Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roetfilter ... (snel verstopt) ? (regeneratie)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wat me opvalt is, als je tijdens de regeneratiecyclus kan doorknallen, de cyclus minder lang duurt. Overlaatst merkte ik dat de motor wat ambetant deed (onregelmatig toerental) dus dan heb ik op mijn dagelijkse rit (55 km) de pees erop gelegd (met warme motor) en de dagen daarna ook af en toe doorgetrokken. In die week (+/ 1000 km) is de DPF 3x geregenereerd. Onregelmatig toerental is verdwenen.

    Wat ook al een ander forumlid heeft opgemerkt, is dat de dealer m.i. meer uitleg mag geven over de DPF. Toen mijn wagen de eerste keer in mijn bezit regenereerde, dacht ik dat de motor om zeep was. Bleek het de roetfilter te zijn. Ik ken iemand die dezelfde wagen had en vroeg of zijn DPF veel regenereerde. Hij wist niet waarover ik het had en zei nog nooit iets te hebben gemerkt...

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
      laat die eens in 3de versnelling zo snel mogelijk rijden (zal rond de 110 km/h uitkomen) gedurende een 10 tal minuten. Wel eerst de auto goed warm rijden.

      Dan kijken of de foutmelding verdwijnt. Als dat het geval is, dan weet hij wat doen de komende jaren.
      Gaat niet met een robotbak, die schakelt vanzelf ook al zit je in manueel
      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

      Comment


      • tot hoe hoog kan je dan wel gaan eer die zich verplicht voelt van op te schakelen? Want wat is anders het doel van de manuele stand? Ik zeg niet dat je in het rood moet gaan rijden, maar 3500 rpm aanhouden zal toch wel te doen zijn, niet?
        www.peugeotforum.be

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
          tot hoe hoog kan je dan wel gaan eer die zich verplicht voelt van op te schakelen? Want wat is anders het doel van de manuele stand? Ik zeg niet dat je in het rood moet gaan rijden, maar 3500 rpm aanhouden zal toch wel te doen zijn, niet?
          Ik zou het moeten testen, maar als je het wil aanhouden krijgt de computer toch de neiging om het over te nemen heb ik de indruk.

          Voor mij is het doel van die manuele stand om op de motor te remmen of de bak te helpen bij het vertrekken met een zware belasting. Ik gebruik dat dus enkel op vakantie in de bergen en wanneer ik vertrek met een aanhanger, dan heeft de bak even tijd nodig om zich aan te passen in de eerste honderden meters heb ik de indruk. Het gaat hier wel om een robotbak met een droge koppeling, met natte koppeling is dat een ander verhaal, die verdraagt beter manuele bediening is mijn indruk.
          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
          '15 Volvo XC60 D3

          Comment


          • Ik ben met de eigenaar van de auto eens meegereden op het dagelijks traject woon-werk. Grosso modo 95% van de verplaatsingen met die auto. En de naald van de toerenteller komt daarbij nauwelijks boven de 2500 t/min.

            Zo nu en dan bij het optrekken gaat die heel even hoger in de toeren, maar dan schakelt de bak al. Zo een tdi heeft blijkbaar al een massa aan koppel heel laag in de toeren, zodat je al stevig vooruitkomt zonder de motor hoog in de toeren te moeten jagen.
            Wat natuurlijk net nefast is als de roetpartikelfilter succesvol dient te regenereren.

            @ Josenjef: Thx, zal eens proberen de DSG in S te rijden. Is dat met een knop of pook in bepaalde stand zetten?

