Mededeling

Collapse
No announcement yet.

tweede batterij installeren

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • tweede batterij installeren

    Ik zou graag een tweede batterij installeren in mijn c15.
    Dit zou ik doen dmv een scheidingsrelais die als de motor draait de 2 batterijen parallel schakelt waardoor de tweede accu mee oplaadt.
    Nu heb ik nog een goede batterij staan maar de Ah en A is verschillend (minder) dan die dat in mn auto zit kan dit kwaad?
    Op mijn alternator staat dat die tot 70A kan laden dus zou een scheidings relais van 80A goed moeten zijn?
    Om de batterijen te verbinden dacht ik een startkabel te gebruiken met in de plaats van de huidige “krokodil-klemmen” poolklemmen,
    zou zo een startkabel volgens jullie voldoen of is iets zwaarders nodig?
    De tweede batterij zou voor extra verlichting en elektrische 12v toestellen dienen.
    Heb al heel veel zitten googlen en vind veel informatie maar spijtig genoeg ook veel tegenstrijdige informatie.
    Alle tips, ervaring en meningen hierover zijn welkom...

  • #2
    Een paar opmerkingen :

    Ga je twee batterijen parallel schakelen dan zorg je best dat beiden dezelfde laadkarakteristieken hebben, dus ook dezelfde inwendige weerstand.
    Dus twee identieke batterijen gebruiken.

    Doe je dit niet dan zal de batterij met laagste inwendige weerstand sneller opladen en op spanningsniveau komen dan de andere. De tweede batterij, met hogere inwendige weerstand, zal hierdoor in de problemen komen om zichzelf vol te kunnen laden omdat de generator de laadstroom beperkt omdat die de hoge (tegen)spanning van de
    eerste batterij zal 'zien' .

    Werk je nu met een tijdsrelais dan zal de ene batterij altijd de startstroom van je wagen moeten leveren, de andere ( later aangekoppeld ) dus nooit.
    Vermits dan de laadbatterij sneller verslijt ( verschillende inwendige weerstand ) dan de andere zal je dus zelf bovenstaand probleem gaan vormen na verloop van tijd...

    Waar ga je die tweede batterij plaatsen? In de koffer?
    Dan is er een ander probleem. Vermits de bekabeling van beide batterijen perfect gelijk van lengte en diameter ( voor gelijke spanningsval ) moet zijn zul je niet gewoon twee kabels kunnen leiden van batterij in motorcompartiment naar koffer vermits dan de batterij in het koffer een langere kabellengte heeft dan deze aan de motor.

    Je kan wel de + vd batterij aan motor behouden en dan de - laten vertrekken van de batterij in de koffer. Dan blijven de kabellengtes wel gelijk...

    Wat bereik je nu met een tweede batterij? Enkel een tijdelijke (!) mogelijkheid van meer vermogen leveren. Maar voor lange tijd is het evenwel enkel de alternator zelf die het maximaal kontinu vermogen zal gaan bepalen.
    Voor korte periodes van hoog vermogenafname is een tweede batterij wel een mogelijkheid.

    Voorts is het opletten bij parallelschakelen van twee batterijen.
    De alternator zal een inwendige weerstand 'zien' van niet één maar van twee batterijen.
    Dus ongeveer de helft !!
    Het is de vraag hoe de alternator daar op gaat reageren?

    Werk je met tijdsrelais dan kan je de kabeldikte beperkt houden tss beide batterijen.
    Zonder tijdsrelais, diktes van startkabels gebruiken

    Comment


    • #3
      Waarom geen 'grotere' batterij erin ? Er bestaan batterijen die specifieke karakteristieken hebben voor de gewenste toepassing(en). Goedkoper en veiliger dan het geklungel met 2 batterijen.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
        Werk je met tijdsrelais dan kan je de kabeldikte beperkt houden tss beide batterijen.
        Zonder tijdsrelais, diktes van startkabels gebruiken
        Is een tijdsrelais het zelfde als een scheidingsrelais?wat zijn de verschillen?
        Bij campers en boten schakelen ze ook de batterijen parallel en nemen ze de waarden van de batterij blijkbaar niet zo nauw, is dit dan echt zo slecht?
        Indien ik de batterijen verbind dacht ik zeker startkabels te gebruiken maar vroeg me dan ook af of deze werkelijk dik genoeg zijn... (2e betterij zal inderdaad in de achterbak zitten).
        Nu dacht ik ook mischien van een schakelaar te instaleren zodat de 2e batterij enkel parallel geschakeld is waneer ik langere ritten maak.
        Wat zou eventueel een andere mogelijkheid zijn om een 2e batterij veilig te installeren?

