Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Benzine vs. Diesel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door ekreteiP Bekijk Berichten
    Allemaal op aardgas gaan rijden dus..
    lpg is bijna net zo goed
    vergeet niet dat je voor 260 pk een 6-liter nodig hebt
    das duurder in produktie

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
      Stond op een site van school.
      Gelieve dat gefundeerd af te breken, stuur ik wel een mail naar de docent
      Heb ik al zoveel keren gedaan, ga ik niet nog 'ns doen. Dit keer schijft ik een tegenbericht op juist dezelfde manier:

John Piston promoot moderne benzinemotor

Onlangs zag de 10 miljardste gasklep het levenslicht. De eerste liepen een eeuw geleden van de band. John Piston produceert nu jaarlijks 100 miljoen gaskleppen. “Benzinepersonenauto’s hebben een marktaandeel van 50% in Europa. Als benzinerijders overstappen op dieselmotoren krijgen ze te maken met meer lawaai, hogere onderhoudskosten, een 3 keer hogere NOx-uitstoot en een 1000 maal hogere roetemissie. En andersom, als alle personenauto’s in Duitsland zouden zijn uitgerust met een bezinemotor zou dat jaarlijks duizenden mensenlevens redden. Zo’n omschakeling is een verademing voor mens en milieu. Benzinemotoren stoten namelijk minder NOx en geen roet uit. Minder NOx betekent, minder verzuring, zure regen en minder hoge ozonconcentraties. Minder roet betekent minder kankergevallen en minder longziektes”, aldus John Piston. En dan te bedenken dat de overheden dieselmotoren promoten.

ps: als je dat bericht van Bosch gefundeerd wilt afbreken, dat is nu niet zo moeilijk. Denk maar aan NOx- en roetemissies. Om niet te zwijgen van de onrealistische 50% brandstofbesparing.
      The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Wutputt Bekijk Berichten
        Om niet te zwijgen van de onrealistische 50% brandstofbesparing.
        das idd alleen bij een exuberante rijstijl
        ...maar dan ligt het verschil nog hoger

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
          Bosch promoot moderne diesel

Onlangs zag de 100 miljoenste common-rail injector het levenslicht. De eerste liepen in 1997 van de band. Bosch produceert nu jaarlijks 26 miljoen common-rail injectoren. “Dieselpersonenauto’s hebben een marktaandeel van 50% in Europa. Als dieselrijders overstappen op benzinemotoren krijgen ze te maken met een 50% hoger brandstofverbruik. En andersom, als alle personenauto’s in Duitsland zouden zijn uitgerust met een dieselmotor zou dat jaarlijks 5 miljard liter brandstof besparen. Op die hoeveelheid kan een gemiddelde dieselaangedreven personenauto 94 miljard kilometer rijden. Zo’n omschakeling zou bovendien een verademing zijn voor het milieu. Diesels stoten namelijk een kwart minder broeikasgassen uit�, aldus Bosch. En dan te bedenken dat de milieubeweging gruwt van de dieselmotor.
          Bullshit... Een benzinemotor met katalysator op temperatuur heeft een veel minder schadelijke uitstoot dan een diesel. Een benzinemotor stoot naast koolstofdioxide en water ook nog wat anders uit, maar de schadelijkheid daarvan is klein bier in vergelijking met de (sterk) carcinogene diesel roetuitstoot. Nog niet afgevraagd waarom er een significante stijging is in het aantal longkankers de laatste jaren? Omdat er meer mensen roken? niet echt nee...
          Als West-Europa niet eens de balans wat gaat herschapen in het voordeel van benzine en LPG, dan gaat dat er niet op verbeteren.

Comment

• Tis toch hetzelfde antwoord voor iedereen ...

