Ik heb nog rap het 'oud' model Sprinter gekocht omdat het nieuwe model in combi uitvoering altijd euro 6 is met adblue maar als ik dat hier zo lees van die filters en egrkleppen staat me nog iets te wachten denk...
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Roetfilter ... (snel verstopt) ? (regeneratie)
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door krikkie Bekijk BerichtenEen roetfilter verbrand t roet tot assen.
Als de roetfilter vol met assen steekt moet je een nieuwe plaatsen.
Hoeveel km heeft de auto
Het verbranden is toch net het "reinigen" van het filter?
De verbrande deeltjes worden dan net uit je filter verwijderd om het terug leeg te hebben zodat deze filter terug roetdeeltjes kan tegenhouden.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Last edited by krikkie; 08/12/2013, 19:08.Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
-
Dat bevestigt dus enkel wat ik al zei.
En dus bij gevolg totaal niet wat jij beweert.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Mmm, een roetfilter gaat ongeveer 180.000 km mee en dan steekt hij vol met assen.
De roet verbrand》as blijft over in de roetfilter die ook vol geraakt.
Staat ook op de site.
De assen krijg je er niet uit met regeneratie.Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
-
Er staat duiselijk dat de roet door de verbranding omgezet word in CO2, en NIET in asse! De CO2 verlaat de filter en komt dus langs de uitlaat naar buiten.
Dat is trouwens ook de reden waarom de CO2 uitstoot van een auto met roetfilter steeds iets hoger ligt dan die van een zelfde auto zonder roetfilter.
En dat beweert krikkie net wel, dus is wat hij zegt totaal fout, allersinds toch volgens de site die hij hier zelf plaatst.
De asse die opgebouwd word in het filter komt van andere zaken, niet van de verbranding van het CO2.
De manieren waarop het filter verstopt kan geraken staan duidelijk uitgelegd op de site.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
dus als ik uw uitleg volg zou mijn filter nu al vervangen moeten zijn? Die stak na 180.000 km's maar voor 5% vol. Van tijd tot tijd de boel eens goed heetstoken met uw rechtervoet en dat een lange tijd volhouden doet al wonderen met uw roetfilter. Niet alleen veel druk in de uitlaat maar ook hitte genoeg om tot autoregeneratie te komen, maw de uitlaatgassen zijn heet genoeg om zonder trukken van de foor de roetfilter proper te krijgen.
Comment
-
Modern Diesel Technology: Diesel Engines is an ideal primer for the aspiring diesel technician, using simple, straightforward language and a building block approach to build a working knowledge of the modern computer-controlled diesel engine and its subsystems. The book includes dedicated chapters for each major subsystem, along with coverage devoted to dealing with fuel subsystems, and the basics of vehicle computer control systems. Fuel and engine management systems are discussed in generic terms to establish an understanding of typical engine systems, and there is an emphasis on fuel systems used in post-2007 diesel engines. Concluding with a chapter on diesel emissions and the means used to control them, this is a valuable resource designed to serve as a foundation for more advanced studies in diesel engine technologyImportant Notice: Media content referenced within the product description or the product text may not be available in the ebook version.
Nog?Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
-
Wat probeer je nu eigenlijk te bewijzen?
Er is as, ja, maar die komt er niet op de manier die jij eerder al zei, want het is NIET de roet die omgezet word is asse.
De as komt onder andere door de verbranding van olie die in het roetfilter terecht komt.Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
staan toch veel fouten in hoor. Waarom moet een filter vervangen worden terwijl die in het merendeel van de gevallen na een grondige reiniging gewoon terug te gebruiken is? Dat zie ik niet staan in die artikels. Ik zie wel de typische doemscenerario's telkens weer verschijnen en in het echt vallen die heus wel mee.
De garage waar ik bij ga heeft in het totaal van zolang men bij peugeot roetfilters gebruikt er welgeteld 2 vervangen. Wel hebben ze al geforceerde regeneraties moeten doen, maar da's ook eerder een uitzondering.