        Het waarom... omdat ik niet wil dat de startbatterij leeg raakt en ik de motor niet wil laten draaien als ik stroom nodig heb...

        Comment


        • #5
          Ik ging ervan uit dat je de tweede batterij zou aankoppelen via automatisch tijdrelais, een tijd nadat je de wagen had gestart en ermee gereden.
          Vanaf dan zouden beide batterijen parallel geschakeld blijven totdat de motor wordt stilgelegd en het relais uitschakelt

          Dit was wel een mogelijkheid omdat je beide batterijen pas aan mekaar schakelt wanneer deze op ongeveer hetzelfde niveau zijn en je
          de stromen die gaan lopen rechtstreeks tss beide batterijen beperkt kan houden ( kleine kabeldikte ).

          Maar in jouw geval is het blijkbaar wel anders. Je wilt een leeggetrokken batterij (kampeerbatterij) aanschakelen na het starten van je wagen.
          Bedenk dat je hiermee een pseudo kortsluitstroom tussen beide batterijen gaat krijgen wegens groot spanningsverschil tss beide batterijen !
          Bovendien moet het schakelrelais dit kunnen verwerken.

          Dit kan alleen met behulp van een (zener)diodeschakeling.
          Maar dan is het probleem dat hierover een spanning van minstens +/- 0.7 V wordt verloren.
          De batterij zal dus opgeladen worden aan een lagere spanning dan normaal.
          Dit kan je alleen goed maken door de regelspanning van de alternator hoger in te stellen.
          Best niet mee beginnen hé.

          In kampeerfora vind je trouwens schakelingen om dit toch uit te voeren.
          Het gaat dus wel maar ben er zelf geen voorstander van.
          't Is meer geforceerd kunst- en vliegwerk met te weinig middelen...

          Zet beter een opgeladen batterij in je koffer, gebruik die waar het nodig is en laat ze dan thuis opladen door een druppellader.
          Lijkt mij makkelijker en veiliger

          Nog iets : batterijen hebben nooit dezelfde karakteristiek, er zullen bij identieke batterijen altijd minimieme verschillen bestaan.
          Maar best deze verschillen toch beperken bij parallelschakeling.

          Professioneel worden wel degelijk batterijen parallel geschakeld maar dan wel met behulp van ( veilige) stuurelektronica
          Last edited by taiko; 04/12/2011, 23:01.

          Comment


          • #6
            je kan ook proberen een extra alternator op je auto te bouwen.
            naargelang de auto is dit mogelijk.
            verder een alternator is er niet voor gemakt een batterij op te laden van 0.
            een alternator dient om een batterij bij te laden en de auto van stroom te voorzien.

            Comment


            • #7
              In een mobilhome zitten ook 2 batt's.Bij motor af zijn ze ontkoppeld zodat je nog kunt wegrijden.Er zit gewoon een relais op dat + krijgt op de spoel komende van je laadlampje-aansluiting van de alternator.Een ietwat dikkere + kabel voor hoofdstroom via relais naar 2° batt is wel nodig.Massa batt 1 is idem als batt 2.

              Comment


              • #8
                In mijne jonge tijd heb ik ook veel geëxperimenteerd met zo'n dingen, mijn vader z'n eerste Rekord 2.3 Diesel was daar iedeaal voor, die had standaard 2 x 44aH aan boord. In de winter startte die slecht, en werd daar een speciaal serie/parallel-relais gemonteerd, waardoor de startmotor 24v kreeg ipv 12v. Nooit geen startproblemen meer. Later wou ik datzelfde systeem op mijn Ascona 2.0 diesel zetten, die had ook 2 batterijen, ne slechte starter, en ik geen geld om zo'n professioneel relais erin te zetten. Een week later is 'is helemaal uitgebrand. Als mijn buren hadden geweten dat 'electriciteit' eigenlijk mijn job is, ze zouden me het nooit hebben vergeven !

                Koopt u voor 200 euro een superheavydutycyclebatterij , voor 15 euro een spanningsbewaking van Velleman, en doe uw ding, da's véél veiliger en de helft goedkoper dan hetgeen je in gedachten hebt.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                  je kan ook proberen een extra alternator op je auto te bouwen.
                  naargelang de auto is dit mogelijk.
                  verder een alternator is er niet voor gemakt een batterij op te laden van 0.
                  een alternator dient om een batterij bij te laden en de auto van stroom te voorzien.
                  + YouTube Video
                  ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.
                  2015 BMW S1000R
                  2010 Renault Clio RS Cup
                  1987 Volkswagen Golf GTI

                  Comment


                  • #10
                    tja die jonge zal wa power te kort komen he.

