Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lambdawaarde : keuring =/= garage

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Lambdawaarde : keuring =/= garage

    Vorige week met de Elise naar de keuring gegaan : afgekeurd voor lambda-waarde : was 1,043 ipv max 1,03

    Gebeld naar Lotus, wellicht slechte/kapotte lambda-sonde.

    Ik dus naar mijn lokale garagist, lambda-sensor laten uitmeten : alles prima, niks aan de hand !

    Dan maar heel goed warm gereden, terug naar de keuring : afgekeurd : 1,036.

    Dan terug naar de garage : een (nieuwe) lambda-sensor erin (als vergelijkingsmiddel), goed warm gereden, nagemeten in de garage : lambda=1

    Vervolgens naar de keuring (3e keer dus) : afgekeurd wegens lambda 1,042 !

    Terug naar de garage, terug aan het meettoestel ; waarde = 1 !

    Heb staan discussiëren met de chef op de autokeuring, zij zeggen enkel dat hun toestellen geijkt zijn etc (wagen op 2 verschillende lijnen getest, miniem verschil tussen de 2 lijnen)

    De volledige uitlaatlijn was vanaf het begin ook reeds nagekeken : GEEN lekken

    En nu .... ?
    Last edited by ; 08/12/2011, 18:52.

  • #2
    doe zoals bij mijn auto standaard en plaats een luchtpomp op uw uitlaat

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door bzguy Bekijk Berichten
      Vorige week met de Elise naar de keuring gegaan : afgekeurd voor lambda-waarde : was 1,043 ipv max 1,03

      Gebeld naar Lotus, wellicht slechte/kapotte lambda-sonde.

      Ik dus naar mijn lokale garagist, lambda-sensor laten uitmeten : alles prima, niks aan de hand !

      Dan maar heel goed warm gereden, terug naar de keuring : afgekeurd : 1,036.

      Dan terug naar de garage : een (nieuwe) lambda-sensor erin (als vergelijkingsmiddel), goed warm gereden, nagemeten in de garage : lambda=1

      Vervolgens naar de keuring (3e keer dus) : afgekeurd wegens lambda 1,02!

      Terug naar de garage, terug aan het meettoestel ; waarde = 1 !

      Heb staan discussiëren met de chef op de autokeuring, zij zeggen enkel dat hun toestellen geijkt zijn etc (wagen op 2 verschillende lijnen getest, miniem verschil tussen de 2 lijnen)

      De volledige uitlaatlijn was vanaf het begin ook reeds nagekeken : GEEN lekken

      En nu .... ?
      Ik snap iets niet, 1,02 is toch minder dan de max 1,03
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
        Ik snap iets niet, 1,02 is toch minder dan de max 1,03
        leek me ook iets vreemds...

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
          Ik snap iets niet, 1,02 is toch minder dan de max 1,03

          typo ; moest 1,042 zijn

          Gecorrigeerd ; excuses

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door bzguy Bekijk Berichten
            typo ; moest 1,042 zijn

            Gecorrigeerd ; excuses
            Ah zo, ja, dan begrijp ik het.

            Dus dan was het de derde zelfs terug slechter dan de tweede keer
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • #7
              je doet iets verkeerd tijdens het wachten op de keuring

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                je doet iets verkeerd tijdens het wachten op de keuring
                ik hou de motor warm : stationair laten draaien, af en toe wat gas geven (tot 5000 rpm) ; moest nauwelijks 5 min wachten.

                Maar vanwaar het verschil tussen waarden op de keuring en die in de garage :s ?

                IN de garage is nog een wagen getest, met als resultaat lambda=1, dus correct.

                Machine in garage wordt telkens (automatische procedure) gekalibreerd bij opstarten.

                Comment


                • #9
                  sleutels afgeven in de garage, en hen er mee te laten gaan.

                  Comment


                  • #10
                    [quote=bzguy;4788922]ik hou de motor warm : stationair laten draaien, af en toe wat gas geven (tot 5000 rpm) ; moest nauwelijks 5 min wachten.

                    quote]

                    als je maar 5 minuten moet wachten moet je de motor uitschakelen

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                      als je maar 5 minuten moet wachten moet je de motor uitschakelen
                      dat weet je dus niet op voorhand he, hoe lang je moet wachten

                      Comment


                      • #12
                        Het is wel heel erg nipt natuurlijk. Dan schiet er enkel nog een nieuwe katalysator over hé.

                        Comment


                        • #13
                          Een katalysator heeft dus geen enkele invloed op de lambda waarde, wel op de CO, en die was prima

                          Comment

                          Working...
                          X