Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Tegendruk in de uitlaatlijn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Oorspronkelijk geplaatst door gTa
    Mag ik ?

    'k Ben niet meer 100% zeker, maar 'k denk dat 't Paul Lietaer is die met een ouwe E30 (welke versie, geen idee) verschillende Belgische rallyes afschuimde ... en wat die daar liet zien van rijkunsten met die achterwielaandrijver, tart alle verbeelding. Mooiere rallyebeelden dan met achterwielaandrijvers vind je niet. (Ferrari, Porsche, ouwe Opel, ouwe BMW, ...)
    jij mag.

    ik ook.

    Will had het over de jaren '60. jij niet.

    Comment


    • #22
      Mocht je nu nog gezegd hebben dat 't over de jaren '70 ging, okay, maar in de jaren '60 was jij zelf nog te jong om auto te rijden, toch?

      Welke BMW's reden er toen mee? Nultweetjes? Welke versies?

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door gTa
        Mocht je nu nog gezegd hebben dat 't over de jaren '70 ging, okay, maar in de jaren '60 was jij zelf nog te jong om auto te rijden, toch?

        Welke BMW's reden er toen mee? Nultweetjes? Welke versies?
        'k reed mee met m'n ma helemaal op 't eind van de jaren '60, dus jij moet gewoon je waffel houden.

        Comment


        • #24
          Oorspronkelijk geplaatst door gTa
          Mocht je nu nog gezegd hebben dat 't over de jaren '70 ging, okay, maar in de jaren '60 was jij zelf nog te jong om auto te rijden, toch?

          Welke BMW's reden er toen mee? Nultweetjes? Welke versies?
          Ik denk dat het toen van die 1600, 1800 en mischien 2000 cc waren. Niet zeker van de benamingen want BMW was toendertijd de minste van mijn interesses. Kan het zijn dat toen de 1800 Tii bestond ? Iets in die slag was het waar ze toen mee in koers waren. Niet vergeten dat in die jaren een 2000 cc al ne 'monsterbak' was eh. Dat waren al bij de dikste Europeanen, ge moest al nen Amerikaan hebben om nen echt dikke 'cylindrée' te hebben. Tijdens die periode reed ik eerst met 'n NSU Prinz II (600 cc) en daarna met ne Morris Mini (850 cc).

          Comment


          • #25
            Dit topic nog eens omhoog halen.
            Mijn oude trillende BMW motorfiets (bj1970) heeft nogal de neiging om met regelmaat van de klok een uitlaat eraf te gooien. Op dit moment geen plaats materiaal om het te fixen (verbouwingen).
            Zou dus tot de zomer zonder demper willen rijden. Qua lawaai is het echt niet overdreven, dus de buren zullen er niet te veel last van hebben.

            Je leest wel eens dat zonder dempers rijden -zonder tegendruk- slecht is voor de uitlaatkleppen. Doordat er geen tegendruk is, zou de temperatuur in de verbrandingskamers hoger oplopen en zouden de uitlaatkleppen verbranden.

            Klopt dit? En hoe komt dat? Ik begrijp niet waarom de kleppen warmer zouden worden door minder tegendruk. In mijn hoofd zorgt een lagere tegendruk voor een betere flow, een een betere flow = meer uitlaatgassen die passeren (ipv blijven hangen) en hoe meer 'gassen' er passeren, hoe meer er gekoeld kan worden. Q = m . c . deltaT. Dus hoe hoger m (hoe meer lucht), hoe meer warmte er verplaatst kan worden. Toch?

            En waarom hadden/hebben racewagens dan geen last van verbrande kleppen? Die rijden (meestal) toch ook zonder demping?
            Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
            Motoren & Tjeurisme

            Comment


            • #26
              Als ik dit lees, dan zou het vooral slecht zijn voor katalysatoren, maar daar is in mijn geval geen sprake van.



              Wel raar dat ze hier spreken van een vermogenverlies en een slechter rendement, terwijl in het begin van dit draadje staat dat minder beter is.
              Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
              Motoren & Tjeurisme

              Comment


              • #27
                Rijden zonder uitlaat op een moto is schadelijker dan rijden met, omdat de uitlaatgassen minder afgekoeld worden aan de uitlaatklep. Een uitlaatbuis voert immers ook de warmte af van de gassen. Bekijk het zoals koelribben op een luchtgekoelde cilinder.

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door Jakkel Bekijk Berichten
                  Rijden zonder uitlaat op een moto is schadelijker dan rijden met, omdat de uitlaatgassen minder afgekoeld worden aan de uitlaatklep. Een uitlaatbuis voert immers ook de warmte af van de gassen. Bekijk het zoals koelribben op een luchtgekoelde cilinder.
                  Geen uitlaat is eigenlijk niet correct. Er zit immers nog 2x 1meter buis op (met de wel erg kleine diameter van 38mm) en een balanspijp. Dat geeft al wat tegendruk. Hoeveel? Geen idee. Genoeg? Geen idee.
                  Nu zijn de meeste open dempers voor zo motorfietsen groter van diameter dan de diameter van de voorbochten. Het zou me dan ook verbazen dat de tegendruk uit die dempers gehaald wordt...

                  Anderzijds, zou ik (zuiver theoretisch) gewoon mijn uitlaatbuizen wat plat kunnen duwen of er een vernauwing op zetten en dan heb ik ook wat extra tegendruk, zonder dat ik de dempers opnieuw moet gaan lassen. Juist?
                  Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic
                  Motoren & Tjeurisme

                  Comment


                  • #29
                    Tegendruk op een viertakt motor is eigenlijk niet persé nodig. Het kan wel zijn dat een bepaalde tegendruk voor een interessantere koppelkromme zorgt.

                    Comment

                    Working...
                    X