Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lek dichten koelradiator

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Lek dichten koelradiator

    Ja, het is zover. M'n 13 jaar oude Volvo 940 stelt me voor de eerste keer teleur

    Al een paar keer merkte ik een klein plasje onder de wagen nadat ik er mee gereden had. Eerst dacht ik dat het van het regenweer was, maar de volgende dag lag het plasje er nog en het smaakte zoet...koelwaterlekje dus.
    Erg groot is het niet, want het niveau in het reservoir zakt slechts heel weinig.

    Daarnet heb ik een beschermingsplaat losgevezen en zo heb ik het lek kunnen zien.





    De eerste foto heb ik getrokken en dit is onderaan de radiator. Zoals je op de 2de foto kan zien zijn de uiteinden van de radiator in plastic en ze worden aan de radiator bevestigd door de lipjes van de aluminium radiator die omgeplooid zijn rond de plastic. Nu heb ik gezien dat er onderaan enkele lipjes een beetje teruggeplooid zijn zodat de plastic niet meer perfect aansluit op het alu gedeelte. Ik heb dit met een tang proberen dichtduwen, maar dit gaat niet echt goed en ik wil de lipjes niet doen afbreken.

    Ik vind het wel vreemd dat dit gebeurt, er zit nochthans een beschermplaat onder zodat er niet kan tegengevlogen zijn.

    Mijn vraag is nu: Kan ik dit langs buiten dichtkitten met iets want ik ben niet echt liefhebber om een product in mijn koelwater te gieten dat een film legt op gans het koelsysteem.

  • #2
    ga eens horen hoeveel een nieuwe radiator kost voor je wagen.
    aluminium radiators zijn echt moeilijk te lassen, en als je zegt dat die al 13 jaar oud is zijn er maar weinig mensen die daar nog aan willen beginnen.
    in kontich tegenover het rijexamencentrum zit er ne goeie voor nieuwe radiatoren te bestellen.

    Comment


    • #3
      gewoon een nieuwe halen
      bij bresan of iets dergelijk heb je een namaak (niet oem) alu radiator voor een 40tal euro's (afhankelijk van het type verschilt het wat)

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
        gewoon een nieuwe halen
        bij bresan of iets dergelijk heb je een namaak (niet oem) alu radiator voor een 40tal euro's (afhankelijk van het type verschilt het wat)
        Heb net prijs gevraagd bij Brezan en het is iets meer dan 40€; het is bijna 6x zoveel (het is dan ook een vrij grote radiator). Eens kijken hoeveel de Volvo dealer vraagt voor dit...

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
          Heb net prijs gevraagd bij Brezan en het is iets meer dan 40€; het is bijna 6x zoveel (het is dan ook een vrij grote radiator). Eens kijken hoeveel de Volvo dealer vraagt voor dit...

          ik weet niet van waar je juist bent, maar ik zou ook eens horen in kontich.

          mijn radiator was daar op 24u binnen en koste mij 142 euro.
          en die radiator is toch 45 op 70 cm met transmissiekoeler ingebouwd.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
            ik weet niet van waar je juist bent, maar ik zou ook eens horen in kontich.

            mijn radiator was daar op 24u binnen en koste mij 142 euro.
            en die radiator is toch 45 op 70 cm met transmissiekoeler ingebouwd.
            Is dat Autocenter VR, Neerveld 4 dat je bedoelt ?

            Comment


            • #7
              yups, vooraan is de bandencentrale, en links van het gebouw, zit hij.

              Comment


              • #8
                Probeer het lek eens te dichten met kneedbaar staal, epoxyhars of kombilijm. eerst zeer goed ontvetten.
                Last edited by 911turbo; 11/12/2009, 18:55.
                A Twist of the Wrist

                Comment


                • #9
                  kan die ook ineens proberen met een ei in de radiator the kappen.

                  Comment


                  • #10
                    wel het wit gedeelte van het ei hé
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • #11
                      gewoon een nieuwe erin, lapmiddeltjes zijn slechts uitstel van grotere miserie.
                      en radiatoren van 13 jaar oud hebben zowiezo wel het beste gehad

                      Comment


                      • #12
                        Blijkbaar is het kappen van die speciale produkten niet goed, want het lost mogelijk wel het probleem op met het lek, maar het koelwater op zich doet zijn werking minder goed.

