Mededeling

Collapse
No announcement yet.

206 1.4hdi probleem met motor.. ofzo..

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• 206 1.4hdi probleem met motor.. ofzo..

Hallo iedereen, ik ben nieuw hier dus als deze verkeerd staat laat het me weten

Ik heb dus 18maanden terug een peugeot 206 1.4hdi van het jaar 2006 gekocht. Deze is een goede wagen, behalve de versnellingsbak waar je voorzichtig moet mee zijn. Anyways, daar heb ik allemaal geen problemen mee en kan ik perfect mee leven.

Het probleem is het volgende, als ik met koude motor ga rijden is de motor redelijk kort en pittig, wat ik gewend ben. Maar als ik een tijdje rij dan reageert de motor opeens een heel stuk minder kort en dit resulteert als ik schakel dat mijn toerenteller nog eventjes omhoog blijft gaan en dan pas naar beneden gaat. En als ik mijn gas los terwijl ik rij is het alsof de motorrem een heel stuk minder werkt. (vb. Met koude motor zakt de toerenteller van 2500-1500 toeren in 5 seconden. Met de warme motor(*) zakt deze toerenteller in 7-8 seconden.) Dit wekt voor mij wat frustratie want telkens ik rij en de motor goed warm word begint de motor anders te reageren en dit is dan wat irritant om te rijden als je het niet gewend bent. Als ik heel voorzichtig rij, dan is dit effect minimaal en heb ik er geen last van. Maar dan moet je wel heeeel voorzichtig rijden, wat ik namelijk niet doe. Ik wil niet zeggen dat ik een rally-piloot ben, integendeel ik rij voorzichtig.

Volgens mij heeft dit iets te maken met een sensor ofzo. Maar welke? En hoe kan ik uitzoeken welke? Er brand namelijk nooit een lampje van wat dan ook. Dit probleem heb ik al een hele lange tijd. Ondertussen is de koppeling al vervangen (deze slipte na een half jaar) en dit heeft ook nergens mee geholpen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Zou iemand mij kunnen helpen hiermee? Als er een oplossing is kan ik zelf sleutelen aan de wagen!
    Meer info nodig van mij, vraag ze gerust!

(*)Als ik met koude motor vertrek en direct de autostrade op rij en daar een uur ofzo rij, dan gebeurt dit niet. Maar als ik dan van de autostrade ga, en begin te schakelen, remmen, enz.. (stadsverkeer) dan gebeurt dit binnen de kortste keren.

Wat ik al gedaan heb:
    - Luchthoeveelheidsmeter (tussen luchtfilter en turbo) eens gedemonteerd en afgekuist zonder succes (op aanraden van een collega)
    - Groot onderhoud. (Zelf heb ik alle filters gestoken, olie filter, mazout filter, lucht- en pollen filter) En een distributie riem heb ik laten steken in maart.
    - ...

Dank op voorbaat!
    Last edited by ; 25/04/2011, 13:32. Reden: info bijvoegen

Misschien zuigt hij olie via de turbo aan.
    Ik hoop voor u dat hij niet op de kortste keren op hol slaat.
    Is de turbo nog goed?

Comment

Bedankt voor de snelle reactie!

Volgens mij is de turbo nog perfect in orde. Er is wel wat vettigheid te zien rond de turbo/buis van filter -> turbo. Dit is beetje per beetje gekomen sinds ik deze gekocht heb en dat heb ik ondertussen al afgekuist.

Wat zijn de "symptomen" als de turbo een beetje olie verbruikt? Ik heb wel in 10.000km een beetje olie (0.3l - 0.5l) moeten bijdoen. Maar dan heb ik niet lang daarna mijn onderhoud gedaan. Ik heb toen alle filters gestoken.

Comment

Hier heb ik wat foto's genomen van de motor.

Afbeelding 1
        Afbeelding 2
        Afbeelding 3
        Afbeelding 4
        Afbeelding 5
        Last edited by ; 25/04/2011, 14:02.

Comment

Ik heb dit bijna altijd net voor ik thuis ben. Bij een kruispunt die niet druk is waar ik gewoon eventjes stop en direct terug aanzet. Mss dat dit wel ergens helpt bij de oplossing?

Comment

nieuwe turbo zo te zien?

ohja en rij naar een garage en laat hem uitlezen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
              nieuwe turbo zo te zien?

ohja en rij naar een garage en laat hem uitlezen
              Een turbo werd nog nooit gestoken, tenzij deze voor november 2009 gestoken werd.

Ik zal eens binnenspringen in de garage en mijn probleem uiteendoen, alweer. Toch bedankt.

Comment

Hoeveel kilomter heeft hij al gelopen?

