Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Benzine vs. Diesel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
    Dus het heeft niets te maken met de tragere ontbranding van Diesel?

Heb daarstraks ook eens geprobeert de slOpel over de 5000tpm te duwen, maar boven de 4000 voelde je het vermogen wegvallen, en bij 5000 zat er volgens mij een begrenzer in, terwijl de rode zone dan pas begint op de teller
    Het feit dat een benzine- en dieselmoter vermogen begint te verliezen vanaf pakweg de laatste 1000 toeren voor aanvang van de rode zone heeft toch gewoon te maken met het feit dat de kleppen van je motor bij dat motortoerental te snel op en neer gaan: er raakt niet meer voldoende verse lucht in de verbrandingskamer per arbeidsslag, de kleppen kunnen beginnen zweven, voorontsteking bij benzinemotor is niet snel genoeg meer, ontplofte mensen kan niet snel genoeg afgevoerd worden naar uitlaatspruitstuk,...

=> das dan toch geen feit om te gebruiken bij het maken van een onderschuid tussen benzine en diesel...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel
      Ieder zijn voorkeur natuurlijk, maar cijfers zijn cijfers en dar kan je niet naast kijken. Een diesel is krachtiger, zuiniger en vooral de restwaarde is een belangrijk gegeven waarom veel Belgen voor een diesel kiezen.
      Nu nog de roetfilter op alle diesels standaard inbouwen (voor de E90 zou dat vanaf 2007 gebeuren) en de diesel kan niets nog in de weg gelegd worden.
      Cijfers zijn cijfers zeg je, en in de volgende zin ga je dan beweren dat een diesel krachtiger is dan een benzine wat pertinent onwaar is. Als je natuurlijk turbodiesels gaat vergelijken met ongeblazen benzinemotoren dan heb je een ongelijke strijd.

Bovendien moet men toch ook niet denken dat de roetfilter het wondermiddeltje is die diesel tot een propere brandstof zal maken. Vorige week stond er in De Standaard nog een artikel omtrent de risico's die verbonden zijn aan het gebruik van een roetfilter.

Ik vind dat het toch wel eens heel duidelijk mag gesteld worden: de reden waarom Belgen massaal voor een diesel kiezen is heel simpel: de prijs. Diesel rijden is in Belgie een stuk goedkoper dan benzine rijden. Je betaalt minder aan de pomp en een diesel verbruikt nog minder ook. In bepaalde andere landen is het verschil tussen de prijs van diesel en benzine veel kleiner(of is er zelfs geen verschil) en als de politieke wereld echt zou geven om het leefmilieu dan zou men dat ook in de diesel- en benzineprijzen moeten laten reflecteren. Spijtig genoeg is de Belgische automarkt vandaag de dag al zo "verdieseld"(zeer begrijpelijk, het is immers een stuk goedkoper) dat ik dat nog niet zo snel zie gebeuren.

Moest het verschil in kostprijs tussen een benzine en diesel een stuk kleiner zijn dan ben ik er van overtuigd dat velen terug zouden overschakelen op benzinemotoren. De moderne dieselmotor is natuurlijk iets heel anders dan de oude stotterende tractor van vroeger maar een benzine-motor bezit nog altijd een aantal troeven die een diesel tot nog toe nog altijd niet kan bieden: breder toerentalbereik, rustigere loopcultuur met de bijhorende sound, en indien men met gelijke wapens streidt dan blijft een benzine krachtiger.

Comment

in feite gaat het om de verhouding tss verbruik en vermogen, en daar scoort diesel ruim beter in

in absolute prestaties ga je gewoon hoe hoger in de destillatiekolom, hoe meer vermogen je krijgt uit een kleine cylendree

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
          in feite gaat het om de verhouding tss verbruik en vermogen, en daar scoort diesel ruim beter in
          't Is toch iets complexer dan dat. Een diesel rijdt nog altijd anders dan een benzine, 't is een andere ervaring en zoiets kan je niet vatten in een simpele verhouding vermogen/verbruik.

