Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
'k Ben niet meer 100% zeker, maar 'k denk dat 't Paul Lietaer is die met een ouwe E30 (welke versie, geen idee) verschillende Belgische rallyes afschuimde ... en wat die daar liet zien van rijkunsten met die achterwielaandrijver, tart alle verbeelding. Mooiere rallyebeelden dan met achterwielaandrijvers vind je niet. (Ferrari, Porsche, ouwe Opel, ouwe BMW, ...)
Dit topic nog eens omhoog halen.
Mijn oude trillende BMW motorfiets (bj1970) heeft nogal de neiging om met regelmaat van de klok een uitlaat eraf te gooien. Op dit moment geen plaats materiaal om het te fixen (verbouwingen).
Zou dus tot de zomer zonder demper willen rijden. Qua lawaai is het echt niet overdreven, dus de buren zullen er niet te veel last van hebben.
Je leest wel eens dat zonder dempers rijden -zonder tegendruk- slecht is voor de uitlaatkleppen. Doordat er geen tegendruk is, zou de temperatuur in de verbrandingskamers hoger oplopen en zouden de uitlaatkleppen verbranden.
Klopt dit? En hoe komt dat? Ik begrijp niet waarom de kleppen warmer zouden worden door minder tegendruk. In mijn hoofd zorgt een lagere tegendruk voor een betere flow, een een betere flow = meer uitlaatgassen die passeren (ipv blijven hangen) en hoe meer 'gassen' er passeren, hoe meer er gekoeld kan worden. Q = m . c . deltaT. Dus hoe hoger m (hoe meer lucht), hoe meer warmte er verplaatst kan worden. Toch?
En waarom hadden/hebben racewagens dan geen last van verbrande kleppen? Die rijden (meestal) toch ook zonder demping?
Rijden zonder uitlaat op een moto is schadelijker dan rijden met, omdat de uitlaatgassen minder afgekoeld worden aan de uitlaatklep. Een uitlaatbuis voert immers ook de warmte af van de gassen. Bekijk het zoals koelribben op een luchtgekoelde cilinder.
Rijden zonder uitlaat op een moto is schadelijker dan rijden met, omdat de uitlaatgassen minder afgekoeld worden aan de uitlaatklep. Een uitlaatbuis voert immers ook de warmte af van de gassen. Bekijk het zoals koelribben op een luchtgekoelde cilinder.
Geen uitlaat is eigenlijk niet correct. Er zit immers nog 2x 1meter buis op (met de wel erg kleine diameter van 38mm) en een balanspijp. Dat geeft al wat tegendruk. Hoeveel? Geen idee. Genoeg? Geen idee.
Nu zijn de meeste open dempers voor zo motorfietsen groter van diameter dan de diameter van de voorbochten. Het zou me dan ook verbazen dat de tegendruk uit die dempers gehaald wordt...
Anderzijds, zou ik (zuiver theoretisch) gewoon mijn uitlaatbuizen wat plat kunnen duwen of er een vernauwing op zetten en dan heb ik ook wat extra tegendruk, zonder dat ik de dempers opnieuw moet gaan lassen. Juist?
Comment