Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Koelvloeistofniveau verlaagt

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Koelvloeistofniveau verlaagt

Sinds ik wat rondgekeken heb op het forum ben ik zelf vanalles beginnen controleren aan m'n Corsa C. Wat me gisteren opviel is dat het reservoir waar m'n koelvloeistof in zit zo goed als leeg was! Zat enkel nog een bodempje in van pakweg 2 mm. Nu mijn eerste vraag, moet er dan geen lampje gaan branden op het dashboard? En mijn tweede vraag, ik heb het dan gisteren bijgevuld, maar nu merk ik dat het makkelijk al een halve centimeter gedaald is... Ik heb zo het vermoeden dat er een lek zit in m'n radiator? En ook, is het schadelijk om zonder koelvoeistof rond te rijden?

Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
    Sinds ik wat rondgekeken heb op het forum ben ik zelf vanalles beginnen controleren aan m'n Corsa C. Wat me gisteren opviel is dat het reservoir waar m'n koelvloeistof in zit zo goed als leeg was! Zat enkel nog een bodempje in van pakweg 2 mm. Nu mijn eerste vraag, moet er dan geen lampje gaan branden op het dashboard? En mijn tweede vraag, ik heb het dan gisteren bijgevuld, maar nu merk ik dat het makkelijk al een halve centimeter gedaald is... Ik heb zo het vermoeden dat er een lek zit in m'n radiator? En ook, is het schadelijk om zonder koelvoeistof rond te rijden?
    Als de KVS nog nooit bijgevuld is kan het best zijn dat het reservoirtje op/onder het minimum stond. Als je nog geen melding kreeg kan het goed zijn dat je er binnenkort wel een zou krijgen. Geen nood, dat reservoir is louter een indicatie, er zitten een aantal liters KVS in je circuit hoor, dus 't is niet omdat het reservoir (bijna) leeg is dat er geen KVS meer is.

Dat 't een halve centimeter gedaald is nadat je het net hebt bijgevuld hoeft niet direct een probleem te zijn, het peil zal altijd net iets anders zijn naargelang hoe warm de motor is. Hou het in de gaten, als je reservoir binnen de week weer leeg is dan zit je idd waarschijnlijk met een probleem en ergens met verlies, hopelijk geen gescheurde koppakking/cilinder. Zonder KVS rijden is zeer schadelijk ja, je motor kan dan overhitten.. Zeker niet doen dus.

Comment

is een overloop reservoir, een opel werkt op overdruk. betekent dat het water in de radiator ( welke wel volledig vol moet zijn ) uitzet als de auto warm wordt.
      dit overtollige water loopt naar het overloopvat. koelt het terug af zuigt de radiator het water terug naar zich toe. daarom dat er op dat overloopreservoir 2 maten staan, cool en hot.
      je mag het af en toe eens terug wat aanvullen tot cool. ( iets teveel maakt niet zoveel uit )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
        Als de KVS nog nooit bijgevuld is kan het best zijn dat het reservoirtje op/onder het minimum stond. Als je nog geen melding kreeg kan het goed zijn dat je er binnenkort wel een zou krijgen. Geen nood, dat reservoir is louter een indicatie, er zitten een aantal liters KVS in je circuit hoor, dus 't is niet omdat het reservoir (bijna) leeg is dat er geen KVS meer is.

Dat 't een halve centimeter gedaald is nadat je het net hebt bijgevuld hoeft niet direct een probleem te zijn, het peil zal altijd net iets anders zijn naargelang hoe warm de motor is. Hou het in de gaten, als je reservoir binnen de week weer leeg is dan zit je idd waarschijnlijk met een probleem en ergens met verlies, hopelijk geen gescheurde koppakking/cilinder. Zonder KVS rijden is zeer schadelijk ja, je motor kan dan overhitten.. Zeker niet doen dus.
        Ja er zat echt zo goed als niets meer in. Ben alleszins al gerust dat er dus waarschijnlijk nog een paar liters in het circuit zitten, aangezien m'n lampje nog niet is gaan branden Zal het volgend weekend nog eens controleren, staat nu exact op het streepje van "cold". Ok maar dus zolang het lichtje niet aangaat moet ik me (nog) geen zorgen maken?

