Comment


    • Dat heb ik totaal niet.
      Het enige waar ik aan merk dat hij regenereert is het hogere verbruik.
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk Berichten
        Bij mij hoort ge wel dat de roetfilter bezig is. Een hele felle brom. Precies een auto zonder uitlaat. Kom je in een dicht straatje effe vollegas vertrekken en klinkt echt wel goed. Stationair verbruikt em 1.8l/u. Ge hoort ook precies eens bunsenbrander als je optrekt.

        Dit heb ik bij mijn Fiat (1.3 Multijet ook). Geluid veel zwaarder, en geblaas van ergens onder de wagen.
        '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
        '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
        '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
        '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
        '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
        '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
        '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
        '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

        '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
        '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
          Bij mijn Fiat Doblo (1.3 Multijet diesel) merk ik de regeneratie op verschillende manieren:

          - de wagen klinkt zwaarder, dieper dan normaal.
          - het momentaan verbruik laat je geloven dat je met een 5.0 V8 op benzine onderweg bent
          - de wagen reageert 'heviger': bij vollast is er geen (of geen voelbaar verschil), maar bij een streepje gas schiet de motor in neutraal de toeren in terwijl hij anders met datzelfde streepje gas amper in toeren stijgt (minimaal, niet op toerenteller waarneembaar). Om mee te komen met het verkeer moet je plots minder hard op de gas drukken. Dit bevestigt zich ook wanneer je bvb. aan 120 km/h op de autosnelweg aan het rijden bent tijdens een regeneratie: als die gedaan is, moet je plots harder gas geven of je snelheid valt terug.
          - als je stopt met rijden terwijl de regeneratie nog bezig is, zijn de uitlaatgassen onnoemelijk veel warmer. Je moet na een gewone rit tijdens het nadraaien eens je hand achter de uitlaat houden (niet tegen, gewoon achter). Dat is warm tot zeer warm, maar uit te houden voor even. Probeer nu eens hetzelfde terwijl je roetfilter (stationair) nog aan't regenereren is. Waarschuwing: zorg ervoor dat je je hand snel kan wegtrekken


          Voor mijn vrouw zijn deze symptomen en verschillen, uiteraard, niet merkbaar.

          Wanneer ik de procedure voor regenereren drie tot viermaal onderbreek, krijg ik de keer nadien een lampje op het dashboard. Wanneer ik dit lampje dan opzoek in het instructieboekje, staat erbij: dieselpartikelfilter volledig gevuld. Blijf doorrijden tot het lampje uit is. Ik heb dit vroeger (als de wagen nieuw was) één à twee keer voorgehad. Sindsdien onderbreek ik geen regeneratie meer, tenzij het echt niet anders kan.


          Wat betreft de opstart van de regeneratie, dan scheelt vaak enorm. In de winter, bij -5° en secundaire wegen, duurt het meerdere tientallen kilometers voor deze opstart. Bij weer zoals afgelopen weekend, kan het al na een kilometer of 8-9 zijn dat deze begint. Regeneratie duurt meestal 12-15 km, iets meer op secundaire wegen, iets sneller op autosnelweg (daar zit ik in 5de aan 120km/h wel aan 3100 toeren, dat helpt waarschijnlijk wel).
          Even mezelf citeren...
          '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
          '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
          '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
          '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
          '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
          '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
          '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
          '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

          '19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
          '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door 69wim69 Bekijk Berichten
            in deze periode is het woonwerk verkeer van 13 km te weinig. 3 ritten na mekaar begon de regeneratie (verdubbeld verbruik). Vandaag een 10 tal minuten verder gereden aan max 50km/h voor een stuk in 3de.Het verbruik viel plotseling terug dus vermoed ik de regeneratie gedaan was. Vanaf een 20km heb je geen problemen met roetfilter is de conclusie.

            nu regenereerd deze om de 450km. In de zomer was het toch veel meer km.