                        Wat dacht je van een nieuwe koelradiator ?

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                          ik weet niet van waar je juist bent, maar ik zou ook eens horen in kontich.

                          mijn radiator was daar op 24u binnen en koste mij 142 euro.
                          en die radiator is toch 45 op 70 cm met transmissiekoeler ingebouwd.
                          Ik heb ondertussen een offerte binnen van VR radiatoren en het is al de laagste prijs die ik al gekregen heb. Ben jij eigenlijk tevreden over de kwaliteit van de radiator of is het maar zozo ?

                          Comment


                          • #14
                            echt geen klagen over.
                            koelt beter dan de andere die erin zat.
                            zit bij mij een 180 graden thermostaat in en mijn temperatuur schommelt mooi tussen de 182 ( warme dagen ) en 177 graden ( koude nachten ) op de snelweg.
                            ik zeg het, kan er totaal niet over klagen.
                            is trouwens van vorm en al de rest volledig hetzelfde als de originele radiator. dus gewoon u oude radiator demonteren, nieuwe radiator plaatsen
                            koelwater bijvullen, ontluchten en je auto is terug op de baan.
                            Last edited by Timmie; 14/12/2009, 18:41.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                              echt geen klagen over.
                              koelt beter dan de andere die erin zat.
                              zit bij mij een 180 graden thermostaat in en mijn tempeartuur schomelt mooi tussen de 182 ( warme dagen ) en 177 graden ( koude nachten ) op de snelweg.
                              ik zeg het, kan er totaal niet over klagen.
                              is trouwens van vorm en al de rest volledig hetzelfde als de originele radiator. dus gewoon u oude radiator demonteren, nieuwe radiator plaatsen
                              koelwater bijvullen, ontluchten en je auto is terug op de baan.


                              Je kan ze hier ook bestellen eventueel

                              2002 MX-5 NB 1.6

                              2011 Honda PCX

                              Comment


                              • #17
                                Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                fahrenheit
                                En ge betaald waarschijnlijk met dollars in de winkel.

                                Comment


                                • #18
                                  webwinkels wel
                                  en mijn temperatuur op mijn dashboard staat wel degelijk in fahrenheit.

                                  Comment


                                  • #19
                                    Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                                    Ja, het is zover. M'n 13 jaar oude Volvo 940 stelt me voor de eerste keer teleur

                                    Al een paar keer merkte ik een klein plasje onder de wagen nadat ik er mee gereden had. Eerst dacht ik dat het van het regenweer was, maar de volgende dag lag het plasje er nog en het smaakte zoet...koelwaterlekje dus.
                                    Erg groot is het niet, want het niveau in het reservoir zakt slechts heel weinig.

                                    Daarnet heb ik een beschermingsplaat losgevezen en zo heb ik het lek kunnen zien.





                                    De eerste foto heb ik getrokken en dit is onderaan de radiator. Zoals je op de 2de foto kan zien zijn de uiteinden van de radiator in plastic en ze worden aan de radiator bevestigd door de lipjes van de aluminium radiator die omgeplooid zijn rond de plastic. Nu heb ik gezien dat er onderaan enkele lipjes een beetje teruggeplooid zijn zodat de plastic niet meer perfect aansluit op het alu gedeelte. Ik heb dit met een tang proberen dichtduwen, maar dit gaat niet echt goed en ik wil de lipjes niet doen afbreken.

                                    Ik vind het wel vreemd dat dit gebeurt, er zit nochthans een beschermplaat onder zodat er niet kan tegengevlogen zijn.

                                    Mijn vraag is nu: Kan ik dit langs buiten dichtkitten met iets want ik ben niet echt liefhebber om een product in mijn koelwater te gieten dat een film legt op gans het koelsysteem.
                                    Hangt er van af hoe lang je nog gaat rijden met die auto. Indien je hem op korte termijn gaat vervangen, zou ik het er op wagen met zo'n lekdichtmiddel. Indien je van plan bent hem nog een tijd bij te houden zou ik investeren in een nieuwe radiator. Dat oplassen en dichtingsmiddelen zijn maar halve oplossingen in mijn ogen.

                                    Comment


                                    • #20
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                      webwinkels wel
                                      en mijn temperatuur op mijn dashboard staat wel degelijk in fahrenheit.
                                      Ze gaan het nooit leren die Amerikanen.

                                      Comment

                                      Working...
                                      X