Mededeling

Collapse
No announcement yet.

starten met startkabels: hoe doe je het nu écht het beste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • starten met startkabels: hoe doe je het nu écht het beste

    Hallo iedereen,

    Ik heb een uurtje rondgelezen hoe je dit moet doen maar de meningen lijken nogal te verschillen. Ik heb min of meer 3 vragen

    1) Qua kabels aansluiten, komt doorgaans iedereen overeen. Wel sluit je best de negatieve klem van de wagen met de platte batterij NIET aan op de batterij zelf, maar wel ergens op het chassis (om te voorkomen dat de batterij zou kunnen ontploffen).

    Hierna komen enkele verschillen.

    1)Wat betreft het starten van de auto met de goede batterij:
    A) Start je best eerst de auto met de goede batterij even, en leg je hem na enkele minuten stil
    B) Start je best eerst de auto met de goede batterij, en laat je hem draaien
    C) Start je best eerst de auto met de goede batterij en laat je hem draaien én geef je nog een beetje gas?
    D) Start je de auto met de goede batterij best helemaal niet

    2)Wat betreft het aanzetten van lichten en andere zaken:


    - Steek je de lichten aan op beide voertuigen of niet?


    3) Moet de rating van de batterij (mAH) van beide batterijen overeenkomen, of mogen deze verschillen? Zo ja, hoeveel?


    Persoonlijk start ik de wagen met de goede batterij, en ontsteek ik op elke wagen de lichten. Maar of dit nu een goed idee is weet ik niet. Ik heb alleszins nog nooit proberen gehad.

    Wel durf ik met de batterij van mijn Hondatje (45 mAH) niet een jeep in nood te starten daar deze een veel krachtigere batterij heeft.

    Wie brengt duidelijkheid!

  • #2
    Ik ben geen expert, maar een beetje gezond verstand en kennis elektro zegt mij het volgende;

    -De massa niet op batterij maar op chassis?! Om explosie te vermijden?! Nog nooit gedaan, altijd gewoon klemmen aangesloten op de batterij! Ik zie ook niet in wat het verschil zou zijn, buiten dan dat je niet altijd een goede massa hebt op het chassis (aangekoekt vuil, verbinding naar batterij (dun stuk plaatijzer tov dik stuk metaal van chasisbalk of motorsteun etc). Dat is dan niet echt een voordeel, zeker niet omdat je door de startkabels een pak stroom gaat jagen!

    Dit kan nogal wat vonken trekken bij slechte verbinding en een te dun stuk metaal kan gewoon gaan gloeien of smelten

    Ik zou dus juist zeker opteren voor de loden dop of klem op de batterij!


    Verder moet de tweede wagen startstroom leveren aan de platte wagen. NORMAAL maakt het niet veel uit of de wagen draait of niet, als de batterij maar voldoende stroom kan leveren.

    De werkende batterij moet dus liefst even zwaar zijn dan de platte! MOET NIET exact zijn, maar een klein batterijtje van een naft gaat geen zwaardere diesel doen starten hé... dus gelijk of sterker zou ik zeggen.

    Als je de helpende outo eerst gaat starten, gaat een deel van de batterijlading hierdoor gebruikt worden. Dit laad niet op op 2 minuutjes, dus niet starten is in principe beter. Maar aangezien de wagens bij elkaar moeten geraken is starten toch vaak nodig hé...

    Als hij dan gestart moet worden zou ik hem toch laten draaien. De alternator geeft dan ook een beetje stroom bij... al is dat op stationair toerental te verwaarlozen.

    Maar wat wel meespeelt is dat als je de wagen stil legt, de batterij dus 3x moet leveren: 1x starten, dan de platte wagen laten starten, en dan nog eens zichzelf... dat kan eens wat veel worden op den duur denk ik dan.

    Gas geven bij het starten kan zeker helpen: uw alternator levert dan ook stroom bij... alle beetjes helpen hé.


    Verder denk ik dat het vooral belangrijk is om voldoende dikke kabels te gebruiken (véél stroom, lage spanning, dus véél verlies in uw kabels als ze wat dun zijn)

    Naast voldoende dikte is zeker ook het contactpunt van belang: oxidatie trachten weg te werken door de klem wat te laten "bijten" in het contactpunt (druk op zetten en wat rond draaien zodat de oxidatie wegkrast)

    Lichten aansteken etc zou ik niet doen! Vergt ook stroom, moet mee door de kabels,... ik zie er geen voordeel in?!

