Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bocht nemen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Bocht nemen

Hallo,

Ik ga binnen paar weken mijn praktijkexamen doen voor mijn rijbewijs maar ik heb even een vraag.

Mijn stiefpa heeft mij dus leren rijden, en ik heb geleerd :
    Ik rij op een baan in 3de of 4de en ik moet een bocht nemen naar rechts. Dat ik dus voor de bocht rem, ambriage in druk en naar 2de ga. Dan neem ik mijn bocht en los ik daar mijn ambriage en geef ik gas bij. Dus ik hou voor het eerste deel van mijn bocht mijn ambriage ingedrukt

Maar is dit een foute manier? Want ik heb al het een en ander gelezen op internet en blijkbaar ....

Bedankt

Daarop gaan ze u niet laten buizen hoor. Zorg dat je goed kan parkeren & je voorangsregels kent. Dat is vooral het belangrijkste. De ambriage moogde al sneller loslaten hoor. Schakelen voor de bocht, ambriage los (remmen op de motor), bocht & gas geven.

Veel succes met u examen

Comment

motorrem wordt ontmoedigd, dacht ik.
      beste is: remmen, naar lagere versnelling gaan, en dan een klein beetje gas geven om met een constante snelheid door je bocht te komen.
      als je kunt, vermijd van te remmen in de bocht zelf
      1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

Ik weet het niet zo goed meer. Het is al een paar maand geleden. Het hangt gewoon heel veel af van wie u examinator is.
        Anders zou ik het eens in een rijschool gaan vragen, die zullen je daar wel een antwoord kunne op geven.

Comment

Wil u niet ontmoedigen maar ken iemand die juist voor die reden gebuisd was voor zijn praktisch examen, omdat hij zijn ambriage indrukte in de bochten. Gewoon maken dat je genoeg remt voor de bocht (zodat je een juiste snelheid hebt in de bocht) en ervoor zorgen dat je kan "gas" geven in de bocht zelf. (Niet teveel natuurlijk)

Comment

Nie remmen gewoon a fond erdoor

(nooit geloven wat ik zeg)

Comment

Bedankt voor de reacties alvast mja ik ken iemand die gebuisd was en dat zat daar onder andere ook bij (samen met nog een paar fouten :p) en ik kende iemand die er door was en achteraf pas doorhad hoe hij moest remmen op de motor, dusja het is wel sterk afhankelijk van wie je in je auto hebt zitten denk ik. Het zou een klote reden zijn om te buizen, aangezien ge dat echt leert door meer en meer te rijden (denk ik).

Btw heeft iemand hier zijn examen afgelegd in erembodegem?

Comment

Ambriage induwen ENKEL voor te schakelen en om stil te staan. De kans dat ze u daarvoor buizen is bestaand, foute rijtechniek.

Comment

ik ken ook genoeg mensen die altijd de koppeling indrukken als ze remmen. Zelfs op de snelweg om daarna met een schok terug te koppelen natuurlijk...

Aan de topicstarter.
                  Je bedoelt gewoon een 90° afslag nemen he. Ik ken verder geen echte bocht waar ik in 2de door moet terwijl ik voordien 70 reed ofzo. Lijkt me eerder iets voor op circuit ofwel ligt dat aan de omgeving hier. Je kan de bocht misschien gewoon nemen zonder terug te schakelen. De meeste auto's kunnen in 3de wel probleemloos draaien aan 1200 toeren

Comment

ja ik bedoel eerder een straat inslaan van 90° ofja waar het echt nodig zou zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bob_vdb Bekijk Berichten
                      Btw heeft iemand hier zijn examen afgelegd in erembodegem?

yap, 6 jaar geleden 2 keer moeten gaan. eerste route was ok. De tweede keer heb ik een route gehad los door centrum aalst en omstreken, was lichtjes afzien en stressen maar er door zonder problemen.
                      Gewoon u niet zot maken en rijden. Goed naar de instructies luisteren en vooral NADENKEN wat ze zeggen. Gegarandeerd dat ze u fouten willen doen maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Namaz Bekijk Berichten
                        yap, 6 jaar geleden 2 keer moeten gaan. eerste route was ok. De tweede keer heb ik een route gehad los door centrum aalst en omstreken, was lichtjes afzien en stressen maar er door zonder problemen.
                        Gewoon u niet zot maken en rijden. Goed naar de instructies luisteren en vooral NADENKEN wat ze zeggen. Gegarandeerd dat ze u fouten willen doen maken.
                        Zo is het. Ik ga mijn examen doen in Brakel en daar gaan ze meestal door het centrum van Zottegem (één en al eenrichtingsverkeer) en zeggen ze "hier naar links" en dan moet je zelf maar zien of het verboden richting is of niet. Langs de ene kant wel logisch maar ook heel smerig. Dit is wat mijn instructeur zei alleszins.

