Hallo iedereen, ik ben nieuw hier dus als deze verkeerd staat laat het me weten 
Ik heb dus 18maanden terug een peugeot 206 1.4hdi van het jaar 2006 gekocht. Deze is een goede wagen, behalve de versnellingsbak waar je voorzichtig moet mee zijn. Anyways, daar heb ik allemaal geen problemen mee en kan ik perfect mee leven.
Het probleem is het volgende, als ik met koude motor ga rijden is de motor redelijk kort en pittig, wat ik gewend ben. Maar als ik een tijdje rij dan reageert de motor opeens een heel stuk minder kort en dit resulteert als ik schakel dat mijn toerenteller nog eventjes omhoog blijft gaan en dan pas naar beneden gaat. En als ik mijn gas los terwijl ik rij is het alsof de motorrem een heel stuk minder werkt. (vb. Met koude motor zakt de toerenteller van 2500-1500 toeren in 5 seconden. Met de warme motor(*) zakt deze toerenteller in 7-8 seconden.) Dit wekt voor mij wat frustratie want telkens ik rij en de motor goed warm word begint de motor anders te reageren en dit is dan wat irritant om te rijden als je het niet gewend bent. Als ik heel voorzichtig rij, dan is dit effect minimaal en heb ik er geen last van. Maar dan moet je wel heeeel voorzichtig rijden, wat ik namelijk niet doe. Ik wil niet zeggen dat ik een rally-piloot ben, integendeel ik rij voorzichtig.
Volgens mij heeft dit iets te maken met een sensor ofzo. Maar welke? En hoe kan ik uitzoeken welke? Er brand namelijk nooit een lampje van wat dan ook. Dit probleem heb ik al een hele lange tijd. Ondertussen is de koppeling al vervangen (deze slipte na een half jaar) en dit heeft ook nergens mee geholpen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zou iemand mij kunnen helpen hiermee? Als er een oplossing is kan ik zelf sleutelen aan de wagen!
Meer info nodig van mij, vraag ze gerust!
(*)Als ik met koude motor vertrek en direct de autostrade op rij en daar een uur ofzo rij, dan gebeurt dit niet. Maar als ik dan van de autostrade ga, en begin te schakelen, remmen, enz.. (stadsverkeer) dan gebeurt dit binnen de kortste keren.
Wat ik al gedaan heb:
- Luchthoeveelheidsmeter (tussen luchtfilter en turbo) eens gedemonteerd en afgekuist zonder succes (op aanraden van een collega)
- Groot onderhoud. (Zelf heb ik alle filters gestoken, olie filter, mazout filter, lucht- en pollen filter) En een distributie riem heb ik laten steken in maart.
- ...
Dank op voorbaat!

Ik heb dus 18maanden terug een peugeot 206 1.4hdi van het jaar 2006 gekocht. Deze is een goede wagen, behalve de versnellingsbak waar je voorzichtig moet mee zijn. Anyways, daar heb ik allemaal geen problemen mee en kan ik perfect mee leven.
Het probleem is het volgende, als ik met koude motor ga rijden is de motor redelijk kort en pittig, wat ik gewend ben. Maar als ik een tijdje rij dan reageert de motor opeens een heel stuk minder kort en dit resulteert als ik schakel dat mijn toerenteller nog eventjes omhoog blijft gaan en dan pas naar beneden gaat. En als ik mijn gas los terwijl ik rij is het alsof de motorrem een heel stuk minder werkt. (vb. Met koude motor zakt de toerenteller van 2500-1500 toeren in 5 seconden. Met de warme motor(*) zakt deze toerenteller in 7-8 seconden.) Dit wekt voor mij wat frustratie want telkens ik rij en de motor goed warm word begint de motor anders te reageren en dit is dan wat irritant om te rijden als je het niet gewend bent. Als ik heel voorzichtig rij, dan is dit effect minimaal en heb ik er geen last van. Maar dan moet je wel heeeel voorzichtig rijden, wat ik namelijk niet doe. Ik wil niet zeggen dat ik een rally-piloot ben, integendeel ik rij voorzichtig.
Volgens mij heeft dit iets te maken met een sensor ofzo. Maar welke? En hoe kan ik uitzoeken welke? Er brand namelijk nooit een lampje van wat dan ook. Dit probleem heb ik al een hele lange tijd. Ondertussen is de koppeling al vervangen (deze slipte na een half jaar) en dit heeft ook nergens mee geholpen.
Heeft iemand hier ervaring mee? Zou iemand mij kunnen helpen hiermee? Als er een oplossing is kan ik zelf sleutelen aan de wagen!
Meer info nodig van mij, vraag ze gerust!
(*)Als ik met koude motor vertrek en direct de autostrade op rij en daar een uur ofzo rij, dan gebeurt dit niet. Maar als ik dan van de autostrade ga, en begin te schakelen, remmen, enz.. (stadsverkeer) dan gebeurt dit binnen de kortste keren.
Wat ik al gedaan heb:
- Luchthoeveelheidsmeter (tussen luchtfilter en turbo) eens gedemonteerd en afgekuist zonder succes (op aanraden van een collega)
- Groot onderhoud. (Zelf heb ik alle filters gestoken, olie filter, mazout filter, lucht- en pollen filter) En een distributie riem heb ik laten steken in maart.
- ...
Dank op voorbaat!
Comment