Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Merkbaar verschil in (dB) decibel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Merkbaar verschil in (dB) decibel

Beste forumleden,

Naar aanleiding van de aankoop van nieuwe uitlaten voor mijn motorfiets kom ik tot de vraag of er een merkbaar verschil is aantal dB?!

Een voorbeeld:

Gehomologeerd (80 dB)
    Racing + dB-killer (94dB)
    Racing (102 dB)

Is het te doen om met die 'racing' op de baan te rijden?

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt voor de info.

Elke 3db is een verdubbeling van het geluid. Do the math...

102db is om ruzie met je buren te krijgen ;-) Vergelijk het met een zitmaaier of kantmaaier. Die produceren doorgaans max 99db. Met 102db is het dus nog dubbel zo luid, dat is vrij heftig

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
      De DB schaal is logaritmisch.
      + 10 DB wordt ervaren als 2x zo luid.
      Dus van 80 naar 94 is meer dan 2x zo luid.
      120Db is pijngrens
      Hmmm, nee elke +3DB wordt ervaren als 2x zo luid.

Oorspronkelijk geplaatst door Wikipedia
      Voor geluid wordt om de volgende redenen de decibelschaal gebruikt:
      Het menselijk gehoor werkt ook min of meer volgens een logaritmische schaal. Horen we een geluid dat twee keer zo sterk is (in geluidsdruk) als een eerder geluid en daarna weer een 2 maal zo sterk geluid, dan ervaren we het verschil in sterkte tussen de beide eerste als (ongeveer) even groot als het verschil tussen de laatste twee. Uitgedrukt in dB is er tussen het eerste en het tweede geluid een verschil van 3 dB, en tussen het tweede en het derde geluid eveneens 3 dB. In totaal bedraagt de toename dan 6 dB, wat overeenkomt met onze ervaring van een vier keer zo grote geluidsdruk, die met een tot zestien maal de oorspronkelijke geluidsintensiteit toegenomen geluidsterkte gepaard gaat. Dit is een bijzonder geval van de wet van Weber.
      Bron

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
        you Sir, are right

Als het geluid 2x zo hard wordt, komt er 3 decibel bij
        Als het geluid 10x zo hard wordt, komt er 10 decibel bij
        Als je 2x zo ver weg gaat staan van een puntvormige geluidsbron (de meeste voorwerpen), gaat er 6dB af, als de omgeving niet teveel reflecteert. Als de omgeving goed reflecteert (zoals een concertzaal) zou het geluidsniveau niet af moeten nemen als je verder weg gaat staan.
        Als je 2x zo ver weg gaat staan van een lijnvormige geluidsbron (zoals een weg), gaat er 3dB af, als de omgeving niet teveel reflecteert.
        Geluid is een interessant gegeven...

Wat te weinig tot uiting komt in de DB metingen is het type geluid. Niet elk type geluid is even storend/dominant aanwezig.
        Een typisch voorbeeld daarvan is te vinden in ons lievelingsonderwerp: de auto.

Bij 100km/h produceren beide auto's 66DB.

Als je aan twee mensen vraagt welke van de auto's het meeste geluid produceert krijg je zelden het antwoord dat ze geen verschil vaststellen.
        In de ene auto is het meer ruis, de andere auto meer rol, etc.

Kortom, geluid is een breder begrip dan enkel koude cijfers.

Maar ik denk dat we het over 1 ding wel eens zijn. 102DB is heftig :-)

Comment

Alvast bedankt voor de snelle info!

Ik zou dan voor de "Racing met dB killer" gaan... Een gehomologeerde versie is spijtig van het geld dan...

Als ik 's morgens uit de ondergrondse garage moet rijden zullen mn buren inderdaad misschien niet zo blij zijn als ik geen dB killer heb...

Comment

Working...
          X