Oorspronkelijk geplaatst door bob(robert)
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
LPG, bedenk eer je begint
Collapse
X
-
18 sprinters op LPG
Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk BerichtenM'n pa z'n twee laatste installaties (E36 320i en E46 320i) komen van bij AGS in Geel. Geen problemen gehad, buiten de twee keer dat 'm terug is moeten gaan voor een software update of zoiets, vlak na de montage van de installatie bij de E46.
http://www.lpg-installaties.be/
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door djenne00 Bekijk BerichtenWordt verleden tijd.
Ik heb in april 2015 ineens 18 Sprinters gekocht op benzine bij groep Jam in Hasselt en bij AGS laten ombouwen op LPG. We rijden nu reeds 13 maand daarmee rond en zijn dik tevreden, zowel van de Sprinters ( we reden vroegen met renault masters ) als van de LPG installatie met 180 l tank. We hebben ook onze eigen LPG tankinstallatie laten plaatsen, bij gemiddeld 75.000 kms per jaar kunt ge U de besparing wel voorstellen ! Iedereen die meer als 10.000 km/jaar doet is "zot" als hij niet op LPG rijd ! CNG daarentegen is onzin, gelet op de kleine actieradius en de beperkte tankmogelijkheden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bob(robert) Bekijk BerichtenLpg is verleden tijd , cng komt in de plaats ,lpg is eindig want koolwaterstof derivaat , cng is oneindig zolang er iets organisch beschikbaar is zoals huisvuil,mestafval,vuilnibelt.lpg niet co neutraal,cng kan co neutraal zijn door groen gas in NL.Lpg moet over de weg aangevoerd worden,cng heeft een ondergronds net,dat bijna overal aanwezig is.
Eens de volledige cirkel bekeken wordt en steeds duidelijker is dat het helemaal niet groen is, dan is de kans erg reeël dat de gigantische oversubsidiering voor CNG weg valt en dan zal het even snel weer gaan als dat het gekomen is.
Waarom niet groen?
- verschil tussen wat je tankt en wat je verbruikt te groot = lekken. CNG heeft GWP van +21, waardoor je lagere CO2 uitstoot al grotendeels teniet gedaan wordt
- energie nodig om het te comprimeren groot
- gewinning gebeurt op dit moment niet altijd op ecologische wijze. Verre van zelf...
- op dit moment is en blijft het ook een fossiele brandstof
LPG scoort uiteraard niet beter, maar is in zekere zin wel nog steeds een 'afvalstof' die tijdens het produceren van benzine beschikbaar komt, waardoor je als consument meer zekerheid hebt over het bestaan ervan. En daarbij stoot LPG geen roet, geen fijn stof en maar de helft CO2 uit, waardoor het nog steeds een interessante optie is en nog lang niet dood is.Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenCNG heeft op dit moment maar 1 bestaansreden : het lijkt groen.
Eens de volledige cirkel bekeken wordt en steeds duidelijker is dat het helemaal niet groen is, dan is de kans erg reeël dat de gigantische oversubsidiering voor CNG weg valt en dan zal het even snel weer gaan als dat het gekomen is.
Waarom niet groen?
- verschil tussen wat je tankt en wat je verbruikt te groot = lekken. CNG heeft GWP van +21, waardoor je lagere CO2 uitstoot al grotendeels teniet gedaan wordt
- energie nodig om het te comprimeren groot
- gewinning gebeurt op dit moment niet altijd op ecologische wijze. Verre van zelf...
- op dit moment is en blijft het ook een fossiele brandstof
LPG scoort uiteraard niet beter, maar is in zekere zin wel nog steeds een 'afvalstof' die tijdens het produceren van benzine beschikbaar komt, waardoor je als consument meer zekerheid hebt over het bestaan ervan. En daarbij stoot LPG geen roet, geen fijn stof en maar de helft CO2 uit, waardoor het nog steeds een interessante optie is en nog lang niet dood is.
was een VSI systeem van PRINS
hier staat 16% minder CO2 uitstoot tov benzine
Automobilisten die relatief veel kilometers afleggen, zullen zich bij de aanschaf van een andere auto afvragen of ze voor LPG of diesel zullen kiezen. Hierbij spelen zaken als de (kilometer)prijs en de prestaties een belangrijke rol. Maar ook de vervuiling van ons milieu is een belangrijke overweging bij de keuze tussen verschillende brandstoffen. Kosten Het ... Lees meerZ4 M40i
Comment
-
hier ook 9jaar rondgereden met een dodge op LPG (zelfde motor als de ram).
auto is 39jaar geworden bij mij en had iets van 205 000mijl (bijna 330 000km) bij verkoop. alleen de gebruikelijke probklemen gehad dat de auto slecht reed nadat alles verwijderd werd voor te keuren en opnieuw ingebouwd. oud systeem met verdamper. eens alles geregeld was, geen problemen mee.
verbruik op benzine: 30-33liter/100km (carbu was rot, veel stilvallen en stotteren).
verbruik op LPG: 22-30liter/100km (afhankelijk of ik leeg rijd, of een aanhanger trek). auto kon zuiniger rijden op LPG omdat de ontsteking veel vroeger werd gezet (14° voorontsteking ipv 8° voor benzine)
omgerekend in CO2 waardes is dat 720-790gr CO2/km op benzine VS 350-480gr CO2/km op LPG.
