Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roetfilter ... (snel verstopt) ? (regeneratie)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
    Maar begrijp ik het juist dat je per verbruikte liter diesel maar X-aantal roetdoeltjes kan hebben? Dus, ik zeg maar iets, als je per liter 1000 roetdeeltjes hebt, je deze onafhankelijk van het gebruik ook hebt bij stadsverkeer of autostrade gebruik. Dus bij autostrade heb je 6l/100km verbruik= 6X1000= 6000deeltjes en bij stadsverkeer heb je 8l/100km= 8X1000=8000 roetdeeltjes? Of ligt het deel roetuitstoot lager per liter verbruik bij warme motor tov koude motor?

    @Josenjef: Dus dan vermoed ik dat de intervallen 150km zijn en als op ne moment bij 450/600/750/900/1050/1200 de motor en uitlaat juist de goede (hete) temperatuur heeft, de generatie op gang komt ? Gewoon omdat de auto denkt, beter nu wanneer dat het kan, tov morgen wanneer het mss niet meer kan...
    Ik dacht al gelezen te hebben dat het aantal starts ook een invloed heeft bij sommigen.

    Ik moet zeggen dat ik het zelf bijna nooit merk op mijn wagen en sinds onze A4 niet meer gebruikt wordt om naar het station te pendelen valt het op die wagen ook niet meer op. Maar woon-werk met beiden is 50km enkele rit. In het weekend zijn er ook weinig ritjes onder de 50 kilometer. Als je een echt dieselprofiel hebt en bewust je auto gebruikt dan is dit gewoon geen issue.

    Als je geen dieselprofiel hebt en moet rekenen op al die voorgeprogrammeerde "kunstgrepen" dan vrees ik dat een vervanging van de filter onvermijdelijk is op termijn. Door dat de programmatie logica bij alle merken anders is en heel moeilijk te doorgronden kan je ook niet bewust een rit gaan maken om te reinigen lijkt mij ... Ik denk dat je dan nog beter bent om af en toe bij de dealer binnen te springen en een reiniging te laten starten.
    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
    '15 Volvo XC60 D3

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
      Ik dacht al gelezen te hebben dat het aantal starts ook een invloed heeft bij sommigen.

      Ik moet zeggen dat ik het zelf bijna nooit merk op mijn wagen en sinds onze A4 niet meer gebruikt wordt om naar het station te pendelen valt het op die wagen ook niet meer op. Maar woon-werk met beiden is 50km enkele rit. In het weekend zijn er ook weinig ritjes onder de 50 kilometer. Als je een echt dieselprofiel hebt en bewust je auto gebruikt dan is dit gewoon geen issue.

      Als je geen dieselprofiel hebt en moet rekenen op al die voorgeprogrammeerde "kunstgrepen" dan vrees ik dat een vervanging van de filter onvermijdelijk is op termijn. Door dat de programmatie logica bij alle merken anders is en heel moeilijk te doorgronden kan je ook niet bewust een rit gaan maken om te reinigen lijkt mij ... Ik denk dat je dan nog beter bent om af en toe bij de dealer binnen te springen en een reiniging te laten starten.
      Dieselprofiel is relatief bij mij... Doe 20-25000km op jaarbasis, korte en lange afgewisseld. Maar indien ik een benzinealternatief zou willen( 7zit automaat) , kostte het me al enkele duizenden euro's meer+ de meerkost van het verbruik. Dus neem ik het risico en probeer het filter zo lang mogelijk in goede banen te leiden. Feit is ook dat ik gehandicapt ben en dus meer dan "normale" mensen de auto neem om korte afstanden te doen. Maar er zitten per week meerdere ritten van 25-30km bij. Ik ben dus ook niet werkende en al deze km's zijn dus puur privé... Wanneer ik nog werkte deed ik dus minder km's. Ik ben (bot) kankerpatiënt en op een bapaalde moment in de toekomst gaat rijden en leven niet meer kunnen en dan wil ik dat er nog zo veel mogelijk centen van mijn auto kan gekregen worden (voor het gezin) en daarbij kan ik helpen door hem in optimale staat te houden. Klinkt mss wat negatief maar voor mij is dit iets positief dat ik nog kan doen voor de latere nabestaanden... Je bent vader of niet om dit te kunnen begrijpen. Losstaand van voorgaande ga ik ook nooit bewust mijn auto om zeep helpen ;-) .
      Last edited by ; 28/11/2013, 07:31.

