Mededeling

Collapse
No announcement yet.

fiesta koud start probleem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • fiesta koud start probleem

    hallo,

    ik heb sinds begin dit jaar een ford fiesta 94. 1100cc
    ik heb daar geen problemen mee tot een maand geleden.
    1:
    deze start moeilijk koud als deze een paar uur heeft stilgestaan.
    qua geluid is het net alsof de batterij half leeg is
    eenmaal deze gestart is en ik leg hem stil en start hem terug dan start hij zonder probleem.

    2:
    ik ben onlangs naar de garage geweest en heb nieuwe bougie's gekocht. ze hebben toen in het boek gekeken welke er in een fiesta van 94 1100cc moeten.
    ik heb toen alles meegevolgd en het zijn inderdaad de juiste maar...
    als ik ze er in draai en een toertje rij stottert hij en laat scheten.
    op de oude bougies kan ik niet voortgaan namelijk omdat er 3 verschillende 3 puntsbougies in zitten ( dit is niet door mij gedaan maar door de vorige eigenaar )!!!!!

    kan iemand mij helpen

  • #2
    Ontstekingstijdstip eens nazien ?? (Als hij scheetjes laat bij het gas lossen staat uw ontstekingstijdstip een tikje te vroeg, laat hij scheetjes bij het accelereren dan staat alles wat aan de late kant).

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
      Ontstekingstijdstip eens nazien ?? (Als hij scheetjes laat bij het gas lossen staat uw ontstekingstijdstip een tikje te vroeg, laat hij scheetjes bij het accelereren dan staat alles wat aan de late kant).
      het is bij het accelereren.
      maar hoe komt het dat ik dit bij de bougies die er nu inzitten niet heb?
      ik had dit al in gedachten maar het is nu bevestigd.
      is dit iets dat je zelf kan doen en zoja wat heb je dan allemaal nodig.
      hoe kan je dit controleren of de ontsteking verkeerd staat?

      en puntje 1, heeft dit hier ook mee te maken?

      alvast bedankt voor de reactie

      Comment


      • #4
        Delco lossen en een slag naar links draaien. (Tegenwijzerrichting). Normaal heb je daar wat gerief voor nodig maar als de motor draait en je probeert dan de delco wat naar links te draaien dan zal je het toerental horen veranderen, als de motor goed draait een paar korte stoten gas geven, als je de kleppen hoort klikken staat hij te vroeg dan terug wat naar rechts draaien, dit uitproberen tot je de kleppen juist niet meer hoort, dan de delco terug vastzetten. Dit is een manier "van achter de hoek" maar bij gebrek aan lamp en dwellmeter enz... kan het al helpen. Dus eerst naar links draaien tot je de kleppen hoort 'reclameren' (cliquetteren) bij korte stoten gas geven en dan bij beetjes terug naar rechts juist tot het moment dat de kleppen niet meer of nauwelijks nog hoorbaar zijn bij korte gasstoten.

        Comment


        • #5
          hallo,

          dit zal niet gaan want het is een vaste kop


          heb je nog andere oplossingen.

          Comment


          • #6
            paar dingen die je kan doen:

            temperatuur sensor nakijken (volgens mij is deze stuk als je zegt dat hij stottert en 'scheten' laat) je zou weerstandswaarden van de sensor moeten opzoeken die hij bij bepaalde temperaturen moet hebben. Het is trouwens niet omdat het metertje in je dash nog werkt dat de temperatuursensor voor motormanagement nog werkt (kunnen aparte sensoren zijn, dikwijls zelfs)

            is het een monopoint of multipoint injectie? (het is een injectie want anders zou je geen 2vonkenbobine hebben zoals je hierboven in je foto laat zien)

            het slecht starten na enkele uurtjes stilstaan noem ik niet "koudstart", voor dit porbleem zou je benzinedruk moeten contorleren. Drukmeter aansluiten op het circuit (op de juiste plaats) starten en druk controleren, daarna stilleggen en zien of de druk blijft. Als hij wegvalt dan heb je ofwel een lekkende injector ofwel is de terugslagklep in je benzinepomp stuk, in bijde gevallen begint dan je benzine in de buurt van je warme motor in de leidingen te koken en krijg ge dampbellen die ervoor zorgen dat je heel slecht kan starten.

            als hij echt slecht start bij volledig koude motor (na een nachtje stillstaan ofzo) dan denk ik weer richting temp sensor of eventueel koudstart-regeling of koudstart-injector (als die er is)

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
              Ontstekingstijdstip eens nazien ?? (Als hij scheetjes laat bij het gas lossen staat uw ontstekingstijdstip een tikje te vroeg, laat hij scheetjes bij het accelereren dan staat alles wat aan de late kant).
              de onsteking op deze wagen is electronisch. dwz geregeld door ecu door middel van signaal van krukassensor (en eventueel nokkenassensor).