                    Comment


                    • #11
                      Vraag me af of het niet beter is om zo een goedkope jumpstarter te gebruiken als 2e accu die dan oplaadt via de sigarettenaansteker dan heb ik die dure kabels en allerhande relais niet meer nodig??? of gaat dit niet? Kan je via die klemmen bvb 12v stroomgebruiken voor gsm/laptopladers via 220V adaptor 12V verlichting/ventilatie?
                      bevoorbeeld deze voor 35euro in de colruyt:

                      Jumpstarter met luchtcompressor

                      Accu type: 12 V - 10 Ah verzegelde loodzuur accu.
                      Stroom output: 400 A.
                      Starthulp: 900 A piek.
                      260 psi.
                      Opladen: DC 12 V autokabel en AC adapter 230 V.
                      Twee DC 12 V-aansluitingen met overbelastingsbeveiliging.
                      Last edited by ; 14/12/2011, 23:04.

                      Comment


                      • #12
                        Ik ken niets van batterijen buiten het feit dat je er één nodig hebt om te kunnen vertrekken, maar ik denk dat de oplossing voor uw vraag toch al enkele keren is gegeven: niet doen, het lukt toch niet.

                        Comment


                        • #13
                          een vriend heeft een tweede batterij in zijn defender geïnstalleerd. Die wordt uitsluitend gebruikt om de ijskast in de laadbak aan te drijven. Die heeft daar nog nooit geen problemen mee gehad.
                          Die is zich in een deftige winkel een setje gaan halen dat ervoor dient. We hebben dit samen op een half uurtje gemonteerd. Staat er nu ongeveer een jaar in, en die heeft nog nooit een platte batterij of andere problemen gehad.
                          Het kan dus perfect.
                          www.peugeotforum.be

                          Comment


                          • #14
                            He, ik heb ook een vraag ivm het plaatsen van een extra batterij. Momenteel heeft mijn Ford Transit 1 startbatterij een accessoire batterij (beide Silver-calcium 60 Ah) in parallel geschakeld staan. Nu zou ik graag naar de caravan een extra batterij (semi-tractie) plaatsen, om hierop een transfo naar 220v op aan te sluiten. Kan ik deze 3e batterij gewoon in parallel schakelen met de start- en accessoirebatterij en tussen de 2e en 3e batterij een VSR (spanningsgevoelig relais) tussenplaatsen. Deze gaat dan enkel laden als de spanning van de dynamo hoger is dan 13V. Alvast bedankt voor de hulp.

                            Comment


                            • #15
                              Teken maar een schetsje zo verstaat iedereen dat.
                              Als ik het versta zou er nog een derde batt bijkomen, 2 om 24 Volt te krijgen. Mijn manier is de + van laadstroomlampje komende van alternator te gebruiken voor relais om de batt te laden(mobilhome).
                              En telkens een relais per batt, anders hangen die 2 extra batt met hun + samen. Maar belet die schakeling als ge 24 volt gebruikt tijdens motor aan!
                              Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                              Comment


                              • #16
                                He Wielscheel,
                                het zou dus gaan om een parallel-schakeling waarbij de spanning 12v blijft.
                                Nu heb ik twee identieke batterijen in parallel staan waarbij één de startbatterij is en de ander de accessoire batterij, die de ledlampjes achteraan in de cabiene voorziet van stroom.
                                Graag zou ik aan die 2 batterijen een extra (deep-cycle) batterij in parallel schakelen om in de caravan te zetten waar ik dan een transfo naar 220v wil op aansluiten.
                                Is het voldoende om tussen de eerste twee batterijen en de derde een VSR (relais) te zetten of moet dit relais tussen de startbatterij en de 2 andere batterijen staan?

                                Comment


                                • #17
                                  Als ge per batt er een relais tussen zet of 1 dubbelpolige/meerpolig die stuurstroom krijgt van laadstroomlampje aan aansluiting alternator dan zal met motor af , de 3 batt mekaar niet leegzuigen.
                                  Met vertraging ken ik niet zo goed. Gebruik toch maar zware zekeringen en dikke draad.
                                  Hadden vroeger een Defender met zendinstallatie-relais,heb deze omgebouwd gehad om met 24 v te starten. Met een oude Rekord diesel ging dat ook. (Plaats evtl een schets)
                                  Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                  Comment

                                  Working...
                                  X