Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Yep, i know, heb ik ook al gelezen. Tot zover de theorie.
In de praktijk blijkt een doorsnee atmosferische 2-liter diesel 75 pk te kunnen leveren, terwijl een doorsnee atmosferische 2-liter benzine minstens 50% daar bovenop doet.
Quid?
ja idd, en dat is vooral omdat die diesel zal comprimeren tot +- 20 op 1, terwijl je dat bij een benzine grofweg gedeeld door 2 mag doen.
Wat een gezeik (beschuldig me maar van naäperij).
Er zijn twee redenen waarom 99% van de dieselrijders met diesel rijdt:
1. omdat ze een firmawagen hebben;
2. omdat diesel goedkoper is dan benzine.
Kerosine verschilt veel meer van diesel dan enkel het vocht. Kerosine bestaat uit kortere, lichtere koolwaterstofketens als diesel. Als we enkel motorbrandstoffen gaan vergelijken, kunnen we zeggen dat bij de distillatie van petroleum de lichtste vrijkomende fractie gebruikt wordt voor LPG, de volgende iets zwaardere voor benzine. Als we naar een nog zwaardere fractie overgaan, komen we bij kerosine. En de zwaarste fractie bij motorbrandstoffen is diesel.
Diesel is m.a.w. de zwaarste motorbrandstof, maar echter ook degene met de meeste energie-inhoud per liter.
The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist
Yep, i know, heb ik ook al gelezen. Tot zover de theorie.
In de praktijk blijkt een doorsnee atmosferische 2-liter diesel 75 pk te kunnen leveren, terwijl een doorsnee atmosferische 2-liter benzine minstens 50% daar bovenop doet.
Quid?
Ook in praktijk komt er bij de verbanding van een litertje diesel wat meer energie vrij als bij de verbranding van een litertje benzine.
De reden waarom er zo'n grote karakterverschillen zijn tussen diesel- en bezinemotoren heeft niet direct te maken met de brandstofverschillen tussen beiden, want benzine en diesel lijken buiten het moleculair gewicht, de energie-inhoud, zuiverheid en smering erg sterk op elkaar.
Het verschil dat wij als autobestuurder ervaren heeft eerder te maken met de motorarchitectuur. Deze wordt natuurlijk bepaalt door het type brandstof. Maar door de typische verschillen in motorarchitectuur wordt het verschil tussen diesel en benzine dat wij ervaren serieus vergroot.
Op motorisch gebied kunnen we belangrijkste verschillen als volgt groeperen:
Soort verbranding: bij benzine wordt er een gas verbrand, bij diesel een vloeitstof
Cyclus: de ottocyclus (benzine) heeft een ander drukverloop als een dieselcyclus
Bij de verbranding van benzine moet er steeds een zelfde lucht/brandstof verhouding gehandhavend worden. Bij de verbranding van diesel moet dit niet.
Hierdoor krijgen we de bekende verschillen tussen een diesel en een benzinemotor op vlak van toerental, gewicht, smoring van de inlaatlucht etc. En het zijn deze die veel meer bepalen waarom een benzinemotor juist meer vermogen kan ontwikkelen dan een dieselmotor, niet zozeer het chemische verschil tussen deze twee brandstoffen zelf.
The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist
Wat een gezeik (beschuldig me maar van naäperij).
Er zijn twee redenen waarom 99% van de dieselrijders met diesel rijdt:
1. omdat ze een firmawagen hebben;
2. omdat diesel goedkoper is dan benzine.
Ik denk dat je het genuanceerder moet bekijken. Persoonlijk rijd ik voor lange afstanden liever met een diesel dan met een benzine. 'k Spreek dan wel over zescilinder-diesels en niet over zuinige koffiemolens.
Comment