Moest ik -10.000km / jaar doen, dan zou ik voor een benzine gaan. Indien niet, een diesel

Doe je het voor het pure rijplezier, vertrekken aan de stoplichten met gierende banden, dan is het een benzine. Rij je soms met een caravan rond, dan is een diesel makkelijker te rijden. Niet dat ik een caravan heb ... ik heb zelfs geen trekhaak

Comment

• Misschien niet de juiste plaats, maar het is nutteloos om hier een nieuw topic over te beginnen. Ik tank altijd de "kwaliteitsdiesel" van shell (Diesel extra).
              Omdat mijn boordcomputer gisteren nog maar 10 km aangaf besloot ik(omdat ik niet anders kon ) maar eens om bij het goedkope Gabriëls te gaan tanken.
              Nu moet ik zeggen dat de motor ruwer klinkt als met de Shell-diesel, hij draait en rijdt minder lekker, hij roet duidelijk meer, en ik kan precies niet over het volle vermogen beschikken.
              Nu is mijn vraag: Ligt het aan mij of kan ik weldegelijk een verschil merken door bij shell die kwaliteitsbrandstof te gaan tanken.
              De auto is een Ibiza FR, met de bekende 1.9 TDI motor. Het zou mij erg verbazen dat de kwaliteit van de brandstof wordt herkend door een of andere onderdeel.
              I know de tdi's zijn luidruchtig( Ook vind ik dit niet altijd terecht) en ruw en de luchtmassameter heeft geen defecten, dus bespaar jullie commentaar daarover.

Alvast bedankt

Comment

• dit is perfect mogelijk.

...en het hoeft niet meteen zo te zijn dat die brandstof van Gabriels daarom slecht is, ze is gewoon "anders".

Net zoals benzine een octaangetal heeft (hetgeen hoger is naarmate de kwaliteit groter is) heeft diesel een cetaangetal (en dit moet eigenlijk zo laag mogelijk zijn omdat het dan makkelijker tot zelfontbranding overgaat).

Het kan best zijn dat de Shell diesel heel geraffineerd is en een lager cetaangetal heeft dan de Gabriels diesel...daarom ontbrand deze laatste moeilijker en zal hij wat rauwer klinken/wat meer roeten.

Ook even vermelden dat tegenwoordig de elektronische sturingen van de motor (ook voor common rail, dieselpomp, pumpe-duse) self-learning zijn en hun werkingsgebied aanpassen naar de grenzen die de sensoren hun doorgeven...dus als je steeds dezelfde soort diesel tankt, werkt je motor binnen een zeker bereik. Als je plots een brandstof tankt van andere kwaliteit, kan dit resulteren in een mindere soepele werking. Maar niet dathet kwaad kan voor de motor hoor, verre van. Zo'n dieselmotor is immers ni van chocolat hé

Volgende keer gewoonweer de vertrouwde Shell erin kappen
                Porsche 996 GT3 RS
                Porsche 964 RS
                BMW ///M3 e30
                Mercedes c250 CDI AMG
                www.flamebox.be

Comment

• shell en total zijn de beste voor het moment
                  ik heb gemerkt als ik bij jet en texaco ging dat de wagen duidelijk minder optrok
                  en gabriels en dats moet je ook niet nemen
                  ik heb nog geen problemen ondervonden met shelle en total
                  dus dat zijn mijn preferenties
                  Q8 is ook niet slecht

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door FR2007 Bekijk Berichten
                    Het zou mij erg verbazen dat de kwaliteit van de brandstof wordt herkend door een of andere onderdeel.
                    En toch is dat het geval bij sommige motoren.
                    Ik weet niet of het bij de FR ook is, maar er zijn motoren die daarop hun inspuittijdstip afstemmen, en dan kan je wel extra dieselklop krijgen omdat ze niet op het optimale ogenblik inspuiten.

Comment

• Dat prijsverschil in aankoop tussen een benzine of diesel klopt toch ook niet?

voorbeeld:

bmw 525d 197pk €41.950
                      bmw 525i 218pk €42.150

Geen wereld van verschil, maar het zijn beide 3l motoren, en de diesel verbruikt een litertje minder. En ik zou zelfs durven stellen dat bij dit type auto voor dagelijks normaal gebruik de diesel de aangenamere auto is om mee te rijden.

