Mededeling

Collapse
No announcement yet.

start stop systeem achteraf inbouwen??

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Knight-rider, niet vergeten dat die studie is met maatbekers en afgemeten hoeveelheden brandstof, terwijl jij enkel tuurt naar je boordcomputer en dagteller.

Drafting lukt enkel als je er vlak achter rijdt, want zeker bij 5 meter ga je zelfs meer tegenwind te slikken krijgen dan normaal rijden.

Een keertje op de motorfiets zitten en je weet dat je liever in the open rijdt, dan vlak achter een auto, bestelwagen of vrachtwagen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wooter Bekijk Berichten
      Knight-rider, niet vergeten dat die studie is met maatbekers en afgemeten hoeveelheden brandstof, terwijl jij enkel tuurt naar je boordcomputer en dagteller.

Drafting lukt enkel als je er vlak achter rijdt, want zeker bij 5 meter ga je zelfs meer tegenwind te slikken krijgen dan normaal rijden.

Een keertje op de motorfiets zitten en je weet dat je liever in the open rijdt, dan vlak achter een auto, bestelwagen of vrachtwagen
      Dat de boordcomputer niet 100% accuraat is weet ik ook wel, dat er een groot verschil is tussen de cijfers die ik gepost heb kan niemand betwisten.

Een motor kan je totaal niet vergelijken met een auto, dat is een andere stroomlijn. (of beter gezegd, bijna geen stroomlijn)
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Blijkbaar zelfs al voordeel op grotere afstanden (wat ik ook al ondervonden had)

+ YouTube Video
        ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Tailgating and hypermiling

Some drivers have been known to draft behind other vehicles, particularly tailgating larger vehicles, to save fuel. For example, hypermilers using this technique can achieve 75 mpg or more.[7] Some sources say that the most common tailgating does not save gasoline even at freeway speeds because one is likely to accelerate and brake so frequently that any aerodynamic savings are lost through the brakes.[8] On the show Mythbusters, drafting behind an 18-wheeler truck was tested and results showed that traveling 100 feet (30 m) behind the truck increased overall mpg efficiency by 11%. Traveling 10 feet (3.0 m) behind the truck produced a 39% gain in efficiency. Of course, they warn that this type of driving "is insane" because the truck's blindspot is in that area, and if the truck stops quickly there is much less time to react.[9] Truckers are not fond of the extra stress this puts on them, worrying about cars on their tail. Additionally, it can be very dangerous for the following car if one of the truck's tires (or their recaps) delaminate, as the chunks of ejected rubber can be large enough to cause serious harm, even death, to a driver following too closely.
        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)

Comment

ik doe het ook met de smart, soms...nooit op 3 meter, niet achter een citern of autotransporter

vlg mij helpt het ook
          sta nou eens langs de kant van een autosnelweg, en ervaar zelf hoelang je't aanzuigeffect voelt

met de smart - omdat die extreem gevoelig is aan zijwind - voel je ook wanneer het effect begint, en das minder dan mijn veilig-gevoelsafstand

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
            (ongeveer 90 km/h)
            Zonder vrachtwagen komt mijn verbruik van dat moment tussen 2 en 3 liter, met moeite 1,5 liter.
            Achter vrachtwagen slipstreamen komt het verbruik uit tussen 0,2 en 1 liter.
            met welke auto rij jij dan wel???? een auto die aan 90 minder dan 3 liter verbruikt zal toch ook wel niet die uit uwen avatar zijn

en voor de rest maakt mij dat niks uit dat een wagen achter een vrachtwagen minder zou verbuiken, het economische verlies tussen 90 en 120 rijden is bij mij groter dan het beetje winst dat je kan maken. In de tijd die je daar verliest kan ik meer verdienden door te werken als de winst die ik haal uit het mindere verbruik
            Last edited by ; 27/09/2011, 09:26.

Comment

Inderdaad. Uit een Oostenrijkse studie blijkt dat in de balans tussen economie en ecologie 160 km/u op de snelweg de beste afwegingen geeft... Je hebt dan meerverbruik, maar spaart aanzienlijk meer tijd dan wat je zou sparen aan brandstof door trager te rijden, wetende dat je aan die lage snelheid enkel geld kost.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nico911 Bekijk Berichten
                met welke auto rij jij dan wel???? een auto die aan 90 minder dan 3 liter verbruikt zal toch ook wel niet die uit uwen avatar zijn

en voor de rest maakt mij dat niks uit dat een wagen achter een vrachtwagen minder zou verbuiken, het economische verlies tussen 90 en 120 rijden is bij mij groter dan het beetje winst dat je kan maken. In de tijd die je daar verliest kan ik meer verdienden door te werken als de winst die ik haal uit het mindere verbruik
                Citroën C4 1.6 HDI 5-deurs met gerobotiseerde versnellingsbak.
                En zoals ik al zei, dat zijn cijfers van de boordcomputer, werkelijk verbruik zal wel een stukje meer zijn.
                Maar het ging mij om het aantonen van de verschillen tussen het wel of niet in de slipstream van een vrachtwagen te zitten.

Voor mensen die dagelijks vele kilomters op de baan zitten voor hun werk kan ik dat begrijpen dat je liever wat sneller rijd om zo tijd te besparen.

Maar voor mensen die gewoon woon-werk verkeer doen lijkt me dat niet zo veel uit te maken.