      Comment


      • Iemand een idee op hoeveel km de FAP (roet) filter moet vervangen worden bij een citroen C8 2.0 HDI 136pk?
        2005 Citroën C2 1.4 HDI VTR
        2009 VW Scirocco 1.4 TSI DSG
        2014 Opel Astra OPC
        2015 Audi TT TDI S-Line

        Comment


        • die wordt niet vervangen: je moet gewoon op 180.000 km's de eolys laten bijvullen
          www.peugeotforum.be

          Comment


          • Nog nooit gehoord, maar mijn auto heeft een adblue tank die om de 15-17000 km moet bijgevuld worden.

            Zou die continu wat van de adblue inspuiten in de uitlaat, of gebeurt dat ook om de zoveel km?

            Comment


            • adblue heeft niets te maken met de roetfilter. Adblue is een katalysator om de stikstofoxyden uit de uitlaatgassen te halen.

              Eolys wordt enkel door psa gebruikt. Het is een additief welke bij elke tankbeurt wordt geïnjecteerd in de brandstoftank en ervoor zorgt dat de roetverbranding in de filter gebeurd bij 450°C ipv de gebruikelijke 650°C. Maw de regeneratie kan sneller gebeuren waardoor de kans op een verstopte filter een pak kleiner wordt.
              www.peugeotforum.be

              Comment


              • Weer wat bijgeleerd, nog nooit van gehoord
                Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                  die wordt niet vervangen: je moet gewoon op 180.000 km's de eolys laten bijvullen
                  Een collega van mij heeft nu 120K en ze heeft gebeld voor haar C8 zijn groot onderhoud.
                  Ze zeiden in de garage dat die Fap filter moest vervangen worden en spraken van een dikke 900€. Zij zou die kost nu wel kunnen missen vandaar de vraag.
                  Op het net vind ik niet echt veel info hierover.
                  2005 Citroën C2 1.4 HDI VTR
                  2009 VW Scirocco 1.4 TSI DSG
                  2014 Opel Astra OPC
                  2015 Audi TT TDI S-Line

                  Comment


                  • dan wordt uw collega in het zak gezet. De fap zelf kan perfect gereinigd worden. Er zijn mensen die het zelf doen met een hogedruk reiniger. Die kan ook gewisseld worden met een ruilfilter van bijvoorbeeld scannix ( http://www.scannixgreen.com/index.php ). De eolys zelf is iets van een 150€ btw en werkuren inbegrepen.
                    De garage waar ze gaat zou beter zich afvragen hoe het komt dat de filter vol zit en daar zijn verschillende mogelijkheden: druksensor in de fap zelf die niet goed meer werkt, EGR klep die slecht werkt, misschien een injector die lekt. Maar neen, direct filter vervangen en waarschijnlijk binnen x-aantal km's hetzelfde probleem hebben.
                    Vanwaar is uw collega, ik kan hem anders een goede garage aanbevelen in Paal. 't is wel een peugeotgarage maar de techniek is helemaal hetzelfde.
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                      dan wordt uw collega in het zak gezet. De fap zelf kan perfect gereinigd worden. Er zijn mensen die het zelf doen met een hogedruk reiniger. Die kan ook gewisseld worden met een ruilfilter van bijvoorbeeld scannix ( http://www.scannixgreen.com/index.php ). De eolys zelf is iets van een 150€ btw en werkuren inbegrepen.
                      De garage waar ze gaat zou beter zich afvragen hoe het komt dat de filter vol zit en daar zijn verschillende mogelijkheden: druksensor in de fap zelf die niet goed meer werkt, EGR klep die slecht werkt, misschien een injector die lekt. Maar neen, direct filter vervangen en waarschijnlijk binnen x-aantal km's hetzelfde probleem hebben.
                      Vanwaar is uw collega, ik kan hem anders een goede garage aanbevelen in Paal. 't is wel een peugeotgarage maar de techniek is helemaal hetzelfde.
                      Wel het is zo dat de garage dit vervangt omdat dit zou moeten volgens. Zou dus voorgeschreven zijn om dit te vervangen op 120K. De persoon in kwestie heeft geen klachten of stoornissen aan de wagen. Er gaan geen lichtjes branden, auto verliest geen kracht of dergelijke. Collega is van West-Vlaanderen.
                      2005 Citroën C2 1.4 HDI VTR
                      2009 VW Scirocco 1.4 TSI DSG
                      2014 Opel Astra OPC
                      2015 Audi TT TDI S-Line

