Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vermogen vs Koppel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Vermogen vs Koppel

Ik zit al een tijdje met deze vraag als ik eens goed aan het doortrekken ben.

Wat is het meest doorslaggevend om sneller vooruit te komen?

- Je koppel?
    -Je vermogen?

zie hier de vermogenscurve van mijn Punto:

Nu zieje dat het koppel volledig vrijkomt vanaf 1800 toeren. Het maximaal vermogen komt vrij bij 4000 toeren.

Beeld je volgende situatie in. Je wilt plots zo snel mogelijk versnellen en zit in een bepaalde versnelling ( laat ons zeggen 3e ) aan 3500. Wat doeje dan best trekken tot 4000 toeren en dan pas schakelen ( lijkt me het beste ) of opschakelen zodat je het maximale koppel ter beschikking hebt?

Oftewel: je rijdt gezapig rond en plots beslis je zo snel mogelijk te versnellen. Je zit weer in een bepaalde versnelling aan 2000 toeren te rijden. Wat doeje best? Terugschakelen, op zoek naar vermogen, of op koppel rijden in dezelfde versnelling?

Graag had ik hier een antwoord op gehad, met een verklaring van je antwoord graag
    Last edited by ; 13/08/2006, 17:07.

kijk hier eens rustig rond anders
    http://www.vtm.be/auto/forum/showthread.php?t=11929

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen
      kijk hier eens rustig rond anders
      http://www.vtm.be/auto/forum/showthread.php?t=11929
      Thanks, heb dat topic gezocht, maar vond het niet meer weer.

Comment

Nog altijd blijf ik met mijn vraag zitten

Wat is nu het meest doorslaggevend? De power bovenin of de power onderin? Welke gebruik ik best?

Comment

Om het simpel uit te leggen.

Koppel staat voor de kracht
          PK staat voor het vermogen van de motor
          P (vermogen) = koppel X toerental X 2 X pi

Koppel is het draaimoment dat op de krukas wordt gezet door de drijfstang. Om het snelst te versnellen moet je de hoogste koppelwaarde opzoeken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door reVel

Koppel is het draaimoment dat op de krukas wordt gezet door de drijfstang. Om het snelst te versnellen moet je de hoogste koppelwaarde opzoeken

"t Is toch de koppelwaarde aan de wielen dat je moet hebben? En dat wordt volgens mij rechtstreeks afgeleid van het vermogen dat de motor levert en dus ook, maar dan slechts onrechtstreeks, van het koppel dat geleverd wordt bij een bepaald toerental. Volgens mij, ik kan fout zijn verbeter me dan, accelereer je het snelst op het toerental waar je je maximumvermogen behaalt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina
              "t Is toch de koppelwaarde aan de wielen dat je moet hebben? En dat wordt volgens mij rechtstreeks afgeleid van het vermogen dat de motor levert en dus ook, maar dan slechts onrechtstreeks, van het koppel dat geleverd wordt bij een bepaald toerental. Volgens mij, ik kan fout zijn verbeter me dan, accelereer je het snelst op het toerental waar je je maximumvermogen behaalt.
              Het belangrijkste in bovenstaande formule is het toerental.

Het koppel is eigenlijk de vulling van de cilinders. En deze heeft een bepaald verloop afhankelijk van het aantal toeren.
              In hogere toeren wordt de vulling van de cilinders slechter maar de vermenigvuldiging van de toeren neemt toe. Dus het koppel neemt af, maar het vermogen neemt toe

Comment

Maar ik stel me geen theoretische vragen... Ik weet best wat koppel en pk zijn hoor.

Ik vraag me gewoon af wat het meeste invloed heeft in de situaties die ik schets

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rabbit
                  Maar ik stel me geen theoretische vragen... Ik weet best wat koppel en pk zijn hoor.

Ik vraag me gewoon af wat het meeste invloed heeft in de situaties die ik schets
                  Ahzo, hangt natuurlijk af van het type brandstof.

Met een diesel rijdt je rond de 1800rpm. Dus als je wilt versnellen moet je niet terugschakelen (verklaart ook het betere hernemen).
                  Een diesel geeft wel zijn maximumkoppel vrij in een piek.

Een benzinemotor doet dit geleidelijker. Geen hoog maximumkoppel, maar wel een langer moment. Dus als je tegen 2000tpm rijdt met een benzine schakel je best terug. Een turbomotor geeft vanaf een 2000tpm zijn maximumvermogen vrij dus net als de diesel moet je niet terugschakelen.

