Oorspronkelijk geplaatst door flappy
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Starre achteras of multilink achteras.
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtentorsie-as is ook onafhankelijke wielophanging: wiel links of rechts beweegt zonder van invloed te zijn op het tegenoverliggend wiel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichtensemi-onafhankelijk. Het andere wiel beweegt wel mee maar niet zoals bij een starre as. Volledig onafhankelijk is dit type ophanging echter niet
Dat de VAG-groep voor hun minder krachtige en goedkopere modellen een torsie-as gebruikt en voor de krachtigere modellen een multi-link maakt het voor de meesten wel duidelijk wat het beste is denk ik. Zonder naar de prijs te kijken dan. En als een wagen beide systemen gebruikt wordt de kofferinhoud er ook niet groter van. Weg voordeel.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk Berichtensemi-onafhankelijk. Het andere wiel beweegt wel mee maar niet zoals bij een starre as. Volledig onafhankelijk is dit type ophanging echter niet
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtengij hebt nog de oude systemen vandoen. De torsie-assen die al de laatste 30 jaar gebruikt worden zijn van het onafhankelijke type. Zelfs mijn peugeot 205 heeft onafhankelijke wielophanging achteraan. Wat ge wel kunt hebben (zoals in de 205) is dat ge een stabilisatorstang hebt en die heeft wel invloed op het tegenoverliggend wiel (net zoals bij een voorwielophanging).
En volgens onder andere dit wikipedia artikel (http://en.wikipedia.org/wiki/Twist-beam_rear_suspension), wat duidelijk een semi-onafhankelijke ophanging is, is het helemaal geen 30-jaar geleden dat die torsie-assen nog gebruikt werden.
edit: ik heb net opgezocht welk type achterwielophaning een Peugeot 205 heeft en volgens autoweek.nl zijn dat onafhankelijke dwarsarmen. Dat is dus niet hetzelfde als een torsie-as. Dan ben je nog beter af met een torsie-as.Last edited by M3 E46 SMGII; 06/02/2013, 16:35.
Comment
-
als er torsiestaven inzitten heb je een torsie-as, want het is net de torsie van de staven die zorgt voor de vering wat normaal gezien gebeurt door spiraalveren bij een normale ophanging.
en mijn 30 jaar geleden gaat wel degelijk over dat er toen die assen al bestonden waar je dus volledig onafhankelijke wielen hebt achteraan.
en beter met een vroegere torsie-as... ik denk het niet. Net omdat je geen onafhankelijke wielgeleiding hebt. Het inveren van het ene wiel heeft dan zowieso impact op het gedrag van het tegenoverliggende wiel. Ik rijd al lang genoeg met dergelijke as rond om te weten dat er niets negatief aan is... integendeel.Last edited by flappy; 06/02/2013, 16:43.
Comment
-
Fotoke van de torsieas van een Peugeot 309 GTi16 (idem als 205 op een paar detailkes na)
Comment
-
da's standaard nu bij de golf alsook een soort van anti bots systeem voor in de stad
Comment
-
Uit mijn cursus voertuigtechnieken:
2.3.4 De langsgeleiding
De langsgeleiding komt vooral voor als geleiding van de achterwielen. In het Engels wordt dit soort geleiding “trailing arm” genoemd.
Twee armen, één voor het linker en één voor het rechter wiel, zijn scharnierend verbonden aan de opbouw vóór het wiel. Deze twee armen zijn dwars met elkaar verbonden iets voor de twee scharnieren.
Aangezien de aanwezigheid van de dwarsverbinding beïnvloeden beide wielen elkaar tijdens het ongelijktijdig veren. De verbinding is echter heel wat minder stijf ten opzichte van de starre as. Daarom wordt deze wielgeleiding geclassificeerd als half-starre of semi-onafhankelijke wielgeleiding.
Ik kan geen afbeeldingen linken maar dit type ophanging, die U vorm, hoeft niet uitgevoerd te worden met een torsiestaaf maar kan ook gewoon met spiraalveren gebeuren.
