Mededeling

Collapse
No announcement yet.

versnellingsbak probleem Peugeot 308 - 6 versnelling

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• versnellingsbak probleem Peugeot 308 - 6 versnelling

Hallo,

Ik heb sinds het begin van dit jaar een Peugeot 308 16HDI diesel met een 6 gangen versnellingsbak. Wat mij stoort aan deze versnellingsbak is de tweede gang die naar mijn mening niet soepel genoeg schakelt. Je moet precies de toeren wat laten zakken om hem er mooi in te krijgen. Snel schakelen gaat dus niet.
    Ook geeft het versmijten van versnelling steeds een TOK geluid, precies dat hij ergens tegen een eindpunt of kast rond de versnellingspook zit te stoten.
    In de garage vinden ze dit volkomen normaal. Ik ben toch een veel soepeler versnellingsbak gewoon.
    Heeft er nog iemand dit probleem?

Luc

Ik vermoed dat jouw dealer wel een andere 308 1.6 HDi heeft staan waar jij eens een testrit mee kan maken? Dan weet je metéén of die wagen het ook heeft.

Comment

Ik denk dat dit misschien de enige oplossing zal zijn, maar of hij het verschil dan zal voelen is een andere zaak. We zullen zien.
      Ik hoopte dat er iemand hetzelfde probleem had.

Comment

Geachte, hoeveel km heeft uw auto? Veel stadsverkeer of meer autostrade, of alle twee? Ik bedoel moest je vele schakelen of niet.

Als dit probleem enkel bij 2-de gang, dat kan liggen aan je sinchronisator van de versnellingsbak. Je moet eens proberen eerst je koppelins pedaal voledig induwen (blijven duwen), en achter paar seconden 2-de gang schakelen. Gaat dan beter, dus het ligt aan het sinchronizator. Wat een kostelijke zak is. Maar als je gewoon rijdt, en schakel je normal (niet sportief) je kunt nog mee rijden.

Bij zo een probleem ik heb mijn olie van de versnellingsbak latten verversen (ik had toen 140d km) en aan de hand van de uitloppende olie, je kunt zien of in die olie soms heel kleine metaal deltjes zitten. Ze kunnen daar ook een sort grafit olie (een deel van de totale olie) in doen, ervaren mekanieker zegt, dat dat helpt soms, kost wel een beetje meer, maar ...

Maar in elk gevaal ik hoop dat dit probleem zal bijna geen geld kosten voor u!

MVG Youri
        Last edited by ; 23/10/2010, 14:17.

Comment

Laat eerst eens kijken of de pookkabels tussen versnellingspook en versnellingsbak goed afgesteld zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kimy Bekijk Berichten
            Geachte, hoeveel km heeft uw auto? Veel stadsverkeer of meer autostrade, of alle twee? Ik bedoel moest je vele schakelen of niet.

Als dit probleem enkel bij 2-de gang, dat kan liggen aan je sinchronisator van de versnellingsbak. Je moet eens proberen eerst je koppelins pedaal voledig induwen (blijven duwen), en achter paar seconden 2-de gang schakelen. Gaat dan beter, dus het ligt aan het sinchronizator. Wat een kostelijke zak is. Maar als je gewoon rijdt, en schakel je normal (niet sportief) je kunt nog mee rijden.

Bij zo een probleem ik heb mijn olie van de versnellingsbak latten verversen (ik had toen 140d km) en aan de hand van de uitloppende olie, je kunt zien of in die olie soms heel kleine metaal deltjes zitten. Ze kunnen daar ook een sort grafit olie (een deel van de totale olie) in doen, ervaren mekanieker zegt, dat dat helpt soms, kost wel een beetje meer, maar ...

Maar in elk gevaal ik hoop dat dit probleem zal bijna geen geld kosten voor u!

MVG Youri
            Hallo Youri,

Het klopt zoals je zegt, wanneer ik mijn pedaal een tijdje ingedrukt hou gaat het veel beter. Dit probleem is enkel bij 2de versnelling, de andere gaan perfect.
            Ik zal het eens aankaarten bij de chef mechanieker van mijn garage.

Luc

Comment

Het beste zou zijn, dat een beetje oppasen met je 2-de versnelling.