Comment

met een automatische schakeldoos en een doorgedreven fly-by-wire kun je een diesel net dezelfde vermogenverloop geven als een benzien...maar er komen steeds meer expliciet diesel-lovers dus laten ze ze hun karakter behouden

de vergelijking moet gemaakt worden zonder toerentalstaarders, want je meet niet iets af aan het aantal toeren

behalve het geluid kun is er niet veel dat volgens optornt tegen een dioeselmotor

audi wint zelfs de kampioenschappen op diesel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
              met een automatische schakeldoos en een doorgedreven fly-by-wire kun je een diesel net dezelfde vermogenverloop geven als een benzien...maar er komen steeds meer expliciet diesel-lovers dus laten ze ze hun karakter behouden
              Dat zou me toch sterk verbazen Ik heb bv geen weet van dieselmotoren die hun maximumvermogen halen bij 7000 toeren zoals sommige sportieve benzinemotoren dat doen.

de vergelijking moet gemaakt worden zonder toerentalstaarders, want je meet niet iets af aan het aantal toeren
              Neen, het is slechts 1 enkel element van de zovele dat belangrijk is bij een motor maar het heeft wel belang. Het vermogen moet gerelateerd worden aan het toerentalbereik. Twee motoren kunnen bv beiden een koppel van 300NM leveren, maar de ene doet dat misschien op een bepaalde piek rond de 2000toeren terwijl de andere dat over een breed toerentalgebied van 2500 tot 5500 doet. De ene heeft bv niets te bieden beneden 1500 toeren per minuut en weer helemaal niets boven de 4000 terwijl de andere op geen enkel moment een duidelijke vermogenszwakte heeft. Toch allemaal dingen die je niet over het hoofd kan zien, daarom ook: het toerentalgebied is belangrijk.

behalve het geluid kun is er niet veel dat volgens optornt tegen een dioeselmotor
              Ik heb daar een andere mening over maar meningen verschillen natuurlijk anders zou het hier maar een saaie boel zijn.

audi wint zelfs de kampioenschappen op diesel
              Nu heb je het waarschijnlijk over de uithoudingswedstrijden zoals de 24h van Le Mans? Wel, moest men aan diesels dezelfde beperkingen opleggen als aan benzines(cilinderinhoud, al dan niet turbo's,...) dan zouden we de diesel waarschijnlijk niet vooraan moeten verwachten.

Ook hier weer, je moet geen appelen met peren vergelijken. Je kan ongeblazen benzine-motoren niet vergelijken met turbodiesels en dan simpelweg gaan stellen dat dieselmotoren superieur zijn.

Comment

is dit een poll over rijplezier of over beste brandstof ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bmw alpina
                  Dat zou me toch sterk verbazen Ik heb bv geen weet van dieselmotoren die hun maximumvermogen halen bij 7000 toeren zoals sommige sportieve benzinemotoren dat doen.
                  ja, daarom ook de rest van de reply
                  wat heeft het aantal toeren nou te maken met beste fuel

Comment

Nog drie vraagjes aan u xit
                    1. Hoeveel km's doe jij per jaar, elke dag naar Brussel, is het niet?
                    2. Wat geeft uw boordcomputer aan wat het gemiddeld verbruik betreft?
                    3. Welke brandstof tank je? 98 of 95?
                    4. Ben je van plan je auto na vier jaar in te ruilen voor een nieuwe?
                    Kunnen we eens een individuele berekening voor u maken.
                    1. Tussen 18.000 en 20.000
                    2. 8 liter (lange afstanden op autosnelweg tussen 6,8 en 7,2 liter)
                    3. meestal 95, af en toe eens 98 (Esso)
                    4. Neen (je kan nooit weten, maar het is niet gepland)

Je mag rekenen zoveel je wil hoor. Ik heb de berekening zelf ook gemaakt voordat ik de wagen kocht en ik als ik me goed herinner kost de benzine me meer vanaf ongeveer 4,5 jaar.
                    Ik weet dat ik uiteindelijk meer betaal, maar alleen al het idee dat ik met een benzine aan het rijden ben, is me de uiteindelijke meerkost waard.

Comment

Cijfers zijn cijfers zeg je, en in de volgende zin ga je dan beweren dat een diesel krachtiger is dan een benzine wat pertinent onwaar is. Als je natuurlijk turbodiesels gaat vergelijken met ongeblazen benzinemotoren dan heb je een ongelijke strijd.
                      Het feit is dat er (zo goed als) geen atmosferische diesels meer worden gemaakt, je moet dus wel turbodiesels met atmosferische benzines vergelijken, 't gaat gewoon niet anders. En dan moet je constateren dat de diesel sterker is, 'k had misschien beter 'de moderne diesel' gezegd.

Als je even de basis E46's bekijkt.
                      E46 316i: 105 Pk, max. koppel 165 Nm/2.500 rpm
                      E46 318d (zonder common-rail): 115 Pk, max. koppel 265 Nm/1.750 rpm.

