Mededeling

Collapse
No announcement yet.

toegelaten bandenbreedte

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• toegelaten bandenbreedte

Ik ben voor mijn avondles bezig een aantal dingen te bereken, als voorbeeld heb ik een auto met PvG 854162

hiervoor kan ik met http://www.rijbewijs-examen.be/banden/pvg_n.asp legaal banden laten monteren tot maat 225/ 60/ 14, maar ik begrijp niet op wat dit gebaseerd is.

ik vind op http://www.bfov.be/index.php/nl/comp...icle/63-wielen :
    "Indien de gemonteerde banden niet overeenstemmen met één van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur dient de buitendiameter van elke band overeen te stemmen met de buitendiameter van één van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje of originele sticker van de constructeur met een tolerantie van -2% en +1,5%.*

Indien de gemonteerde velgen niet overeenstemmen met de velgen vermeld in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of originele sticker van de constructeur worden deze aanvaard voor zover het spoor voor personenauto's binnen de tolerantie van 2 % verhoging ten opzichte van het origineel spoor valt, 4% voor terreinvoertuigen.* "

dus om bredere banden te monteren moet je eerst bredere velgen monteren (+- 2%), hoever mag je dan gaan met je bandbreedte zelf?
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
    Ik ben voor mijn avondles bezig een aantal dingen te bereken, als voorbeeld heb ik een auto met PvG 854162

hiervoor kan ik met http://www.rijbewijs-examen.be/banden/pvg_n.asp legaal banden laten monteren tot maat 225/ 60/ 14, maar ik begrijp niet op wat dit gebaseerd is.

ik vind op http://www.bfov.be/index.php/nl/comp...icle/63-wielen :
    "Indien de gemonteerde banden niet overeenstemmen met één van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur dient de buitendiameter van elke band overeen te stemmen met de buitendiameter van één van de banden vermeld in het PVG, COC, instructieboekje of originele sticker van de constructeur met een tolerantie van -2% en +1,5%.*

Indien de gemonteerde velgen niet overeenstemmen met de velgen vermeld in het PVG, COC, instructieboekje van de constructeur of originele sticker van de constructeur worden deze aanvaard voor zover het spoor voor personenauto's binnen de tolerantie van 2 % verhoging ten opzichte van het origineel spoor valt, 4% voor terreinvoertuigen.* "

dus om bredere banden te monteren moet je eerst bredere velgen monteren (+- 2%), hoever mag je dan gaan met je bandbreedte zelf?

NEIN

NEIN

NEIN

met het spoor bedoelen ze dat de afstand tussen u linker en u rechter wiel niet mag verbreden of versmallen.
    door velgen te nemen met een andere offset kun je er voor zorgen dat je velgen ( en daarmee ook je banden meer in of meer uit de kassen vallen.

deze auto heeft of een veel te brede velg, of een velg die even breed is als normaal, maar met een hele grote negatieve offset.
    het hart van de velg ligt meer naar binnen, waardoor de velg verder naar buiten steekt op de auto. en het spoor dus breder is. wat dus niet mag voor de keuring.

een velg met een te grote positieve offset ( velghart verder naar buiten ) zal dan weer zorgen dat de velgen meer in de kassen liggen. Hierdoor verklein je de sporing.

met offset wordt vooral gespeeld als je echt de maximale wielkasopvulling wilt hebben. ( maar dan in de performance kind of way, en niet in de tjoening kind of way )
    zonder dat je banden ergens tegen schuren.
    als ik morgen vooraan onder de camaro een 9" breede velg leg met een 275 band op., en de offset is te klein, dan kan het dus zijn dat ik mijn wielen niet volledig kan afdraaien of mijn banden draaien tegen mijn kassen.
    stel dat de offset te groot is, en de velgen te diep in min kassen liggen, dan kan het zijn dat mijn banden of velgen tegen mijn schokdemper aankomen, wat we ook niet willen.

nu de banden.
    het komt er gewoon op neer dat de buiten diameter van u band overeen moet komen met een band die opgegeven staat op u gelijkvormigheidsattest.
    het makkelijkste is om dit te bekijken met een tootlje

als we dan je band ingeven 225/60R14
    dan zien we dat de buiten diameter overeen komt met 245/40R17 banden, met een verschil van 0,4% ( dus toegelaten )

een 215/45R17 band is nog beter zinds deze exact even groot zijn.

op de camaro was ik met mijn zomervelgen achteraan afgekeurd omdat ik origineel 225/60R15 heb en op mijn zomervelgen 255/40R17 heb opliggen. deze band valt buiten de 2% tolereantie en mag dus niet.
    had er nu 245/45R17 opgelegen was het geen probleem geweest
    275/40R17 mag ook, ma das mss wat overdreven op een `140pk V6je

nu hoe breed je mag gaan met banden, spijtig voor hen heeft niemand dat gespecifieerd, en als ze het midden van de band nemen als referentiepunt kunnen ze nog wel is voo domme feiten staan

Comment

merci Tim!

ik had wel een idee van hoe er met de hartlijn/offset kan gespeeld worden, maar het is dus niet wettelijk om dit aan te passen om de wielkassen maximaal te vullen?
      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

boh, zie het meer als, als het niet opvalt gaan ze er niet over vallen.
        MAW, als je gaat afkomen met spacers, mja dan hang je.
        komen je wielen zoals hierboven echt uit de kassen, tja dat gaan ze ook wel zien.
        maar normaal als je niet extreem gaat,.......

Comment

Working...
        X