Ik heb mijn schakel techniek een beetje aangepast, en dat stor mij niet meer. Maar achter paar maanden, het wordt weer gewente, dus ... Iedere auto heeft eigen defect, en jij kunt daar niet veel aan te doen. Maar als je kunt ermee verder rijden, dan dat is toch geen probleem hoor

Ik kan het goed verstaan, ik heb ook mijn auto gekocht, en ja zo veel geld, en nog eens all die taksen erbij, en toch soms die versnellingsbak appert. Het leven is hard

P.S. Ik heb net opgemerkt, dat u komt van Gistel, ik werk bij Banden centrale in Gistel Het wereld is toch klein
              Last edited by ; 23/10/2010, 16:54.

Comment

Kimy,

Dan kennen wij elkaar, ik ben brandweerman in Gistel, ik kom bij jullie met onze voertuigen voor banden, dat is toch bij Raf hé.
                groeten
                Luc

Oorspronkelijk geplaatst door Kimy Bekijk Berichten
                Het beste zou zijn, dat een beetje oppasen met je 2-de versnelling.

Ik heb mijn schakel techniek een beetje aangepast, en dat stor mij niet meer. Maar achter paar maanden, het wordt weer gewente, dus ... Iedere auto heeft eigen defect, en jij kunt daar niet veel aan te doen. Maar als je kunt ermee verder rijden, dan dat is toch geen probleem hoor

Ik kan het goed verstaan, ik heb ook mijn auto gekocht, en ja zo veel geld, en nog eens all die taksen erbij, en toch soms die versnellingsbak appert. Het leven is hard

P.S. Ik heb net opgemerkt, dat u komt van Gistel, ik werk bij Banden centrale in Gistel Het wereld is toch klein

Comment

wij hebben hier thuis ook een 308 met 1.6 hdi motor.

denk dat er weinig schakelbakken zo vlot en soepel verleggen als deze, ook in 2e geen probleem.
                  is dus zeker niet normaal en eigen aan de 308.
                  2013- Volvo V60 D3 R-Design
                  2016- Audi A3 1.4 TFSI COD 150pk S-line S-tronic

Comment

Dan zal ik er maar best achter zitten want hij is nog jaar oud.

Comment

Nog iemand problemen gehad?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door belair Bekijk Berichten
                        Nog iemand problemen gehad?
                        Ik rij momenteel met een C5 Hdi die ook een 6-bak heeft en aangezien Peugeot & Citroen dezelfde versnellingsbakken hebben zal het concept van uw en mijn V.B. wel ongeveer hezelfde zijn.
                        Nu staat PSA er niet voor bekend de beste te zijn op dit domein , en ook mijn bak heeft wel wat moeite om van 1 naar 2 te gaan maar dan vooral als de temperatuur laag is, warm gaat het vlotter, maar toch zou ik hier nog enige verbetering willen zien. Vreemd genoeg gaat bij mij het terugschakelen van 3 naar 2 wel behoorlijk dus denk ik al zeker niet aan een synchronisatie, hoe gaat dat bij jou.
                        In het verleden heb ik enige problemen gehad met de koppeling en de bak is er dus uit geweest en het euvel is nadien begonnen (op zo'n 26000 Km), voordien schakelde die bak best wel goed.
                        Hij staat dus sedert vandaag terug bij de dealer omdat ik dus beter verwacht. Als ze er een oplossing voor hebben dan zal ik die hier posten, misschien is het een gelijkaardige kwelduivel die jou rijplezier verpest (of er toch een beetje aan vreet ).
                        Groetjes.