Comment
-
in geval van het voorbeeld van joske zijn de twee kanten verbonden met elkaar via een stabilisatorstang en dus ja heeft het inveren van de ene kant invloed op het gedrag van de andere kant. Maar da's net hetzelfde bij voorvering welke stabi stangen hebben. Dus 100% onafhankelijke ophanging hebben maar weinig auto's en zij die de stabilisatie regelen via electronica zijn het dan zogezegd weer wel, maar daar is het de electronica die het stabiliserend effect regelt... op basis van wat de andere wielen doen (dus ook niet 100% onafhankelijk). Goed voorbeeld waar het echt 100% is, was de clio V6 phase I. Die had geen enkele stabilisatorstang voor noch achter.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenin geval van het voorbeeld van joske zijn de twee kanten verbonden met elkaar via een stabilisatorstang en dus ja heeft het inveren van de ene kant invloed op het gedrag van de andere kant. Maar da's net hetzelfde bij voorvering welke stabi stangen hebben. Dus 100% onafhankelijke ophanging hebben maar weinig auto's en zij die de stabilisatie regelen via electronica zijn het dan zogezegd weer wel, maar daar is het de electronica die het stabiliserend effect regelt... op basis van wat de andere wielen doen (dus ook niet 100% onafhankelijk). Goed voorbeeld waar het echt 100% is, was de clio V6 phase I. Die had geen enkele stabilisatorstang voor noch achter.
Een starre as geeft die beweging van het ene wiel rechtstreeks door naar het andere. Bij een onafhankelijke (mcpherson vb) kan het ene wiel perfect bewogen worden terwijl het andere stilstaat. Die proefstand staat bij ons op school, welliswaar met losgekoppelde stabilisatorstangen. Een semi-onfhankelijke geeft een klein stuk van de beweging door naar het andere wiel. Ook dat kan je irl zien als de as voor u op de grond ligtDaar ging het toch oorspronkelijk over niet? Je zei dat de torsie-as onafhankelijk was. Plaats er semi voor en alles is in orde.
Comment
-
als ik de ene kant van de arm indruk heeft dat geen effect op de andere kant als de stabi los is
kunt ge perfect zien op de foto van joske. De arm zit op de hoofdlagerbuis die zelf twee tappen heeft waar de torsiebar van de ene kant aan de tegenovergelegen tap zit en vice versa. Die tappen staan vast op de hoofdbuis. Dus als de ene kant inveert draait die de torsiebar die vastzit in de tap op de hoofdas en dus niet in contact staat met de tegenoverliggende arm. Als ik uw termen dan mag geloven is dat de definitie van onafhankelijk.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door NineEleven Bekijk BerichtenDe term onafhankelijke ophanging refereert duidelijk naar de basissetup zonder stabilisatorstangen he..
Een starre as geeft die beweging van het ene wiel rechtstreeks door naar het andere. Bij een onafhankelijke (mcpherson vb) kan het ene wiel perfect bewogen worden terwijl het andere stilstaat. Die proefstand staat bij ons op school, welliswaar met losgekoppelde stabilisatorstangen. Een semi-onfhankelijke geeft een klein stuk van de beweging door naar het andere wiel. Ook dat kan je irl zien als de as voor u op de grond ligtDaar ging het toch oorspronkelijk over niet? Je zei dat de torsie-as onafhankelijk was. Plaats er semi voor en alles is in orde.
Ik heb er ondertussen al genoeg uit elkaar gehad om er een beetje van te kennen.
Het enige wat ze "afhankelijk" van elkaar maakt, is dat als ge ze aan t los doet zijt en ge doet eerste de "verkeerde" kant los, ge de andere kant nie meer los krijgt omdat de arm dan voor de torsieas zit. Vloekmomentje.
Edit: blijkbaar moet ik es leren van eerst tot op t einde te lezen ipv onmiddelijk te antwoorden.
Comment
Comment