Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zelfbouwpakket kitcar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Vorige week een bezoekje gebracht aan 'Flanders collection cars', expo Gent. Ik wist dat daar 2 verdelers van dergelijke kitcars zouden aanwezig zijn, namelijk verdeler van Westfield - Tiger Racing + verdeler van Dax. Daar heb ik wat informatie en prijzen gekregen omtrent deze kitcars + de zelfbouwpakketten. Qua homologatie moeten de zelfgebouwde kitcars worden getransporteerd naar de fabriek van het merk, waar ze individueel worden gekeurd, om ze dan later te importeren/in te schrijven in België...

    Ook was de club 'kitcarvrienden' daar aanwezig, daar ook met iemand gesproken die al meerdere kitcars zelf heeft gebouwd en ook eens naar z'n mening gevraagd qua verschillende merken...

    Jammergenoeg kon m'n vader die dag niet mee, ik heb eens plaatsgenomen in een kitcar (zéér krap, maar voelt wel tof), ik denk van binnenkort eens naar een verdeler te gaan samen met m'n vader en eventueel eens informeren voor een testrit..

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door DJ Oli Bekijk Berichten
      daar ook met iemand gesproken die al meerdere kitcars zelf heeft gebouwd en ook eens naar z'n mening gevraagd qua verschillende merken...
      En...?

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Levi Bekijk Berichten
        En...?
        Die mens had enkel ervaring met Westfield en Tiger Racing.

        Het (grote) prijsverschil tussen deze twee (Westfield=duurste) zit hem voornamelijk in de afwerking van het koetswerk, dat zei ook de verdeler van Wesfield/Tiger...

        Comment


        • #24
          Ik heb ook wel interesse in zo'n kitcar. Ik zou een DAX Rush willen bouwen maar heb toch ook wel schrik van al die homologatieprocedures.

          Ben op het net op een bouwverslag van zo'n Dax met cosworth turbo gebotst.
          Deze auto is ondertussen SVA gekeurd maar de eigenaar slaagt er niet in om deze in te voeren in NL vanwege milieunormen. Motor draait Co 3.5 en dit mag sinds kort kennelijk maar 0.3 zijn (euro 4 norm ?????).

          In mijn geval zou ik kiezen voor een 2000 cc Duratec maar bij DAX kan je kennelijk alleen motorsteunen krijgen voor de oudere motoren. En die vallen dan vanwege emmissies bijna niet in te voeren.

          Iemand meer info ?

          Comment


          • #25
            Gisteren eens een kijkje gaan nemen naar een bijeenkomst van de 'vzw kitcarvrienden' (ook te vinden op het net). Die mensen hadden zo met z'n 23 een rondrit gedaan, daarna nog een bijeenkomst waar we eens wat gaan praten zijn met wat eigenaars van kitcars, respectievelijk met mensen die 'm zelf gebouwd hadden...

            Feit is dat je moet werken met een Belgische invoerder indien je geen problemen wilt met de keuring en het ook best is indien je een kit in z'n geheel aankoopt (geen donoronderdelen meer zoeken achteraf etc.). Hierbij heb je maar keuze tussen enkele merken, nl. Westfield, Tiger Racing, Raw Striker en Dax (twee verdelers in België) Voor meer info omtrent de mogelijkheden qua motorisaties, denk ik dat het best is indien ik je doorverwijs naar de invoerder zelf, die kunnen je een pak meer info geven!

            Ook hangt veel af van je budget. Je hebt een Westfield die op gebied van afwerking het hoogst geklasseerd staat, alles van je body is al perfect afgewerkt en moet bij manier van spreken enkel met een doos dopsleutels in elkaar gestoken worden... Daarnaast heb je dan bv. de iets goedkopere Tiger, waarbij je al iets meer moet gaan vijlen, plooien aan je koetswerk, waar je dus ook al iets handiger dient te zijn en waar tenslotte de afwerkingskwaliteit van je totaalpakket iets lager ligt....

            En als tenslotte je voertuig moet gekeurd worden, kan je eigenlijk altijd volledig rekenen op bijstand van je verdeler, zo hoorde ik toch van de huidige eigenaars....

