Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roetfilter ... (snel verstopt) ? (regeneratie)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Net eens (een deel) van dit topic doorlezen ; wel grappig om te lezen dat er nog altijd mensen zijn die minder dan 20000km per jaar rijden en denken dat een diesel voordeligst is ... Ik doe met de mijne rond de 25000 op een jaar en ik vond het persoonlijk al 'op het randje' om een diesel te kopen ... Nu, ik heb het wel gedaan (Ford Mondeo 1.8 TDCi) en ik ben er content van (met een verbruik van rond de 5 liter).

    Mijn enigste raad kan zijn: wees niet bang om eens door te trekken als hij warm gereden is. Ik trek regelmatig eens door tot 5 à 6000 toeren, hij zal niet ontploffen, zenne! De fout die gemaakt wordt ligt ook deels bij de media, die iedereen wijsmaakt dat je zo vroeg mogelijk moet schakelen (!?!). Komaan zeg, zo maak je je eigen auto kapot (én het milieu)! Op de autostrade trek ik altijd door tot 130-140 in 4e, dan ga ik naar 5e en rij ik 120-125. Mijn auto heeft een 6e, maar die heb ik eigenlijk nog maar één keer gebruikt toen ik de topsnelheid van mijn auto eens wilde testen, maar ook op dezelfde manier, optrekken tot 150-160 in 5e en dan naar 6e tot aan ........

    Anyway, rij je onder de 20.000km per jaar, KOOP EEN BENZINE!! Geloof me, je zal goedkoper af zijn op het einde ...
    The way I see it, if you're gonna build a time machine into a car, why not do it with some style ?

    Comment


    • Serieus een diesel tot de 6000 toeren trekken... Leuke raad, what a moron..
      Mijn toerenteller gaat nochtans maar iets voorbij de 5k en dan zit je al in het rood
      Last edited by SteakFriet; 25/08/2015, 12:32.

      Comment


      • Het lijkt me ook niet gezond om een diesel zo hoog in toeren te trekken, toch zeker niet als het rood aan 500-5500 begint zoals de meeste diesels. Het is trouwens geen kwestie van je auto in toeren te trekken, het is meer een kwestie van hem goed te belasten. Altijd in eco-muesli mode rijden is naar mijn mening gewoonweg niet goed, met een diesel moet af en toe goed worden doorgereden.

        Comment


        • Als men de restwaarde in de rekening brengt, zijn benzinewagens vanaf een bepaalde cilinderinhoud en vermogen niet zo interessant : probeer maar een koper te vinden voor een 3,0 liter benzine, de zoektocht zal lang zijn ! Hetzelfde model in diesel (ook 3,0 liter) zal wel snel een koper vinden, en tegen een redelijke overnameprijs. Dit heeft te maken met de psychologie van de kopers op de tweedehandse markt. Niet voor niets verkoopt Audi zijn SQ5 enkel als diesel in onze streken...
          Ben wel mee eens dat een stadswagentje met dieselmotor een absurditeit is.

          Comment


          • Zet zijn juist de (te) lage toerentallen die zorgen voor veel vervuiling door onverbrande brandstof; maar enkel zo worden super-lage emissies-cijfers behaald, en dat doet verkopen. En zo rijdt een diesel met automaat meestal amper boven zijn ralenti ;-))

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Delorean Bekijk Berichten
              Net eens (een deel) van dit topic doorlezen ; wel grappig om te lezen dat er nog altijd mensen zijn die minder dan 20000km per jaar rijden en denken dat een diesel voordeligst is ... Ik doe met de mijne rond de 25000 op een jaar en ik vond het persoonlijk al 'op het randje' om een diesel te kopen ... Nu, ik heb het wel gedaan (Ford Mondeo 1.8 TDCi) en ik ben er content van (met een verbruik van rond de 5 liter).

              Mijn enigste raad kan zijn: wees niet bang om eens door te trekken als hij warm gereden is. Ik trek regelmatig eens door tot 5 à 6000 toeren, hij zal niet ontploffen, zenne! De fout die gemaakt wordt ligt ook deels bij de media, die iedereen wijsmaakt dat je zo vroeg mogelijk moet schakelen (!?!). Komaan zeg, zo maak je je eigen auto kapot (én het milieu)! Op de autostrade trek ik altijd door tot 130-140 in 4e, dan ga ik naar 5e en rij ik 120-125. Mijn auto heeft een 6e, maar die heb ik eigenlijk nog maar één keer gebruikt toen ik de topsnelheid van mijn auto eens wilde testen, maar ook op dezelfde manier, optrekken tot 150-160 in 5e en dan naar 6e tot aan ........

              Anyway, rij je onder de 20.000km per jaar, KOOP EEN BENZINE!! Geloof me, je zal goedkoper af zijn op het einde ...
              Niet echt eens met die stelling. Toch niet in alle gevallen dan toch.