Allemaal logisch toch

Als je tegen 2000tpm rijdt met je punto en je wilt versnellen hoef je helemaal niet terug te schakelen.
                  Ik weet niet tot hoeveel toeren de motor terugvalt als je bij 3500 of 4000tpm opschakelt. Ik zou al direct opschakelen bij 3500tpm.
                  Last edited by ; 13/08/2006, 19:05.

Comment

Ahzo, hangt natuurlijk af van het type brandstof.

Met een diesel rijdt je rond de 1800rpm. Dus als je wilt versnellen moet je niet terugschakelen (verklaart ook het betere hernemen).
                    Een diesel geeft wel zijn maximumkoppel vrij in een piek.
                    Dat weet ik, daarom dat ik mijn diesel als voorbeeld nam. Nu zal ik mijn vraag even anders stellen.

Waar zal mijn auto het snelst versnellen in 1 versnelling: tussen de 2000 en de 2500 toeren ( max koppel ) of tussen 3500 en 4000 toeren ( max vermogen ) ??

Comment

Dat weet ik, daarom dat ik mijn diesel als voorbeeld nam. Nu zal ik mijn vraag even anders stellen.

Waar zal mijn auto het snelst versnellen in 1 versnelling: tussen de 2000 en de 2500 toeren ( max koppel ) of tussen 3500 en 4000 toeren ( max vermogen ) ??
                      heb je dit zelf nog niet geprobeerd?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen
                        heb je dit zelf nog niet geprobeerd?
                        Nee, eigenlijk niet en wilde weten of er een algemene regel voor was.

Comment

Tussen 2000 en 2500 toeren

Het koppel is eigenlijk de vulling van de cilinders. En deze heeft een bepaald verloop afhankelijk van het aantal toeren.
                          In hogere toeren wordt de vulling van de cilinders slechter maar de vermenigvuldiging van de toeren neemt toe. Dus het koppel neemt af, maar het vermogen neemt toe

Comment

Als je tegen 2000tpm rijdt met je punto en je wilt versnellen hoef je helemaal niet terug te schakelen.
                            Ik weet niet tot hoeveel toeren de motor terugvalt als je bij 3500 of 4000tpm opschakelt. Ik zou al direct opschakelen bij 3500tpm.
                            Hangt een beetje af van de versnellingsbakverhoudingen he.

Het kan best zijn dat hij bvb in 2e @ 3500 rpm een groter koppel aan de wielen heeft dan in 3e @ 2000 rpm. In zo'n geval is het interessant terug te schakelen.
                            The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

Exact!
                              Koppel (Nm) is de eigenlijke kracht die je voelt, dus de duw in je rug bij volgas. Vermogen (de peekaa's) is simpel gezegd gewoon koppel maal toerental.
                              Als je bijvoorbeeld 200Nm hebt bij 3000tpm en 100Nm bij 6000tpm dan heb je bij 3000tpm dus net zoveel PK's als bij 6000tpm.

Dat koppel (dus de acceleratie kracht die je voelt) wordt door twee dingen negatief beinvloed:
                              1) het gewicht van het voorwerp dat in beweging moet gebracht worden (een lichte of een zware auto)
                              2) de "lengte" van de versnellingen (hoeveel km/u je rijdt per 1000tpm dus) - dit is met andere woorden een soort hefboomwerking. In "De Autogids" staat bij elke Gedetailleerde Wegtest hoeveel km/u de auto doet per 1000tpm in elke versnelling.

Voorbeeld:
                              Auto 1 is een diesel van 1000kg met 300Nm koppel, heeft bijvoorbeeld 100pk, en een hoogste versnelling die 45km/u doet per 1000tpm (toeren per minuut). Topsnelheid 180km/u (dus bij 4000 toeren).
                              Auto 2 is een benzine van 1000kg met 200Nm koppel, heeft ook 100pk en een hoogste versnelling die 30km/u doet per 1000tpm (dus da's bij 6.000tpm).
                              Het gevoel van kracht in hoogste versnelling zal bij alle twee hetzelfde zijn. Auto 1 heeft meer kracht, maar auto 2 heeft kortere versnellingen. Stel dat auto 2 niet 100 maar wel 120 pk zou hebben, dan zou auto 2 gewoon een hogere topsnelheid halen (wanneer de luchtweerstand tussen beide auto's geluijk is uiteraard).