Lees ook maar eens goed de site van scannix door welke ik wat hoger heb gepost. Die werken dus met oude filters welke worden gereinigd en terug verkocht worden. Dat kost geen duizenden euro's, integendeel een heel pak minder. De prijzen die in de artikels worden aangehaald zijn de prijzen die ge als consument betaalt bij uw dealer, nu ja stealer in dit geval. Er zijn al een aantal garages die enkel en alleen roetfilters doen en daar zijn de prijzen meer dan redelijk en wordt men in de eerste plaats geholpen en niet genaaid.
En die assen: nogmaals, durf af en toe eens goed doorblazen. Uw motor, filter en andere randorganen zullen u dankbaar zijn.
Comment
-
Als uw garage er nog maar 2 vervangen heeft, waarom bestaan die bedrijven dan die roetfilters reviseren (uitkuisen).
Misschien is t bij peugeot niet nodig maar bij bmw geeft er zelfs een icoontje aan wanneer ge moet vervangen.Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km
Comment
-
ah, ge zegt het nu zelf: bij de dealer steekt men snel een nieuwe (als het al een nieuwe is en niet een gereinigde) terwijl men evengoed voor 1/4 tot 1/3 van de prijs een gereinigde kan steken. Filters gaan niet kapot omdat ze van keramisch materiaal gemaakt zijn. Vaak kunt ge met twee rechterhanden uw filter zelf reinigen met een hoge druk reiniger. Filmpjes genoeg van te vinden op joetuub. Dat filters toch vol geraken met roet heeft eerder te maken met een technisch probleem: lekkende injector, slecht werkende EGR, verkeerde olie, slechte werkende druksensor, enz. Maar om nu daarom een nieuwe filter te gaan steken?
De asopbouw in de filter heeft de chauffeur voor een groot stuk zelf in handen: voldoende druk opbouwen in uw uitlaatsysteem van tijd tot tijd helpt al een heel deel. Er gaat bij mij geen dag voorbij of de motor moet presteren tot aan het begin van de rode zone. Een motor is niet gemaakt om heel de tijd aan zijn maximum vermogen te presteren, maar evenmin om heel de tijd mee rond te taffelen.
Comment
-
Leerrijk topic!
Als ik het goed begrepen heb, zijn de volgende omstandigheden quasi een garantie voor problemen met een dieselpartikelfilter:
- quasi dagelijks ritten in zware file-omstandigheden, ondanks de afstand (35 km)
- DSG automaat, die het toerental zelfs op autowegen meestal onder de 2.000 t/min houdt.
Een kennis heeft een uitlezing met foutmeldingen in verband met de dieselpartikelfilter.
De stealer had de eigenaar nochtans verzekerd dat er geen problemen zouden zijn met de DPF wegens een jaarlijks kmgemiddelde van 20.000 km.
Niet dus, want als ik de hierboven beschreven gebruiksomstandigheden van de auto bekijk, komt die nooit aan een 'normale' regeneratie van de dieselpartikelfilter. De auto rijdt bijna nooit lang genoeg aan constante snelheid en als dat eens voorkomt, is dat aan een veel te laag toerental om tot genoeg hitte voor de verbranding van de partikels te geraken.
Behalve de melding dat er met 20.000 km per jaar nooit problemen zouden zijn met de dieselpartikelfilter, werd aan de eigenaar overigens nooit meer uitleg verstrekt over de werking van zo een systeem en de nodige maatregelen die toch noodzakelijk blijken.
Bij het onderhoud vorige week heeft de garage wel de fouten uitgelezen en gereset, maar na een week brandt er weer een waarschuwingslampje op het dashboard. Ofwel werd de 'manuele' regeneratie niet uitgevoerd of lukte die al niet meer?
Voorstel van de garage inmiddels : de DPF vervangen.........
Dat vervangen van de filter zal wellicht tijdelijk de foutmelding doen verdwijnen, maar ik stel mij de vraag: wat met de intussen ook vervuilde injectoren, enz.. De gebruiksomstandigheden van de auto veranderen ook niet, dus binnen onbepaalde tijd zal de nieuwe filter weer even goed verstopt geraken? Volgens mij zal die zelfs nog sneller verstopt geraken dan de eerste filter wegens al sterke vervuiling, verslechterde verbranding door roetophoping in andere organen van de motor?