                      Comment


                      • Niet vervangen dan
                        Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                        Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                        Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                        Comment


                        • van welk jaartal is die auto? De mijne is van 2006 en die heeft op 176.000 km's de waarschuwing gekregen via de boordcomputer dat het vloeistofniveau van de eolys laag stond. Eolys bijgevuld en de vulling van de roetfilter nagekeken via de diagnosecomputer. De vulling stond op 5%. Volgens de garage was de filter op die manier nog goed voor 200.000 km's (onder de voorwaarde dat er niets anders kapot gaat natuurlijk).
                          zoals ik al zei moet de filter op zich niet vervangen worden tenzij die zo vol zit dat zelfs met een geforceerde regeneratie die niet meer schoongebrand kan worden.
                          Als ik uw vriend was, dan ging ik naar een andere garage. Laat hem ook eens kijken in zijn onderhoudsboekje. Daar staat de volledige uitleg in ivm wat juist gedaan moet worden op die bepaalde kilometerstand.
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • U moet vertrouwen hebben in uw dealer. Als hij zegt vervangen dan zal dat zo wel zijn . Zij doen dit zonder winstbejag en in de klant zijn belang:-)

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door mozarella Bekijk Berichten
                              U moet vertrouwen hebben in uw dealer. Als hij zegt vervangen dan zal dat zo wel zijn . Zij doen dit zonder winstbejag en in de klant zijn belang:-)
                              Ik dacht dat de wagen 8 jaar oud was. Zij heeft hem nu 3 jaar. gekocht aan 89k en nu dus 120k. Ze heeft haar onderhoudsboekje bekeken, eolys en FP vervangen op 87k. Dus blijkbaar vlak voor zij de wagen kocht.
                              De garage waar ze hem gekocht heeft gaat ze niet meer omdat de service niet aan de wensen voldeed. Ze zou hem binnen doen bij een officiële dealer hier in de buurt. Dus die kent de wagen nog maar net. De Filter vervangen zou samen gedaan worden met groot onderhoud op 120k. Allemaal theorie dus geen praktijkproblemen.
                              2005 Citroën C2 1.4 HDI VTR
                              2009 VW Scirocco 1.4 TSI DSG
                              2014 Opel Astra OPC
                              2015 Audi TT TDI S-Line

                              Comment


                              • nogmaals: laat haar kijken in het onderhoudsboekje. Daar staat op een bepaalde pagina allemaal uitgelegd wat wordt nagekeken op die bepaalde onderhoudsbeurt. Wat haar wel te wachten staat binnen 2 jaar is de distributieriem. Die heeft het interval van 240.000 km's ofwel 10 jaar.
                                Ik vraag me nog steeds af waarom ze de fap vervangen. Hoeft hoegenaamd niet. Uitlezen via diagnosecomputer wat de vullingsgraad is en nakijken hoeveel eolys er nog in het reservoir zit. Dat zien ze aan een parameter welke aangeeft voor hoeveel tankbeurten er nog eolys is. Het ziet er blijkbaar een garage uit welke de letter van de wet naleeft en vervangt of het nu nodig is of niet.
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door 69wim69 Bekijk Berichten
                                  Op km stand 525 terug regeneratie. Dus deze keer na 300km. extra tourke van 15km gemaakt, stukje 90km/h erbij in 4de versnelling.

                                  zal aan de wintermaanden liggen zeker?
                                  Na ongeveer 335 km begon de regeneratie opnieuw. Speciaal een toerke gemaakt om het proces te voltooien.

                                  Comment


                                  • Dan zal de roetfilter wel vol assen steken.
                                    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                    Comment


                                    • De roetfilter...onlang iemand die die gewoon uit zn camionette heeft gehaald tot welk bouwjaar mag dat?
                                      Ik veronderstel dat een roetfilter pas verplicht is op een auto vanaf bouwjaar 20xx?
                                      Polo 6n 1.4

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk Berichten
                                        Dan zal de roetfilter wel vol assen steken.
                                        Maar zou nu toch moeten volledig leeg zijn aangezien ik blijven rijden ben tot het verbruik weer normaal was.

                                        Comment


                                        • Een roetfilter verbrand t roet tot assen.
                                          Als de roetfilter vol met assen steekt moet je een nieuwe plaatsen.
                                          Hoeveel km heeft de auto
                                          Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                          Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                          Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

                                          Comment

                                          Working...
                                          X