Comment

Start-stop is in Amerika zelfs verboden. In de Europese gemengde verbruikscyclus zit een stuk snelweg, stad en gemengd rijden. Het start-stop systeem bespaart dus in de stad en bij het gemengd rijden.
                  In de Amerikaanse verbruikscyclus is het verboden om tijdens het rijden vd verbruikscyclus stil te staan. Met als gevolg dat het verbruik met of zonder start-stop hetzelfde is.
                  Start-stop is gewoon een truckje om het CO-uitstoot op papier te laten zakken. Al de extra onderdelen en elektronica brengen veel extra kosten en extra gewicht mee (wat ook niet goed is voor het verbruik).
                  Ik begrijp ook niet dat de CO-uitstoot op papier daalt tov een wagen zonder start-stop als je het systeem gewoon kan auitzetten.
                  Met andere woorden het sop is de kolen niet waard.

Comment

eigenlijk zit da in veel auto's al ingebouwd

gewoon voeten los terwijl ge in versnelling blijft staan

Comment

Op 5 meter (dat is dus één autolengte) achter een vrachtwagen rijden is helemaal te gek.
                      Je ziet dan helemaal niets meer, en als die vrachtwagen zijn rem deftig gebruikt heb je geen kans meer om die te ontwijken.
                      In dat opzicht is het veiliger om 2m achter een andere auto te rijden omdat je dan tenminste ziet wat er verder vooraan gebruikt.

Start/stop nadien inbouwen is vrijwel onmogelijk. Serieuze software aanpassingen, batterij en speciale startmotor.
                      Als je het professioneel laat doen kost dan een paar duizend euro of ze weigeren.
                      Door een amateur zal het ofwel niet werken of totaal onbetrouwbaar zijn.

Ik heb een start/stop in mijn nieuwe auto, en omdat het een automaat is valt dat héél erg mee.
                      Herstarten gaat zo snel dat je echt geen last hebt om snel terug te vertrekken. Dus ik denk niet dat ik snel ga vragen om het uit te schakelen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Madie Bekijk Berichten
                        eigenlijk zit da in veel auto's al ingebouwd

gewoon voeten los terwijl ge in versnelling blijft staan
                        Dat is bij het uitrollen (als je nog aan het rijden bent), dan heb je met de voet van het gaspedaal idd geen verbruik.
                        Maar als je aan een licht of overweg of iets anders stil staat, dan verbruik je wel brandstof he, is ook normaal, anders kan de motor niet blijven draaien.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                          Op 5 meter (dat is dus één autolengte) achter een vrachtwagen rijden is helemaal te gek.
                          Je ziet dan helemaal niets meer, en als die vrachtwagen zijn rem deftig gebruikt heb je geen kans meer om die te ontwijken.
                          In dat opzicht is het veiliger om 2m achter een andere auto te rijden omdat je dan tenminste ziet wat er verder vooraan gebruikt.
                          Ik doe dat geregeld, al van als ik mijn rijbewijs heb (2002) en heb nog nooit iets voorgehad. Ik doe het ook enkel als ik het op cruise control kan doen, dan heb ik mijn voet direct klaar om te remmen moest dat nodig zijn.
                          Remweg van een vrachtwagen is een heel stuk langer dan die van een auto, dus altijd al ruim op tijd kunnen remmen.
                          Heb vorige zomer zo eens een test gedaan met een bevriend vrachtwagen bestuurder. Ik reed op zo een 5 meter achter hem, hij remt (noodstop dus vol in de remmen) ik ook direct als ik hem zie remmen, als we stil stonden was de afstand tussen ons beide iets meer dan 10 meter.

Op 2 meter achter een auto rijden is veel gevaarlijker!

Start/stop nadien inbouwen is vrijwel onmogelijk. Serieuze software aanpassingen, batterij en speciale startmotor.
                          Als je het professioneel laat doen kost dan een paar duizend euro of ze weigeren.
                          Door een amateur zal het ofwel niet werken of totaal onbetrouwbaar zijn.
                          En toch heb ik een tijdje terug (voordat ik het topic hier opende) ergens gelezen dat het mogelijk moest zijn tussen de 300 en de 800 euro dacht ik

Ik heb een start/stop in mijn nieuwe auto, en omdat het een automaat is valt dat héél erg mee.
                          Herstarten gaat zo snel dat je echt geen last hebt om snel terug te vertrekken. Dus ik denk niet dat ik snel ga vragen om het uit te schakelen.
                          Als ik ooit voor een nieuwe auto ga, dan denk ik ook wel dat ik die optie zeker neem (als het al niet standaard is).
                          En jij het dat op een automaat zeg je? Bij sommige merken is het juist niet op een automaat te krijgen. (Bij BMW dacht ik al om maar één te noemen)
                          Heeft in mijn ogen enkel voordelen, als ik nu soms zie dat er mensen zijn die zelfs hun motor laten draaien als ze een winkel binnen gaan of minutenlang stil staan om tegen iemand te praten.

Comment

Als mijn motor op temperatuur is, en de batterij is goed geladen, dan stopt de motor iedere keer als ik rem tot stilstand.
                            Zolang ik dan mijn voet op het rempedaal hou blijft de motor uit. Ventilatie blijft werken.
                            Als het te lang duurt, en de airco moet werken, dan start de motor vanzelf terug.

Zodra ik de rem los, start de motor, dan nog even gas geven en ik rij terug.
                            Gaat allemaal zo vlot en je merkt het pas door de stilte in de auto. (en de toerenteller die naar onder valt)

Maar het laten inbouwen op een bestaande auto....
                            Veel van de auto's met start/stop hebben een gecombineerde en vrijwel ingebouwde starter/alternator. De startmotor is krachtiger omdat de motor sneller moet kunnen starten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                              Maar het laten inbouwen op een bestaande auto....
                              Veel van de auto's met start/stop hebben een gecombineerde en vrijwel ingebouwde starter/alternator. De startmotor is krachtiger omdat de motor sneller moet kunnen starten.
                              Dat is bij de meeste wel een extra starter he.
                              De strater waarmee je zelf start is niet dezelfde als die die de auto start wanneer je van de start/stop gebruik maakt.

Comment

Working...
                              X