Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Lambdawaarde : keuring =/= garage

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Lambdawaarde : keuring =/= garage

Vorige week met de Elise naar de keuring gegaan : afgekeurd voor lambda-waarde : was 1,043 ipv max 1,03

Gebeld naar Lotus, wellicht slechte/kapotte lambda-sonde.

Ik dus naar mijn lokale garagist, lambda-sensor laten uitmeten : alles prima, niks aan de hand !

Dan maar heel goed warm gereden, terug naar de keuring : afgekeurd : 1,036.

Dan terug naar de garage : een (nieuwe) lambda-sensor erin (als vergelijkingsmiddel), goed warm gereden, nagemeten in de garage : lambda=1

Vervolgens naar de keuring (3e keer dus) : afgekeurd wegens lambda 1,042 !

Terug naar de garage, terug aan het meettoestel ; waarde = 1 !

Heb staan discussiëren met de chef op de autokeuring, zij zeggen enkel dat hun toestellen geijkt zijn etc (wagen op 2 verschillende lijnen getest, miniem verschil tussen de 2 lijnen)

De volledige uitlaatlijn was vanaf het begin ook reeds nagekeken : GEEN lekken

En nu .... ?
    Last edited by ; 08/12/2011, 18:52.

doe zoals bij mijn auto standaard en plaats een luchtpomp op uw uitlaat

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bzguy Bekijk Berichten
      Vorige week met de Elise naar de keuring gegaan : afgekeurd voor lambda-waarde : was 1,043 ipv max 1,03

Gebeld naar Lotus, wellicht slechte/kapotte lambda-sonde.

Ik dus naar mijn lokale garagist, lambda-sensor laten uitmeten : alles prima, niks aan de hand !

Dan maar heel goed warm gereden, terug naar de keuring : afgekeurd : 1,036.

Dan terug naar de garage : een (nieuwe) lambda-sensor erin (als vergelijkingsmiddel), goed warm gereden, nagemeten in de garage : lambda=1

Vervolgens naar de keuring (3e keer dus) : afgekeurd wegens lambda 1,02!

Terug naar de garage, terug aan het meettoestel ; waarde = 1 !

Heb staan discussiëren met de chef op de autokeuring, zij zeggen enkel dat hun toestellen geijkt zijn etc (wagen op 2 verschillende lijnen getest, miniem verschil tussen de 2 lijnen)

De volledige uitlaatlijn was vanaf het begin ook reeds nagekeken : GEEN lekken

En nu .... ?
      Ik snap iets niet, 1,02 is toch minder dan de max 1,03
      Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
      Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
      Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
      Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten
        leek me ook iets vreemds...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door knight-rider Bekijk Berichten

typo ; moest 1,042 zijn

Gecorrigeerd ; excuses

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bzguy Bekijk Berichten
            typo ; moest 1,042 zijn

Gecorrigeerd ; excuses
            Ah zo, ja, dan begrijp ik het.

Dus dan was het de derde zelfs terug slechter dan de tweede keer
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

je doet iets verkeerd tijdens het wachten op de keuring

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                je doet iets verkeerd tijdens het wachten op de keuring
                ik hou de motor warm : stationair laten draaien, af en toe wat gas geven (tot 5000 rpm) ; moest nauwelijks 5 min wachten.

Maar vanwaar het verschil tussen waarden op de keuring en die in de garage :s ?

IN de garage is nog een wagen getest, met als resultaat lambda=1, dus correct.

Machine in garage wordt telkens (automatische procedure) gekalibreerd bij opstarten.

Comment

sleutels afgeven in de garage, en hen er mee te laten gaan.

Comment

[quote=bzguy;4788922]ik hou de motor warm : stationair laten draaien, af en toe wat gas geven (tot 5000 rpm) ; moest nauwelijks 5 min wachten.

quote]

als je maar 5 minuten moet wachten moet je de motor uitschakelen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                      als je maar 5 minuten moet wachten moet je de motor uitschakelen
                      dat weet je dus niet op voorhand he, hoe lang je moet wachten

Comment

Het is wel heel erg nipt natuurlijk. Dan schiet er enkel nog een nieuwe katalysator over hé.

Comment

Een katalysator heeft dus geen enkele invloed op de lambda waarde, wel op de CO, en die was prima

Comment

Working...
                          X