Comment

@ V-zesserke

Blijkbaar heb jij hetzelfde probleem. Wat de koppeling betreft, geen probleem. Wanneer ik mijn versnellingen neem dan geeft hij ook een TOK geluid, precies dat hij tegen de kast eromheen aantokt. Nu je het zegt van temperatuur, wanneer hij kouder heeft is het probleem erger. Het verleggen van versnelling gaat niet soepel.(het draait hem allemaal rond de tweede versnelling)
                          Ik ben toevallig gisterenmorgen nog naar de garage geweest en de hoofdmechanieker vond dat het ook erger geworden was tegenover de vorige keer. Nu heb ik een afspraak gemaakt om hem terug binnen te brengen voor een nazicht. Wanneer ze niks vinden gaan ze de districtmanager laten komen en zijn bevindingen vragen. Mogelijks dat er een nieuwe versnellingsbak onder moet.
                          Mij is het gelijk, kunnen ze het maken met een bout vast te zetten is het voor mij ook goed. Feit is, ik laat het er niet bij en moest het niet opgelost geraken is dit wel mijn eerste en laatste Peugeot. Buiten de versnellingsbak gezien is het toch wel een fijne auto om mee te rijden.
                          Laat verder eens weten hoe jij geholpen werd of niet.
                          groeten
                          Luc

Comment

Gisteren ben ik mijn wagen terug gaan halen en ze hebben tijdens een proefrit geen gebrek kunnen vaststellen dus kunnen ze er ook niets aan doen. Het valt me echter wel op dat hij nu ineens vlotter schakelt. Zouden ze misschien een fout gemaakt hebben als ze de koppeling vervangen hebben, deze rechtgezet hebben en nu gemakshalve hun fout niet willen toegeven.
                            Wel had ik de indruk dat hij maar soms hakerig (en stroef bij koude) schakelt, en een ander moment weer behoorlijk goed van versnelling wisselt.
                            Nu lijkt alles weer vrij normaal eens zien wat het geeft als de temperaturen terug richting vriezen gaan.
                            Mijn vriendin heeft volgende week (15/11) haar nieuwe C3 1,6 Hdi 112 Pk en die zou als ik het goed heb dezelfde 6-bak moeten hebben als jouw Peugeot, ik ben eens benieuwd hoe deze schakelt ik weet het je zeker te vertellen.
                            Je zou ook eens kunnen kijken op één of ander Peugeotforum of er nog andere gebruikers enige klachten hebben over hetzelfde euvel.
                            Op de Citroënforums zijn er voor zover ik weet toch niet veel klachten, ik zal zelf ook nog eens rondneuzen.
                            Ik ben eens benieuwd of de districtmanager iets gaat voelen, maar ik denk dat ze die toch niet voor niks gaan laten komen, en je zei dat de technieker ook al vond dat het erger geworden was. Hopelijk is het probleem binnenkort van de baan en kan je genieten van de 308 die idd wel een fijne wagen is (de C5 ook trouwens).
                            Overal zijn er wel eens problemen hoor zelfs bij de meest grote prestigemerken, daar zelfs vaak nog het meest .

Comment

Bedankt voor uw reactie, ik hou je zeker op de hoogte na mijn bezoek volgende week.
                              groeten

Luc

Comment

hmmm, bizar dit verhaal. De 6 bak uit de 308 zou net het soepelste van allemaal moeten schakelen omdat die wat herzien is qua geleiding van de pook. Dus als die hapert dan zou er een probleem moeten zijn. De 308 die ik heb testgereden had in elk geval een heel soepel schakelende bak.
                                www.peugeotforum.be

Comment

Breng die bak maar naar hier flappy, zou ik goed kunnen gebruiken.

Comment

Collega van mij ook met een 16 HDI van ongeveer 6 maanden oud, had 30.000 km en kon zeer moeilijk terugschakelen van derde naar tweede....was bijna onmogelijk.

Bij de dealer van aankoop geweest ....niks vastgesteld alles normaal...??( Peu Diest)

dan is hij naar een Peu dealer geweest dichter bij zijn woonplaats en heeft daar in garantie een volledig nieuwe versnellingsbak gekregen met gratis vervangwagen onder garantie.
                                    Zo zie je maar........
                                    Was inderdaad een fabrieksfout met de synchronizator....

Comment

Ik hoop dat het ook zo gemakkelijk zal gaan. 't Is niet dat ze negatief doen, zeker niet maar een mens heeft graag dat het zo vlug mogelijk opgelost geraakt.
                                      Ik ondervind wel dat het erger is wanneer hij koud is en zeker wanneer hij een nachtje heeft buiten gestaan.
                                      Bedankt reactie
                                      Luc

Comment

Working...
                                      X