Wat is nu het beste? Om op zo kort mogelijke tijd een zo hoog mogelijke snelheid te bereiken, zijn de PK's het belangrijkst. De mooiste illustratie daarvan vond je zo'n 5 a 10 jaar geleden in het World Superbike kampioenschap: 750cc viercilinder motoren kwamen uit tegen 1000cc tweecilinder motoren. De 750's hadden ongeveer 85Nm koppel en de 1000's hadden er ongeveer 115Nm. Een ongelijke strijd, zou je zeggen. Maar doordat de 750's met hun 4 kleine zuigers een veel hoger toerental aan konden, hadden ze beiden ongeveer hetzelfde vermogen (lag toenertijd ergens rond 150pk). De tweecilinder 1000's (de Ducati's) trokken uiteindelijk aan het langste eind omdat zij iets meer kracht hadden in het middengebied dan de piekerige 750's die alleen bij hoge toerentallen veel kracht hadden). Je kon dit makkelijk zien wanneer een 1000 weg trok uit een trage bocht en meteen enkele meters voorsprong nam op de 750's. Op het supersnelle circuit van Monza was alleen topvermogen van belang, en daar was het dan ook vaak een 750 die met de prijzen ging lopen.

Moderne diesels hebben ver uit elkaar liggende versnellingen.
                              Voorbeeld BMW 120d:
                              verhouding eerste versnelling : 5.14
                              verhouding tweede versnelling : 2.83
                              verhouding zesde versnelling : 0.83
                              Theoretisch ligt de eerste dus op 16% van de zesde (ofwel: 100km/u in 6e is 16km/u in 1e versnelling bij hetzelfde toerental) en de tweede op 29%.
                              Ter vergelijking een benzine wagen: BMW 120i
                              verhouding eerste versnelling : 4.32
                              verhouding tweede versnelling : 2.45
                              verhouding zesde versnelling : 0.85
                              Theoretisch ligt de eerste hier op 20% van de zesde en de tweede op 35%.
                              Wat besluiten we hieruit? Dat de lagere versnellingen bij een diesel erg kort zijn (het koppel heeft daar dus meer hefboomwerking!!!).

Moderne diesels hebben ook een piekerig koppelverloop: er is bij alle motoren sprake van een forse koppelpiek ergens rond de 2.000tpm zoals op de figuur hieronder te zien valt (1.9TDI motor met 130pk van de VAG groep, hier in een Fabia RS). Die koppelpiek zorgt er in de lagere versnellingen voor dat je een erg stevige duw in de rug krijgt. En dat die erg stevige duw ook weer vrij snel is verdwenen... (koppel duikt terug omlaag)
                              De groene lijn is het koppelverloop, de rode is het vermogen:

Comment

Wat moet je je voorstellen bij draaimoment?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mister V
                                  Wat moet je je voorstellen bij draaimoment?
                                  Een ander woord voor koppel, kracht aan de wielen.
                                  De kracht van de motor die de krukas doet draaien. Mijn zin was een beetje fout.

Comment

Als, zoals hier beweerd wordt en ik kan dat niet meteen ontkrachten, het koppel van groot belang is bij het wegaccelereren hoe komt het dan dat een automaat bij een kickdown zowat altijd een versnelling terugschakelt en de hoogste toeren opzoekt waar het koppel meestal lager is en enkel het vermogen hoger? Wat is de logica hier achter? Aangezien het toerental waar de hoogste koppelwaarde ligt blijkbaar de grootste acceleratie biedt is het toch onlogisch dat bij kickdown altijd wordt teruggeschakeld?

Enlighten me!

Comment

Een ander woord voor koppel, kracht aan de wielen.
                                      De kracht van de motor die de krukas doet draaien. Mijn zin was een beetje fout.
                                      Mss nog even toevoegen dat het vermogen niet kan gemeten worden, maar met eerder gegeven formule wordt berekend en dat het koppel wordt gemeten door bij verschillende toerentallen een kracht uit te oefenen op de motor waarbij deze nog net blijft draaien. De afgelezen waarde is dus de kracht die de motor uitoefent op het vliegwiel.

Om op de vraag van bmw_alpina te antwoorden: zoals jdu reeds zei:
                                      Om op zo kort mogelijke tijd een zo hoog mogelijke snelheid te bereiken, zijn de PK's het belangrijkst.
                                      de automaten zullen waarschijnlijk met dit principe in gedachten geprogrammeerd worden.
                                      Last edited by wouteb; 14/08/2006, 10:12.
                                      BMW = Freude Am Fahren

Comment

effkens nog een bijkomende vraag bijzwieren.

Als ik het goed begrepen heb zal mijn motor aan let say 3000 t/m het zelfde vermogen leveren zowel in 1ste als in 6de versnelling, maar zal door de verhouding van de versnellingsbak een andere snelheid gereden worden?

Kunnen we hier nu ook het verbruik aan koppelen? maw kunnen we berekenen op welke manier (toerental / versnelling) we het maximaal kunnen halen met een minimaal verbruik?

Comment

Working...
                                        X