Comment

• vroeger betaalde je voor een 300d 88 pk meer als een 280 carb 150pk

en toch reden er in belgie - toen al - meer 300 d's dan 280-ers

in belgie zijn we altijd hip geweest kwa dieseluitstoot

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door McFarnsworth Bekijk Berichten
                          En ik zou zelfs durven stellen dat bij dit type auto voor dagelijks normaal gebruik de diesel de aangenamere auto is om mee te rijden.
                          das altijd al zo geweest naar mijn mening

en toch blijf ik gasser

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door FR2007 Bekijk Berichten
                            Misschien niet de juiste plaats, maar het is nutteloos om hier een nieuw topic over te beginnen. Ik tank altijd de "kwaliteitsdiesel" van shell (Diesel extra).
                            Omdat mijn boordcomputer gisteren nog maar 10 km aangaf besloot ik(omdat ik niet anders kon ) maar eens om bij het goedkope Gabriëls te gaan tanken.
                            Nu moet ik zeggen dat de motor ruwer klinkt als met de Shell-diesel, hij draait en rijdt minder lekker, hij roet duidelijk meer, en ik kan precies niet over het volle vermogen beschikken.
                            Nu is mijn vraag: Ligt het aan mij of kan ik weldegelijk een verschil merken door bij shell die kwaliteitsbrandstof te gaan tanken.
                            De auto is een Ibiza FR, met de bekende 1.9 TDI motor. Het zou mij erg verbazen dat de kwaliteit van de brandstof wordt herkend door een of andere onderdeel.
                            I know de tdi's zijn luidruchtig( Ook vind ik dit niet altijd terecht) en ruw en de luchtmassameter heeft geen defecten, dus bespaar jullie commentaar daarover.

Alvast bedankt
                            Bij de Shell Diesel Extra zitten extra additieven, die o.a. smerende en reinigende eigenschappen hebben. Het kan goed zijn dat deze een positieve werking hebben op de roetuitstoot en het "zoet" draaien van de motor.

De Gabriels diesel heeft deze additieven niet, maar voldoet wel aan de officiële EN590-dieselnormen. De kans is zelfs reëel dat je eigenlijk gewone basis-Shell-diesel tankt. Die diesel is dus zeker niet slecht.
                            BMW E46 318d '05

VW Touran Highline 1.6 TDI Bluemotion '13

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Caesar2 Bekijk Berichten
                              Bij de Shell Diesel Extra zitten extra additieven, die o.a. smerende en reinigende eigenschappen hebben. Het kan goed zijn dat deze een positieve werking hebben op de roetuitstoot en het "zoet" draaien van de motor.

De Gabriels diesel heeft deze additieven niet, maar voldoet wel aan de officiële EN590-dieselnormen. De kans is zelfs reëel dat je eigenlijk gewone basis-Shell-diesel tankt. Die diesel is dus zeker niet slecht.
                              Klopt. Verschil zit hem in de additivatie...

Comment

• Na zo goed als altijd shell v-power 98 te tanken sinds lang gisteren nog eens Avia getankt... merk dudelijk verschil in acceleratie en soeplesse

Comment

• Jet heeft net dezelfde additieven als Total. En alle tankwagens van de grote merken staan gewoon naast elkaar bij te vullen aan dezelfde opslagtank. Alleen de additieven zijn verschillend naar type en hoeveelheid. (Bron; brandstoftransport duintransport dat met verschillende merken rondrijdt over gans België)

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door MichM3 Bekijk Berichten
                                    Net zoals benzine een octaangetal heeft (hetgeen hoger is naarmate de kwaliteit groter is) heeft diesel een cetaangetal (en dit moet eigenlijk zo laag mogelijk zijn omdat het dan makkelijker tot zelfontbranding overgaat).

Het kan best zijn dat de Shell diesel heel geraffineerd is en een lager cetaangetal heeft dan de Gabriels diesel...daarom ontbrand deze laatste moeilijker en zal hij wat rauwer klinken/wat meer roeten.

Omgekeerd.

Hoe hoger je cetaangetal, hoe gemakkelijker de brandstof zal ontbranden. Hoe stiller de motor zal draaien, hoe 'meer prestaties' je zal hebben, schonere emissies, en een 'gemakkelijkere koude start.

