Ik zit al een tijdje met deze vraag als ik eens goed aan het doortrekken ben.
Wat is het meest doorslaggevend om sneller vooruit te komen?
- Je koppel?
-Je vermogen?
zie hier de vermogenscurve van mijn Punto:

Nu zieje dat het koppel volledig vrijkomt vanaf 1800 toeren. Het maximaal vermogen komt vrij bij 4000 toeren.
Beeld je volgende situatie in. Je wilt plots zo snel mogelijk versnellen en zit in een bepaalde versnelling ( laat ons zeggen 3e ) aan 3500. Wat doeje dan best trekken tot 4000 toeren en dan pas schakelen ( lijkt me het beste ) of opschakelen zodat je het maximale koppel ter beschikking hebt?
Oftewel: je rijdt gezapig rond en plots beslis je zo snel mogelijk te versnellen. Je zit weer in een bepaalde versnelling aan 2000 toeren te rijden. Wat doeje best? Terugschakelen, op zoek naar vermogen, of op koppel rijden in dezelfde versnelling?
Graag had ik hier een antwoord op gehad, met een verklaring van je antwoord graag
Wat is het meest doorslaggevend om sneller vooruit te komen?
- Je koppel?
-Je vermogen?
zie hier de vermogenscurve van mijn Punto:

Nu zieje dat het koppel volledig vrijkomt vanaf 1800 toeren. Het maximaal vermogen komt vrij bij 4000 toeren.
Beeld je volgende situatie in. Je wilt plots zo snel mogelijk versnellen en zit in een bepaalde versnelling ( laat ons zeggen 3e ) aan 3500. Wat doeje dan best trekken tot 4000 toeren en dan pas schakelen ( lijkt me het beste ) of opschakelen zodat je het maximale koppel ter beschikking hebt?
Oftewel: je rijdt gezapig rond en plots beslis je zo snel mogelijk te versnellen. Je zit weer in een bepaalde versnelling aan 2000 toeren te rijden. Wat doeje best? Terugschakelen, op zoek naar vermogen, of op koppel rijden in dezelfde versnelling?
Graag had ik hier een antwoord op gehad, met een verklaring van je antwoord graag

Comment