Even de situatie schetsen.
Gisteren iemand over de vloer gehad met een Jaguar XK150 3.4S met wat probleempjes. Een ervan is de pinkerrelais
Vrijdag werkten zijn pinkers nog (weliswaar trager dan een moderne auto, maar dat zijn details). Iets later deden zijn pinkers het echter totaal niet meer.
Dus: Pinkerrelais uitgebouwd, nieuwe gaan halen, ingebouwd.
Nog altijd geen werking => Eerste diagnose: foute aansluiting
Het is een relais met 3 aansluitingen. P, L en X
Na wat opsnorren op het internet kom ik op dit aansluitschema:
P = Massa
X = Voeding (constant, klem 15 of 30 maakt niet uit, 30 heeft voorkeur omdat contact dan niet moet aanstaan)
L = Lichten (selector-hendel aan stuur geeft signaal door)
Dus de volgende stap was bepalen welke draad welke functie had.
En daar begon de miserie...
De selector-draad was snel gevonden, gezien het de enige is die in principe van potentiaal veranderd als je de hendel aan-uit zet.
Dan bepalen wat massa en wat voeding is.
Normaalgezien redelijk simpel, je meet de weerstand tussen de draden en het motorblok, en diegene met het minste weerstand zou hem moeten zijn. Eentje had 3 ohm, de rest was oneindig, dus de massa was ook al gevonden. Waardoor de 3e draad dus automatisch de voeding zou moeten zijn.
Pinkerrelais aansluiten => Niets.
Oké, ergens is iets foutgelopen.
Testopstelling gemaakt om de pinkerrelais te testen.
Aansluiten op testbatterij => Werkt.
Aansluiten in wagen om te testen:
- Voeding van zekeringkast aftakken
- Massa aan motorblok aansluiten
* Pats, zekering 25A erdoor*
Oké, wederom ergens iets foutgelopen.
Terug bij af beginnen.
De draad die gemarkeerd was als massa qua spanning vergeleken met de motor.
Tiens: ondanks dat de weerstand laag was tussen die kabel en de motor, is het potentiaalverschil tussen beide met ingeschakeld contact 12V...
Vervolgens batterijbak geopend om daar eens te controleren.
Eerste punt was dat massakabel los zat, vastgedraaid, maar dat lostte de problemen niet op.
Dan viel me iets geks op.
Vanaf de minpool van de batterij vertrekt een dikke kabel naar de startrelais/bendix, en van daaruit naar de starter.
Ik kon even niet meer volgen. Hoe kan de enige draad die toekomt aan de starter nu een massa zijn? Waar krijgt hij dan voeding?
Paar collega's gebeld, de eerste zat op een vrijgezellendag, dus had ik niet veel aan, de 2e snapte er ook de ballen van en de 3e wist me te zeggen dat er vroeger wagens waren die andersom werkten, dus die 12v op de kas zetten, en massa via de kabels lieten lopen.
Dat verklaarde veel.
- Gesprongen zekering door rechtstreeks kortsluiting te maken
- Potentiaalverschil tussen de draad die gemarkeerd was als massa en het motorblok bij contact aan.
Alles nog eens opnieuw gemeten en in een overzicht gegoten.
Draad 1: (selector) met contact aan:
- Pinker aan: 0V tov Motorblok, 12V tov Massa batterij
- Pinker uit: 0V tov Motorblok en Batterij
=> normale werking
Draad 2 (gemarkeerd)
- Contact aan: 0V tov Massa batterij, 12V tov Motorblok
- Contact uit: 12V tov Massa batterij, 0V tov Motorblok
Draad 3:
- Contact aan: 0V tov Motor & Batterij
- Contact uit: 0V tov Motor & Batterij
En dit is waar ik niet aan uitkan.
2 vragen:
- Hoe aansluiten?
=> Draad 1: L-poort (is selector, dus naar de lampen)
=> Draad 2: Bij contact aan heeft die de functie van Massa, dus zou ik die aan de Massa-poort (P) aansluiten, omwille van het potentiaalverschil dat er dan is wanneer de pinker aangezet wordt.
=> Draad 3: Geeft die de juiste signalen? Kan toch bijna niet dat die altijd 0-0 geeft?
In mijn ogen moet die 3e draad bij contact aan toch 12V geven tov de massa batterij, zodat je klassieke werking kan krijgen van de pinkerrelais, dus als ik die rechtstreeks verbind met de +-pool, of aftak van het motorblok, moet de relais toch werken op de normale manier?
Probleem is dat ik het niet durf testen op die wagen. Zolang het zekeringen of relais zijn die erdoor branden, geen probleem, maar als ik daar ergens een kabel of iets anders stukmaak heb ik een groot probleem natuurlijk
Iemand een idee?