    Na het starten voldoende lang rijden (min. 50Km!) eer de batterij terug opgeladen is. Al heeft het ook een reden dat de batterij plat is. Als je lichten hebt aangelaten, OK dan. Is het omdat het iets kouder is:-> best vervangen, want dan zal het scherp er wel af zijn!

    Zeker ook kijken dat de batterij niet doorgeslagen is of intern kort ligt als ze kapot is (bij echt diepe ontlading zou dit kunnen) Dan ga je enkel 2 auto's in panne helpen!

    Als de platte auto geen verbruikers op heeft, en bij het aansluiten van de 2e kabel knettert en vonkt het al, dan zou ik héél erg oppassen, de wagen zal wel stroom trekken, maar normaal niet meteen zoveel dat het knettert. Veel stroom = kans op kortsluiting of dergelijke....
    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
    www.meevliegen.be

    Comment


    • #3
      kijk maar eens eerst goed uw instructieboekje na

      bij veel moderne wagens is het verboden om op de batterij startkabels aan te sluiten. Doe je dit wel dan kan je daarna ferme problemen krijgen met de gevoelige electronica. CAN bus systemen zijn daar erg gevoelig voor.
      Ik heb in mijn wagen aparte contactpunten waar startkabels wel op mogen aangesloten worden: dus een aparte plus en min pool.
      Traaglader voor de batterij is geen probleem.
      www.peugeotforum.be

      Comment


      • #4
        Het lange ritje om de batterij op te laden : steek wel de lichten aan, radio, ... tijdens het rijden.
        Anders gaat alle stroom van de alternator volledig naar de batterij en daardoor kunnen de platen krom trekken.

        Comment


        • #5
          Een reden om de lichten te ontsteken is dat wanneer je de kabels ontkoppelt, er een stroompiek kan zijn. Het grootste gedeelte van de stroom neemt de weg van de minste weerstand. Moraal: kopotte lichten beter dan kapotte radio of boordcomputer.

          Geen idee of dat hier écht iets van aan us btw

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door gewoon ik Bekijk Berichten
            Het lange ritje om de batterij op te laden : steek wel de lichten aan, radio, ... tijdens het rijden.
            Anders gaat alle stroom van de alternator volledig naar de batterij en daardoor kunnen de platen krom trekken.
            Sorry maar dat lijkt me zwans.
            Zowel met de fiat als met de hedendaagse opel rijd ik soms rond zonder extra elektronica aan en nog nooit last van gehad.

            Comment


            • #7
              Euhm ....

              benz 3000cc starten met 1600cc skoda roomsterke

              Skoda starten, goed manouvreren neus tegen neus, kapos open, + pool skoda, + pool benz, - pool skoda, - pool benz, starten, omgekeerd verloop.

              No probs

              Comment


              • #8
                Die aparte klemmen heb ik ook, maar dan wel omdat mijn batterij ergens weggestoken zit in de koffer.

                Wat zou het verschil zijn tussen klemmen op de batterij of op andere punten? Ik kan zo niets bedenken :-/ Ik zou zelfs durven stellen dat de capacitieve eigenschappen van een batterij net interessant zijn om daar op te verbinden.

                De gevoeligheid van elektronica is inderdaad een punt, ik zal dan ook niet staan springen om met mijn wagen iemand te depanneren, tenzij met een stroomstation of iets dergelijks.

                Het gevaar is immers het grootst voor de wagen die de startstroom levert: batterij levert veel energie, spanningsval, stroompiek en aangezien die wagen draait zijn ook alle systemen (BC, radio, etc) actief...

                Het grootste gevaar is volgens mij als het starten onderbroken wordt (dus sleutel terugdraaien voor de motor draait) De startmotor stopt dan ook abrupt, en geeft een ferme piek terug (zelfinductie).