            @ Flappy: of een manuele DSG aan 3500 t/min te houden is, zal ik ook eens uitproberen. Met een VW Tiptronic van de oudere generatie, is dit evenwel niet mogelijk.
            Mijn vrouw haar VW Sharan heeft zo een automaat en zelfs in manuele stand houdt die bak er een eigen willetje op na. Die laat je in manueel niet aanhoudend zo hoog in de toeren rijden en schakelt dan toch vanzelf op. Misschien dat een DSG anders werkt of geprogrammeerd is, maar de Tiptronic werkt dus allesbehalve zoals je van een manuele bak zou verwachten.
            Mijn BMW Steptronic (traditionele automaat met koppelomvormer) werkt helemaal anders. Die gaat in manuele stand zelfs tot ver in het rood vooraleer de automaat zelf ingrijpt. Bij gas los houdt die ook zijn versnelling aan, terwijl de Tiptronic dan onmiddellijk een versnelling hoger schakelt.
            Beetje off-topic, maar beide automaten (Tiptronic en Steptronic) rijden in feite op hun best als je ze gewoon in hun automatische stand laat, behoudens een paar uitzonderingen (gewicht trekken, bergrit).
            Hoe de VW DSG6 reageert zal ik dus nog moeten uittesten.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
              Ik ben met de eigenaar van de auto eens meegereden op het dagelijks traject woon-werk. Grosso modo 95% van de verplaatsingen met die auto. En de naald van de toerenteller komt daarbij nauwelijks boven de 2500 t/min.

              Zo nu en dan bij het optrekken gaat die heel even hoger in de toeren, maar dan schakelt de bak al. Zo een tdi heeft blijkbaar al een massa aan koppel heel laag in de toeren, zodat je al stevig vooruitkomt zonder de motor hoog in de toeren te moeten jagen.
              Wat natuurlijk net nefast is als de roetpartikelfilter succesvol dient te regenereren.

              @ Josenjef: Thx, zal eens proberen de DSG in S te rijden. Is dat met een knop of pook in bepaalde stand zetten?

              @ Flappy: of een manuele DSG aan 3500 t/min te houden is, zal ik ook eens uitproberen. Met een VW Tiptronic van de oudere generatie, is dit evenwel niet mogelijk.
              Mijn vrouw haar VW Sharan heeft zo een automaat en zelfs in manuele stand houdt die bak er een eigen willetje op na. Die laat je in manueel niet aanhoudend zo hoog in de toeren rijden en schakelt dan toch vanzelf op. Misschien dat een DSG anders werkt of geprogrammeerd is, maar de Tiptronic werkt dus allesbehalve zoals je van een manuele bak zou verwachten.
              Mijn BMW Steptronic (traditionele automaat met koppelomvormer) werkt helemaal anders. Die gaat in manuele stand zelfs tot ver in het rood vooraleer de automaat zelf ingrijpt. Bij gas los houdt die ook zijn versnelling aan, terwijl de Tiptronic dan onmiddellijk een versnelling hoger schakelt.
              Beetje off-topic, maar beide automaten (Tiptronic en Steptronic) rijden in feite op hun best als je ze gewoon in hun automatische stand laat, behoudens een paar uitzonderingen (gewicht trekken, bergrit).
              Hoe de VW DSG6 reageert zal ik dus nog moeten uittesten.
              S is gewoon de sportstand waar je de pook moet inzetten

              Steptronic en Tiptronic zijn gelijkaardig, dat de Tiptronic sneller opschakelt is gewoon afstelling. Ik ga er vanuit dat BMW voor iets sportiever gaat

              PS: Niet teveel spelen met Tiptronic in Sharan, dat is niet de meest betrouwbare combinatie door de specifieke opstelling van de motor tegenover de bak
              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
              '15 Volvo XC60 D3

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                S is gewoon de sportstand waar je de pook moet inzetten

                Steptronic en Tiptronic zijn gelijkaardig, dat de Tiptronic sneller opschakelt is gewoon afstelling. Ik ga er vanuit dat BMW voor iets sportiever gaat

                PS: Niet teveel spelen met Tiptronic in Sharan, dat is niet de meest betrouwbare combinatie door de specifieke opstelling van de motor tegenover de bak
                'Gelukkig' is het nog een oude TDI zonder DPF, die geen nood heeft aan hoge toeren om een filter te regenereren.
                Die Tiptronic heb ik ook maar 1 keer getest bij het trekken van een aanhangwagen en die schakelde zo anders dan ik zelf zou schakelen, dat ik hem maar in automaatstand terug gezet heb. Als old school bus zet de vorige generatie Sharan ook niet echt aan tot actief zelf schakelen, zodat er gelukkig geen redenen zijn om met de Tiptronic te spelen.
                Ok, DSG is zoals bij de BMW, pook in bepaalde stand zetten.