Wel interessant topic aangezien ik weinig met een manuele kan rijden (beide auto's zijn automaat thuis) maar mijn examen ga doen met een manuele. Gelukkig heb ik nog een half jaar.

Comment

Je moet voor de bocht al in de juiste versnelling zitten, niet tijdens. Niet dat je nu de limieten van de wagen al gaat opzoeken, maar je zult merken dat de wagen stabieler door de bocht lijkt te gaan als je wielen zijn aangedreven. Ontkoppelt een bocht nemen is op zich niet onveilig, maar wat jij doet, voorde bocht ontkoppelen en midden in de bocht terug koppelen, moet je zeker vermijden. op wat hogere snelheden of nat wegdek kan dit zelfs gevaarlijk worden, dus probeer het af te leren.

Comment

Met een ontkoppelde motor mag men toch NOOIT rijden ? Men moet toch altijd het motorvermogen en de controle erover ter beschikking hebben ? Luister ne keer wat meer naar Joske ....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                              Ambriage induwen ENKEL voor te schakelen en om stil te staan. De kans dat ze u daarvoor buizen is bestaand, foute rijtechniek.
                              Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                              Met een ontkoppelde motor mag men toch NOOIT rijden ? Men moet toch altijd het motorvermogen en de controle erover ter beschikking hebben ? Luister ne keer wat meer naar Joske ....
                              Absoluut! Terugschakelen VOOR de bocht! Nooit ontkoppeld de bocht ingaan.
                              Ook voor lichten en zo, mooi terugschakelen en ontkoppelingspedaal NIET ingedrukt houden, dan zit je steeds in de juiste versnelling om door te rijden als het groen wordt.
                              Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                              Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                              If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

vanaf 1.17 krijg je de les hoe je een bocht moet nemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                  Absoluut! Terugschakelen VOOR de bocht! Nooit ontkoppeld de bocht ingaan.
                                  Ook voor lichten en zo, mooi terugschakelen en ontkoppelingspedaal NIET ingedrukt houden, dan zit je steeds in de juiste versnelling om door te rijden als het groen wordt.
                                  Dat is al wat moeilijker geloof ik ?? Met reeds ingeschakelde versnelling is het toch aangewezen om de koppeling ingedrukt te houden bij stilstand voor een rood licht ? Dacht ik toch ?

Comment

Jaja, ik had me slecht uitgedrukt.
                                    Ik bedoelde tijdens het aanrijden van/vertragen voor een stoplicht.
                                    Eens je stilstaat zet je hem zelfs best in neutraal (voor het geval er iemand in je kont rijdt) maar anders is het inderdaad lastig om hem draaiende te houden in vetesse terwijl je stilstaat zonder ambriage.
                                    My bad.
                                    Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB
                                    Dat is net hetzelfde als een vrouw met een dik gat die ook dikke tetten heeft. Hiermee is ze niet mooier, maar wel minder lelijk.
                                    If you're not living on the edge, you're taking up too much space!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schussboelie Bekijk Berichten
                                      Jaja, ik had me slecht uitgedrukt.
                                      Ik bedoelde tijdens het aanrijden van/vertragen voor een stoplicht.
                                      Eens je stilstaat zet je hem zelfs best in neutraal (voor het geval er iemand in je kont rijdt) maar anders is het inderdaad lastig om hem draaiende te houden in vetesse terwijl je stilstaat zonder ambriage.
                                      My bad.
                                      Nie alleen daarvoor, is ook een teken voor de examinator da ge defensief rijdt. Ge schakelt pas naar eerste als het licht op groen springt, dan is de zogenoemde dode seconde (tijd dat ander verkeer nog door rood rijdt) voorbij.

Comment

moeilijkste voor een beginnend chauffeur is het aanleren van zowel terug te schakelen als het juist doseren van het rempedaal: twee aparte bewegingen met de voeten en het nemen van de juiste versnelling met de rechterhand. Voor een chauffeur die al lang rijdt een makkie en quasi vanzelfsprekend. Ook moet je bij het remmen altijd eerst remmen en dan pas het ontkoppelingspedaal indrukken. Als de examinator ziet dat je het omgekeerd doet, heb je ook veel kans op een dikke buis. Er wordt namelijk verondersteld (en terecht) dat je geen tijd moogt verliezen met eerst te ontkoppelen terwijl je eigenlijk moet bezig zijn met het voertuig af te remmen. En zoals hierboven al meermaals gezegd is geweest: je moet het afremmen van het voertuig al hebben uitgevoerd VOOR de bocht, niet erin en zeker niet erna (oeps precies de bocht wat te hard gepakt).
                                        www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                                        X