Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Sleutelen aan auto's

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Sleutelen aan auto's

Hey,

Ik heb me hier aangemeld speciaal om deze vraag te kunnen stellen, omdat ik nergens anders echt een antwoord kon vinden. Ik heb al wat rondgekeken en ik heb de indruk dat jullie er wel wat vanaf weten, dus ik hoop dat jullie ook een antwoord hebben op mijn vraag.

Het zit zo: ik zou graag tijdens de zomervakantie, of evt. paasvakantie, een cursus volgen om de basis van autotechniek te leren, dus echt het sleutelen aan auto's, onderdelen vervangen, enz... Het is belangrijk dat het onder het verlof kan, omdat ik zelf nog Elektronica-ICT Automotive Engineering studeer (schakeljaar) en tijdens het jaar dus niet veel tijd heb. De richting die ik volg is vooral een theoretische richting, en ik heb dus geen praktijkervaring zoals de meesten in de richting wel hebben (maar dat is dus voor de opleiding niet noodzakelijk). Maar ik zou het gewoon zelf wel tof vinden om zo'n dingen te kunnen, en praktijkervaring is natuurlijk altijd wel een voordeel. Ik heb al naar de VDAB gekeken enzo, maar die opleidingen gebeuren allemaal tijdens het jaar.
    Weten jullie misschien waar ik zo'n korte basisopleiding kan volgen, die te combineren is met school?

CVO had destijds oldtimertechniek opleidingen.

ik geloof dat het 10lessen waren en die gingen toen door op zaterdagvoormiddag (10 tot 14h dacht ik).
    doordat het ook maar een 2maand is, was het makkelijk gedaan.

ze gaan er wel vlot over, is gewoon een basis maar het geeft je wel meer zin om eraan te beginnen.
    ervoor zou ik nooit een cilinderkop van een auto gehaald hebben om mijn alleen. na die opleiding heb ik wegens schade men eigen motor toch open gelegd en weer in elkaar gestoken en lukte goed. meestal word je tegengehouden omdat je niet weet hoe eraan te beginnen. na die opleiding besef je dat het eigenlijk allemaal zo ingewikkeld niet is.

die oltimertechniek was niet specifiek oldtimers gericht, maar algemeen oude wagens. dus nog carbus, gewone 4cyl blokken, oude ontstekingen, versnellingsbakken, remrevisies, ...
    90% wat een nieuwe auto nu ook nog heeft. bij een nieuwe moet je die alleen aan de pc hangen, bij die oude is het op gevoel/gehoor problemen oplossen.

ff opgezocht
    AUTOMECHANIEK OLDTIMERS

Doelstelling
    In deze opleiding leer je de autotechnische kennis van oldtimers.
    Doelgroep
    Iedereen, zonder enige voorkennis, maar met een minimum aan technisch inzicht kan deze cursus volgen.

OPLEIDING

Theorie
    Basiskennis motoren oldtimers
    Werkingsprincipes: koppeling, gangwissels, overbrengingsorganen, vering, schokdempers, stuurinrichting, elektrisch gedeelte (laad- en startinstallatie, ontsteking, verlichting, accessoires).

Praktijk

Storingen en defecten, controlemogelijkheden, herstellingen, afstellingen en onderhoud op: motoren, overbrengingsorganen, remmen, ophanging en stuurinrichting
    Staat van het mechanisch en elektrisch gedeelte van een oldtimer.

Praktisch werk aan voertuigen van cursisten in functie van beschikbare tijd.
    ik heb dit destijds gevolgd toen ik overdag hele dag werkte, in de week 3 avonden avonschool programmeren had en 1 avond carosseriehersteller.
    en daarbij dan nog een zaterdagvoormiddag sleutelen. en het was het waard. koste iets van 60€ ofzo
    Last edited by ; 14/02/2013, 20:34.