Ik heb de eigenaar voorgesteld om eerst een additief te proberen en dan eens een tank wat 'doorblazen'. Dus even in manuele stand van de DSG eens een langere rit aan een wat hoger toerental.
Indien dat niets uithaalt, niet naar de stealer, maar wel een bedrijf zoeken dat gespecialiseerd is in dieselpartikelfilters.
Mijn vertrouwen in de stealer is ook wat weg, nadat ik die auto een tijdje terug geholpen heb met een lekke band en het reservewiel (nieuwe band nochtans) niet opgepompt bleek. Het officiële dealernetwerk houdt zich blijkbaar niet bezig met het nakijken van de druk in het reservewiel (ondanks de meer als duur genoege onderhoudsfacturen).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk BerichtenLeerrijk topic!
Als ik het goed begrepen heb, zijn de volgende omstandigheden quasi een garantie voor problemen met een dieselpartikelfilter:
- quasi dagelijks ritten in zware file-omstandigheden, ondanks de afstand (35 km)
- DSG automaat, die het toerental zelfs op autowegen meestal onder de 2.000 t/min houdt.
Een kennis heeft een uitlezing met foutmeldingen in verband met de dieselpartikelfilter.
De stealer had de eigenaar nochtans verzekerd dat er geen problemen zouden zijn met de DPF wegens een jaarlijks kmgemiddelde van 20.000 km.
Niet dus, want als ik de hierboven beschreven gebruiksomstandigheden van de auto bekijk, komt die nooit aan een 'normale' regeneratie van de dieselpartikelfilter. De auto rijdt bijna nooit lang genoeg aan constante snelheid en als dat eens voorkomt, is dat aan een veel te laag toerental om tot genoeg hitte voor de verbranding van de partikels te geraken.
Behalve de melding dat er met 20.000 km per jaar nooit problemen zouden zijn met de dieselpartikelfilter, werd aan de eigenaar overigens nooit meer uitleg verstrekt over de werking van zo een systeem en de nodige maatregelen die toch noodzakelijk blijken.
Bij het onderhoud vorige week heeft de garage wel de fouten uitgelezen en gereset, maar na een week brandt er weer een waarschuwingslampje op het dashboard. Ofwel werd de 'manuele' regeneratie niet uitgevoerd of lukte die al niet meer?
Voorstel van de garage inmiddels : de DPF vervangen.........
Dat vervangen van de filter zal wellicht tijdelijk de foutmelding doen verdwijnen, maar ik stel mij de vraag: wat met de intussen ook vervuilde injectoren, enz.. De gebruiksomstandigheden van de auto veranderen ook niet, dus binnen onbepaalde tijd zal de nieuwe filter weer even goed verstopt geraken? Volgens mij zal die zelfs nog sneller verstopt geraken dan de eerste filter wegens al sterke vervuiling, verslechterde verbranding door roetophoping in andere organen van de motor?
Ik heb de eigenaar voorgesteld om eerst een additief te proberen en dan eens een tank wat 'doorblazen'. Dus even in manuele stand van de DSG eens een langere rit aan een wat hoger toerental.
Indien dat niets uithaalt, niet naar de stealer, maar wel een bedrijf zoeken dat gespecialiseerd is in dieselpartikelfilters.
Mijn vertrouwen in de stealer is ook wat weg, nadat ik die auto een tijdje terug geholpen heb met een lekke band en het reservewiel (nieuwe band nochtans) niet opgepompt bleek. Het officiële dealernetwerk houdt zich blijkbaar niet bezig met het nakijken van de druk in het reservewiel (ondanks de meer als duur genoege onderhoudsfacturen).
Als je echt problemen hebt met een specifiek onderdeel zoals een roetfilter of een versnellingsbak en ze het probleem niet meer in garantie willen aanpakken ben je volgens mij altijd beter af bij een specialist.'16 Peugeot 308 SW blueHDI
'15 Volvo XC60 D3
Comment
-
laat die eens in 3de versnelling zo snel mogelijk rijden (zal rond de 110 km/h uitkomen) gedurende een 10 tal minuten. Wel eerst de auto goed warm rijden.
Dan kijken of de foutmelding verdwijnt. Als dat het geval is, dan weet hij wat doen de komende jaren.
Comment
Comment