In Shell V-power en zulks, zit een hoog cetaangetal.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                                      Omgekeerd.

Hoe hoger je cetaangetal, hoe gemakkelijker de brandstof zal ontbranden. Hoe stiller de motor zal draaien, hoe 'meer prestaties' je zal hebben, schonere emissies, en een 'gemakkelijkere koude start.

In Shell V-power en zulks, zit een hoog cetaangetal.
                                      constructeurs eisen meestal een minimum cetaangetal en wettelijk is er ook een minimum dat hoger is dan het minimum van de constructeurs.

Het wettelijke, volgens norm EN590 boven de 51
                                      Last edited by ; 12/06/2007, 22:21. Reden: waarde cetaangetal aangepast door wat in de norm stond

Comment

• Het cetaangetal is een referentiewaarde, waarmee van een brandstof de bereidheid tot zelfontbranding, onder druk en aanwezigheid van zuurstof, wordt aangeduid. Simpel gezegd: cetaangetal is voor dieselbrandstof, wat octaangetal is voor benzine. Het zegt iets over de kwaliteit van de brandstof.
                                        Het cetaangetal refereert aan cetaan (hexadecaan). Dit is een koolwaterstof die zeer gemakkelijk tot zelfontbranding komt onder druk en aanwezigheid van zuurstof. Daarom wordt cetaan gebruikt als referentiebrandstof voor het bepalen van het cetaangetal van dieselbrandstof als maat voor de zelfontbrandbaarheid. Het gedrag van de brandstof wordt vergeleken met het gedrag van cetaan. Cetaangetal 100 betekent dat de brandstof zich gedraagt als 100% cetaan. Er hoeft echter geen cetaan in de brandstof te zitten: het cetaangetal is een referentiewaarde die iets zegt over het gedrag van de brandstof.
                                        Voor toepassing in een dieselmotor is dit gedrag zeer belangrijk, omdat de brandstof in een dieselmotor spontaan moet ontbranden vanaf het moment dat het wordt ingespoten. In het algemeen geldt: hoe hoger het cetaangetal, des te beter een dieselmotor erop loopt.
                                        Diesel die vandaag de dag voor het wegverkeer wordt verkocht heeft een cetaangetal van rond de 50. Dit kan verschillen per merk. Veel brandstofmerken verkopen meerdere soorten diesel, waarbij de duurdere variant, aangeboden onder namen als V-Power, Ultimate, Cleaner Diesel etc., een hoger cetaangetal heeft. Een hoger cetaangetal komt de motorprestaties en emissie kwaliteit ten goede. Vooral vergeleken met dieselbrandstof met een cetaangetal beneden de 45 is het verschil goed merkbaar.
                                        Biodiesel heeft een bijzonder hoog cetaangetal: 70 tot 100. Terwijl Plantaardige olie juist een tamelijk laag cetaangetal heeft: tussen de 40 en 45.
                                        Bij aflopend cetaangetal neemt de vertraging waarmee de brandstof tot zelfontbranding komt toe. Dit openbaart zich vooral bij koude start en motoren die (bijvoorbeeld door slijtage) een lagere compressie hebben. Een laag cetaangetal resulteert in een moeizame koude start en lawaaiige loop (dieselklop), terwijl een hoog cetaangetal precies het omgekeerde met zich meebrengt. Dieselmotoren die met een hoog toerental draaien vragen om een hoger cetaangetal dan laagtoerige diesels. Vandaar dat diesel van lagere kwaliteit in de scheepvaart wordt toegepast, waar de motoren groter zijn en met lagere toerentallen draaien.

Bron: Wikipedia

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door B4_avant Bekijk Berichten
                                          constructeurs eisen meestal een minimum cetaangetal en wettelijk is er ook een minimum dat hoger is dan het minimum van de constructeurs.

Het wettelijke, dacht ik toch, is 80?

45 of 50, niet?

De huidige diesel zit rond de 50-55 dacht ik. Biodiesel rond 80-100.

Iig, zolang je geen schepenmazout in je bak kapt, is er geen probleem.

Comment

Working...
                                          X