Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zelfbouwpakket kitcar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Zelfbouwpakket kitcar

    Hallo iedereen,

    Al een hele tijd is m'n vader op zoek naar een zelfbouwpakket voor een kleine auto - kitcar...

    Nu heb ik de laatste weken wat opzoekingswerk verricht naar dergelijke zelfbouw-kits, o.a. iemand in Nederland:
    www.haselier.nl

    Nu is m'n vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met een dergelijke zelfbouw-kit / iemand
    kennen die ervaring heeft met zo'n zelfbouw-kit,...
    Welke varianten je nog hebt binnen de kitcars,...
    Alle informatie is welkom!

    Alvast bedankt

  • #2
    Dit is wat we op dit moment op het oog hebben: MK Indy
    Bij het bouwen van deze kitcar heb je de keuze tussen verschillende motorblokken, wat je
    kan zien op de website...(zie vorige post)

    Comment


    • #3
      Ik zou zelf in zo'n geval proberen van een modelletje te kopen dat in België verdeeld wordt, kwestie van bij de homologatie niet tegen de muren van de bureaucratie op te lopen, en minstens de steun te krijgen van de importeur.
      Bijvoorbeeld een Westfield (verdeeld door Oracle Kitcars in Lokeren), Caterham (GPS racing in Schoten) of Dax (Dax Benelux in Meer).
      Zeker ook de aankooptips een keer doornemen op http://www.7rcb.be/
      Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

      Comment


      • #4


        squadra tuning heeft een dax opgebouwd (is een vriendelijke kerel mag je altijd mailen)

        heeft deze kit ook in belgie gekocht.

        Comment


        • #5
          De man van Dax België kan je ook altijd bij terecht met alles van vragen die je maar kan hebben. Is een heel vriendelijke vent die ook wekelijks in de UK zit om wagens en kit's op te halen.

          Zoals al eerder vermeld is het inderdaad zéér belangrijk dat je iemand met kennis van de Belgische wat achter je hebt om zo'n ding op de baan te krijgen, das niet altijd even evident.

          Heb trouwen wel een kennis die met een Dax Rush rijd (RHD wel), maar is aangekocht als afgewerkte wagen.

          Comment


          • #6
            Alvast bedankt voor de goede informatie!

            Ik zal het eens bekijken...

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
              Alvast bedankt voor de goede informatie!

              Ik zal het eens bekijken...

              ik heb enkele weken terug ook een kitcar gekocht , nl een dax rush ;
              ook aangekocht bij DAX benelux en ben zeer tevreden.

              geen gezeik met papieren en dergelijke , na 2 dagen waren ALLE papieren geregeld .

              vrees ook , als je zelf bouwt zal je heel wat problemen hebben met inschrijven en dergelijke .
              Bijgevoegde Bestanden

              Comment


              • #8
                Ik denk wel dat de inschrijving van een zelfgebouwde kitcar niet altijd even evident is, maar tenslotte staat de importeur van dit zelfbouwpakket toch garant voor het feit dat het voertuig door de keuring moet raken?

                Mail verstuurd naar een importeur voor meer informatie omtrent de inschrijving...
                Last edited by DJ Oli; 24/01/2010, 18:52.

                Comment


                • #9
                  Moest je vroeger niet naar GB gaan om hem daar te laten keuren ofzo voordat je hem hier kon inschrijven?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Levi Bekijk Berichten
                    Moest je vroeger niet naar GB gaan om hem daar te laten keuren ofzo voordat je hem hier kon inschrijven?
                    Ja, dat klopt (toch in het geval van de MK Indy), heb ook al gelezen dat de kosten voor keuring
                    ook redelijk hoog kunnen oplopen...

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
                      Alvast bedankt voor de goede informatie!

                      Ik zal het eens bekijken...
                      De keuze van de kit hangt veel af van je budget, tijd en technische kennis.

                      Wil je een kit bestellen waar alle stukken inzitten en waar een handleiding bij zit van 100blz zodat je enkel (bij wijze van spreken) een set dopsleutels nodig hebt kan je gaan voor Westfield e.d. Als je technische kennis niet verder reikt dan langs welke kant je een schroevendraaier moet vasthouden is het best voor zo een kit te gaan. Aangezien je alle stukken in de kit hebt kan je snel doorwerken, maar je betaalt er natuurlijk voor.

                      Zoek je wat meer uitdaging en heb je wat meer verstand van autotechniek en elektriciteit kan je bvb voor een MK Indy e.d. gaan. Je koopt dan een frame met de belangrijkste onderdelen, waar je eventueel nog wat steuntjes op moet lassen. Je moet op zoek gaan naar donor-onderdelen zoals drijfassen,differentieel,wielhubs enz. Deze stukken zal je nog moeten opkuisen en reviseren (nieuwe lagers steken). Daar kruipt natuurlijk heel wat meer tijd in en je moet wat meer je verstand gebruiken want de handleiding van een MK is ongeveer een halve bladzijde lang.
                      Deze kits zijn wel wat goedkoper dan Westfield en aanverwanten.