              Hangt er vanaf hoe je die 20.000 km's jaarlijks aflegt. Veel korte ritjes of weinig lange ritten. Weinig lange ritten is prima voor een diesel. En een vergelijkbare benzine verbruikt nog steeds minimum een tweetal liter meer dan de gelijke diesel. Komt daar nog eens bovenop dat een liter diesel nog steeds gemiddeld zo'n 25 cent minder kost dan benzine. Jaarlijks kom je toch op een besparing van brandstof van 600 tot 1.000 euro bij de basisvarianten. De meerprijs van de diesel heb je er dus uit na zo'n 3 jaar ongeveer. Voorts bulken moderne diesels van het koppel. Maar... als de dieselprijs gelijk getrokken gaat worden, wordt het inderdaad wel minder interessant.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door guyugy Bekijk Berichten
                Zet zijn juist de (te) lage toerentallen die zorgen voor veel vervuiling door onverbrande brandstof; maar enkel zo worden super-lage emissies-cijfers behaald, en dat doet verkopen. En zo rijdt een diesel met automaat meestal amper boven zijn ralenti ;-))
                Als ie warm staat zet ik 'm altijd in 'sport'.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door BDP Bekijk Berichten
                  Serieus een diesel tot de 6000 toeren trekken... Leuke raad, what a moron..
                  Mijn toerenteller gaat nochtans maar iets voorbij de 5k en dan zit je al in het rood
                  Mijn excuses, ik was een beetje verkeerd ... Mijn toerenteller in de Ford gaat vanaf 4500 in het rood en ik durf wel eens doortrekken tot aan de grens (als hij warm gereden is). De DeLorean gaat vanaf 6500 in het rood, maar ook die durf ik wel eens doortrekken tot aan de grens (die '5 à 6000 toeren' dus ...).

                  Je moet ook niet constant op de grens rijden, hé, maar ik versmijt meestal rond de 3000-3500 toeren als ik rij ...
                  The way I see it, if you're gonna build a time machine into a car, why not do it with some style ?

                  Comment


                  • roetfilter heeft hitte nodig, snelheid of toeren op zich =/ hitte

                    ik ga ervan uit dat in een hedendaagse laagtoerenautomaat toch wel een systeem zit om je filter goed heet te stoken zonder alles in manueel te moeten pakken en tegen 4000 o/min te moeten gaan rijden

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Delorean Bekijk Berichten
                      Mijn excuses, ik was een beetje verkeerd ... Mijn toerenteller in de Ford gaat vanaf 4500 in het rood en ik durf wel eens doortrekken tot aan de grens (als hij warm gereden is). De DeLorean gaat vanaf 6500 in het rood, maar ook die durf ik wel eens doortrekken tot aan de grens (die '5 à 6000 toeren' dus ...).

                      Je moet ook niet constant op de grens rijden, hé, maar ik versmijt meestal rond de 3000-3500 toeren als ik rij ...
                      Dat doe ik ook wel regelmatig een goed doortrekken als hij warm staat of een tijdje in 3000 rpm zone en later rijden. Kwestie van de boel wat schoon te houden. Echter niet om te regeneren natuurlijk want dat is automatisch.
                      Het is wel zo dat mijn wagen gewoon regenereert wanneer hij dat nodig vind, of dat nu op 2000 of 3000 toeren is.
                      Volgens mij zit dat allemaal zo geprogrammeerd dat het wel zal gebeuren.

                      Los daarvan is het altijd goed een af en toe gas te geven en wat dynamischer te rijden ipv altijd uw schakelindicator te volgen. Dat ding zegt tegen 80 a 90 km/h altijd al dat ik naar zijn zes moet, dat doe ik dus niet. De eerste 15km durf ik wel in zesde tegen 100 a 110 te rijden op de autostrade. Je moet ook neit met een koude motor te hoog in toeren liggen blazen de hele tijd naar mjin mening.
                      Last edited by SteakFriet; 25/08/2015, 13:58.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                        Niet echt eens met die stelling. Toch niet in alle gevallen dan toch.

                        Hangt er vanaf hoe je die 20.000 km's jaarlijks aflegt. Veel korte ritjes of weinig lange ritten. Weinig lange ritten is prima voor een diesel. En een vergelijkbare benzine verbruikt nog steeds minimum een tweetal liter meer dan de gelijke diesel. Komt daar nog eens bovenop dat een liter diesel nog steeds gemiddeld zo'n 25 cent minder kost dan benzine. Jaarlijks kom je toch op een besparing van brandstof van 600 tot 1.000 euro bij de basisvarianten. De meerprijs van de diesel heb je er dus uit na zo'n 3 jaar ongeveer. Voorts bulken moderne diesels van het koppel. Maar... als de dieselprijs gelijk getrokken gaat worden, wordt het inderdaad wel minder interessant.
                        Vind ik ook.
                        2 liter is nog heel weinig.
                        De Golf plus zat aan 9L, de Insignia aan 16L.
                        Als je de berekening maakt aan de hand van de constructeurs boekjes zal je goedkoper zijn.
                        Als je de berekening maakt op basis van wat je verbruikt, wat je verliest bij verkoop en alles in rekening brengt dan kom je op iets anders uit.

                        Heb bij de laatste zelf de diesel aan de dezelfde prijs gerekend als de benzine en dan was het nog gelijk opgaand.
                        den borre


                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                        Int3x0r
                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                        Comment


                        • in het frans weliswaar, maar dit is hoe de roetfilter werkt bij de vroegere 2.2 hdi (136pk) bij PSA:

                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • Ook als doe ik 10k per jaar dan koop ik nog een diesel omdat ik lange afstanden doe min 60km.

                            Comment


                            • Ik durf niet doortrekken, ik krijg schrik dan.

                              Comment

                              Working...
                              X