Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DIY: Vervangen E39 touring luchtbalg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • DIY: Vervangen E39 touring luchtbalg

    De vrees van elke E39 touring (met luchtvering uiteraard) is deze foutmelding...



    Eventjes klein woordje uitleg over z'n luchtvering. Mijn wagen is uitgerust met luchtvering achteraan. Prachtig systeem, zolang dat het werkt
    Wat houdt dat juist in? Links en rechts heb je een luchtbalg steken (normaal is dat een spiraalveer), de nodige sensoren die de hoogte van je wagen 'zien' en een compressor om de boel op druk te brengen.
    In geval van zo'n foutmelding is't ofwel de compressor die stuk is ofwel een luchtbalg die lekt. In mijn geval het 2de...dat was duidelijk te horen en te voelen.

  • #2
    Enfin...genoeg theorie, tijd voor de praktijk.
    Open de koffer en verwijder, achterste plaat + plaat daaronder. Dan krijg je zo'n zicht:



    Daarna moet je die andere afdekking verwijderen, dan ga je aan de aansluiting van de luchtbalgen geraken.
    Links en rechts zitten haakjes voor bagage aan vast te maken, daar zit een plaatje onder. Met een kleine platte schroevendraaier (of zoals in dit geval een zwitsers zakmes) onder dat plaatje gaan en dat komt wel mee...



    Daaronder zitten 2 inbusboutjes...die mogen ook los...

    Comment


    • #3
      Als je die los hebt krijg je dit te zien:



      Plaat hangt nog vast met 1 boutje...draaien maar!



      Dan je die afdekking verwijderen! En wat vinden we daar? Een tang van RRD
      Waarvoor dank schoonheid!

      Comment


      • #4
        Mijn linkse luchtbalg is kapot...we moeten dus aan de rode zijde zijn



        Links en rechts zie je een klemmetje, dat schuift vrij makkelijk los van die pen. De balg wordt daarmee omhoog gehouden.
        Vervolgens moet je de luchtleiding nog lossen. Het is niet nodig van dat kleine leidinkje te lossen, mag eraan blijven, heel die koperen 'dop' moet eraf komen. Die zit vast met een plastic circlips, deze is bij mij spijtig genoeg afgebroken...het nadeel daarvan ga je straks nog merken

        De leiding komt er dan zo direct van af

        Comment


        • #5
          Tijd om uit te stappen en de boel op te krikken en 't wiel eraf te halen.



          Hier zie je de oude luchtbalg steken.



          Zie zit onderaan vast met een boutje, dat mag je losdraaien

          Comment


          • #6
            Beetje frullen enzo en die balg komt direct los


            Oude balg had verduurd rubber, daar was een lekje ontstaan. Als ik helemaal uittrok zag je in welke prachtige staat die was...



            Comment


            • #7
              De nieuwe balg een beetje samendrukken en dan past die er direct in.



              Onderaan terug dat boutje vast draaien en dan mogen we terug in de koffer gaan liggen

              Luchtbalg wat omhoog trekken (ik stak een inbus in dat gat en trok er zo wat aan), en dan terug die 2 bevestigingsdingeskes (als't kind maar ne naam heeft!!!) over die pinnen schuiven en blijf alles op z'n plaats...



              Omdat die plastic circlips bij de demontage van de luchtleiding is afgebroken blijft de leiding niet zitten van zodra er druk op staat dus dat moet ik nog bij de stealer gaan halen! That's all folks (er volgt nog een filmpje)

              Comment


              • #8
                Netjes . En zoals het hoort is er iets stuk gegaan
                2002 MX-5 NB 1.6

                2011 Honda PCX

                Comment


                • #9
                  Proficiat Gio! Je hebt iets gerepareerd en maar 1 ding om zeep geholpen

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                    Netjes . En zoals het hoort is er iets stuk gegaan
                    Die plastic klemmetjes zijn gewoon rommel

                    Comment


                    • #11
                      Die balg ziet er lichtjes anders uit van vorm, of ligt dat aan de foto?

                      Als je ziet hoe die balg eruit ziet, ga je dan rechts ook preventief vervangen?

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                        Die balg ziet er lichtjes anders uit van vorm, of ligt dat aan de foto?

                        Als je ziet hoe die balg eruit ziet, ga je dan rechts ook preventief vervangen?
                        Lijkt mss zo ja maar 't is zeker de juiste hoor. Die oude had ik trouwens volledig uitgetrokken, die nieuwe is gewoon zo

                        Preventief vervangen? Nee. En waarom? Die klote dingen kosten schijteveel geld. 1 balg kost 192€. M'n maand is nogal duur geweest (carter alfa, rijtaks alfa, keuring bmw,....), heb geen zin om nu NOG eens bijna 200€ op tafel te leggen. Pas op, ergens geef ik je zeker gelijk hoor
                        Andere luchtbalg ziet er trouwens véle beter uit. Dat rubber is niet zo verduurd en er zitten niet zo'n fijne haarscheurtjes in

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                          Lijkt mss zo ja maar 't is zeker de juiste hoor. Die oude had ik trouwens volledig uitgetrokken, die nieuwe is gewoon zo

                          Preventief vervangen? Nee. En waarom? Die klote dingen kosten schijteveel geld. 1 balg kost 192€. M'n maand is nogal duur geweest (carter alfa, rijtaks alfa, keuring bmw,....), heb geen zin om nu NOG eens bijna 200€ op tafel te leggen. Pas op, ergens geef ik je zeker gelijk hoor
                          Andere luchtbalg ziet er trouwens véle beter uit. Dat rubber is niet zo verduurd en er zitten niet zo'n fijne haarscheurtjes in
                          Als die andere er inderdaad nog goed uitziet en geen verduurde rubber enz. heeft zou het idd misschien wat stom zijn om in zo'n dure maand een in principe onnodige kost te doen. Ik geef je volledig gelijk.

                          Comment


                          • #14
                            Omdat die leiding niet blijft steken (kapotte circlips) kreeg ik weer een foutmelding, compressor wordt dan uitgeschakeld. Hij is nu door z'n 2 poten gezakt



                            Comment


                            • #15
                              gio ik geef u 5 sterren. knap hoe je dat gefixed hebt.
                              die tang
                              wimoptiek.be op

                              Comment


                              • #16
                                En ik maar denken dat een BMW niet kon dienen als Johnnybak maar als ge uw twee laatste foto's beziet ......

                                (Proficiat met de reparatie EN de foto's/uitleg, kan in de toekomst zéér van dienst zijn voor andere identieke wagenbezitters).

                                Comment


                                • #17
                                  Heel interessante DIY!

                                  Dat dat ding met zo kleine circlipjes vast zit
                                  2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

                                  Comment


                                  • #18
                                    leerrijk Gio, mooi verslag!

                                    Comment


                                    • #19
                                      Mooie DIY !

                                      Leerrijk! Er zouden meer forums zo'n dingen moeten posten!

                                      Ook heerlijk... RRD's tang!

                                      Comment


                                      • #20
                                        Een dikke GODMILJAAR!!!

                                        Het afgebroken plastic klemmetje (te zien op onderstaande foto) is NIET apart beschikbaar bij de dealer!!! 'Normaal gezien' wordt dat meegeleverd nu als je de luchtslang apart besteld. 2de kloterij: luchtslang apart is NIET leverbaar. Dat moet je nu samen nemen met een luchtreservoir in 1 kit. Kostprijs 70 fucking euro's!! Dus goed opletten dat je bij demontage dat klemmetje NIET breekt ook al zijn ze dus vrij gevoelig....

                                        Comment

                                        Working...
                                        X