            Comment


            • #26

              Comment


              • #27
                ik ben ondertussen toch wat teruggekomen op mijn idee om een kitcar te bouwen ; in tegenstelling tot wat de heren invoerders vertellen, is het sedert vorig jaar blijkbaar niet meer mogelijk om nog linksgestuurde autos te laten keuren in engeland.
                Bij de '7RCB' sprak ik met verschillende leden die nog net een westfield geregistreerd hebben gekregen vorig jaar, maar enkel mits een bom kosten te betalen aan oracle ! (meer dan 3000€ !) een pak meer als wat was afgesproken bij de verkoop van de kit, en zelfs meer als wat je zou hebben betaald voor een kant en klaar auto....
                In tenminste 1 geval duurde heel de procedure dan ook nog eens meer dan 18 maanden.
                Zij waren dan ook formeel : keuren is vandaag niet meer legaal doenbaar ! en de invoerders doen alsof hun neus bloed... blijkbaar eindigt hun behulpzaamheid ook steevast op het moment dat je kritisch wordt tov hun woorden.... weinig goeds gehoord daar.
                Tot voor twee jaar scheen het allemaal nog goed mogelijk te zijn, maar vandaag zou de keuring niet meer toegankelijk zijn voor buitenlanders

                dus : wil je het toch avonturen : zwart op wit laten zetten dat het mogelijk is én aan welke prijs (all in)

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                  Niet meer geaccepteerd in Nederland of in België ?

                  tegenwoordig kun je makkelijker keuren via nederland, of natuurlijk duitsland.
                  maar zelfs dat is bijna hopeloos aan het worden, want zelfs auto's die al jaren dar rondrijdn naar belgie halen, kan al direct een procedure worden an een goed half jaar tot een jaar. danku belgie.


                  btw, heb je dit al overwogen als motor
                  Conversions & Swaps - Took Frankn7 out for a spin - Nothing like the volvette test drives ;) http://www.youtube.com/watch?v=Mi8V5v7A6cY


                  Conversions & Swaps - Have you done a Caterham install yet? - I'm super pleased with the LS1 and six speed in my Volvo 245 and now I'd like a proper chassis to really highlight the potential of this engine. My idea is to stuff one in a Caterham Super 7 and I need information on how to do this. First off, will it even...

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door peanut Bekijk Berichten
                    dus : wil je het toch avonturen : zwart op wit laten zetten dat het mogelijk is én aan welke prijs (all in)
                    Ik heb al gesproken met verschillende dealers, die kunnen nog altijd zorgen voor de keuring (mits hoge kostprijs) en uiteraard moet dit allemaal verbonden zijn aan een duidelijk contract tussen de 2 partijen om achteraf geen 'miserie' te hebben...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten

                    btw, heb je dit al overwogen als motor
                    Conversions & Swaps - Took Frankn7 out for a spin - Nothing like the volvette test drives ;) http://www.youtube.com/watch?v=Mi8V5v7A6cY


                    http://www.ls1tech.com/forums/conver...stall-yet.html
                    Je hebt het over een Hayabusa-motor?
                    Wel, prestatie-gericht zijn dat inderdaad de beste motoren, zeker wanneer het voor op het circuit is. Echter zijn het ook zeer hoogtoerige blokken, wat dan ook wel weer minder aangenaam is wanneer je eens een rustige rit naar de kust ofzo wil doen, dan denk ik bijv. ook al wanneer je eens autosnelweg wilt nemen...

                    Comment


                    • #30
                      fout, geen hayabusa motor.
                      het is het LS1 forum, raad eens over welke motor we het hebben

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                        fout, geen hayabusa motor.
                        het is het LS1 forum, raad eens over welke motor we het hebben
                        Das wat ik terugvind:

                        LS1, 5.7L 305@5,200 335@4,000

                        Comment


                        • #32
                          raar, want de LS1 is standaard goed voor 350 PK als crate engine
                          een LS6 of LS2 400
                          een LS7 505
                          een LS3 420

                          allemaal in standaard uitvoering
                          meeste van de autos daarmee uitgerust doen 1600 rpm op de snelweg tegen 120km/u ( 6th gear )
                          + YouTube Video
                          ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
                          Last edited by Timmie; 25/05/2010, 20:06.

                          Comment


                          • #33
                            Eigenlijk is het niet echt nuttig te zoeken naar andere alternatieven binnen het motoren-aanbod...
                            Binnen ieder bouwpakket biedt de verdeler telkens een bepaald aanbod van motoren aan, dikwijls van verschillende merken en uiteraard ook met een verschillend vermogen..
                            Logischerwijs denk ik niet dat het verstandig is om zo naar iets anders te grijpen, tenzij je natuurlijk tot een overeenkomst komt met de verdeler, maar ik denk niet dat dit haalbaar is...

                            Comment


                            • #34
                              er zijn nog wel een paar manieren om zoiets gekeurd te krijgen....

                              Comment


                              • #35
                                Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                er zijn nog wel een paar manieren om zoiets gekeurd te krijgen....
                                ???
                                Graag wat meer info / argumentatie?