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
        is een overloop reservoir, een opel werkt op overdruk. betekent dat het water in de radiator ( welke wel volledig vol moet zijn ) uitzet als de auto warm wordt.
        dit overtollige water loopt naar het overloopvat. koelt het terug af zuigt de radiator het water terug naar zich toe. daarom dat er op dat overloopreservoir 2 maten staan, cool en hot.
        je mag het af en toe eens terug wat aanvullen tot cool. ( iets teveel maakt niet zoveel uit )
        Aah zo werk dat dus. Op mijn reservoir staat enkel "Cold" en zo'n pijltje naar beneden. In het boekje staat dat het juist op dat punt moet staan als de auto koud staat, wat dus nu exact het geval is

Ook nog een extra vraag, heb er koelvloeistof bijgekapt die roze is van kleur (uit Auto5). Was zelfs de enige koelvloeistof die ze hadden, maakt het ook uit wel merk je gebruikt of kleur ofzo? Want het bodempje dat er nog in zat was precies gewoon water.
        Last edited by ; 10/02/2013, 14:28. Reden: quote

Comment

Ik kap in mijn Corsa ook roze in. En bij de garage zeiden ze dat je moest bijvullen als de motor warm staat (om de reden die Timmie zegde). Wel eerst lucht laten ontglippen vooraleer die stop helemaal open te draaien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nickotje Bekijk Berichten
            Ik kap in mijn Corsa ook roze in. En bij de garage zeiden ze dat je moest bijvullen als de motor warm staat (om de reden die Timmie zegde). Wel eerst lucht laten ontglippen vooraleer die stop helemaal open te draaien
            Ok dan is 't in orde Ja heb ik willen merken, maar ik had verwacht dat er meer druk ging opstaan, gaf maar een flauw "psstje" Rijd je ook met een Corsa C?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door beemer_m3 Bekijk Berichten
              Ok dan is 't in orde Ja heb ik willen merken, maar ik had verwacht dat er meer druk ging opstaan, gaf maar een flauw "psstje" Rijd je ook met een Corsa C?
              Een D maar ook een 1.2

Comment

Ik zou niet te veel vertrouwen op het "lichtje" op het dashbord. De meeste wagens hebben geen sensor in het reservoir, en geven enkel alarm als de temperatuur van het koelwater te hoog is (meestal om dat er te weinig KVS is) en in de meeste gevallen is het kwaad dan al geschied. Zelf af en toe eens kijken naar de vloeistofreservoirs onder de motorkap vertrouw ik zelf nog het meest.

Comment

door koud en warm kan je vloeistof wel wa stijgen en zakken in je tank, geen zorgen over maken. dat er nu minder inzit dan in de zomer, tja, t zal wa verdampen als die het warm heeft gehad zeker.
                  als je een lek hebt, dan lekt die echt wel snel, tussen de 10min en een week kan je zonder water zitten. als het maanden geleden is dat je hebt gecontroleerd en nu pas ziet dat die laag staan, geen zorgen over maken.
                  wanneer wel zorgen maken:

