diesel, als je geen rekening houdt met de voetgangers
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Benzine vs. Diesel
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door KazimierZoja, wat zijn de bevindingen?
Lees dit topic eens door: http://www.vtm.be/auto/forum/showthread.php?t=16266
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door gTaLijkt me onmogelijk.
Als je een atmosferische benzine test naast een atmosferische diesel, lijkt 't me dat de benzine een stuk méér dan 17% extre vermogen ter beschikking heeft. Een 2-liter vierkleps "SDI" van VAG levert op vandaag zo'n 70pk? Lijkt me sterk dat een 2-liter vierkleps benzine van VAG op vandaag maar 82 pk zou leveren... en dan mag je nog de bravere afstelling van de SDI (bedoeld om lang mee te gaan, 't is een werkmotor) ook in de rekening opnemen.
Ofwel atmo.diesel vgl. met atmo.benzine, ofwel turbodiesel vgl. met benzine met turbo.
Lijkt me toch dat benzine de zoveel betere brandstof is, dan. Diesel is een pak zuiniger, maar levert ook duidelijk minder vermogen. Toch?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door CarlitoEn toch kloppen die cijfers.
Niet vergeten dat die 2.0 SDI piekt op 4200tpm, alwaar hij 75pk levert.
Een 2.0 FSI piekt op 6000tpm, en daar heeft ie 150pk. Maar als je die FSI op 4200tpm laat draaien, zal ie niet veel meer kracht genereren dan 87,75pk...
Zoals je zegt moet je inderdaad appelen met appelen vergelijken en peren met peren, dus niet met toerentallen beginnen goochelen.
Als er met toerentallen gegoocheld mag worden, zijn turbodiesels en atmosferische benzinemotoren zo goed als gelijk...
en ik weet het, het is niet gezond.. maar het is ook niet de bedoeling om hem tot daar te jagen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wachmaMijn dieseltje draait 6000rpm
en ik weet het, het is niet gezond.. maar het is ook niet de bedoeling om hem tot daar te jagen.
Zou ik gek vinden, een diesel die piekt op 6000tpm...
Ik kan onze slOpel ook tot 5000tpm and above laten gaan, maar daar heb je geen vermogen meer...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door xit2050No prob. Er zijn hier trouwens al meerdere keren verhitte discussies gevoerd over de kwaliteit van brandstoffen.
The jury is still out on a verdict.
Comment
-
Ik baseer me gewoon op een gelijke cilinderinhoud, en het feit dat het blok betrouwbaar en bruikbaar moet zijn (ik denk nu maar aan bvb de 2.0 turbo uit de lancer evo, en de 2.0d uit de ALPINA D3... beiden technologisch hoogstaande motoren, en toch zeer betrouwbaar en bruikbaar), en dan kom ik tot de vaststelling, dat benzine wel degelijk de meest EFFICIENTE brandstof is.
lees: er valt meest bruikbare power uit te halen.
Jammer genoeg komt bij die grote hoeveelheden power ook een aanzienlijk verbruik kijken, en dan helt balans misschien weer een beetje over naar de kant van DIESEL ...
Het zal sowiezo zijn dat ze beiden hun voordelen/nadelen hebben, anders had de ene de andere al wel uitgeroeid
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door CarlitoWat heb je dan van motor erin zitten?
Zou ik gek vinden, een diesel die piekt op 6000tpm...
Ik kan onze slOpel ook tot 5000tpm and above laten gaan, maar daar heb je geen vermogen meer...A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911turboDat komt voornamelijk door de brandstofpomp die voor een max toerental zorgt. F1 Engineering heeft een diesel die zonder probleem 7.000 tpm draait.
Heb daarstraks ook eens geprobeert de slOpel over de 5000tpm te duwen, maar boven de 4000 voelde je het vermogen wegvallen, en bij 5000 zat er volgens mij een begrenzer in, terwijl de rode zone dan pas begint op de teller
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door CarlitoDus het heeft niets te maken met de tragere ontbranding van Diesel?
... op gebied van tragere ontbranding ==> je kan met een diesel geen 20.000 tpm draaien zoals met een benzine F1-motor maar hoger dan 5.000 is geen enkel probleem
... buiten het feit dat je emissie een pak omhoog gaat.A Twist of the Wrist
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door 911turboDat dacht ik 4-5 jaar geleden ook, en je hebt wel een punt...
... op gebied van tragere ontbranding ==> je kan met een diesel geen 20.000 tpm draaien zoals met een benzine F1-motor maar hoger dan 5.000 is geen enkel probleem
... buiten het feit dat je emissie een pak omhoog gaat.
Daarom dat ik dit topic gestart heb in de eerste plaats, die kerel was in mijn ogen té dieselgezind, hij had mij bijna overtuigd van het beter zijn van diesel tov benzine...
Maar ik ben mss nog van de 'oude stempel' (hoe gek het ook mag klinken met mijn 21 jaar)
Comment
-
Ik heb al met vanalles gereden, atmosferische diesels,getunede TDI dieseltjes, zware tractordiesels in nen jeep, atmosferische benzinemotoren, turbo benzinemotoren, en mijn persoonlijke conclusie is dat een benzine veruit het meeste rijplezier levert, zeker bij de turboversies.
Geen vervelend geratel en gedonder, geen overvloedige stank en roet,gewoon een lekker smeuig,zacht draaiende benzinemotor, dat is rijplezier voor mij, desnoods op LPG.
Maar ik begrijp de keuze van de gemiddelde Belg wel ,die wil namelijk toch een dieseltje want dat is namelijk iets beter voor de portemonnee en dan zijn de vele nadelen vlug vergeten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door CarlitoEn toch kloppen die cijfers.
Niet vergeten dat die 2.0 SDI piekt op 4200tpm, alwaar hij 75pk levert.
Een 2.0 FSI piekt op 6000tpm, en daar heeft ie 150pk. Maar als je die FSI op 4200tpm laat draaien, zal ie niet veel meer kracht genereren dan 87,75pk...
Zoals je zegt moet je inderdaad appelen met appelen vergelijken en peren met peren, dus niet met toerentallen beginnen goochelen.
Als er met toerentallen gegoocheld mag worden, zijn turbodiesels en atmosferische benzinemotoren zo goed als gelijk...
Sorry maar dat gaat er echt wel over.Je wil vergelijken, goed, maar als je dan één motor benadeelt door 'm niet te laten doen waarvoor 'ie gemaakt is...
Allez, dat snap je toch zelf wel?
Die cijfers kloppen dus niet. Zo'n atmosferische 2-liter levert nu eenmaal dubbel zoveel vermogen, punt. Een diesel laat zich zo hoog niet draaien, en dat heeft niks met de motor te maken maar is te wijten aan de brandstof zelf (en alle gevolgen daarvan, dus ook de motor). En dat wou je toch vergelijken?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door wachmadiesel levert meer energie dan benzine
In de praktijk blijkt een doorsnee atmosferische 2-liter diesel 75 pk te kunnen leveren, terwijl een doorsnee atmosferische 2-liter benzine minstens 50% daar bovenop doet.
Quid?
Comment
Comment