Comment

Dit ga ik ook effe volgen, ik zit al een tijdje met dezelfde gedachte

Comment

ik weet een goeie opleiding: koop een oude auto en restaureer hem tot in de puntjes, meld u aan op verschillende fora waar men een beetje op de technische kant focust en post daar alles wat je doet. Je zal er veel van leren.

de zegswijze 'al doende leert men' is nog altijd correct.
        2015 BMW S1000R
        2010 Renault Clio RS Cup
        1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bugbear Bekijk Berichten
          Hey,

Ik heb me hier aangemeld speciaal om deze vraag te kunnen stellen, omdat ik nergens anders echt een antwoord kon vinden. Ik heb al wat rondgekeken en ik heb de indruk dat jullie er wel wat vanaf weten, dus ik hoop dat jullie ook een antwoord hebben op mijn vraag.

Het zit zo: ik zou graag tijdens de zomervakantie, of evt. paasvakantie, een cursus volgen om de basis van autotechniek te leren, dus echt het sleutelen aan auto's, onderdelen vervangen, enz... Het is belangrijk dat het onder het verlof kan, omdat ik zelf nog Elektronica-ICT Automotive Engineering studeer (schakeljaar) en tijdens het jaar dus niet veel tijd heb. De richting die ik volg is vooral een theoretische richting, en ik heb dus geen praktijkervaring zoals de meesten in de richting wel hebben (maar dat is dus voor de opleiding niet noodzakelijk). Maar ik zou het gewoon zelf wel tof vinden om zo'n dingen te kunnen, en praktijkervaring is natuurlijk altijd wel een voordeel. Ik heb al naar de VDAB gekeken enzo, maar die opleidingen gebeuren allemaal tijdens het jaar.
          Weten jullie misschien waar ik zo'n korte basisopleiding kan volgen, die te combineren is met school?

ik ken mensen die u richting volgen in hoboken die elke avond aan aan auto's sleutelen. ook tijdens het jaar.
          dus waarom jij speciaal enkel tijdens de grote vakantie wilt sleutelen begrijp ik niet echt. autos gaan ook niet enkel kapot tijdens het verlof.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
            ik ken mensen die u richting volgen in hoboken die elke avond aan aan auto's sleutelen. ook tijdens het jaar.
            dus waarom jij speciaal enkel tijdens de grote vakantie wilt sleutelen begrijp ik niet echt. autos gaan ook niet enkel kapot tijdens het verlof.
            Jij bedoelt wrs de bachelor Autotechnologie, mijn richting wordt niet in Hoboken gegeven. De studenten in mijn richting komen ofwel van de academische bachelor dus zonder praktijkervaring, ofwel van de professionele bachelor autotechnologie dus met praktijkervaring. Jouw redenering snap ik niet, ik zeg toch dat ik het wil LEREN tijdens het verlof, omdat ik anders geen tijd heb? Mensen die hun diploma halen in avondschool kunnen hun job toch ook overdag uitvoeren?!

Bedankt voor de link naar CVO fcapri.

Comment

ik begrijp niet dat je wilt wachten tot het verlof.
              ik doelde er mee dat er andere hoge school studenten etc gewoon na hun uren als hobby aan autos knutselen. als ze tijd hebben.
              ze wachten niet tot ze vakantie hebben.
              als ze vakantie hebben verzetten ze gewoon nog meer werk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                ik begrijp niet dat je wilt wachten tot het verlof.
                ik doelde er mee dat er andere hoge school studenten etc gewoon na hun uren als hobby aan autos knutselen. als ze tijd hebben.
                ze wachten niet tot ze vakantie hebben.
                als ze vakantie hebben verzetten ze gewoon nog meer werk
                Ah zo . Ja het probleem is gewoon dat dit een schakeljaar is en dus best wel zwaar, zodat ik gewoon echt geen tijd heb om het tijdens het schooljaar te doen.