                Comment


                • In het onderhoudsboekje van mijn caddy 1.6dsg staat dat je 15min in D moet blijven rijden tijdens het regenereren, maar ik heb ook de neiging hem dan in S te zetten wegens de hogere toerentallen. Ik kan hem manueel toch ook op 3500toeren laten hangen... Net zoals bij mijn vroegere Alhambra 1.9tdi tiptronic.. Als je echt richting rood gaat (in min geval is rood 5000 toeren, net als Josenjef) , gaat hij rond 4000 willen opschakelen...
                  Ik voel medelijden met de mensen die van ene DPF nog nooit gehoord hebben en na een jaar al terug bij de dealer staan met problemen. Dealers moeten toch beter hun job doen!!

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                    In het onderhoudsboekje van mijn caddy 1.6dsg staat dat je 15min in D moet blijven rijden tijdens het regenereren, maar ik heb ook de neiging hem dan in S te zetten wegens de hogere toerentallen. Ik kan hem manueel toch ook op 3500toeren laten hangen... Net zoals bij mijn vroegere Alhambra 1.9tdi tiptronic.. Als je echt richting rood gaat (in min geval is rood 5000 toeren, net als Josenjef) , gaat hij rond 4000 willen opschakelen...
                    Ik voel medelijden met de mensen die van ene DPF nog nooit gehoord hebben en na een jaar al terug bij de dealer staan met problemen. Dealers moeten toch beter hun job doen!!
                    Bij verkopers van de Volkswagen groep wordt er tijdens verschillende opleidingen over de partikelfilter in functie van het gebruik door de bestuurder gesproken. Maar sommige klanten willen (of moeten van de werkgever) toch voor een dieselmotor kiezen. Als er dan enkel 'rond de kerktoren' mee wordt gereden, kan je de dealers (of verkopers) toch niks verwijten?

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door jakkewibis Bekijk Berichten
                      Bij verkopers van de Volkswagen groep wordt er tijdens verschillende opleidingen over de partikelfilter in functie van het gebruik door de bestuurder gesproken. Maar sommige klanten willen (of moeten van de werkgever) toch voor een dieselmotor kiezen. Als er dan enkel 'rond de kerktoren' mee wordt gereden, kan je de dealers (of verkopers) toch niks verwijten?
                      Dat de klanten er percé voor kiezen is hun zaak ,maar ik heb ook geen uitleg mogen ontvangen hierover. Ik weet dat ik geen 100% dieselprofiel heb door mijn handicap maar ik wil hem toch 100% in orde houden, dus doe ik wat nodig is... Dit heb ik ook de verkoper gemeld, en daar kwam toch maar weinig "waarschuwing" vandaan...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door den borre Bekijk Berichten
                        Dat de klanten er percé voor kiezen is hun zaak ,maar ik heb ook geen uitleg mogen ontvangen hierover. Ik weet dat ik geen 100% dieselprofiel heb door mijn handicap maar ik wil hem toch 100% in orde houden, dus doe ik wat nodig is... Dit heb ik ook de verkoper gemeld, en daar kwam toch maar weinig "waarschuwing" vandaan...
                        Niet alle verkopers zullen even goed opletten tijdens de opleidingen. Maar als je je verkoper hebt gemeld dat je het nodige zou doen om problemen met je partikelfilter te vermijden, waarom zou hij je dan nog 'waarschuwen' (ik lees: bang maken)?

                        Comment


                        • dat hij zou moeten uitleggen wat je moet doen om problemen te vermijden bijvoorbeeld...
                          en dat wordt net niet gedaan bij de meeste dealers
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • Ik had hem juist gemeld dat ik niet het juiste profiel heb, maar er is net geen automaat verkrijgbaar als benzine in de caddy. Verder heb ik meermaals gevraagd welke rijstijl ik het beste hanteer om automaat(D, S of manueel) en dpf op z'n beste te houden en het antwoord was: "gewoon" laten doen was het antwoord...

