Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe remschijven en -blokken: nu piept hij!

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Nieuwe remschijven en -blokken: nu piept hij!

Voor de volledigheid vertel ik erbij dat ik recent 4 nieuwe banden liet plaatsen: All Seasons - Vredestein Quatrac 3 (wou eigenlijk All Seasons van GoodYear, maar die zijn alleen in de winter in productie en ik kon zolang niet meer wachten).

Diezelfde week voor klein onderhoud geweest en rondom nieuwe remschijven en -blokken. Aangezien m'n Seat Ibiza 1.9 TDI van 2003 ondertussen over de 200.000km zit, werd dat wel eens tijd. Er zat al een behoorlijke rand op de schijven, dus denk ik voor goed te doen: we zullen hem eens helemaal in 't nieuw zetten en goed laten 'soigneren'.

Ju, gaaaaas, €1000 in één week erdoor...

Je verwacht een auto terug te krijgen die weer fijn rijdt en waarin je gerust kan zijn. In de plaats daarvan kreeg ik een piepend ding terug. En het is een luide piep, dat kan ik er meteen bijvertellen! Uiteraard de eerste 500km heel voorzichtig geweest met remmen zoals het hoort, maar al snel kwam dus dat gepiep opzetten. Hij piept als ik licht rem, dus meestal als je moet afremmen om af te draaien, te stoppen aan een rood licht, af te remmen voor een vluchtheuvel, etc. Netjes terugschakelen en voorzichtig je rem erbij pakken. Op het moment dat hij aangrijpt, begint de herrie. Rem je vervolgens wat harder door, dan stopt het ook gelijk. Ik heb ook de indruk dat m'n wagen niet zo goed meer remt dan ervoor.

Vorige week ging ik al terug naar de garage. Daar verzekerden ze me dat ze alleen VW parts gebruiken -waar ik niet aan twijfel- en dat het waarschijnlijk wel weer zou weggaan. Wat de oorzaak is en waarom ik dit nooit eerder voorhad bij het plaatsen van nieuwe blokken, wisten ze niet. Hij doet het niet constant, dus 2x raden: toen de eigenaar van de garage ermee reed, klonk het niet zo luid. Ondertussen klinkt het bij momenten echt alles behalve gezond. Ten eerste schaam ik me omdat iedereen je nastaart, denkende dat je je auto niet onderhoudt (niks is dus minder waar), ten tweede rij ik gewoon niet gerust meer rond: schrik dat ik wat aan het beschadigen ben of dat er tijdens het rijden iets zou breken - waar kom je dan uit???

Iemand enig advies?

Ben sowieso wel van plan om terug naar de garage te gaan: als ze nieuwe onderdelen installeren, moeten ze ook maar zorgen dat het volledig in orde is! Over het algemeen ben ik heel tevreden over de garage, vandaar dat ik ook geen namen noem, maar nu ben ik toch ongerust...

Met uitleg zal het niet verholpen worden.Piepen komt van remcilinder schuifelt op remblokje.
    Dus een beetje kopervet op de raakvlakken en zorgen dat de pistons en geleiders soepel gaan.
    Wij hebben Bosch geplaatst,staat gegrift in schijf.Dus geen zoveelste legering.
    Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Rem ééns een paar keer goed door .

Comment

Dat laatste heb ik ondertussen gedaan, Blackhorse, nu ze goed ingereden zijn kan dat zeker geen kwaad meer. Maar helpen doet het dus niet. Ook bij het doorremmen opnieuw de indruk dat hij vroeger sneller stilstond.

wielscheel: dat kopervet en de pistons haalde een collega van me ook al aan. Je zou toch verwachten dat je garage hier allemaal voor zorgt? Zit zelf geregeld op 't circuit, maar van de techniek op zich ken ik dus weinig (hou me eerder bezig met het 'onderhoud' van de piloten: zit op de medical car ) En dan sturen ze je al snel met een kluitje in 't riet bij de garage.

Kan ik aan zoiets zelf beginnen? Vermoed van niet met mijn beperkte kennis en zonder gereedschap... Gewoon teruggaan en blijven van m'n tak draaien? Dit is niet iets wat wellicht op termijn zomaar zal verdwijnen?