Comment

hebben ze niet zoiets als Syntra in Antwerpen. Volwassen avond onderwijs. Vaak ook zatervoormiddag als dat een optie is voor u...
                  www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                    CVO had destijds oldtimertechniek opleidingen.

ik geloof dat het 10lessen waren en die gingen toen door op zaterdagvoormiddag (10 tot 14h dacht ik).
                    doordat het ook maar een 2maand is, was het makkelijk gedaan.

ze gaan er wel vlot over, is gewoon een basis maar het geeft je wel meer zin om eraan te beginnen.
                    ervoor zou ik nooit een cilinderkop van een auto gehaald hebben om mijn alleen. na die opleiding heb ik wegens schade men eigen motor toch open gelegd en weer in elkaar gestoken en lukte goed. meestal word je tegengehouden omdat je niet weet hoe eraan te beginnen. na die opleiding besef je dat het eigenlijk allemaal zo ingewikkeld niet is.

die oltimertechniek was niet specifiek oldtimers gericht, maar algemeen oude wagens. dus nog carbus, gewone 4cyl blokken, oude ontstekingen, versnellingsbakken, remrevisies, ...
                    90% wat een nieuwe auto nu ook nog heeft. bij een nieuwe moet je die alleen aan de pc hangen, bij die oude is het op gevoel/gehoor problemen oplossen.

ff opgezocht

ik heb dit destijds gevolgd toen ik overdag hele dag werkte, in de week 3 avonden avonschool programmeren had en 1 avond carosseriehersteller.
                    en daarbij dan nog een zaterdagvoormiddag sleutelen. en het was het waard. koste iets van 60€ ofzo
                    Dit ziet er inderdaad heel interessant uit, ik heb het zelf een gegoogled maar ik vind de juiste opleiding niet. Heb je misschien een link?

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    hebben ze niet zoiets als Syntra in Antwerpen. Volwassen avond onderwijs. Vaak ook zatervoormiddag als dat een optie is voor u...
                    Bedankt voor de tip, er start een cursus op 18 april, die ga ik laten passeren, maar ik ga het zeker in het oog houden voor deze zomer, die cusussen zullen het hele jaar door wel gegeven worden zeker. Wat denken jullie hiervan: http://www.syntra-ab.be/opleidingen/...mers-mechanica ?
                    Last edited by ; 16/02/2013, 11:22.

Comment

www.cvo.be geweest, daar op opleidingen geklikt en dan technisch

mijn opleiding carosserie was zeker bij syntra, in aalst. dat is zeker
                      mijn opleiding programmeur was bij CVO
                      mijn opleiding MIG/MAG plaat/constructielasser was in het PTI van ninove (geen idee welke avondschool dat gaf)
                      en de opleiding oldtimermechaniek was in asse of zoiets. t zou kunnen dat het ook syntra was.
                      bovenstaande link is wel een dure opleiding hoor. best opleidingcheques aanvragen. daar betaal je de helft voor dan.

kan me niet herrinneren dat die zooo duur was en dat slechts voor 2maandjes (is ongeveer een 10lessen dan, dus kan kloppen).
                      ik heb het gevolgd om oldtimers zelf te kunnen herstellen, dus die rekening heb je er eigenlijk bij 1 probleem al uitgehaald
                      Last edited by ; 16/02/2013, 12:32.

Comment

bovenstaande link is wel een dure opleiding hoor. best opleidingcheques aanvragen. daar betaal je de helft voor dan.
                        Bedoel je deze: http://www.syntra-ab.be/opleidingen/...mers-mechanica of degene die je zelf gepost hebt?
                        Wat vind je van de inhoud van deze syntra opleiding? Denk je dat ik daar iets nuttig uit zal halen?

Ik denk ook niet dat ik in aanmerking kom voor opleidingscheques, omdat ik gewoon student ben.

Comment

en de opleiding oldtimermechaniek was in asse of zoiets. t zou kunnen dat het ook syntra was.
                          Werd idd in Syntra Asse gegeven, les gehad van Louis De Geyndt?
                          2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

da kan goe zijn, de geyndt zegt mij iets. stond da soms op zijne auto? ne pickup dacht ik van een garage waar die werkte (of bezitte)

is idd syntra in asse, heb dat gevolgd in 2006 (certificaat terug gevonden)
                            Last edited by ; 16/02/2013, 17:28.