Wat met dit blok van de jaartallen rond die van jou vaak voorkomt is dat de gloeidraadjes vervangen moeten worden, ik vond het ook bizar, maar hebben hier een 307 die nu 8jaar is en onlangs hebben ze deze ook vervangen, want eenmaal goed op temperatuur hield de wagen ook serieus in. Eveneens hebben ze aan de koppeling een sensor vervangen & hij rijdt weer als vanouds.

Comment

Hij heeft nu 102.000Km ongeveer. Hij is van maart 2006.

Maar het is net dat mijn wagen net niet inhoud als hij goed warm is. En je bedoeld van de gloeikaarsen zelf?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simon9100 Bekijk Berichten
                    Hij heeft nu 102.000Km ongeveer. Hij is van maart 2006.

Maar het is net dat mijn wagen net niet inhoud als hij goed warm is. En je bedoeld van de gloeikaarsen zelf?
                    Ja de gloeikaarsen zelf, die dat hij dus gebruikt om de motor voorverwarmen bij koud start, deze zijn bij die van ons vervangen & toen was hij weer helemaal de oude.

Ik ben nu wel in de war, in je openingspost zeg je:

Het probleem is het volgende, als ik met koude motor ga rijden is de motor redelijk kort en pittig, wat ik gewend ben. Maar als ik een tijdje rij dan reageert de motor opeens een heel stuk minder
                    en in de volgende

Houdt hij gewoon meer in als je van het gas gaat met warme motor? En trekt hij ook minder door? Of hoe moet ik het precies interpreteren? En rookt hij sterker of anders?

Comment

Bij de 2de citaat : Ik bedoel dat de motor bij een tijdje rijden een heel stuk minder kort reageert dan bij koude motor. Dus dat ik minder "harde" schokken heb als ik mijn gaspedaal loslaat tijdens het rijden.

Bij de 3de citaat: Ja ik heb het gevoel dat ik net iets meer kracht heb.

Ik heb een afspraak om dinsdag avond eens een testrit te doen met iemand van de garage. Hopelijk levert dit wat resultaat op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Simon9100 Bekijk Berichten
                        Bij de 2de citaat : Ik bedoel dat de motor bij een tijdje rijden een heel stuk minder kort reageert dan bij koude motor. Dus dat ik minder "harde" schokken heb als ik mijn gaspedaal loslaat tijdens het rijden.

Bij de 3de citaat: Ja ik heb het gevoel dat ik net iets meer kracht heb.

Ik heb een afspraak om dinsdag avond eens een testrit te doen met iemand van de garage. Hopelijk levert dit wat resultaat op.
                        Die schokken heb ik met een andere HDI ook, weliswaar een 1.6 90pk met manuele vijfbak, maar eenmaal warm & je lost je gas als je in toeren zit, dan heb je zelfs de indruk dat hij nog vanzelf 2sec gas geeft & dan pas terugvalt. Koud houdt hij onmiddelijk in. Sowieso heb ik die HDI's nooit echt fijn gevonden om mee te rijden. Ik rijd dikwijls met een 307 1.4 90pk, 207SW 1.6 110pk & Partner 1.6 90pk & geen van deze motoren spreekt me aan & hebben allemaal wel het gevoel dat het gas blijft plakken & dat vind ik niet zo fijn. Dat terwijl de nieuwe 508 zo'n prachtige auto is...

Nuja, ik hoop dat de garage het onmiddellijk herkend & zij je snel & goedkoop kunnen verhelpen, het zou leuk zijn moest je het dan hier ook met ons delen. Succes!!

Comment

Dit zal ik zeker doen!

Voor mijn volgende auto ga ik waarschijnlijk niet meer voor een peugeot gaat denk ik. Ik ben er niet super tevreden over. Maar dat zijn zorgen voor binnen een jaar of meer

Comment

Egr dicht niet meer

Comment

Ik ben vandaag langs de garage geweest en een testrit gedaan. Hij heeft daarna mijn auto uitgelezen, fouten gewist en geupdate (van versie 300 naar 700 ofzo). Hij heeft mij ook aangeraden niet meer te tanken bij "DATS" van de colruyt. Daarna heeft hij iets in mijn tank gedaan om mijn systeem een beetje te kuisen.

Toen ik vertrok met mijn wagen voelde ik wel een groot verschil in de motor. Hij loopt dus een beetje anders en volgens mij een stuk beter.

Als mijn motor dit probleem nog steeds voorheeft moest ik eens langsgaan bij de garage, maar dit is volgens mij het geval niet.

Oh en het was "maar" € 67.13,- wat ik niet zoveel vond eigenlijk.

Comment

Working...
                              X