Comment

De kans is klein, maar als je zegt dat hij minder goed remt dan vroeger. Ze hebben de remblokken achteraan toch niet omgekeerd gemonteerd zeker ?
          Tzal niet de eerste keer zijn...

Comment

Kopervet,
            en de remblokken iets schuin afschuren doen ze ook al is,
            maar de garage zou die dingen toch moeten weten/doen/nakijken of het gedaan is door degene die het werkje deed.

Comment

Remblokjes van een geventileerde remschijf zijn harder en qua afmetingen zijn ze bijna identiek.
              Op de remmentestbank ziet een kenner dat.Zoveel pedaalkracht geeft zoveel remkracht op wiel.
              Als men blijft tegenstribbelen,wegblijven.Gewoon naar AUTO 5 of zo en laat nwe blokjes plaatsen vooraan.
              Last edited by wielscheel; 05/07/2012, 20:01.
              Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Thanks, wielscheel. Morgen nog naar Francorchamps rijden. Collega op interventie op 't circuit is mecanicien: hem al even vragen ernaar te kijken. En als hij na 't weekend nog piept (hoogstwaarschijnlijk dus) terug naar de garage ermee. Effe doorpraten en laten voelen dat ik het meen.

Waarom krijgt de eigenaar van een oudere auto zo vaak de indruk dat een garage precies 'moeite' begint te doen om je auto nog meer ellende aan te doen. Met dan de onderliggende boodschap: "Met een nieuwe heb je dit niet..." M'n vader heeft hetzelfde voor met z'n ondertussen 13 jaar oude Volvo. Als ze toch maar nieuw kunnen verkopen. Zit nog weinig beroepsfierheid in als je 't mij vraagt. Ik zou als garagist net fier zijn als 'mijn' oudere wagens het goed blijven doen. Is dat niet meteen het ultieme bewijs dat je kwaliteitswerk levert? Niet dus.

En dat laatste zal je bij Auto 5 inderdaad niet tegenkomen.

Comment

het probleem is meer dat het goedkoop moet gebeuren, maar duur genoeg dat ze er nog iets aan moeten verdienen.
                  verder nog een jaar garantie geven,...
                  en toch weet die dat hij X klanten / dag moet afwerken. en zie dat je niet te laat bent want dan is de klant nog kwaad ook.
                  verder levert geen enkele garagist graag garantie op een oude auto, waarvan hij niet de volledige geschiedenis kent.
                  stel je voor dat je garagist dan toch tegen een goeie prijs die remblokken etc vervangt.
                  je auto is in orde, en een week later begeeft een lager het in 1 wiel.
                  dan komen de klanten meestal af van, die garagist heeft dien auto niet goed hersteld want dien is aan da wiel bezig geweest voor de remmen, en nu is aan datzelfde wiel die lager kapot.
                  buiten het gedeelte wiel geen oorzakelijk verband.
                  maar 80% van de klanten die niks van techniek kennen gaat wel die garagist verrot schelden, en nog zeggen dat hij dat maar had moeten zien en ineens had moeten meevervangen....

als de gepensioneerde garagist dat na zijn uren zou doen ( tegen 20 euro per uur)
                  en hij geen effectieve garantie moet geven. tis int zwart.
                  en het is maar een extraatje op zijn pensioen,...
                  is dat enkel de stukken ( voor een goeie 500 a 600 euro ) naargelang hoeveel de schijven kosten en de remblokjes.
                  dan heeft die tijd om na te gaan of alles correct is gedaan en zal die hetr kopervet er als vanzelf aansmeren.
                  gaat die waarschijnlijk nog nog met u even testen of alles macheert naar behoren.
                  en als het piepen niet stopt mag je de week erachter nog eens ff terugkomen...

Comment

Van welk merk zijn de remblokjes en -schijven?
                    Ik vermoed niet van Seat?
                    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Original VW-parts, Gere. Ze gebruiken daar niets anders.

@Timmie: M'n auto is de laatste 2 jaar in onderhoud bij een officiële Seat-dealer die niets anders doet dan Seat trouwens, vandaar ook m'n verwondering over het probleem nu, want tot nog toe had ik geen klachten. Daarvoor onderhoud bij de tweedehands garage waar ik hem kocht: mecanicien van grote VW garage die na zijn uren nog in bijberoep bijklust (je verwacht dus dat hij de nodige kennis heeft) - dat liet wel serieus te wensen over...Ik heb altijd open kaart gespeeld over wat allemaal vervangen geweest is in het verleden en welke twijfels ik had bij de vorige garage. Probeer steeds zo volledig mogelijk te zijn omdat ik weet dat dit mijn auto alleen ten goede kan komen en ze zo hopelijk sneller een probleem kunnen oplossen. Wat hij meegemaakt heeft voor ik hem kocht, kan ik uiteraard niet zeggen.

