Mededeling

Collapse
No announcement yet.

koelvloeistof wordt niet warm

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• koelvloeistof wordt niet warm

Beste,

De koelvloeistof in m'n volvo 940 wordt niet meer warm.

Ik rijd elke dag 65 op en af, en als ik ongeveer 50 km hebt begint hij omhoog te komen. Zet ik de verwarming twee minuten aan, dan staat hij weer helemaal beneden en blijft het zo tot ik toekom...

Weet iemand wat dit zou zijn en hoe ik het kan oplossen?

merci!

thermostaat misschien naar de vaantjes

wanneer het metertje van de motortemperatuur niet meer mooi hetzelfde kwam te staan + dat de verwarming niet meer zo warm was + dat hij daalt bij opzetten verwarming, was voor mij meestal signaal om thermostaat te laten vervangen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KidCool Bekijk Berichten
      thermostaat misschien naar de vaantjes

wanneer het metertje van de motortemperatuur niet meer mooi hetzelfde kwam te staan + dat de verwarming niet meer zo warm was + dat hij daalt bij opzetten verwarming, was voor mij meestal signaal om thermostaat te laten vervangen
      Ik denk ook dat het de thermostaat is die blijft open staan. Gemakkelijk te controleren door een koude motor te starten; enkele km's te rijden en dan te voelen aan de koelslang die bovenaan toekomt op de koelradiator. Als deze al warm aanvoelt terwijl het dashbord een "koude" motor aangeeft blijft de thermostaat open staan. Kost niet zoveel om te vervangen.

Comment

Idd thermostaat stuk
        toch aanraden om zo ni te blijven rijden , slecht voor slijtage aan motor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
          Ik denk ook dat het de thermostaat is die blijft open staan. Gemakkelijk te controleren door een koude motor te starten; enkele km's te rijden en dan te voelen aan de koelslang die bovenaan toekomt op de koelradiator. Als deze al warm aanvoelt terwijl het dashbord een "koude" motor aangeeft blijft de thermostaat open staan. Kost niet zoveel om te vervangen.
          Dat moet je kunnen, een vloeistof warm rijden, terwijl de warmtebron koud blijft

Comment

de auto zal nog steeds een klein beetje warm worden, dus die bovenste leiding word ook met kapotte thermostaat een klein beetje warm.

Comment

Ja, dat is sowieso bijna zeker de thermostaat die open blijft staan of te vroeg open gaat. Heb die van mijne Activa V6 onlangs ook vervangen om dezelfde reden, loopt nu terug mooi tot ong. 80° C. Dit is niet zo'n enorme klus, ik heb dit even zelf gefikst.
              Een andere mogelijkheid is dat je meter geen juiste uitlezing meer geeft door b.v. een slecht thermokoppel (ooit eens één keer voor gehad, maar daar werd de motor volgens de meter te warm, terwijl alles normaal was).

Comment

koelvloeistof

Van mijn Nissan Vanette 2.3 diesel met airco wordt de koelvloeistof lauw na een tijdje rijden. Merkte het op toen ik achter de auto kwam en de uitlaatlucht voelde en die was enorm heet!!

Snapte het niet ...... metertje geeft aan dat ie wel wàt warm wordt
                Slangen worden ook niet heet maar lauw...evenals de koelvloeistof in radiateur en opvangbakje.. Terwijl kachel het goed doet en goed heet word

Nou kan het zijn dat de thermostaat stuk is... Maar zit geen logica in terwijl kachel het doet is koelvloistof lauw....

wat kan dit zijn voor probleem...

gr jeroen

Comment

als verwarming het wel redelijk snel (na enkele km) goed doet dan moet je eens naar de sensor voor het metertje of het metertje zelf kijken. (eventueel overgansweerstanden of slechte contacten)

anders is het bijna zeker de termostaat.
                  V-zesserke niet zo snel zeggen dat het snel gefixed is. Termostaat op zich vervangen is niets aan en kan iedereen als je er tenminste dadelijk bij kan. Vorig jaar heb ik echter eentje vervangen op een Astra F met 1.4 benzine, daar zat hij in de kop achter de nokkenaspoelie. Restultaat heel de distributie moeten lossen, nokkenas blokeren en poelie verweideren om een termostaat van 12euro te vervangen.
                  Was toch 1,5u werk, goed doorgewerkt en distributie van die motors heb ik al meermaals los gehad.

Comment

koelvloeistof

Heb vandaag een nieuwe thermostaat gekocht, alleen weet niet waar ik die moet plaatsen bij een nissan venette 2.3 diesel?

Om even terug te komen bij vorige opmerking, heb niet het idee dat de temparatuur meter stuk is want koelvloeistof is lauw , geeft metertje ook aan....

Dus als je zegt dat de thermostaat stuk is blijft de circulatie open en koelt dus flink af met dit weer vandaar de lauwe koelvloeistof..... Maar wat ik niet begrijp is waarom ik wel warme lucht krijg bij kachel.... zou toch niet moeten duiden op een kapotte thgermostaat, want als ie openstaat de hele tijd zou je toch koude lucht bij kachel moeten krijgen of lauwe, of trekt de kachel elders zijn hitte vandaan...?(let wel zit airco in)

gr jeroen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eko69 Bekijk Berichten
                      Heb vandaag een nieuwe thermostaat gekocht, alleen weet niet waar ik die moet plaatsen bij een nissan venette 2.3 diesel?

Om even terug te komen bij vorige opmerking, heb niet het idee dat de temparatuur meter stuk is want koelvloeistof is lauw , geeft metertje ook aan....

Dus als je zegt dat de thermostaat stuk is blijft de circulatie open en koelt dus flink af met dit weer vandaar de lauwe koelvloeistof..... Maar wat ik niet begrijp is waarom ik wel warme lucht krijg bij kachel.... zou toch niet moeten duiden op een kapotte thgermostaat, want als ie openstaat de hele tijd zou je toch koude lucht bij kachel moeten krijgen of lauwe, of trekt de kachel elders zijn hitte vandaan...?(let wel zit airco in)

gr jeroen
                      normaal zou hij gewoon van kleine radiator op het watercircuit zijn warmte moeten krijgen. Nu het kan zijn dat je termostaat stuk is.

Meestal makkelijk te vinden waar die steekt. volg je waterdarmen en waar er aan de blok een darm naar de radiator vertrekt en eventueel wat aftakkingen zitten daar zit de termostaat.

heb je ook een dichting meegekregen (kan zijn niet nodig is, afhankelijk van hoe hij in het blok zit). Let er ook op hoe je hem plaatst, sommige termostaten hebben ergens een klein gaatje met een kogeltje (dient voor ontluchting van het circuit) dit moet meestal omhoog bovenaan staan als je hem plaatst.

als je hem niet vint post wat foto's van rondom je blok dan kunnen we hem misschien localiseren

Comment

Working...
                      X