                Verder zie ik ook problemen als de batterij kapot is. Deze zal dan weinig stroom opnemen, waardoor bij het afkoppelen van de startkabels een spanningspiek gevormd zal worden door de alternator. Daar zou het aanschakelen van veel zware verbruikers wel "iets" kunnen verzachten, maar dan blijft er veel stroom door de kabels lopen, ook als je die ontkoppelt. Dit kan weer vlambogen en stroompieken opleveren etc.... dus denk ik dat het kiezen is tussen de pest en de cholera
                Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                www.meevliegen.be

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten

                  Wat zou het verschil zijn tussen klemmen op de batterij of op andere punten? Ik kan zo niets bedenken :-/ Ik zou zelfs durven stellen dat de capacitieve eigenschappen van een batterij net interessant zijn om daar op te verbinden.
                  Deze kan ik beantwoorden (danku google). Geen of minder gevaar i.v.m. vonken en ook minder ontploffingsgevaar.




                  Oorspronkelijk geplaatst door Timmeke-Tim Bekijk Berichten
                  Verder zie ik ook problemen als de batterij kapot is. Deze zal dan weinig stroom opnemen, waardoor bij het afkoppelen van de startkabels een spanningspiek gevormd zal worden door de alternator. Daar zou het aanschakelen van veel zware verbruikers wel "iets" kunnen verzachten, maar dan blijft er veel stroom door de kabels lopen, ook als je die ontkoppelt. Dit kan weer vlambogen en stroompieken opleveren etc.... dus denk ik dat het kiezen is tussen de pest en de cholera
                  Dit vind ik een heel interessant punt.
                  Dus, waarom leggen we dan niet gewoon beide auto's stil na een 5-tal minuten en koppelen we daarna pas de kabels af? Hopelijk start de auto met de bijna platte batterij dan nog natuurlijk

                  Dan kan je geen piek krijgen.

                  Omdat ik even niet helemaal kan volgen, bij welke auto zou je dan die zware verbruikers activeren? Toch bij de auto met de goeie batterij juist? Misschien is zo'n stroomstation kopen wel veiliger?
                  Last edited by ; 02/02/2012, 13:45.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen1000 Bekijk Berichten
                    Dus, waarom leggen we dan niet gewoon beide auto's stil na een 5-tal minuten en koppelen we daarna pas de kabels af? Hopelijk start de auto met de bijna platte batterij dan nog natuurlijk

                    a ja he?
                    5 minuten kan veel te weinig zijn hoor!

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen1000 Bekijk Berichten
                      Deze kan ik beantwoorden (danku google). Geen of minder gevaar i.v.m. vonken en ook minder ontploffingsgevaar.






                      Dit vind ik een heel interessant punt.
                      Dus, waarom leggen we dan niet gewoon beide auto's stil na een 5-tal minuten en koppelen we daarna pas de kabels af? Hopelijk start de auto met de bijna platte batterij dan nog natuurlijk

                      Dan kan je geen piek krijgen.

                      Omdat ik even niet helemaal kan volgen, bij welke auto zou je dan die zware verbruikers activeren? Toch bij de auto met de goeie batterij juist? Misschien is zo'n stroomstation kopen wel veiliger?
                      Dat eerste: Minder gevaar voor vonken en ontploffing?! Dat snap ik toch echt niet... Ik zou net meer gevaar zien in een minder ideale aansluiting op chassisdelen...Of bedoelen ze dat de batterij door de chemische reactie wat waterstof kan maken, en dat een vonk aan de batterij dat kan ontsteken?! Dat zou misschien nog kunnen, maar in normale omstandigheden is dat vergezocht. Als je op een motorsteun takt en er ligt daar gelekte olie of brandstof kan het OOK in brand vliegen denk ik dan...

                      Het tweede: Een lege batterij heeft 50Km doorrijden (snelweg of constant rijden) nodig om terug op te laden. Na 5 minuutjes stationair draaien gaat er niet meer gestart kunnen worden.

                      Je blijft altijd met een potentiaalverschil tussen volle en lege batterij, dus er loopt altijd stroom... Pas wanneer de beide batterijen dezelfde lading hebben zou er geen stroom meer lopen door de startkabels... praktisch dus onmogelijk.