Het moet helemaal niet goedkoop gebeuren: ik wil vooral zeker zijn dat m'n wagen technisch in orde is. Ik betaal 'de volle pot' en zit niet af te dingen. Ik besef dat er aan m'n oudere wagen stilletjes aan meer kosten zullen komen en wil deze ook betalen - het is voor mij geen wegwerpding dat bij het minste probleem vervangen zal worden. Maar als ik dan betaal, wil ik wel dat ze goed werk leveren en geen halve oplossingen bieden, want dan was het weggesmeten geld. Het zijn wel degelijk de remmen die piepen en het zijn in dit geval de remmen waaraan gewerkt is, dus zijn zij het die dit moeten oplossen. Vooraf heeft hij nooit gepiept, dus het oorzakelijk verband lijkt me in deze wel duidelijk. Dit heeft niets met de leeftijd van de auto te maken.

Wat ik eigenlijk bedoelde, is dat je soms begint te vermoeden dat een aantal garages expres steekjes laten vallen zodat je auto sneller stuk gaat, want op een nieuwe kunnen ze natuurlijk beter verdienen... En niemand kan hen wat maken, want zoals je zegt: hij is oud, dus dat er wat stuk gaat, is normaal...

Comment

heb je al eens wat remreiniger proberen toe te passen ?

Comment

hehe, een Fiat coupe die zou moeten piepen bij het rijden al volgens sommigen (is ook aan de remschijven achteraan bv.). Zou komen door vuil en dergelijke.
                          Meesten raden idd insmeren met een vet aan. Ivm kopervet heb ik al gelezen van net dit type vet niet te gebruiken ivm aluminium remschijven, dat zou dat aanvreten.
                          Er bestaan specifieke vetten voor deze toepassingen.
                          Ik moet het dus ook eens toepassen op onze Fiat coupe indien deze ooit terug rijdend geraakt

Comment

Alumium remschijven???? die bestaan volgens mij niet, wel aluminium remklauwen en denk dat je dat dan ook zal bedoelen.
                            Mijn Xantia Activa V6 heeft zo'n alu remklauwen (toch achteraan) en ik gebruik daar al jaar en dag kopervet aan zonder dat ik al problemen heb gezien. Dus denk dat het toch niet schadelijk is.
                            De hier reeds aangehaalde oplossingen (alles goed proper & vrijmaken en achterzijde en de zijgeleidingen van blokken licht invettten, eventueel blokken wat aanschuinen) zouden toch soelaas moeten brengen.
                            Als dit niet helpt toch maar eens ander merk blokken uitesten maar dan moet je eerst zeker weten is het achteraan of vooraan. Suc6 .

Comment

Wat er vroeger wel in aluminium was aan de remmen was bij de NSU, dat waren alu. remtrommels met ribben op om rapper de warmte te kunnen afvoeren, maar ik denk dat er een stalen slijtband in verwerkt was waarop de remschoenen pakten.

Comment

Alu (alu legering) remschijven bestaan wel degelijk en worden meer en meer gebruikt als achterste remschijven bij lichter gemotoriseerde eco-modellen.
                                Alu remschijven wegen minder wat een paar gram minder CO² uitstoot kan betekenen.

Comment

Alumium naaf en stalen ring waar de remblokken op aangrijpen ken ik en dat spaart idd wel gewicht maar is duur en dus meer op wagens als Maserati. Maar volledig aluminium? Ik ben het nog niet tegengekomen wat niet wil zeggen dat het niet bestaat .

Comment

Kopervet op de geleiders van de remblokken aan de remklauw.
                                    Ook de blokjes (indien nodig) lichtjes afschuren (waar ze aan de klauw hangen).

Doen wij standaard bij het wisselen van blokken.
                                    En de eerste rit door ons deftig inremmen.

Zelden of nooit klachten over gepiep.

Comment

Working...
                                    X