LPG installatie, kies voor een betrouwbare installateur !!
Een vriend van mij, heeft zijn gezonde benzine wagen naar LPG Prins VSI laten ombouwen bij De LPG ... Sinds dit doktersbezoek is de auto nog nooit zo ziek geweest. Op 6 maanden lopen de herstellingskosten op tot zo’n € 2000. Problemen zonder einde!!!
De reden hiervoor is eigenlijk heel voor de hand liggend: de lpg ... respecteert de voorschriften van Prins niet en kiest voor een quick win uitvoering.
Enkele voorbeelden:
Zo iemand maakt de sector tot schande.
Als je mij vraagt, dan ben ik blij met een diesel te rijden in plaats van mijn auto zo te laten verkrachten!
Een vriend van mij, heeft zijn gezonde benzine wagen naar LPG Prins VSI laten ombouwen bij De LPG ... Sinds dit doktersbezoek is de auto nog nooit zo ziek geweest. Op 6 maanden lopen de herstellingskosten op tot zo’n € 2000. Problemen zonder einde!!!
De reden hiervoor is eigenlijk heel voor de hand liggend: de lpg ... respecteert de voorschriften van Prins niet en kiest voor een quick win uitvoering.
Enkele voorbeelden:
- De inlaatcollector wordt niet gedemonteerd om de injectoraansluitingen te plaatsen en dan wordt een gemakkelijk toegankelijke plaats gekozen om te boren. Met risico dat vuil in de inlaat terecht komt
- De leidingen van de injectoren naar het inspuitpunt moeten zo kort mogelijk en vooral allemaal even lang zijn. In dit geval, was de ene leiding tot 3x langer dan de andere.
Het gevolg hiervan, was een slecht werkende motor en een volledig ontregelde motor ECU.
- Voor de aansluiting van de gas-injectoren, wordt de originele motorkabelboom gewoonweg doorgeknipt en worden de draden voor de VSI er tussen gesoldeerd.
Dit terwijl enkele eenvoudige connectoren, van een paar euro, ervoor kunnen zorgen dat het geheel zonder knippen aangesloten wordt. Deze oplossing wordt ook in de Prins installatiehandleiding beschreven ….
Het gevolg is dat er motorstoringen zijn opgetreden en de gehele motorkabelboom moest vervangen worden. ….€€€€ kosten
- Ook elementaire montage is hem vreemd: de op de motor gemonteerde gas-injectoren en leidingen, zijn in direct contact met een bovenliggende kabelgoot. Aangezien de kabelgoot vast is aan het koetswerk en de motor beweegt, schuren deze continu tegen mekaar, wat op termijn tot problemen leidt: afbreken en doorschuren.
- Bij de installatie, was gevraagd om de tankaanduiding in de asbak in te bouwen, zodat alles verdoken was en er geen beschadigingen aan het dashboard zouden zijn.
Alhoewel dit kleine blokje perfect in de asbak past, had hij er niet beter op gevonden dan met een plaatje zwart gelakt ijzer, de asbak op te vullen, daarop de tankaanduiding te plaatsen en het geheel met zwarte silicone te besmeuren.
Bijkomend, kon je de asbak zelfs niet meer sluiten omdat alles te hoog kwam.
Om erger te voorkomen, heeft mijn vriend het dan maar zelf opgelost.
- De injectormodule (elektrisch component) ligt ergens tegen een steun “gebonden” i.p.v. dit vast te schroeven met de connector naar beneden.
- Op de Prins ECU, is voorzien om de lambda-sonde van de motor aan te sluiten.
Doch onze LPG ... acht dit niet nodig (spaart weer wat moeite).
De aansluiting is nochtans nodig als bijkomende beveiliging om motorschade te voorkomen, door bijvoorbeeld op een te arm mengsel te rijden.
- Met de ECU van de Prins VSI, is het ook al zo zielig: deze staat als het ware op 1 poot vastgeschroefd, gewrongen tussen airco leidingen e.d.
In een omgeving waar trillingen niet vreemd zijn, zou men toch een degelijke bevestiging verwachten, zonder een obstakel te vormen voor originele componenten.
- Op de verdamper, staat een nippel van het overdrukventiel.
Volgens de Prins installatiehandleiding, dient deze te worden verbonden met de inlaatcollector. In dit geval is er zelfs geen leiding op aangesloten!!!
- De manier waarop de VSI afgesteld wordt, roept ook héél wat vragen op….
Er wordt geen rekening gehouden met het feit dat de motor ECU “ zelflerend “ is en dat, ten gevolgen van op gas rijden, er reeds correcties zijn doorgevoerd om het vooropgestelde doel te bereiken (algoritme bijgestuurd).
Doorgaans wordt ervoor gezorgd dat de motor perfect werkt op benzine en worden dan de parameters voor LPG aangepast zodat de motor ECU niet hoeft bij te sturen.
Zo iemand maakt de sector tot schande.
Als je mij vraagt, dan ben ik blij met een diesel te rijden in plaats van mijn auto zo te laten verkrachten!
Comment