1liter LPG = 1.6kg co2
1liter benzine = 2.4kg co2
je mag tot 50% meer verbruiken op LPG, dan heb je nog altijd maar evenveel CO2 uitstoot.
bijkomend voordeel is dat je geen choke nodig hebt op LPG (chokekleppen eruit), veel makkelijker start en de motorolie niet vervuild wordt met benzinerommel. ook de rotte uitlaat bij aankoop heeft het de volle 9jaar uitgehouden.
een motor ONTWORPEN voor LPG zou veel beter presteren dan een aangepaste benzinemotor op LPG. milieu zou er veel bij varen want is ideaal voor korte ritjes (geen choke nodig) alsook voor langere ritten
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fidooke Bekijk Berichteneen dieselmotor is nog beter geschikt om op/met LPG te draaien dan een naftdinges.. helaas leven we in belziekistan..
Ik heb ene leverancier die rijd op diesel/lpg
nadeel is wel dat de fabrieksgarantie vervalt...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fidooke Bekijk Berichteneen dieselmotor is nog beter geschikt om op/met LPG te draaien dan een naftdinges.. helaas leven we in belziekistan..Oorspronkelijk geplaatst door Roger.vd Bekijk BerichtenIk heb ene leverancier die rijd op diesel/lpg
nadeel is wel dat de fabrieksgarantie vervalt...
Meer info???? Vind ik geweldig!Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-opticMotoren & Tjeurisme
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenMeer info???? Vind ik geweldig!
is ergens in de kempen ingebouwd dacht ik.
Rijd rond de 150.000 km/jaar
terugverdientijd zou rond de 2 jaar schommelen
heb er zelf niet mee gereden dus weet niet of het 'lekker' bolt.
ik doe te weinig km's om er voordeel uit te halen
Comment
-
Enkel voor vrachtwagens dacht ik? Diesel en LPG in personen wagen lukt wel maar er mogen geen witte platen met rode letters op hangen.
Ik rij ook al 5j op lpg nog nooit problemen gehad.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door uda Bekijk BerichtenCNG is onzin, slechts 25 tankstations in héél België, beperkte actieradius, ( voor bestelwagens amper 180 km ) , dit is meer iets voor gemeentelijk diensten , die een eigen tankinstallatie plaatsen , (ca 25.000 € om 1 voertuig op 8 h om te vullen ) en een 14 daags tankschema kunnen opstellen om overhand 's nachts op te laden.
Dats 24 heeft er al 33 (situatie 5/2016), 16 voorzien in de loop van dit jaar nog.
En dan nog 23 bij andere merken.
Is toch heel wat meer dan 25??Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeu Bekijk BerichtenMeer info???? Vind ik geweldig!
Iets met meer vermogen enzo
En dit nog: http://www.nieuwsblad.be/cnt/bldva_01161575
door het bijmengen van gas kan het verbruik van diesel met 20% dalen, maar stijgt de uitstoot van schadelijke emissies en deze van onverbrande brandstof (HC) met meer dan 1800 %2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design
Comment
-
2006 Alfa Romeo SW 1.9 JTD http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...156-sw-1-9-jtd
2012 Renault Megane Coupe 1.2 Tce GT line
2018 Volvo V60 D3 Momentum aut. http://www.autoforum.be/forum/mijn-v...60-d3-r-design
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk BerichtenEnkel voor vrachtwagens dacht ik? Diesel en LPG in personen wagen lukt wel maar er mogen geen witte platen met rode letters op hangen.
Ik rij ook al 5j op lpg nog nooit problemen gehad.
prijs lag rond de 7à8.000 euro
Niet zo duur in vergelijk met een vrachtwagen, wel met een auto.
voor een wagen lijkt me de terugverdientijd dus veel te lang te worden om economisch haalbaar te zijn
Comment
-
Comment
-
Is LPG beter dan LPI voor een oude auto (jaren '80 en '90), of maakt dat weinig uit?
E30SHOP.be - Alles voor uw BMW E30.
Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.
Comment
Comment