                      Wat betreft de keuring en het papierwerk: dit is natuurlijk een werk van lange adem. Als je je kit niet alleen op circuit maar ook op de baan wil dan zal je de kit in Engeland voor de IVA-keuring moeten aanbieden. Dit is een zeer strenge keuring, maar zolang je de 200blz tellende IVA-handleiding/regels volgt is dit niet zo een groot probleem. Eens de auto goedgekeurd is in Engeland kan je de kit importeren in België om de kitcar op de weg te brengen mits het nodige papierwerk en wachten.

                      Je kan de meeste kits zelf kopen rechtstreeks bij de fabrikant als je bereid bent zelf veel zaken op te zoeken wat betreft de keuring en het papierwerk. De meeste Engelse fabrikanten geven ook ondersteuning bij de IVA-keuring.

                      Veel leesvoer op:
                      www.locostbuilders.co.uk
                      www.kitcarclub.nl

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
                        Ik denk wel dat de inschrijving van een zelfgebouwde kitcar niet altijd even evident is, maar tenslotte staat de imporeur van dit zelfbouwpakket toch garant voor het feit dat het voertuig door de keuring moet raken?

                        Mail verstuurd naar een importeur voor meer informatie omtrent de inschrijving...
                        Als de koper er bij het monteren een boeltje van gemaakt heeft kan de importeur toch niet garant staan ??

                        Comment


                        • #13
                          die oranje mk indy staat al een tijdje te koop, met als probleem dat deze kitcars heel moeilijk te homologeren zijn.
                          -zelfbouw wordt gekeurd door individuele pv (zoals amerikaanse import wagens enz.) maar:
                          ->elke wagen die recent wordt gebouwd moet ook de euro Y(dacht 4) voldoen, wat onmogelijk is wanneer deze gebouwd zijn met een moto-blok.

                          vroeger relatief eenvoudig met sva-keuring, maar sinds 2009 is de wetgeving veranderd,
                          vergeet ook O-platen voor nieuwbouw.

                          dus best informeren bij de invoerders, zelfbouw zal in de meeste gevallen niet gehomologeerd geraken, tenzij je de adgewerkte wagen terug naar de fabrikant stuurt en daar chassis nummer en papieren laat opmaken.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door a fond Bekijk Berichten
                            ->elke wagen die recent wordt gebouwd moet ook de euro Y(dacht 4) voldoen, wat onmogelijk is wanneer deze gebouwd zijn met een moto-blok.
                            Waarom onmogelijk ?

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                              Waarom onmogelijk ?
                              Veel succes om een moto blok te laten lopen aan emissie waarden van een auto. De CO zal nog lukken, maar de rest...
                              2015 BMW S1000R
                              2010 Renault Clio RS Cup
                              1987 Volkswagen Golf GTI

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ice_ken Bekijk Berichten
                                Veel succes om een moto blok te laten lopen aan emissie waarden van een auto. De CO zal nog lukken, maar de rest...
                                Een powercommander/AFR-regelaar en een extra katalysator kunnen nochtans wonderen doen.

                                Comment


                                • #17
                                  Als je eentje zoekt, ga dan eens kijken naar die mk(staat op kapaza),
                                  mooi werk geleverd door een jonge carroserie-houder,
                                  is de 2de mk die ze bouwden dus normaal gezien goed in elkaar voor een indy.
                                  (carbon dash, tellers, gel-batterij, brembo remmen, toyo 888 banden etc.,protech veren)
                                  de achteruit valt nog erbij te monteren

                                  Maar valt niet te homologeren
                                  is gemaakt met donorstukken

                                  die kitcars zijn gemaakt met donorstukken en persoonlijk vind ik die niet homogeen,
                                  wegligging/remmen/vering/... allemaal degelijke stukken maar die geen goed geheel geven,
                                  ik vind die dan weer wel heel "hardcore" maar op circuit zal het geen denderende tijden geven.

                                  Dus voor op de baan = niet homologeerbaar
                                  voor op circuit = koop een formule renault, zal veel sneller gaan!

                                  Comment


                                  • #18
                                    Mail teruggekregen van een verdeler van een MK Indy waarbij ik vroeg naar de homologatie-procedure van een dergelijke kitcar...:

                                    Vanaf 1 mei 2009 worden de Engelse kitcarkentekens van na 1997 niet meer geaccepteerd.
                                    Hiervoor in de plaats is door de RDW een kindividuele keuringsmogelijkheid gekomen bij RDW Lelystadt.
                                    Ik heb helaas nog geen ervaring met deze nieuwe manier van keuren.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
                                      Mail teruggekregen van een verdeler van een MK Indy waarbij ik vroeg naar de homologatie-procedure van een dergelijke kitcar...:

                                      Vanaf 1 mei 2009 worden de Engelse kitcarkentekens van na 1997 niet meer geaccepteerd.
                                      Hiervoor in de plaats is door de RDW een kindividuele keuringsmogelijkheid gekomen bij RDW Lelystadt.
                                      Ik heb helaas nog geen ervaring met deze nieuwe manier van keuren.
                                      Niet meer geaccepteerd in Nederland of in België ?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                                        Niet meer geaccepteerd in Nederland of in België ?
                                        Jawel hoor, enkel kunnen die niet worden gekeurd in België, maar dat wist ik al...

                                        Comment

                                        Working...
                                        X