            Nu regenereerde hij al na 225 km gereden te hebben (stukken van telkens 13km en een aantal van 3km per keer) . Zal toch eens een keertje autostrade moeten doen. Misschien dat dan alle roet weg is.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door 69wim69 Bekijk Berichten
              Nu regenereerde hij al na 225 km gereden te hebben (stukken van telkens 13km en een aantal van 3km per keer) . Zal toch eens een keertje autostrade moeten doen. Misschien dat dan alle roet weg is.
              Heb je de regeneratie ook compleet voltooid? Als dat zo is en dan om de 225km regenereed dan kan het zijn dat je roetfilter echt vol begint te geraken door de assen en dat kan je NIET eruit blazen.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk Berichten
                Heb je de regeneratie ook compleet voltooid? Als dat zo is en dan om de 225km regenereed dan kan het zijn dat je roetfilter echt vol begint te geraken door de assen en dat kan je NIET eruit blazen.
                vorige keer ben ik blijven rijden tot dat het verbruik weer normaal was.

                Net zoals deze keer.
                Last edited by ; 10/11/2013, 18:13.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door 69wim69 Bekijk Berichten
                  Nu regenereerde hij al na 225 km gereden te hebben (stukken van telkens 13km en een aantal van 3km per keer) . Zal toch eens een keertje autostrade moeten doen. Misschien dat dan alle roet weg is.
                  Op km stand 525 terug regeneratie. Dus deze keer na 300km. extra tourke van 15km gemaakt, stukje 90km/h erbij in 4de versnelling.

                  zal aan de wintermaanden liggen zeker?

                  Comment


                  • Ook een vraagje langs mijn kant:
                    Vw Caddy Maxi 1.6tdi DSG is de auto. Regeneratie is op verschillende ogenblikken. Na 14000 km op 5.5maanden dacht ik regelmaat te gaan zien, maar eigenlijk zijn er een paar verschillende intervallen nl. 600/750/900/1050km. Willekeurig door elkaar, onafhankelijk van mijn verbruik (dus geen sensor?). Nu mag ik de dag ervoor 200km autostrade hebben gereden, kiest hij dan juist die moment dat je maar 10km moet rijden??? Mijn gem. verbruik ligt tss 5.5/6.3 l/100km dus een groot verschil in roetuitslag kan er ook niet zijn. Uiteraard leg ik de auto niet stil, maar het is ook dikwijls moeilijk om een weg op te zoeken waar ik de auto een beetje kan warm stoken. De regeneratie stopt uiteindelijk wel, maar niet door een tijd meer dan 70 te kunnen rijden...eerder 10minuten aan wisselende snelheden. Nu dan de vraag: Waarom die verschillende intervallen?

                    Comment


                    • man man.. ik heb geen diesel maar probeer het allemaal beetje te begrepen.
                      maar stel me toch vragen bij de techniek, als zelfs wij/jullie als autofanaten hier zo een vragen over hebben en speciaal ritten verlengen en bepaalde snelheden en versnellingen kiezen om het proces te vervolmaken… hoe zit dat dan met de 95% van de dieselwagens met filter waarvan de eigenaars geen kl*ten idee hebben over wat het gaat en er nooit op zouden letten? ..

                      wordt je hier heel uitgebreid over geïnformeerd bij aankoop?
                      ik gok dat sowieso de leaseautokes van deze wereld er sowieso maar 'mee moeten leven'..

                      Comment


                      • ik let er totaal niet op en heb momenteel bijna 190.000 km's. Nog geen enkel probleem mee gehad trouwens...
                        www.peugeotforum.be

                        Comment


                        • Ik let er wel op, maar doe er tegenwoordig geen omweg meer voor, over het algemeen ook totaal niet nodig.
                          Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                          Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                          Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                          Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                          Comment


                          • Ik moet in het verkeer al op genoeg letten, als ik mij dan ook nog een of ander filterke in mijne kop moet steken.

