Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gesmolten sigarettenaansteker adapter

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Gesmolten sigarettenaansteker adapter

Hoi,

Ik heb mij een adapter gekocht die je in je sigarettenaansteker kan plaatsen, en die als uitgang 2 USB aansluitingen heeft (om USB apparaten op te laden), en opnieuw een sigarettenaansluiting.
    Op die adapter staat er:
    Uitgangen: 12V à 2A max, 2x5V à 500mA

Ik had op die adapter enkel mijn koelbox aangesloten. Na 15 min rondrijden begon het zodanig naar gesmolten plastiek te stinken in m'n auto, tot ik doorhad dat het die adapter was waar het stuk dat in de sigarettenaansteker gaat compleet misvormd en gesmolten was.

De verkoper in de winkel garandeerde me nochtans dat dit perfect ging werken met een koelbox.

Iemand enig idee wat er mis is gelopen? Of trekt een koelbox dan toch zodanig veel stroom?

Thanks !

is idd een groot verbruiker

Comment

Koelbox is toch al rap 3 tot 5 A. Normaal is dat géén probleem voor een sigarettenaansteker, die kan dat leveren. Ik denk dat het grootste probleem zit in een slecht contact tussen uwe adapter en het inwendige van de sigarettenaansteker, het Joule-effect genereert véél meer warmte dan die 3 of 5 Amps.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirkbruijns Bekijk Berichten
        Koelbox is toch al rap 3 tot 5 A. Normaal is dat géén probleem voor een sigarettenaansteker, die kan dat leveren. Ik denk dat het grootste probleem zit in een slecht contact tussen uwe adapter en het inwendige van de sigarettenaansteker, het Joule-effect genereert véél meer warmte dan die 3 of 5 Amps.
        Hmm, maar op die adapter staat er wel dat er max 2A kan doorgejaagd worden. Zou het dan daaraan liggen, of toch aan een slecht contact?

En hoe kon ik eigenlijk weten dat die koelbox 3 tot 5 ampères verbruikt? Is er een formule om dit te berekenen ofzo? Want dit staat nergens vermeldt op die koelbox of in de handleiding

Comment

het verbruik staat normaal gezien op elk elektronisch apparaat. misschien ontbreekt de sticker?

slecht contact en slechte adapters kunnen inderdaad een merde zijn. ook al een gesmolten splitter gehad, goedkoop gekocht voor weinig geld.
          1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
            het verbruik staat normaal gezien op elk elektronisch apparaat. misschien ontbreekt de sticker?

slecht contact en slechte adapters kunnen inderdaad een merde zijn. ook al een gesmolten splitter gehad, goedkoop gekocht voor weinig geld.
            Het staat er wel op in wattage (38W), maar daar ben je natuurlijk niet echt veel mee :s

Comment

Vermogen = voltage * stroom
              38W = 12 V * stroom
              stroom= 38/12 Ampere
              1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

MAW, je hebt 3,2A gejaagd door een adapter die maar 2A kon hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                  MAW, je hebt 3,2A gejaagd door een adapter die maar 2A kon hebben.
                  Oops :p

Kzal dan maar beginnen kijken voor een andere adapter zeker?

Comment

3.2 A op een 2 A is niet dramatisch, maar je moet jezelf al de vraag stellen of dit type adapter wel geschikt is voor 'koelbox' en aanverwanten. Eerder gsm en gps-, bluetooth-oortje ed opladen, laten we het daar bij houden.

Comment

Na een aantal winkels te hebben afgelopen, vond ik ook een aantal adapters waar er in het geheeld geen 'max output' opstond.
                      Wil dit dan zeggen dat die in theorie geen max output hebben? Met andere woorden: wat de sigarettenaansteker rechtstreeks aankan, kan die adapter ook aan?
                      Of is er altijd wel een max?

Comment

Normaal zijn die dingen toch beveiligd met een zekering om net te verhinderen dat je kar in de fik vliegt????

grtz

Comment

Een zekering dient om de gevolgen van kortsluiting te beperken, door het circuit snel af te schakelen. Voor een overbelasting heb je andere soorten beveiligingen, die hier eigenlijk niet van toepassing zijn op die kleine adapters( thermiek). Een beetje kwalitatieve adapter heeft een stroombeperkingscircuit, maar in HongKong denken ze anders over de veiligheid van de modale Westerling.

Comment

Hongkong?zeg maar in de megafabrieken in shizhuan waar al die chinese brol van komt.in ieder geval heb ik van mijn werk ook zo'n splitter in de camionette met een zekering in de kop die in de aansteker gaat als ik die overbelast dan springt gewoon die zekering en begint er helemaal niks te smeulen hoor ;-)

grtz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tim147 Bekijk Berichten
                              Hongkong?zeg maar in de megafabrieken in shizhuan waar al die chinese brol van komt.in ieder geval heb ik van mijn werk ook zo'n splitter in de camionette met een zekering in de kop die in de aansteker gaat als ik die overbelast dan springt gewoon die zekering en begint er helemaal niks te smeulen hoor ;-)

grtz
                              Wel, in die vorige die ik had zat er zogezegd ook een zekering in, maar toch is ie gesmolten

Enfin, ik heb me nu 1 gekocht die wat aan de prijsige kant was (20 euro), maar die wel een max output heeft van 10 ampère. En ik heb overal gezocht, en nergens ene gevonden met een hoger max ampèrage, dus ik denk dat ik nu wel goed zit

Comment

wij hopen het ook.
                                indien niet het geval, take pictures of the firework and upload them
                                Last edited by Timmie; 27/05/2010, 19:31.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                  wij hopen het ook.
                                  indien niet het geval, take pictures of the firework and upload them

Toen m'n eerste adapter smolt was het wel eventjes schrikken hoor
                                  Ik was juist op zo'n compleet verlaten wegeltje aan het rijden, in the middle of nowhere, in the middle of the night toen het daar plotseling enorm begon te stinken naar verbrandt plastiek. Tmoest mij weer niet overkomen: motorpeg op zo'n moment
                                  Maar het was gelukkig maar dat

Comment

Working...
                                  X