              Je hebt wel een punt als het om een conventionele onsteking zou gaan met verdeelkap en dan is het zeker de mooite om naar te kijken. Maar dan kan het ook nog om de vervroegingsmechanismes gaan die niet werken of blijven hangen het hoeft niet noodzakelijk de afgestelde vooronsteking te zijn.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                de onsteking op deze wagen is electronisch. dwz geregeld door ecu door middel van signaal van krukassensor (en eventueel nokkenassensor).

                Je hebt wel een punt als het om een conventionele onsteking zou gaan met verdeelkap en dan is het zeker de mooite om naar te kijken. Maar dan kan het ook nog om de vervroegingsmechanismes gaan die niet werken of blijven hangen het hoeft niet noodzakelijk de afgestelde vooronsteking te zijn.
                deze is inderdaad elektronisch.
                ik heb hier een haynes manual liggen en daar staat het in:

                1.0, 1.1 and 1.3 litre HCS engines with carburettor . . . . . . . . . . . . . . Distributorless ignition system (DIS) controlled by ignition module

                dus als ik het goed begrijp heeft het hier niets mee te maken. dan zal ik de vorige puntjes even controleren.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door crosser2007 Bekijk Berichten
                  deze is inderdaad elektronisch.
                  ik heb hier een haynes manual liggen en daar staat het in:

                  1.0, 1.1 and 1.3 litre HCS engines with carburettor . . . . . . . . . . . . . . Distributorless ignition system (DIS) controlled by ignition module

                  dus als ik het goed begrijp heeft het hier niets mee te maken. dan zal ik de vorige puntjes even controleren.
                  ja controleer maar even de puntjes die ik zei, zeker die temp sensor vinden en uitmeten (als je de juiste weerstandswaardes hebt bij sommige temperaturen) is snel gebeurd.

                  trouwens Haynes gaat weer eens kort door de bocht. "Carburetor engine met DIS" uit 1994, dat zijn dus monopoint injecties (anders kan je nooit lambda werking en katalysator hebben wat verpicht was ook in 1994). Zo'n monopoint injectie lijkt sterk op een carburator enkel zit er in dat stuk wat op carbu lijkt centraal voor de gasklep 1 grote injector die electronisch aangestuurd wordt (geen venturi's sproeiers en vlotterkamer dus)
                  Haynes is ok voor de huis tuin en keukengebruik maar als je echt fouten gaat opstopren is het toch niet alles

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                    paar dingen die je kan doen:

                    temperatuur sensor nakijken (volgens mij is deze stuk als je zegt dat hij stottert en 'scheten' laat) je zou weerstandswaarden van de sensor moeten opzoeken die hij bij bepaalde temperaturen moet hebben. Het is trouwens niet omdat het metertje in je dash nog werkt dat de temperatuursensor voor motormanagement nog werkt (kunnen aparte sensoren zijn, dikwijls zelfs)

                    is het een monopoint of multipoint injectie? (het is een injectie want anders zou je geen 2vonkenbobine hebben zoals je hierboven in je foto laat zien)

                    het slecht starten na enkele uurtjes stilstaan noem ik niet "koudstart", voor dit porbleem zou je benzinedruk moeten contorleren. Drukmeter aansluiten op het circuit (op de juiste plaats) starten en druk controleren, daarna stilleggen en zien of de druk blijft. Als hij wegvalt dan heb je ofwel een lekkende injector ofwel is de terugslagklep in je benzinepomp stuk, in bijde gevallen begint dan je benzine in de buurt van je warme motor in de leidingen te koken en krijg ge dampbellen die ervoor zorgen dat je heel slecht kan starten.

                    als hij echt slecht start bij volledig koude motor (na een nachtje stillstaan ofzo) dan denk ik weer richting temp sensor of eventueel koudstart-regeling of koudstart-injector (als die er is)
                    ik kon daarstraks even niet reageren door onderhoud aan de site.