Gisteren iemand over de vloer gehad met een Jaguar XK150 3.4S met wat probleempjes. Een ervan is de pinkerrelais
Vrijdag werkten zijn pinkers nog (weliswaar trager dan een moderne auto, maar dat zijn details). Iets later deden zijn pinkers het echter totaal niet meer.
Dus: Pinkerrelais uitgebouwd, nieuwe gaan halen, ingebouwd.
Nog altijd geen werking => Eerste diagnose: foute aansluiting
Het is een relais met 3 aansluitingen. P, L en X
Na wat opsnorren op het internet kom ik op dit aansluitschema:
P = Massa
X = Voeding (constant, klem 15 of 30 maakt niet uit, 30 heeft voorkeur omdat contact dan niet moet aanstaan)
L = Lichten (selector-hendel aan stuur geeft signaal door)
Dus de volgende stap was bepalen welke draad welke functie had.
En daar begon de miserie...
De selector-draad was snel gevonden, gezien het de enige is die in principe van potentiaal veranderd als je de hendel aan-uit zet.
Dan bepalen wat massa en wat voeding is.
Normaalgezien redelijk simpel, je meet de weerstand tussen de draden en het motorblok, en diegene met het minste weerstand zou hem moeten zijn. Eentje had 3 ohm, de rest was oneindig, dus de massa was ook al gevonden. Waardoor de 3e draad dus automatisch de voeding zou moeten zijn.
Pinkerrelais aansluiten => Niets.
Oké, ergens is iets foutgelopen.
Testopstelling gemaakt om de pinkerrelais te testen.
Aansluiten op testbatterij => Werkt.
Aansluiten in wagen om te testen:
- Voeding van zekeringkast aftakken
- Massa aan motorblok aansluiten
* Pats, zekering 25A erdoor*
Oké, wederom ergens iets foutgelopen.
Terug bij af beginnen.
De draad die gemarkeerd was als massa qua spanning vergeleken met de motor.
Tiens: ondanks dat de weerstand laag was tussen die kabel en de motor, is het potentiaalverschil tussen beide met ingeschakeld contact 12V...
Vervolgens batterijbak geopend om daar eens te controleren.
Eerste punt was dat massakabel los zat, vastgedraaid, maar dat lostte de problemen niet op.
Dan viel me iets geks op.
Vanaf de minpool van de batterij vertrekt een dikke kabel naar de startrelais/bendix, en van daaruit naar de starter.
Ik kon even niet meer volgen. Hoe kan de enige draad die toekomt aan de starter nu een massa zijn? Waar krijgt hij dan voeding?
Paar collega's gebeld, de eerste zat op een vrijgezellendag, dus had ik niet veel aan, de 2e snapte er ook de ballen van en de 3e wist me te zeggen dat er vroeger wagens waren die andersom werkten, dus die 12v op de kas zetten, en massa via de kabels lieten lopen.
Dat verklaarde veel.
- Gesprongen zekering door rechtstreeks kortsluiting te maken
- Potentiaalverschil tussen de draad die gemarkeerd was als massa en het motorblok bij contact aan.
Alles nog eens opnieuw gemeten en in een overzicht gegoten.
Draad 1: (selector) met contact aan:
- Pinker aan: 0V tov Motorblok, 12V tov Massa batterij
- Pinker uit: 0V tov Motorblok en Batterij
=> normale werking
Draad 2 (gemarkeerd)
- Contact aan: 0V tov Massa batterij, 12V tov Motorblok
- Contact uit: 12V tov Massa batterij, 0V tov Motorblok
Draad 3:
- Contact aan: 0V tov Motor & Batterij
- Contact uit: 0V tov Motor & Batterij
En dit is waar ik niet aan uitkan.
2 vragen:
- Hoe aansluiten?
=> Draad 1: L-poort (is selector, dus naar de lampen)
=> Draad 2: Bij contact aan heeft die de functie van Massa, dus zou ik die aan de Massa-poort (P) aansluiten, omwille van het potentiaalverschil dat er dan is wanneer de pinker aangezet wordt.
=> Draad 3: Geeft die de juiste signalen? Kan toch bijna niet dat die altijd 0-0 geeft?
In mijn ogen moet die 3e draad bij contact aan toch 12V geven tov de massa batterij, zodat je klassieke werking kan krijgen van de pinkerrelais, dus als ik die rechtstreeks verbind met de +-pool, of aftak van het motorblok, moet de relais toch werken op de normale manier?
Probleem is dat ik het niet durf testen op die wagen. Zolang het zekeringen of relais zijn die erdoor branden, geen probleem, maar als ik daar ergens een kabel of iets anders stukmaak heb ik een groot probleem natuurlijk
Iemand een idee?
Comment