                            Die keren da ik op circuit wa toerkes maal wordt da allemaal meer als warm genoeg.

                            Comment


                            • Golf 6 tdi 2.0 110 pk 75.000 km : regeneratie steevast om de 1100 km. Merkbaar doordat de schakelindicator aanmaant om later op te schakelen naar een hogere versnelling. Duurt gewoonlijk 5-10 km , ik riid meestal een blokje om om de cyclus niet te onderbreken . Soms best wel vervelend. 90% van de dieselrijders heeft er waarschijnlijk geen flauw benul van hoe belangrijk het is om de cyclus niet te onderbreken ,vroeg of laat leidt dit tot dure problemen. Ideaal zou een aanduiding in de boordcomputer zijn als de regeneratie bezig is.

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door mozarella Bekijk Berichten
                                Golf 6 tdi 2.0 110 pk 75.000 km : regeneratie steevast om de 1100 km. Merkbaar doordat de schakelindicator aanmaant om later op te schakelen naar een hogere versnelling. Duurt gewoonlijk 5-10 km , ik riid meestal een blokje om om de cyclus niet te onderbreken . Soms best wel vervelend. 90% van de dieselrijders heeft er waarschijnlijk geen flauw benul van hoe belangrijk het is om de cyclus niet te onderbreken ,vroeg of laat leidt dit tot dure problemen. Ideaal zou een aanduiding in de boordcomputer zijn als de regeneratie bezig is.
                                Klopt, ik merk t niet, zou handig zijn
                                Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door fujin Bekijk Berichten
                                  man man.. ik heb geen diesel maar probeer het allemaal beetje te begrepen.
                                  maar stel me toch vragen bij de techniek, als zelfs wij/jullie als autofanaten hier zo een vragen over hebben en speciaal ritten verlengen en bepaalde snelheden en versnellingen kiezen om het proces te vervolmaken… hoe zit dat dan met de 95% van de dieselwagens met filter waarvan de eigenaars geen kl*ten idee hebben over wat het gaat en er nooit op zouden letten? ..

