Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat is "Anti-lag"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Wat is "Anti-lag"?

    Her en der heb ik dit al gelezen en gezien zoals in onderstaande filmpjes. Behalve dat het retevet is, wat is het praktisch nut?

    Hoe krijgt je dat effect? Software aanpassing? Mechanische aanpassing?
    Als ik het goed begrijp alleen bij turbomotoren?

    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.


    + YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

  • #2
    Nut is dat de turbo blijft doordraaien, niet wachten tot de druk opnieuw opgebouwd is na schakelen.

    Niet echt gezond voor de turbo...maar wel gigantisch vet
    Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
    Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

    Comment


    • #3
      Ik dacht dat het een systeem was dat je moest laten bij-plaatsen op je turbo-motor. Dan een ecu-aanpassing.

      ALS-system ofzoiets, google daar is op.

      Comment


      • #4
        enkel goed voor turbomotoren ja, dient om de turbo's op toeren te houden wanneer je het gas lost (schakelen, remmen). er wordt dan wat brandstof ingespoten tussen de verbrandingscyclussen door, die komt dan in de uitlaat terecht en ontvlamt dan door de warmte.
        1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

        Comment


        • #5
          zoals als gezegd dient het om de turbo op toeren te houden wanneer gas losgelaten wordt. Kan trouwens ook gebruikt worden om bij een start (launche control) turbodruk op lagere toeren te hebben.

          uitleg dat je zomaar brandstof inspuit is niet helemaal correct. Anti lag wordt gebruikt bij benzine motoren. Hier is meestal (tot enkele jaren terug) de inspuiting in het inlaatkanaal en kan dus enkel in de uitlaat komen als het een inlaat-compressie-arbeid-uitlaat fase doorloopt. Echter is de brandstof dan gebruikt in de arbeidsfase.

          De bedoeling is echter dat er dus verbranding onstaat in de uitlaat tussen blok en turbo om zo extra verbrandingsgassen te ontwikkelen bij lagere toerentallen of geslote gasklep en dus wijnig vermogensoutput van de motor zelfd. Deze gassen dienen enkel om de turbo aan te drijven.

          Als je dus even verder denkt zijn er twee mogelijkheden. Als anti-lag enkel nodig is bij schakelmaneuvers en gas lossen dan is de vermogensvraag van de motor minimaal, dan kan je 1 of meerder cylinders de onsteking weglaten en toch extra benzine injectren in de inlaat waardoor de benzine naar de uitlaat spoolt en daar tot ontbranding komt door de warmte (zelfontbranding). Dit is de minst gesofisticeerde vorm.
          Je kan ook een met een extra bougie in de uitlaat werken deze zorgt voor een meer gecontroleerde verbranding van de doorgespoelde benzine. Deze is dan ook effectiever als je bij stationair draaien al anti-lag wil gebruiken. Er zijn ook systemen waarbij er geen extra bougie is maar waar de onsteking van de cylinder die niet zal vonken tijdens arbeid-fase 180 krukasgraden later zal plaatsvinden (einde uitlaat maar de klep moet nog open staan) en het doorgespoelde mengsel in de uitlaat tot ontbranding brengt.

          Extreem kan je gaan weken met een injector in de uitlaat. Maar toepassing is dacht ik enkel beperkt tot rally wagens.

          Bij direct ingespoten benzines van tegenwoordig zou het in principe iets makkelijker zijn aangezien je dan kan injecteren tijdens de uitlaatfaze. En onsteken wanneer je wilt.

          Dieselwagens is anti-lag niet toegepast. Ik vermoed dat diesel nooit zijn zelfontbrandingsteperatier berijkt in de uitlaat en ook nooit goed verneveld in de uitlaat. Misschien kan er een soort naverbranding plaatsvinden in de cylinder tijdens uitlaatfaze door blijven te injecteren tijdens verbranding totdat uitlaat open gaat. Maar ik zeg het hier ben ik aan het hypotetisch nadenken en heb ik zelf geen info over.

          PS: anti-lag is extreem slecht voor de turbo. De schoepen en de dichtingen slijten veel sneller. Bij sporadisch tot matig gebruik kan je rekenen op turbo-revisie om de 20k km bij intensief gebruik minder dan 10k of in wedstrijden (rally) om de paar races.
          Last edited by ; 03/01/2010, 17:38.

          Comment


          • #6
            Gio, 't stond hier al: http://www.autoforum.be/showpost.php...&highlight=ALS

            Maar de uitleg van Skippie is een pak vollediger
            The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

            Comment


            • #7
              ja de uitleg van die Skippie is altijd zeer boeiend...

              Comment


              • #8
                Ik weet alleen dat ik geld heb betaald om dat op mijn Sti te laten aanpassen en het er na een week terug heb laten afhalen, ik had echt schrik dat de turbo in stukken ging vliegen



                Maar het was wel vet

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door ScoobySteve Bekijk Berichten
                  Ik weet alleen dat ik geld heb betaald om dat op mijn Sti te laten aanpassen en het er na een week terug heb laten afhalen, ik had echt schrik dat de turbo in stukken ging vliegen



                  Maar het was wel vet
                  wijze beslissing. Op de openbare weg voor niets nodig en gewoon slecht voor de turbo

                  Comment


                  • #10
                    Wat milde anti-lag kan geen kwaad.

                    Ik heb een programma voor de mijne waarbij het de brandstof toevoer blijft aanhouden als ik van het gas ga en geen onsteking geeft.

                    Als gevolg geeft dat nogal wat geknetter in de uitlaat. Het klinkt meer spectaculair dan het is. Op een wagen voor de weg haal je weinig voordeel uit anti-lag.
                    Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                    Comment


                    • #11
                      Vroeger amuseerde men zich met, tijdens het rijden, gedurende een paar seconden het contact af te zetten en daarna terug aan, de dan opgehoopte onverbrande mengselgassen in de knalpot kwamen daarna tot ontbranding met een knal.

                      Comment


                      • #12
                        Mijn broer is ook al met zo'n verhaal afgekomen ja

                        Comment


                        • #13
                          Het blijft wel vet natuurlijk

                          + YouTube Video
                          ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

                          Comment


                          • #14
                            Normaal gaat de kat dood aan die naft

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door fantomas Bekijk Berichten
                              Normaal gaat de kat dood aan die naft
                              als je het hebt over dat verhaal van Will:
                              in den tijd dat er nog benzine door de motor ging als het contact afstond (weliswaar draaiend doordat de wagen vooruit bolt) is den tijd dat er een carbu gebruikt werd. Anders heb je dat fenomeen niet. En in die tijd bestond een catalysator nog niet

                              Als je het over anti-lag zelf hebt denk ik niet dat iemand die dat gebruikt nog een cat heeft steken (doe dan eerst die cat maar weg, daar win je meer mee dan met je antilag). En als die er nog zou zitten denk ik niet dat dat voor de persoon in kwestie van belang is

                              Comment


                              • #16
                                aan het stoplicht zullen ze wel iets minder kort op je bumper staan als je in die van hen een gat brandt

                                Comment

                                Working...
                                X