-de temperatuurmeter blijft abnormaal laag staan, chauffage blijft koud= veel kans dat je zonder water rijd. sommige motoren kunnen er tegen, andere absoluut niet. k zou niet rondrijden (ik heb ooit 43km gereden met men ascona en had op men eindbestemming nog steeds geen chauffage. onder de kap een gesprongen radiator leiding gevonden. heb hele tijd zonder water gereden).
                  -continue water moeten bijvullen en binnenkant van de ramen beslaan altijd= veel kans dat de chauffage lek is en het water komt BINNEN onder de tapijten. je bodem wordt weggevreten door het spul. je kan nu wel misschien 2dagen rondrijden voor je moet bijvullen, maar een lek verergerd SNEL. op 1 moment ga je bijvullen, 5km rijden en je lampje gaat weer aan. daar sta je dan...
                  -grote plas water onder de auto= k zou al niemeer gaan rijden dan, je hebt een groot lek (wel kijken of het geen condens is van je airco)
                  -blauwe of witte rook achteraan de auto: koppakking weg, niet meer rijden. in het ergste geval komt je water bij je olie en zie je geen rook. meestal einde motor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                    -de temperatuurmeter blijft abnormaal laag staan, chauffage blijft koud= veel kans dat je zonder water rijd. sommige motoren kunnen er tegen, andere absoluut niet. k zou niet rondrijden (ik heb ooit 43km gereden met men ascona en had op men eindbestemming nog steeds geen chauffage. onder de kap een gesprongen radiator leiding gevonden. heb hele tijd zonder water gereden).
                    -continue water moeten bijvullen en binnenkant van de ramen beslaan altijd= veel kans dat de chauffage lek is en het water komt BINNEN onder de tapijten. je bodem wordt weggevreten door het spul. je kan nu wel misschien 2dagen rondrijden voor je moet bijvullen, maar een lek verergerd SNEL. op 1 moment ga je bijvullen, 5km rijden en je lampje gaat weer aan. daar sta je dan...
                    -grote plas water onder de auto= k zou al niemeer gaan rijden dan, je hebt een groot lek (wel kijken of het geen condens is van je airco)
                    -blauwe of witte rook achteraan de auto: koppakking weg, niet meer rijden. in het ergste geval komt je water bij je olie en zie je geen rook. meestal einde motor
                    Bedankt voor de info, weer wat bijgeleerd

Ja 't is sinds April 2012 geleden dat ik het gecontroleerd heb. Om de hoeveel tijd controleer je dit best misschien?
                    Temperatuur zit altijd perfect, +- 87°. Enkel bij het fillerijden gaat dit wat naar omhoog, ongeveer 91° maar is normaal denk ik?

Comment

ohja, ééns per week ofzo ...

k geef die raad wel, maar de laatste keer dat ik gekeken heb op de mijne, brandje het lampje al een tijdje . elke keer het idee: zal straks ff kijken als ik thuis kom. en dit vergeet je dan elke keer natuurlijk.

men dodge hield vorig jaar enorm in en bij gasgeven viel die uit. tegen 25km/h thuis aangekomen (met politie achter mij) en daar ook gezien dat ik geen water meer had, en de gasinstallatie stond vervrozen (die wordt namelijk opgewarmd met warm water). heb toen bijgevuld met water en .... deze winter dus vergeten dat er water inzat . heb vanaf nu een zelfwateraflatende radiator met ontluchtingsstrip aan de zijkant (gebarsten dus).

les geleerd: meer nakijken

Comment

ohja, ééns per week ofzo ...

k geef die raad wel, maar de laatste keer dat ik gekeken heb op de mijne, brandje het lampje al een tijdje . elke keer het idee: zal straks ff kijken als ik thuis kom. en dit vergeet je dan elke keer natuurlijk.

men dodge hield vorig jaar enorm in en bij gasgeven viel die uit. tegen 25km/h thuis aangekomen (met politie achter mij) en daar ook gezien dat ik geen water meer had, en de gasinstallatie stond vervrozen (die wordt namelijk opgewarmd met warm water). heb toen bijgevuld met water en .... deze winter dus vergeten dat er water inzat . heb vanaf nu een zelfwateraflatende radiator met ontluchtingsstrip aan de zijkant (gebarsten dus).

les geleerd: meer nakijken
                        Echt wekelijks nakijken? Na wat ik hier allemaal gelezen heb zal bij mij het lampje niet te lang branden moest ik het voorhebben Ja da's wel minder als je zoiets voorhebt

Comment

bij ons op het werk moeten we bij ELKE RIT het water en olie nakijken, banden nakijken, lichten nakijken en de volledige checklist aanvinken en ondertekenen dat we het gedaan hebben. dat dus gewoon 1kruiskes zetten en tekenen, sleutel derin en weg.

wekelijks is misschien veel, maar hangt er vanaf hoeveel je rijd. op men vorige job deed ik 3000-3500km/week, elke 1,5maand op onderhoud.
                          die auto was afgeschreven voor die vuil was, dus daar moest ik echt niks nakijken. tegen dat er maar iets weg was, stond die al in de garage voor onderhoud