Comment

Ik wacht tot we met de Bosch-diagnosekast mogen werken.Na 4 j avondondrwijs was ik nog weinig vooruit.Praktijk kende ik al.Theorie daar heb ik me hard voor moeten inspannen.
                              Tegenwoordig leer ik informatica,wie weet.
                              Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

da kan goe zijn, de geyndt zegt mij iets. stond da soms op zijne auto? ne pickup dacht ik van een garage waar die werkte (of bezitte)

is idd syntra in asse, heb dat gevolgd in 2006 (certificaat terug gevonden)
                                Jup, dat is hij. Nissan pick-up. Hij is zelfstandig garagist. Ik volg dat nu ook aan de syntra in Asse en heb de louis ook als leerkracht.
                                2008 VW polo 1.4tdi Trendline: Sold

1990 VW Golf MK2 CL 1.3: Sold

2010 Vw polo 1.6CRTDI: Sold

2011 VW Scirocco 2.0TDI met exclusieve sjoemelsoftware!

Comment

www.cvo.be geweest, daar op opleidingen geklikt en dan technisch

mijn opleiding carosserie was zeker bij syntra, in aalst. dat is zeker
                                  mijn opleiding programmeur was bij CVO
                                  mijn opleiding MIG/MAG plaat/constructielasser was in het PTI van ninove (geen idee welke avondschool dat gaf)

kan me niet herrinneren dat die zooo duur was en dat slechts voor 2maandjes (is ongeveer een 10lessen dan, dus kan kloppen).
                                  ik heb het gevolgd om oldtimers zelf te kunnen herstellen, dus die rekening heb je er eigenlijk bij 1 probleem al uitgehaald
                                  Wat vond je van die carrosserie opleiding bij Syntra?

Volg nu carrosserie in het CVO maar beetje teleurgesteld over hetgeen je er maar leert vind ik. Je krijgt niet echt veel uitleg, en nu hebben we halverwege het jaar ook nog eens een nieuwe leraar... Vorige was wel een goeie (betere imo) maar als ik eens grondverf moest spuiten, deed hij het meestal altijd (al vond ik dat niet zo erg omdat het dan zeker goed gedaan zou worden), en zo leer je het ook niet echt zelf natuurlijk. Weet nog altijd niet hoe ik grondverf moet maken (en doe al voor de 2de keer m'n eerste jaar, niet omdat ik er niet door was maar omdat ik te laat was om me in te schrijven voor het 2de jaar en dan een jaartje geen carrosserie meer gevolgd heb).

E30SHOP.be
                                  - Alles voor uw BMW E30.
                                  Oorspronkelijk geplaatst door KennyC
                                  En gij kunt zagen ze man! Amai ze, geen wonder da het Amazonewoud bedreigd is.

Comment

men broer en ik waren ingeschreven in syntra aalst voor die carosserie. en de leraar bleek dan nog eens familie te zijn, maar t was ook zijn laatste jaar dat hij de les gaf.
                                    de opleiding was wel ok, maar sommige dingen waren niet diep genoeg. bv het lassen. we zagen daar hoe we een gat in een deur maken, hoe we een verzetrand zetten en hoe we een plaatje er weer inlassen.
                                    en daarna het plamuren en schuren. veel spuiten hebben we daar ook niet gezien omdat er dus altijd stukken lagen die moesten gespoten worden. dus de cabine was bijna altijd in gebruik voor anderen.
                                    t probleem is dat we veel gaten branden, veel vervorming kregen en slechte lassen. heb daarom ook een opleiding MIG/MAG plaat/constructielasser gevolgd in een andere school en daar waren we 2-3 weken bezig met afstellen van het lasapparaat.