Voor een meerprijs van 700 euro destijds had je dus een auto met 10 Pk meer, een max. koppelwaarde die 105 Nm hoger ligt bij een tevens lager toerental, een lager verbruik, goedkopere brandstof en hij heeft nog een hogere restwaarde ook. En dat weten wij Belgen maar al te goed, het straatbeeld laat hierover trouwens geen twijfel bestaan, kijk rond u.

Moest het verschil in kostprijs tussen een benzine en diesel een stuk kleiner zijn dan ben ik er van overtuigd dat velen terug zouden overschakelen op benzinemotoren.
                      Wat bedoel je nu, de brandstof of de aankoopprijs van de auto?
                      Een diesel kost altijd meer dan z'n evenwaardige benzinebroertje, als we kijken naar de basis E46's (318d en 316i) dan was de meerprijs voor de 318d 700 euro. Voor de E90's (318d en 318i) is dat 2.050 euro meer voor de 318d.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xit2050
                        Ik weet dat ik uiteindelijk meer betaal, maar alleen al het idee dat ik met een benzine aan het rijden ben, is me de uiteindelijke meerkost waard.
                        Dat is uw keuze, en daar is niets mis mee.

Comment

Voor de E90's (318d en 318i) is dat 2.050 euro meer voor de 318d.
                          Plus de prijs van de roetfilter als je eerlijk wil vergelijken (ongeveer 600 euro?).

Comment

Dat is uw keuze, en daar is niets mis mee.
                            Weet ik. Ik vind het alleen spijtig dat er tegenwoordig zo weinig mensen zijn die de keuze nog durven maken.
                            Het zit het met de berekening? 'k Wil wel eens weten of je aan hetzelfde getal komt als ik.

Comment

Plus de prijs van de roetfilter als je eerlijk wil vergelijken (ongeveer 600 euro?).
                              Roetfilter heeft niets met de uiteindelijke rekening te maken hé, met of zonder roetfilter, het verbruik is net hetzelfde.

Comment

Weet ik. Ik vind het alleen spijtig dat er tegenwoordig zo weinig mensen zijn die de keuze nog durven maken.
                                Het zit het met de berekening? 'k Wil wel eens weten of je aan hetzelfde getal komt als ik.
                                Geen zin voor momenteel.
                                Vermits je bijna 20.000 km per jaar doet schat ik zo met de natte vinger nu, dat na een 3,5 jaar je de meerprijs eruit gereden hebt met een diesel.

Comment

Roetfilter heeft niets met de uiteindelijke rekening te maken hé, met of zonder roetfilter, het verbruik is net hetzelfde.
                                  Ja, ik bedoelde om op ongeveer hetzelfde niveau te komen qua uitstoot van schadelijke gassen.

Comment

Ja, ik bedoelde om op ongeveer hetzelfde niveau te komen qua uitstoot van schadelijke gassen.
                                    Dat is een andere discussie, daar ging het nu niet over.
                                    Btw, vanaf modeljaar 2007 zal de roetfilter standaard geleverd worden op de E90.

Comment

Btw, vanaf modeljaar 2007 zal de roetfilter standaard geleverd worden op de E90.
                                      Met een prijsverhoging van de diesels tot gevolg. Dus een prijsverschil van ongeveer 2.700 euro tussen de 318d en 318i.

Comment

Met een prijsverhoging van de diesels tot gevolg. Dus een prijsverschil van ongeveer 2.700 euro tussen de 318d en 318i.
                                        Dat valt nog af te wachten, het behoort dan tot de standaarduitrusting, het zou me verbazen dat door de roetfilter de prijs omhoog zal gaan... maar die mogelijkheid valt niet uit te sluiten natuurlijk.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Carlito
                                          Wat heb je dan van motor erin zitten?

Zou ik gek vinden, een diesel die piekt op 6000tpm...

Ik kan onze slOpel ook tot 5000tpm and above laten gaan, maar daar heb je geen vermogen meer...
                                          Een simpele 110pk tdi
                                          redline begint aan 4600 rpm.
                                          tussen 1800 en 4000 toeren gaat alles snel, tot 4600 gaat het middelmatig en tussen 4600 en 5000 rpm gaat het nog wat trager.. daarna is het niet meer aan te raden van door te gaan want het is bijzonder slecht voor heel de motor

begrenzer is eruit
                                          2000 VW Golf IV 1.9 tdi (sold)
                                          2008 VW Golf V 2.0 tfsi dsg (sold)

2008 Opel Astra Break 1700 cdti (gone)

2004 VW Touareg 5.0 v10 tdi

2014 Skoda Octavia 2.0 tsi dsg Combi

Comment

Working...
                                          X