                    hij start slecht zowel na een uur als na de hele nacht te hebben stilgestaan
                    de temperatuursensor zal ik straks even uitmeten op mijn werk
                    ik heb alleen nog 1 vraag hoe kan ik weten hoe warm de motor heeft?
                    Resistance:
                    At 0ºC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89 to 102 kilohms
                    At 20ºC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 to 40 kilohms
                    At 100ºC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.9 to 2.5 kilohms
                    At 120ºC . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1.0 to 1.4 kilohms
                    ik kan maar een sensor vinden, namelijk deze die op mijn waterkoeling is aangesloten en mijn ventilator aanstuurt. waar zit meestal die tweede sensor.

                    de benzinedruk kan ik wel even meten deze moet normaal dit zijn
                    Fuel pump
                    Delivery pressure . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0.24 to 0.38 bars
                    Regulated fuel pressure - engine running at idle speed . . . . . . . . . . . . . 1.0 ± 0.1 bars
                    aangezien het 1 bar is is het een monopoint
                    als ik het contact aanzet hoor ik wel een zoemgeluid, dit is toch de benzinepomp die druk aanmaakt?

                    dat klopt, maar ik heb toch al heel wat zelf kunnen doen door de manual, maar zoals je zegt is deze niet echt geschikt voor professioneel gebruik. professionele werken staan er trouwens niet of niet goed in uitgelegd
                    in fouten opsporen ben ik trouwens niet zo goed daarmee dat ik het aan jullie vraag.
                    eenmaal ik weet wat het is is het geen probleem voor te repareren,


                    ik zal dan vanavond de waardes van de temperatuursensor even neerplaatsen.

                    thx voor de goede uitleg, ik ben alweer een heel stuk wijzer geworden
                    Last edited by ; 04/11/2009, 10:43.

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten

                      als hij echt slecht start bij volledig koude motor (na een nachtje stillstaan ofzo) dan denk ik weer richting temp sensor of eventueel koudstart-regeling of koudstart-injector (als die er is)
                      ik heb nog even een vraagje.
                      die koude start regeling / injector, hoe kan ik weten of die er is.
                      bedoel je hiermee de shoke, zoja deze slaat wel aan, dit kan ik horen aan het toerental als ik hem start.

                      Comment


                      • #12
                        temperatuursensor zit meestal in de buurt van je termostaathuis (het moet in het circuit zitten voor je termostaat want hij moet de motortemperatuur kennen en niet de temeratuur in je radiator zoals die voor je ventilator werkt)
                        Meestal een klik aansluiting met 2 pinnen (niet altijd)

                        sensor even uithalen en in een pot water met een termometer erbij hangen. geleidelijk opwarmen en meten bij de temperaturen waarvan je waardes hebt.
                        Als je weet op welke aansluitpenn(en) van je ECU de sensor toekomt kan je ook de bedrading controleren. Als je een electrisch schema vind kan je zien hoeveel volt er op de pennen zou moeten staan, er gaat een 2de weestand in je ecu zelf zitten waardoor er op binnenkomende pen van de ecu een bepaalde spanning gaat staan bij een bepaalde temperatuur (overeenkomend met een weerstand van de sensor). Hier ga je even de wet van Ohm moeten bovenhalen als je dat gaat controleren (en dat doe je altijd door een spanningsmeting)

                        let wel op als je temp sensor uit het circuit haalt ga je koelvloestof verliezen (zorg ervoor dat je dus er wat extra hebt zodat je kan bijvullen)

                        je kan natuurlijk ook al even kijken wat de weerstand is met de sensor nog in de wagen, als hij een nachtje heeft stilgestaan zal hij tussen de waardes van 0 en 20 graden moeten zitten en na een half uurtje rijden moet hij rond de waardes van 100° zitten.

                        het zoemen is inderdaad de pomp die alles op druk zet. maar zoals ik zei moet deze druk in je leidingen min of meer behouden blijven als de wagen uitgezet wordt. dit om te voorkomen dat je benzine gaat koken in de leidingen dicht bij de warme motor. Druk kan verloren gaan door een lekkende injector of een defecte terugslagklep in de pomp. Als er verdampte benzine in de leidingen zit zal je heel slecht kunnen starten, maar dit is normaal dan enkel warmstart gedrag, als de motor een nachtje kan afkoelen merk je dit normaal niet meer. Vandaar dat ik dus eerder richting temp sensor denk of bedrading van deze sensor.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door crosser2007 Bekijk Berichten
                          ik heb nog even een vraagje.
                          die koude start regeling / injector, hoe kan ik weten of die er is.
                          bedoel je hiermee de shoke, zoja deze slaat wel aan, dit kan ik horen aan het toerental als ik hem start.
                          chokewerking kan op meerder manieren gebeuren. ofwel is er een extra injector voor koudstarten ofwel wordt de ene injector in je monopoint extra aangestuurd.