                                  wordt je hier heel uitgebreid over geïnformeerd bij aankoop?
                                  ik gok dat sowieso de leaseautokes van deze wereld er sowieso maar 'mee moeten leven'..
                                  Ik gebruik mijn wagen waarvoor hij gemaakt is en dat is rijden. Ik ga er vanuit dat als je een wagen gebruikt waarvoor hij gemaakt is dat die dan ook in orde blijft. Ik merk af en toe dat er een regeneratie bezig is aan de geur als ik ergens stop, maar daar houd het ook op voor mij. Ik zie niet in dat er een extra uitleg zou moeten vereist zijn over hoe je een wagen met zo een filter moet gebruiken, dat hele concept is toch voorzien op 0,0 interactie met de gebruiker, je krijgt toch ook geen uitleg over hoe je je turbo moet gebruiken.
                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                    Ook een vraagje langs mijn kant:
                                    Vw Caddy Maxi 1.6tdi DSG is de auto. Regeneratie is op verschillende ogenblikken. Na 14000 km op 5.5maanden dacht ik regelmaat te gaan zien, maar eigenlijk zijn er een paar verschillende intervallen nl. 600/750/900/1050km. Willekeurig door elkaar, onafhankelijk van mijn verbruik (dus geen sensor?). Nu mag ik de dag ervoor 200km autostrade hebben gereden, kiest hij dan juist die moment dat je maar 10km moet rijden??? Mijn gem. verbruik ligt tss 5.5/6.3 l/100km dus een groot verschil in roetuitslag kan er ook niet zijn. Uiteraard leg ik de auto niet stil, maar het is ook dikwijls moeilijk om een weg op te zoeken waar ik de auto een beetje kan warm stoken. De regeneratie stopt uiteindelijk wel, maar niet door een tijd meer dan 70 te kunnen rijden...eerder 10minuten aan wisselende snelheden. Nu dan de vraag: Waarom die verschillende intervallen?
                                    Waarschijnlijk regenereerd een auto als hij merkt dat de tegendruk hoog begint te worden (roetfilter raakt ''vol'') of regenereerd em om de x-aantal kilometers. Het gekke was bij mij dat ik een stevige rit deed van 200km. Kwam ik 1 km van mijn bestemming, aan't stoplicht. Keek ik naar m'n verbruik (nu) 1.8L/u (roetfilter bezig). Tjah, sorry maar ik legde em gewoon stil. Ik reed trouwens op q8 diesel. Heel raar maar zelfs als je lange afstanden doet, dan pakt hij nog om te regenereren om de x-aantal kilometers.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                                      Ook een vraagje langs mijn kant:
                                      Vw Caddy Maxi 1.6tdi DSG is de auto. Regeneratie is op verschillende ogenblikken. Na 14000 km op 5.5maanden dacht ik regelmaat te gaan zien, maar eigenlijk zijn er een paar verschillende intervallen nl. 600/750/900/1050km. Willekeurig door elkaar, onafhankelijk van mijn verbruik (dus geen sensor?). Nu mag ik de dag ervoor 200km autostrade hebben gereden, kiest hij dan juist die moment dat je maar 10km moet rijden??? Mijn gem. verbruik ligt tss 5.5/6.3 l/100km dus een groot verschil in roetuitslag kan er ook niet zijn. Uiteraard leg ik de auto niet stil, maar het is ook dikwijls moeilijk om een weg op te zoeken waar ik de auto een beetje kan warm stoken. De regeneratie stopt uiteindelijk wel, maar niet door een tijd meer dan 70 te kunnen rijden...eerder 10minuten aan wisselende snelheden. Nu dan de vraag: Waarom die verschillende intervallen?
                                      Ik vermoed dat er vaste intervallen inzitten omdat de filter kan vol geraken voor hij een ideaal moment heeft gehad om te regenereren. Als dat enkel op tegendruk zou zijn bij lange ritten met genoeg temperatuur in de uitlaat, dan zouden diegene die enkel korte ritten doen nog veel sneller aan de kant staan
                                      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                      '15 Volvo XC60 D3

                                      Comment


                                      • De snelheid waarmee een roetfilter wordt volgeblazen is afhankelijk van het gebruik van je auto : doe je veel autobaan, veel stadsverkeer, maw de intervallen lopen wel uiteen.

                                        Het regeneren zelf gebeurt pas wanneer de motor en uitlaat voldoende op hoge temperatuur staat.

                                        Kortom, iemand die konstant korte afstanden maakt, zeker in de winterperiode,beperkt de mogelijkheden tot regeneratie.

                                        Bij mijn volvo dealer is het druk in deze periode om een kunstmatige regeneratie uit te voeren bij hen die geen voldoende lange afstanden afleggen.

                                        Comment


                                        • Maar begrijp ik het juist dat je per verbruikte liter diesel maar X-aantal roetdoeltjes kan hebben? Dus, ik zeg maar iets, als je per liter 1000 roetdeeltjes hebt, je deze onafhankelijk van het gebruik ook hebt bij stadsverkeer of autostrade gebruik. Dus bij autostrade heb je 6l/100km verbruik= 6X1000= 6000deeltjes en bij stadsverkeer heb je 8l/100km= 8X1000=8000 roetdeeltjes? Of ligt het deel roetuitstoot lager per liter verbruik bij warme motor tov koude motor?

                                          @Josenjef: Dus dan vermoed ik dat de intervallen 150km zijn en als op ne moment bij 450/600/750/900/1050/1200 de motor en uitlaat juist de goede (hete) temperatuur heeft, de generatie op gang komt ? Gewoon omdat de auto denkt, beter nu wanneer dat het kan, tov morgen wanneer het mss niet meer kan...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X