Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Benzine vs. Diesel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt
    Ook in praktijk komt er bij de verbanding van een litertje diesel wat meer energie vrij als bij de verbranding van een litertje benzine.

De reden waarom er zo'n grote karakterverschillen zijn tussen diesel- en bezinemotoren heeft niet direct te maken met de brandstofverschillen tussen beiden, want benzine en diesel lijken buiten het moleculair gewicht, de energie-inhoud, zuiverheid en smering erg sterk op elkaar.

Het verschil dat wij als autobestuurder ervaren heeft eerder te maken met de motorarchitectuur. Deze wordt natuurlijk bepaalt door het type brandstof. Maar door de typische verschillen in motorarchitectuur wordt het verschil tussen diesel en benzine dat wij ervaren serieus vergroot.

Op motorisch gebied kunnen we belangrijkste verschillen als volgt groeperen:
    1. Soort verbranding: bij benzine wordt er een gas verbrand, bij diesel een vloeitstof
    2. Cyclus: de ottocyclus (benzine) heeft een ander drukverloop als een dieselcyclus
    3. Bij de verbranding van benzine moet er steeds een zelfde lucht/brandstof verhouding gehandhavend worden. Bij de verbranding van diesel moet dit niet.

Hierdoor krijgen we de bekende verschillen tussen een diesel en een benzinemotor op vlak van toerental, gewicht, smoring van de inlaatlucht etc. En het zijn deze die veel meer bepalen waarom een benzinemotor juist meer vermogen kan ontwikkelen dan een dieselmotor, niet zozeer het chemische verschil tussen deze twee brandstoffen zelf.
    Dat was wat ik ook al zei, zij het dan niet met geleerde taal onderbouwd maar gewoon met plain human Westvloms.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xit2050
      Wat een gezeik (beschuldig me maar van naäperij).
      Er zijn twee redenen waarom 99% van de dieselrijders met diesel rijdt:
      1. omdat ze een firmawagen hebben;
      2. omdat diesel goedkoper is dan benzine.
      3. Omdat de diesel minder verbruikt.
      4. De restwaarde hoger is.
      5. De tijd van de zwartdoempende slakken voorbij is.

Ik zie persoonlijk maar twee redenen die me voor een benzine zouden doen kiezen
      1. Het motorgeluid
      2. Het bredere bruikbare toerentalgebied
      Vermits de doorsnee belg (ook de particulier) motorgeluid en toerentallen compleet onbelangrijk vindt en eigenlijk vooral aan zijn geldbeugel denkt, kiest hij voor de diesel.

Comment

Als ik, zonder rekening te houden met taxen en brandstofprijzen, zou moeten kiezen tussen bijvoorbeeld de Mégane 1.6 115PK of de 1.9dCi 115PK zou ik nog voor de diesel gaan. Die trekkracht bij lage toerentallen zou ik niet meer willen missen.

Natuurlijk, als ik echt geen rekening meer moet houden met taxen en brandstofprijzen reed ik wel een dikke V6 benzine.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mbman
          Persoonlijk rijd ik voor lange afstanden liever met een diesel dan met een benzine.
          En om welke reden?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
            Vermits de doorsnee belg (ook de particulier) motorgeluid en toerentallen compleet onbelangrijk vindt en eigenlijk vooral aan zijn geldbeugel denkt, kiest hij voor de diesel.
            Dan is de doorsnee Belg niet consequent want een diesel is in aankoop een pak duurder dan een vergelijkbare benzine.
            Vanaf een bepaald aantal kilometer per jaar kan ik begrijpen dat mensen voor diesel kiezen (alhoewel ik persoonlijk dan nog benzine zou nemen en er eventueel lpg inleggen), maar veel van die dieselrijders doen minder dan 10.000 km per jaar (of zelfs minder dan 5.000) en dan mag de prijs aan de pomp veel lager zijn, dat prijsverschil in aankoop heb je er niet in enkele jaren uit.

Comment

Dan is de doorsnee Belg niet consequent want een diesel is in aankoop een pak duurder dan een vergelijkbare benzine.
              Vanaf een bepaald aantal kilometer per jaar kan ik begrijpen dat mensen voor diesel kiezen (alhoewel ik persoonlijk dan nog benzine zou nemen en er eventueel lpg inleggen), maar veel van die dieselrijders doen minder dan 10.000 km per jaar (of zelfs minder dan 5.000) en dan mag de prijs aan de pomp veel lager zijn, dat prijsverschil in aankoop heb je er niet in enkele jaren uit.
              Wel als je de restwaarde meerekent volgens mij.

Maar toch, benzine...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gunter
                Als ik, zonder rekening te houden met taxen en brandstofprijzen, zou moeten kiezen tussen bijvoorbeeld de Mégane 1.6 115PK of de 1.9dCi 115PK zou ik nog voor de diesel gaan. Die trekkracht bij lage toerentallen zou ik niet meer willen missen.

Natuurlijk, als ik echt geen rekening meer moet houden met taxen en brandstofprijzen reed ik wel een dikke V6 benzine.
                Turbo.

Hoe zit het eigenlijk met de uitstoot van schadelijke stoffen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door reVel
                  Turbo.

Verschil is kleiner dan vroeger, maar nog steeds aanwezig.

Comment

Heb je daar concrete cijfers van?

Comment

Heb je daar concrete cijfers van?
                      Niet echt recente.

Comment

Turbo.

Diesel is al veel 'verpropert', maar toch, er zit een gevaarlijke kant aan. Vroeger kwam er bij een diesel een grote zwarte roetrook uit, nu niet, de deeltjes worden kleiner, dus we denken dat het oké is, maar de roetdeeltjes zijn zodanig klein dat ze nu via de neus recht de longen inkomen... Bij benzine weet ik niet hoe het zit.