                      Je zou dan de verbruikers moeten aanschakelen in de wagen met de platte batterij. Het is immers daar dat de piek zal veroorzaakt worden door de alternator als de batterij de stroom niet opneemt. Dus daar zou de stroom in dat geval "opgebruikt" moeten worden.
                      Nuja, ik zou er niet echt op vertrouwen... het zal "iets" helpen, maar of het voldoende is...

                      In dat geval zal dus de voeding van al die zware verbruikers komen van de helpende auto, over de startkabels. Die afkoppelen gaat dus het nodige vuurwerk geven, de batterij moet plots enkele stroompieken geven door de vonken/vlamboog, hierdoor valt de spanning, verhoogt de stroom door de verbruikers... Nadelig dus.
                      Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                      www.meevliegen.be

                      Comment


                      • #12
                        Stroom zal er idd altijd lopen, maar het voorkomt toch wél de stroompiek?

                        Schiet me niet dood hé:-) (ik denk maar mee) maar ik denk dat je de verbruikers bij de auto met de goede batterij moet aanzetten. Daar wordt immers "stroom" gestuurd naar de auto met de platte batterij. Zodra dat niet meer moet (omdat je de kabels hebt afgekoppeld) heb je een piek die bv. kan verwerkt worden door het aanzetten van de grootverbruikers van auto met de goede batterij...
                        Last edited by ; 02/02/2012, 14:12.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Jeroen1000 Bekijk Berichten
                          Stroom zal er idd altijd lopen, maar het voorkomt toch wél de stroompiek?
                          Dat wel, maar dan was alle moeite voor niks, want zelfs na 30min stationair draaien zal de batterij nog niet de nodige lading hebben om opnieuw te starten....

                          Meestal is het de bedoeling dat de auto blijft draaien nadat hij opgestart werd met startkabels hé

                          Eventueel kun je de hulpauto stilleggen, dan is die al iets "veiliger" bij het afkoppelen

                          Ik zou bij een moderne wagen eerder opteren voor een druppellader (vergt tijd) of een nieuwe batterij. Als mijn batterij plat is na één nachtje enkele graden vriezen, dan is ze toch veel kans kapot ook. Als je enkel start met kabels, heb je het waarschijnlijk na enkele dagen weer zitten. (tenzij de batterij plat is door vele korte afstandjes of zo natuurlijk)

                          Ik denk dat het nooit "ideaal" is, zeker met moderne wagens.
                          Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                          www.meevliegen.be

                          Comment


                          • #14
                            Die hulpauto gaat geen stroompiek krijgen omdat de platte batterij wordt afgekoppeld hoor.
                            Die was stroom aan het leveren (of zelfs aan het krijgen) en stopt daarmee bij het verbreken van de kring (afkoppelen)
                            Een klein piekje kan gegeven worden door een vonk, maar dat kan de capacitieve eigenschap van de batterij opvangen.

                            In de auto met de platte batterij gebeurt het volgende:
                            Batterij is kapot en neemt dus geen of weinig stroom op. De alternator kan hierdoor een spanningspiek geven bij het ontkoppelen. In dat geval was de alternator stroom aan het leveren aan de hulpauto om de lading van die batterij weer op te werken. Deze valt weg, kapotte batterij vangt dit niet op, en de spoelen van de alternator leveren een hoge spanningspiek aangezien het magnetisch veld niet plots weg kan vallen (dit noemen ze ook wel een load-dump).

                            De helpende auto heeft hier geen last van aangezien een goede batterij dit kan opvangen (stroom opnemen)
                            Last edited by Timmeke-Tim; 02/02/2012, 15:14.
                            Ik rij niet hard, ik vlieg laag
                            www.meevliegen.be

                            Comment


                            • #15
                              Als je je auto moet laten starten, probeer tijd te winnen. Van zodra zijn kabels aan je auto hangen, laat je rustig de batterij een beetje bekomen alvorens je probeert te starten. Je wint op 2 vlakken : door de laadstroom gaat uw eigen batterij intern opwarmen en dus terug bereid zijn een hogere startstroom te leveren. Als je start, heb je de energie van de donor-auto en ook nog wat extra jus van uw eigen batterij = véél meer kans om gestart te kunnen geraken. De truc met de koplampen kent iedereen ondertussen : alvorens je gaat starten, ontsteek je gedurende 1 minuut uw koplampen. Daarna doven, en starten. De capaciteit die je verliest door uw lichten te laten branden, verdient ge 3dubbel terug door de opwarming van uw batterij.
                              Overigens, je kan een vrachtwagen starten met de batterij van uw Corsa'ke.
                              Capaciteit van een batterij wordt uitgedrukt in het product van Ampérage en Tijd ( Ah ).
                              Als je de amps niet hebt, zorgt dat ge tijd hebt, en in het geval van de corsa-truck configuratie ... weten waar ge mee bezig bent.( 24-12)