                                Comment


                                • #36
                                  Hoi,

                                  volgens mijn info :

                                  -Nederland : IKS of zoiets, is in theorie mogelijk, maar de eerste auto moet nog gekeurd worden ! geen enkele kitcar is vandaag via die weg gekeurd (spreek me tegen aub )
                                  - Duitsland : TUV : enkel met EU5 motor, bijvoorbeeld de nederlandse invoerder van westfield gaat via deze weg, en blijkbaar met veel succes. nadeel is de prijs en het feit dat je veel met documenteren in verband met uitlaatgassen
                                  - Engeland, vandaag nog ergens bevestiging gevonden : IVA is niet meer toegankelijk voor buitenlanders, enkel voor engelsen en engelse firma's.

                                  @ timmie : overal is wellicht een illegale belgische mouw aan te passen, maar als het over deze sommen geld gaat, wil ik graag zekerheid zwart op wit !

                                  Comment


                                  • #37
                                    zekerheid heb je op dit vlak in belgie op niets.
                                    zo zijn er auto's die binnen de 2 maand goedgekeurd worden , en een model dat erna komt doet er een jaar over
                                    en illegaal is veel gezegd.....

                                    Comment


                                    • #38
                                      Heb een rare vraag ivm met Kitcar's

                                      Stel je koop een E30 en je legt daar een blok in van een E36 325i of zelfs M3 en je veranderd de volledige ophanging, rolkooi ...

                                      Officieel niet meer te keuren dus, kan je die dan gekeurd krijgen als Kitcar?

                                      Als ik het goed begrijp zijn sommige kitcar's op een basis van een bestaande auto dus eig zou dit dan ook moeten gaan?
                                      Of ben ik fout?

                                      Comment


                                      • #39
                                        Oorspronkelijk geplaatst door wsam Bekijk Berichten
                                        Heb een rare vraag ivm met Kitcar's

                                        Stel je koop een E30 en je legt daar een blok in van een E36 325i of zelfs M3 en je veranderd de volledige ophanging, rolkooi ...

                                        Officieel niet meer te keuren dus, kan je die dan gekeurd krijgen als Kitcar?

                                        Als ik het goed begrijp zijn sommige kitcar's op een basis van een bestaande auto dus eig zou dit dan ook moeten gaan?
                                        Of ben ik fout?

                                        Ik kan je geen concrete officiële wetgeving toelichten omtrent dit voorbeeld maar ik denk echt niet dat dat haalbaar zal zijn.

                                        Belangrijkste antwoord op je vraag:
                                        Je spreekt over 'gekeurd krijgen als kitcar'. Een kitcar is onderworpen aan normale keuringsvoorwaarden, tenzij het een oldtimer is (denk ik). Dan wordt je gekeurd zoals een oldtimer.

                                        Een kitcar is inderdaad soms fabrieksgebouwd op basis van bestaande auto's, het is echter een volledig ander verhaal wanneer je zelf een kitcar wil bouwen. Ik heb me daar een tijd geleden goed voor geïnformeerd en wanneer je dat zelf wil bouwen kan je niet anders dan een volledig bouwpakket aan te kopen, waarbij je een verdeler aan je zijde hebt die garant staat voor een goed verloop van de keuring van je kitcar.
                                        Zelf op zoek gaan naar donoronderdelen kan je altijd maar veel succes gewenst op de keuring dan (je staat er als particulier helemaal alleen voor). Ik heb met verschillende mensen gesproken die zelf al een kitcar hebben gebouwd en die mensen raden dat allemaal ten sterkste af.

                                        Comment


                                        • #40
                                          Geachte,



                                          Ik contacteer jullie met een specifieke vraag.

                                          Ik zou graag een kitcar kopen en deze zelf in elkaar steken.

                                          Qua budget dacht ik aan om en beide 15.000€




                                          Na enig zoekwerk was ik gevallen op:



                                          Dax Rush, maar hiervoor moet je qua budget 25.000€ à 30.000€ rekenen



                                          Daarna had ik de volgende kit car gezien: MK kit car



                                          Links:


                                          Deze valt binnen mijn budget.

                                          Het probleem is echter dat ik totaal geen duidelijkheid krijg omtrent het al dan niet kunnen inschrijven van die kit car in België, zodanig dat ik hiermee op de openbare weg kan.

                                          De importeur zelf zegt dat dit “moeilijk” is.

                                          Contact opgenomen met keuringcentra, met de provincie departement mobiliteit, … maar ik word overal doorgestuurd en bekom nergens een duidelijk antwoord.

                                          Of het aankopen in Nederland, England, … en daarna overbrengen naar Belgie

                                          Of …



                                          Hebben jullie hier ervaring mee – kunnen jullie mij hiermee helpen of aangeven wie ik hiervoor kan contacteren.



                                          Zou dit alles niet mogelijk zijn, kunnen jullie mij een andere “soortgelijke” kit car aanraden?

                                          Alvast bedankt voor de moeite / feedback.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X