resultaat was dat mijn gelast plaatje zo goed gedaan was in de carosserie dat plamuren niet meer moet. en alles andere hadden van die aan elkaar gebakken stukskes ijzer, veel las over las, veel gaten....
                                    t is een basis, en dan echt enkel en alleen basis. t beste wat je kan doen is:
                                    oldtimerwrak kopen, die op school zetten en daar elke keer iets aan doen. kan de leraar uitleggen bv hoe je een onderkant van een deur hersteld (en het daar daadwerkelijk doen), hoe je die dan strak trekt, hoe je die herspuit.... en dan ken je alles wat je moet kennen om de rest van de auto te doen.
                                    het je een oldtimer die geen wrak is, maar wel eentje met werk, zou je die daar wel op 2jaar opgemaakt en herspoten kunnen krijgen. en alle materiaal is aanwezig dan.

tijdens die opleiding zie je wel een beetje alle technieken die je moet kennen en kan gebruiken. bedoeling is dan wel dat je erna een oldtmer ofzo thuis hebt en begint te oefenen. enkel door praktijk zal je het leren. jammer dat je een fortuin kwijt bent aan alle werkmateriaal.
                                    Vóór die opleiding werkte ik ook al aan autos, en toen hadden ze mij her en der geleerd wat plamuur was.... en zoals elke beginnen dan, plamuur je dus elk roestgat gewoon dicht. nu weet ik wel beter en weet ik dat je eerst moet slijpen, dan lassen en daarna plamuur. ik heb op school dan ook niks van autos gezien aangezien ik electronica studeerde. dus zonder die avondschool had ik nooit deftig aan autos kunnen werken. dus op zich is de opleiding van syntra dus wel geslaagd in de opzet.

voor de joke had men broer tijdens het eerste jaar ook op ebay een oude civic gekocht voor 400€, zonder die maar te zien. bedoeling was die dus 'gekeurd' te krijgen en dan was de opleiding voor ons dus ook een succes.
                                    dus eerst naar de keuring, grandioos afgekeurd op roest dus. IDEAAAL. de eigenaar ervoor kende plamuren nog niet, maar was wel creatief aan de slag geweest met kranten en verf...
                                    hebben er in totaal 17platen moeten inlassen.... maar hij is gekeurd geraakt

werkplek:

voor, en zo waren er VEEL stukken van die auto. voor, achter, links, rechts, boven, onder... overal gratis airco's

na
                                    Last edited by ; 16/02/2013, 19:21.

Comment

Zo,zo,proplassen .Ik heb het ook zo moeten leren,op mijn rug in de sneeuw.Soms rolt er zo'n warm bolletje door je mouw,je hoort het vet dan braden.
                                      Ik denk dat het verleden tijd is(exept oldtimers).Tegenwoordig is het export of men plaatst gewoon een nw stuk.
                                      Men wil gewoon op tijd komen op het werk.Men koopt dan een nwe wagen.
                                      Last edited by wielscheel; 16/02/2013, 20:52.
                                      Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bugbear Bekijk Berichten
                                        Jij bedoelt wrs de bachelor Autotechnologie, mijn richting wordt niet in Hoboken gegeven. De studenten in mijn richting komen ofwel van de academische bachelor dus zonder praktijkervaring, ofwel van de professionele bachelor autotechnologie dus met praktijkervaring. Jouw redenering snap ik niet, ik zeg toch dat ik het wil LEREN tijdens het verlof, omdat ik anders geen tijd heb? Mensen die hun diploma halen in avondschool kunnen hun job toch ook overdag uitvoeren?!

Bedankt voor de link naar CVO fcapri.
                                        Autotechnologie en praktijk ervaring, yeah right Het is triestig om te zeggen maar op school leer ik eigenlijk niets. Theoretisch valt wel mee (maar of het nuttig is is een andere zaak). Praktisch doen wij ook maar wat geklungel imo.

Met zelf dingen te proberen ga je het meeste leren dat is waar maar je begint daar niet zomaar aan hoor Er zijn zoveel tips & tricks die ge kunt leren van een ervaren mechanieker. Bij de stomste problemen staat ge daar als leek van wtf En het juiste materiaal hebben, heel belangrijk. Een put of een brug, (specfiek) gereedschap, een garage... Niet te onderschatten.

Comment

Working...
                                        X