                              Comment


                              • #16
                                Knalgas onstaat enkel bij een te hoge laadspanning(+14,4V) en in mindere mate bij gewoon laden en goed verlucht.Ben je al de oorzaak gaan zoeken waarom er hulpstart nodig is?
                                Rotte massakabel,slechte batterij(een cel defect),lekstroom,onhoorbaar slippende riem(laadspanning),slecht aanslaande motor,rond de kerk rijden met alle verbruikers aan,loden bornen,enz.
                                Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

                                Comment


                                • #17
                                  even mijn wetenschap op het net zetten

                                  1/ Gebruik voldoende dikke en op piekstroom beveiligde kabels.
                                  Dit wil zeggen dat de meeste kabels aangeboden in den ALDI niet deugen ( te dun )

                                  2/ Denk niet wanneer je een modernere wagen al eens gestart hebt zonder beveiliging tegen piekstroom en alles OK was daarna, dat je dat altijd kan doen....je hebt dan gewoon veel geluk gehad...

                                  Volgorde:
                                  Donor wagen met draaiende motor, rode klem zetten op + pool, dan rode klem op het te starten voertuig + pool zetten.
                                  Dan zwarte klem op pool - donorwagen, en zwarte klem op een geleidend deel van de te starten auto, vb motorblok.
                                  Eenmaal de te starten auto draaid, zet een aantal grrotverbruikers op, verwijder eerst de zwarte klem van het blok, dan de zwarte klem van de donor wagen, en dan de rode van de gestarte wagen en dan van de donor wagen. Zet dan de grootverbruikers terug af.
                                  Als je bij je thuis komst de batterij niet kan laden, rij je best op ze'n minst 40 km voor je de wagen weer stil zet.

                                  Sommige " specialisten " zeggen dat je het best eerst aankoppelt en daarna de donorwagen start en dan de te starten wagen, omdat je op die mannier de te starten batterij reeds " tot leven " wekt.
                                  Ik ben het uit ervaring hier niet mee eens om volgende reden.
                                  Wanneer het te starten voertuig een defecte batterij heeft ( niet gewoon plat door de kou ) maar vb de platen die elkaar raken, geeft dit een kortsluiting in die batterij, wanneer jij aansluit zal uw batterij ook op een paar tellen leeg zijn omdat ze mee in kortsluiting komt.
                                  En dan sta je daar met 2 platte batterijen + de kans is groot dat door de plotse hevige ontlading van uw batterij dat ze ook juju is ( heb ik meegemaakt )
                                  Indien je uw wagen laat draaien is uw batterij natuurlijk ook juju, maar jij kan op ze'n minst nog naar huis of de garage....

                                  Ik wil niet den asociale uithangen, maar gezien mijn ervaring en het feit dat de wagens de dag van vandaag vol met peperdure electronica steken ga ik niet snel meer mijn hulp aanbieden. Ik heb zelfs geen kabels meer in mijn wagen liggen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Vanaf 48€/jaar komen ze u depanneren. Gene stress

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door FrederikA112 Bekijk Berichten
                                      Vanaf 48€/jaar komen ze u depanneren. Gene stress
                                      En vanaf 20€ heb je al een druppellader. 's Nachts auto eens aan de druppellader leggen en je vertrekt zonder problemen ipv 3 uur op Touring te wachten.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door ksirk Bekijk Berichten
                                        En vanaf 20€ heb je al een druppellader. 's Nachts auto eens aan de druppellader leggen en je vertrekt zonder problemen ipv 3 uur op Touring te wachten.
                                        En gij weet nen dag op voorhand dat uwen auto 's morgens niet start ? Ferm.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X