                            Comment


                            • En ik klaag ook niet over de verkoper , hé... Ik was voldoende geinformeerd voor ik de zaak binnenkwam. Veel mensen laten zich leiden door de verkopers en komen met iets anders thuis (lees: duurder) dan dat ze oorspronkelijk wilden. Bij mij was er gewoon geen betaalbaar alternatief... Dichtstbijzijnde alternatief was de VW Touran 1.4 tsi dsg en dan betaal je EN meer bij aankoop EN meer aan de pomp... Dit hebben ze me zelfs niet voorgesteld omdat dit te belachelijk voor woorden is. Moest deze gelijkaardig kosten had ik wel met de (voor mij) nadelen kunnen leven...

                              Comment


                              • Vandaag eens tijd gemaakt voor de Jetta DSG6 met roetfilterproblemen.
                                Eerst eens wat in S stand gereden, maar aan legale snelheden schakelt de bak nog vrij snel op en kom je snel onder de 3000 toeren uit.
                                Dan in manuele stand geprobeerd. Bij het optrekken kan je wel hoger in de toeren gaan, maar nog ruim voor de rode zone op de toerenteller schakelt de bak automatisch toch een versnelling hoger.
                                In derde schakelt de DSG - zelfs in manuele stand - naar vierde net boven de 3000 toeren aan +/- 90 km/u.

                                In vierde haalt de auto dan net geen 110 km/u in manuele stand en 3000 toeren. Ik heb dan een half uurtje zo blijven rijden in één richting en weer een half uurtje terugweg, dus constant aan 110 km/u en +/- 3000 toeren, wat mij ideale omstandigheden leken om de verbranding van partikels toe te laten.
                                Op het einde van de rit nog manueel een paar keer goed doorgetrokken.

                                De foutmelding blijft echter en tijdens de rit heb ik nergens kunnen merken dat er een verbranding van partikels plaats zou hebben gevonden. Ik had toch ergens rook of een vermogensvermindering of extra lawaai verwacht, maar niets van dat alles.

                                Comment


                                • Als je foutmelding brandt, dan moet je naar een garage gaan en wordt er via de pc een regeneratie opgestart (geforceerd dus).
                                  Niet te lang mee doorrijden, of je hebt een nieuwe roetfilter aan je been.

                                  Comment


                                  • Thx, maandag ga ik met de auto terug naar de garage.
                                    Hij komt eigenlijk net uit onderhoud (waar het lampje al brandde), waar ze de melding blijkbaar louter gereset hebben en de actieve regeneratie (nog) niet uitgevoerd hebben. De dag na het onderhoud brandde het lampje op het dashboard al weer.

                                    Na het bekijken van het rijdersprofiel van de eigenaar is alleszins duidelijk dat een 'normale' regeneratie op zijn trajecten weinig slaagkansen heeft. Probeer de koppige Belg maar eens te vertellen dat hij eigenlijk beter een benzine zou kopen dan een diesel met DPF....

                                    Maar eerst nog eens die poging om de auto zelf te laten regenereren via een afwijkende rijstijl.


                                    Ik heb de eigenaar al gewaarschuwd dat mogelijks een pc regeneratie al niet meer kan lukken en er een grote kost aan zou kunnen komen.

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten



                                      Ik heb de eigenaar al gewaarschuwd dat mogelijks een pc regeneratie al niet meer kan lukken en er een grote kost aan zou kunnen komen.
                                      Tja... Zal wel een 1000 a 1500 gaan kosten, vermoed ik!

                                      Comment


                                      • Ik had de schrik van mijn leven gisterenavond, ik kwam thuis en rook een zeer zware brandgeur rond de auto, bleven de remmen hangen, hing de plastieken zak waar ik over reed aan de uitlaat, had ik een kortsluiting ??? Deze morgen mekanieker van mijn werk komen laten kijken, vond niks en rook niks, voor de veiligheid toch even naar de Mercedes garage gereden met de melding dat mijn auto "in brand stond", krijg je als antwoord, neen hoor, was gewoon aan het regenereren... Nieuwste technieken en milieuverplichtingen, prul is het...

                                        Comment


                                        • onze bedrijfscaddy, een 1.6 tdi die ongeveer 10000 km per jaar rijdt op een oppervlakte van 3 km² met een max van 30 per uur meurt zo contenu heel de dag door als motor draait

                                          Comment

                                          Working...
                                          X