Comment

bij ons op het werk moeten we bij ELKE RIT het water en olie nakijken, banden nakijken, lichten nakijken en de volledige checklist aanvinken en ondertekenen dat we het gedaan hebben. dat dus gewoon 1kruiskes zetten en tekenen, sleutel derin en weg.

wekelijks is misschien veel, maar hangt er vanaf hoeveel je rijd. op men vorige job deed ik 3000-3500km/week, elke 1,5maand op onderhoud.
                            die auto was afgeschreven voor die vuil was, dus daar moest ik echt niks nakijken. tegen dat er maar iets weg was, stond die al in de garage voor onderhoud

Ja amai Wat doe je dan van werk als ik mag vragen? 3000 km/week, en ik dacht dat mijn 500km/week al veel was

Comment

op mijn vorige job was ik eerst samsung printertechnieker (1 van de 4 in belgie) en daarna xerox printer technieker (1 van de 5 voor belgie).
                              daarvan heb je de grootste defecten in het brusselse, en antwerpen. (2techs), en dan eentje in vlaanderen, ééntje in limburg en ene die de rest van belgie doet.

voor samsung deed ik vooral het zuiden van belgie en 2x per week naar luxemburg (ik woon in kortrijk). als je dan planningen krijgt:
                              klant luik en klant luxemburg dan zit je al aan 735km (ik rij over bergen dan, niet over brussel, iets verder, veel sneller). krijg je die printer niet hersteld en moet je bijkomende stukken hebben, kan je de dag erna ook nog eens langsgaan, EN ook je nieuwe klanten doen. heb 11firmawagens gehad op 7jaar tijd en geenene kapot gereden.
                              zit je in dezelfde regio de hele dag, krijg je 5-6 herstellingen. diegene die veel rijd, doet er minder.
                              ofwel deed ik veel kleine her en der ritjes (12-13uur op de baan op 1dag) ofwel was het 1 lange rit en weinig herstellingen (7-8uur op de baan). maar had altijd wel een 600-800km.

bij xerox zit je met een 24uur contract, dus daar MOET minstens iemand gaan naar kijken, ook al heeft die de nodige stukken niet bij. dat is dus vandaag langsgaan en morgen ook.

ik was smorgens om 6h al aan het rijden, en savonds om 19H keek ik of ik onderweg een carrefour tegen kwam om te gaan winkelen. want tegen da ik in waregem was, was die al dicht.

daarom heb ik mijn werk op gezegd, was TEveel op de baan. ik deed geen 168uur per maand, maar 268. en overuren opnemen kon niet want hadden teveel werk, dus t werd allemaal uitbetaald (ik werkte eigenlijk voor de belastingen). nu ben ik militair en ben in beauvechain gestationeerd. slechts 244km/dag (zijn er toch ook 1220km/week met eigen vervoer). heb het een paar maand gedaan met mijn 24jaar oud golfke maar financieel gezien neem ik nu toch maar de trein. 300€ diesel opstoken in de maand heb ik er niet voor over. en nu doe ik een deel van station naar werk met de fiets waardoor ik nog eens dikke fietsvergoeding krijg. scheelt hem vlotjes 450-500€/maand door de auto NIET te nemen
                              Last edited by ; 12/02/2013, 08:07.

Comment

Damn, ik zit wel graag in de wagen maar zolang is een beetje teveel van het goede
                                Wel ook een serieuze verandering, van tech naar militair

Comment

ja, k zen niemeer moe savonds

Comment

ja, k zen niemeer moe savonds
                                    Omdat de job minder zwaar is of omdat het gewoon het Belgische leger is?

Comment

Ff on topic: geen verschillende vloeistoffen door mekaar gooien! Het is niet voor niets dat er verschillende kleuren zijn: elke vloeistof heeft verschillende additieven en vermengen van verschillende soorten leidt soms tot vorming van vaste massa. Niet doen dus!

Comment

En als je het kleur niet meer kan onderscheiden door de ouderdom?

Comment

Working...
                                        X