                          Maar er is dus een verhoogt toerental als je hem koud start. Dan gaat mijn vermoeden van temp sensor weer iets minder waarschijnlijk zijn (niet geheel onmogelijk)

                          als hij eenmaal gestart is dan draait hij dus goed stationair als hij nog koud is?

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                            chokewerking kan op meerder manieren gebeuren. ofwel is er een extra injector voor koudstarten ofwel wordt de ene injector in je monopoint extra aangestuurd.

                            Maar er is dus een verhoogt toerental als je hem koud start. Dan gaat mijn vermoeden van temp sensor weer iets minder waarschijnlijk zijn (niet geheel onmogelijk)

                            als hij eenmaal gestart is dan draait hij dus goed stationair als hij nog koud is?
                            Als hij eenmaal gestart is, draait hij zoals je zegt op een verhoogt toerental, eenmaal de choke uitgaat draait hij normaal stationair.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door crosser2007 Bekijk Berichten
                              Als hij eenmaal gestart is, draait hij zoals je zegt op een verhoogt toerental, eenmaal de choke uitgaat draait hij normaal stationair.
                              ok dan wacht ik even de waardens van de sensor af en dan zijn we al wat wijzer. als er mij nog iets te binnen valt dat je kan controleren dan zal ik iets posten

                              Comment


                              • #16
                                Misschien simpelweg batterij bijna dood...

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door Semper Bekijk Berichten
                                  Misschien simpelweg batterij bijna dood...
                                  zou kunnen maar dat verklaart de missfires niet. (vandaar mijn vraag om wat te controleren)
                                  ik ga ervan uit dat als hij zegt "klinkt als een kapotte batterij" dat die gecontroleerd is en dat dit niet het geval is

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                                    de onsteking op deze wagen is electronisch. dwz geregeld door ecu door middel van signaal van krukassensor (en eventueel nokkenassensor).

                                    Je hebt wel een punt als het om een conventionele onsteking zou gaan met verdeelkap en dan is het zeker de mooite om naar te kijken. Maar dan kan het ook nog om de vervroegingsmechanismes gaan die niet werken of blijven hangen het hoeft niet noodzakelijk de afgestelde vooronsteking te zijn.
                                    Men kan hier precies uit afleiden dat mijn benzinemotor ondervinding van "enkele" jaartjes terug stamt....

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mogelijk bougiekabels die slecht zijn of zelfs een slechte bobijn. Ik heb dit enige jaren geleden eens met mijn Xantia V6 gehad die plofte ook na een nachtje stilstaan maar eens hij wat warm was draaide hij normaal. Deze heeft 3 bobijnen, dus 1 per twee cilinders, ik heb er toen bij koude motor een stroboscooplamp op aangesloten en de regelmaat van het flitsen bekeken. En, ja hoor de laatste in de rij vertoonde duidelijk ontstekingsgaten, ik heb ze dan nog eens statisch doorgemeten met een multimeter en ook daar bleek op de betreffende bobijn een afwijkende waarde. Dus vervangen en opgelost.
                                      Checken met een stroboscooplamp als je kan of dit even aan iemand anders (die zo'n lamp heeft) vragen en je zal al wat wijzer zijn. Als het een lamp is met een inductietang test je ook je H.S.-kabel mee want als deze onderbroken is gaat er geen stroom door en zal de lamp ook niet flitsen. Als je deze kabel dan eens wisseld met een andere positie en de fout verhuisd mee dan is het de kabel anders veel kans de bobijn.
                                      Véél suc6

                                      Comment


                                      • #20
                                        ik heb dus de sensor gemeten maar er kwam niets op de meter.
                                        dit is ook de enigste die ik kon vinden: deze zit pal op de thermostaat


                                        ik heb ook even de batterij uitgemeten, en die was met de motor uit 12,70v
                                        en met draaiende motor 13,95V
                                        ik ga morgen eens starten met een snelstarter, als dit beter is zal het mijn batterij zijn die versleten is.

                                        ik heb toen ook iets ondekt.
                                        onder het spruitstuk zit een ronde kop met drie buisjes. op het middelste buisje zit een stukje darm die afgesneden is.
                                        als ik de motor laat draaien en hou mijn vingers er op dan zuigt dit.
                                        maar naar mijn weten is er toch maar een plaats waar de motor lucht zuigt namelijk de luchtfilter.
                                        dus is er mss iemand die zou kunnen zeggen wat dit kan zijn

                                        Comment

                                        Working...
                                        X