Comment

Mijn 318d kostte amper 700 euro meer dan de even krachtige (in Pk's toch) 316i.
                          Met de E90 is het anders gesteld, de 318d kost 2.050 euro meer dan de 318i.
                          Maar dan nog ben je financieel beter af met een diesel. Als ik een snelle berekening maak, jaarlijkse taks en B.I.V. inbegrepen, we veronderstellen dat de 318d 6 liter verbruikt en de 318i 8 liter, wat 2 liter verschil in verbruik is (een zéér voorzichtig verschil, dat in de praktijk hoger ligt) en we rijden een afstand van 15.000 km per jaar.
                          Dan kost een 318i per jaar een 425 euro meer aan brandstof, het prijsverschil van 2.050 euro voor de E90 heb je dan na 4 jaar en 10 maanden teruggewonnen, bij m'n E46 destijds had ik dat verschil al teruggewonnen na een dikke 7 maanden (700 euro meerprijs). Wat hierbij heel belangrijk is, dat een particulier die weinig km's doet en zijn auto elke vier jaar wisselt nog beter een diesel kan kiezen daar de restwaarde ervan hoger ligt dan z'n benzinebroer. Als ik mijn 318d nu verkoop, dan krijg ik misschien nog 15.000 euro, had ik een 316i gekocht dan mag ik nog heel blij zijn dat ik er nu nog een 11 à 12.000 euro voor krijg. M.a.w., m'n auto is nu 4 jaar en 7 maanden, na 7 maanden ben ik al goedkoper beginnen rijden, dat is nu dus al 4 jaar, en als ik 'm nu verkoop verdien ik er nog een 3 à 4.000 euro extra aan. Plus, ik heb eens een keertje met een E46 316i (sedan) gereden, sorry maar die bak dien je zodanig in de toeren te jagen om 'm vooruit te krijgen dat ik een pak liever met mijn 318d rijdt met z'n koppel van 265 Nm dat al beschikbaar is vanaf 1.750 toeren.
                          Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar cijfers zijn cijfers en dar kan je niet naast kijken. Een diesel is krachtiger, zuiniger en vooral de restwaarde is een belangrijk gegeven waarom veel Belgen voor een diesel kiezen.
                          Nu nog de roetfilter op alle diesels standaard inbouwen (voor de E90 zou dat vanaf 2007 gebeuren) en de diesel kan niets nog in de weg gelegd worden.

Nog drie vraagjes aan u xit
                          1. Hoeveel km's doe jij per jaar, elke dag naar Brussel, is het niet?
                          2. Wat geeft uw boordcomputer aan wat het gemiddeld verbruik betreft?
                          3. Welke brandstof tank je? 98 of 95?
                          4. Ben je van plan je auto na vier jaar in te ruilen voor een nieuwe?
                          Kunnen we eens een individuele berekening voor u maken.

Comment

Nu nog de roetfilter op alle diesels standaard inbouwen (voor de E90 zou dat vanaf 2007 gebeuren) en de diesel kan niets nog in de weg gelegd worden.
                            een roetfilter helpt al veel, maar is nog niet zaligmakend

de zichtbare roet mag dan wel weg zijn, het zijn en blijven de allerfijnste deeltjes die het schadelijkst zijn voor de longen

ten andere beginnen steeds meer constructeurs hun benzines ook direct in te spuiten waardoor die ook gaan roeten

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                              Wel als je de restwaarde meerekent volgens mij.

Maar toch, benzine...
                              de restwaarde wordt mee bepaald door de vraag , en in België is het verschil in prijs te groot aan de brandstofpomp.

een vgl van benzine en dieselprijzen in een aantal landen

http://www.tankwijzer.com/index.php?p=12

Een diesel is ondanks zijn spectaculair laag verbruik toch nog zwaarder belastend voor het milieu en toch wordt dit niet vertaald in de brandstofprijzen.

Er zijn toch landen genoeg waar de diesel zelfs maar een klein percentage in het personenwagen gamma vertegenwoordigd.

Spijtig dat dit niet in de nationale verkiezingen aan bod zal komen, de partij die kiest voor benzine krijgt mijn stem

Comment

mijn cursussen zeggen hetzelfde als Wutputt. Alleen heb ik zoveel tijd niet de laatste maanden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                                  een roetfilter helpt al veel, maar is nog niet zaligmakend

de zichtbare roet mag dan wel weg zijn, het zijn en blijven de allerfijnste deeltjes die het schadelijkst zijn voor de longen

ten andere beginnen steeds meer constructeurs hun benzines ook direct in te spuiten waardoor die ook gaan roeten
                                  een roetfilter betaal je ook aan de kassa

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen
                                    en er zijn er die er in investeren, maar helaas zijn velgen of xenons veel belangrijker dan een proper milieu voor een meerderheid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tsmetjen
                                      Nu nog wel, in de toekomst worden die standaard.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                                        en er zijn er die er in investeren, maar helaas zijn velgen of xenons veel belangrijker dan een proper milieu voor een meerderheid
                                        Ik vind xenons en velgen ook belangrijk, maar een roetfilter vind ik nog belangrijker.
                                        De eerste optie die ik zou nemen bij een nieuwe wagen zou een roetfilter zijn.
                                        Mijn voorkeur gaat ook uit naar een benzine, spijtig genoeg ben ik maar een gewone werkmens en daarom hou ik het budget voor een auto eerder beperkt. Als ze morgen op m'n rug groeien, dan staat er binnen de kortste keren een full-option E91 330i op m'n oprit... maar dat zal spijtig genoeg nooit gebeuren.

Comment

Nu nog wel, in de toekomst worden die standaard.
                                          Mijnen daily ride heeft een standaard partikelfilter.
                                          A Twist of the Wrist

Comment

Working...
                                          X