Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Ook in praktijk komt er bij de verbanding van een litertje diesel wat meer energie vrij als bij de verbranding van een litertje benzine.
De reden waarom er zo'n grote karakterverschillen zijn tussen diesel- en bezinemotoren heeft niet direct te maken met de brandstofverschillen tussen beiden, want benzine en diesel lijken buiten het moleculair gewicht, de energie-inhoud, zuiverheid en smering erg sterk op elkaar.
Het verschil dat wij als autobestuurder ervaren heeft eerder te maken met de motorarchitectuur. Deze wordt natuurlijk bepaalt door het type brandstof. Maar door de typische verschillen in motorarchitectuur wordt het verschil tussen diesel en benzine dat wij ervaren serieus vergroot.
Op motorisch gebied kunnen we belangrijkste verschillen als volgt groeperen:
Soort verbranding: bij benzine wordt er een gas verbrand, bij diesel een vloeitstof
Cyclus: de ottocyclus (benzine) heeft een ander drukverloop als een dieselcyclus
Bij de verbranding van benzine moet er steeds een zelfde lucht/brandstof verhouding gehandhavend worden. Bij de verbranding van diesel moet dit niet.
Hierdoor krijgen we de bekende verschillen tussen een diesel en een benzinemotor op vlak van toerental, gewicht, smoring van de inlaatlucht etc. En het zijn deze die veel meer bepalen waarom een benzinemotor juist meer vermogen kan ontwikkelen dan een dieselmotor, niet zozeer het chemische verschil tussen deze twee brandstoffen zelf.
Dat was wat ik ook al zei, zij het dan niet met geleerde taal onderbouwd maar gewoon met plain human Westvloms.
Wat een gezeik (beschuldig me maar van naäperij).
Er zijn twee redenen waarom 99% van de dieselrijders met diesel rijdt:
1. omdat ze een firmawagen hebben;
2. omdat diesel goedkoper is dan benzine.
3. Omdat de diesel minder verbruikt.
4. De restwaarde hoger is.
5. De tijd van de zwartdoempende slakken voorbij is.
Ik zie persoonlijk maar twee redenen die me voor een benzine zouden doen kiezen
1. Het motorgeluid
2. Het bredere bruikbare toerentalgebied
Vermits de doorsnee belg (ook de particulier) motorgeluid en toerentallen compleet onbelangrijk vindt en eigenlijk vooral aan zijn geldbeugel denkt, kiest hij voor de diesel.
Vermits de doorsnee belg (ook de particulier) motorgeluid en toerentallen compleet onbelangrijk vindt en eigenlijk vooral aan zijn geldbeugel denkt, kiest hij voor de diesel.
Dan is de doorsnee Belg niet consequent want een diesel is in aankoop een pak duurder dan een vergelijkbare benzine.
Vanaf een bepaald aantal kilometer per jaar kan ik begrijpen dat mensen voor diesel kiezen (alhoewel ik persoonlijk dan nog benzine zou nemen en er eventueel lpg inleggen), maar veel van die dieselrijders doen minder dan 10.000 km per jaar (of zelfs minder dan 5.000) en dan mag de prijs aan de pomp veel lager zijn, dat prijsverschil in aankoop heb je er niet in enkele jaren uit.
Dan is de doorsnee Belg niet consequent want een diesel is in aankoop een pak duurder dan een vergelijkbare benzine.
Vanaf een bepaald aantal kilometer per jaar kan ik begrijpen dat mensen voor diesel kiezen (alhoewel ik persoonlijk dan nog benzine zou nemen en er eventueel lpg inleggen), maar veel van die dieselrijders doen minder dan 10.000 km per jaar (of zelfs minder dan 5.000) en dan mag de prijs aan de pomp veel lager zijn, dat prijsverschil in aankoop heb je er niet in enkele jaren uit.
Nog drie vraagjes aan u xit
1. Hoeveel km's doe jij per jaar, elke dag naar Brussel, is het niet?
2. Wat geeft uw boordcomputer aan wat het gemiddeld verbruik betreft?
3. Welke brandstof tank je? 98 of 95?
4. Ben je van plan je auto na vier jaar in te ruilen voor een nieuwe?
Kunnen we eens een individuele berekening voor u maken.
Een diesel is ondanks zijn spectaculair laag verbruik toch nog zwaarder belastend voor het milieu en toch wordt dit niet vertaald in de brandstofprijzen.
Er zijn toch landen genoeg waar de diesel zelfs maar een klein percentage in het personenwagen gamma vertegenwoordigd.
Spijtig dat dit niet in de nationale verkiezingen aan bod zal komen, de partij die kiest voor benzine krijgt mijn stem
en er zijn er die er in investeren, maar helaas zijn velgen of xenons veel belangrijker dan een proper milieu voor een meerderheid
Ik vind xenons en velgen ook belangrijk, maar een roetfilter vind ik nog belangrijker.
De eerste optie die ik zou nemen bij een nieuwe wagen zou een roetfilter zijn.
Mijn voorkeur gaat ook uit naar een benzine, spijtig genoeg ben ik maar een gewone werkmens en daarom hou ik het budget voor een auto eerder beperkt. Als ze morgen op m'n rug groeien, dan staat er binnen de kortste keren een full-option E91 330i op m'n oprit... maar dat zal spijtig genoeg nooit gebeuren.
Comment