Mededeling

Collapse
No announcement yet.

N47D20 Kettingprobleem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • N47D20 Kettingprobleem

    Hoi iedereen,

    Ik heb blijkbaar ook prijs;
    Net van de dealer: ratelende ketting die vervangen moet worden omdat het risico groot is dat deze gaat breken of verspringen.

    Offerte verkregen die niet mals is: 4800 voor het kettingprobleem, nogeens 1200 voor de brandstofpompp die ook zou lekken. Samen 6K dus. De wagen is 5 jaar oud :-s

    Ze beweren dat dit 3.5 dagen zerk is... lijkt me toch zeer lang!
    Heeft nog iemand ervaring met dit probleem?

    Heeft het nog zin BMW zelf te contacteren? Wagen is 5J en heeft afgerond 200.000Km... Ik verwacht toch meer Km van dergelijke wagen Ketting zou 'levenslang' moeten meegaan mits onderhoud (netjes dealeronderhouden) waar ik toch andere zaken onder versta dan 5 jaar en 200K km!


    Kan iemand mij een goede garagist aanraden die BMW gespecialiseerd is, maar onafhankelijk? Dan kan ik daar eens informeren. Ik ben van regio Heist Op Den Berg, maar wil er even voor rijden ook (zolang de ketting niet breekt )

    In NL heb ik al een gespecialiseerd bedrijf gevonden die voor de volledige vervanging van de ketting, all-in 1150 euro rekenen. Jammer dat het in het noordelijk deel is. Maar dergelijke service moet in BE toch ook te vinden zijn denk ik dan....


    Alle tips welkom!!!

  • #2
    Ik zou eens gaan horen op Bimmerboard.
    Het is een dusdanig wijd verspreid probleem dat ik me moeilijk kan inbeelden dat je de enige bent op dit forum of op Bimmerboard.
    Ik heb hier overigens een uitstekend overzicht van de problemen gevonden (wel in het Duits) => daar wordt overigens ook wel van 3 dagen werk gesproken...
    Verder kan ik u zeggen dat Garage De Clercq een goede reputatie heeft als onafhankelijke BMW specialist (http://www.garagedeclercqb-g.be/) maar er zullen er wellicht ook nog andere zijn dichter bij jou.
    PSG is ook een erg bekwame garage waar ik al veel goed van heb gehoord en gelezen http://www.performance-shop-geel.be/
    2021 Taycan 4S
    2021 Lexus UX250h

    Comment


    • #3
      PSG is mij bekend, maar deze wil eigenlijk geen diesels meer doen. hij wil zich verder toeleggen op de 'echte' BMW's met een 6 in lijn of een M label.

      Ik ga me idd eens op bimmerboard registreren dan. thanks!

      Comment


      • #4
        Ben je al eens bij Sneyers in Herentals langs geweest? Ik weet het, 't is een officiële dealer, maar ik heb daar toch al altijd goede ervaringen gehad.

        Comment


        • #5
          Dat is mijn dealer

          Zeer tevreden van die gasten, geen kwaad woord over hen!
          Maar 6K is te veel voor deze wagen... en ik had er graag nog een jaar of 2 mee gedaan.

          Ik denk dat ik voor dit probleem beter bij een 'kleine zelfstandige' garagist ga.

          Zij hebben me aangeraden de wagen te vervangen, maar met 3K 'restwaarde' is de opleg wel wat groter dan herstelling. op 5 jaar en afgerond 200K km van 45K naar 3K... tot zover 'betrouwbaarheid' en 'waardevast' als verkoopsargumenten vrees ik
          Last edited by ; 31/05/2013, 16:55.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door 318d Bekijk Berichten
            Dat is mijn dealer

            Zeer tevreden van die gasten, geen kwaad woord over hen!
            Maar 6K is te veel voor deze wagen... en ik had er graag nog een jaar of 2 mee gedaan.

            Ik denk dat ik voor dit probleem beter bij een 'kleine zelfstandige' garagist ga.

            Zij hebben me aangeraden de wagen te vervangen, maar met 3K 'restwaarde' is de opleg wel wat groter dan herstelling. op 5 jaar en afgerond 200K km van 45K naar 3K... tot zover 'betrouwbaarheid' en 'waardevast' als verkoopsargumenten vrees ik
            Pfff, da's een kostelijk grapje.

            Ben ik blij dat ik een 318d met N47N motor heb. Die 'zouden' dat niet kunnen voor hebben.

            Comment


            • #7
              Ik heb vroeger een paar keer een ketting geplaatst bij een Opel diesel.Je kon toen een ketting krijgen met slotje.Mss via ebay.
              Je koppelt de oude ketting aan de nieuwe,spanner eruit.Een paar krukastoeren en je kan het slotje plaatsen.Even de merktekens checken met geplaatste spanner en klaar is kees.
              Op 1 2 3 is het niet gemaakt ! Kijk naar de Autodoktoren http://www.vox.de/cms/sendungen/auto-mobil/autodoktoren-videos.html

              Comment


              • #8
                kettingen gaan NIET levenslang mee. die moet je ook regelmatig vervangen. alleen is de kans klein dat een ketting springt en niemand vervangt die daarom. je krijgt alleen wat speling, de nokkenas-krukas kunnen iets van elkaar verdraaien, motor verliest iets pk's en dat is het ook.

                bij mijn dodge moet elke 60 000mijl (90 000km) de ketting vervangen worden. deze is 3tanden versprongen op 198 000mijl op de teller (nooit vervangen geweest volgens de garagist). de originele ketting zat dus al 3x over haar onderhoud. in die auto is het krukastandwiel een alu wel met bakeliet tandjes. daarvan waren nog 18 tandjes van de 46 intakt. de rest was afgebroken/afgesleten. dan verhoogt het risico natuurlijk dat ze eens verspringt.

                is het geen kettingspanner die niet meer werkt en dat de ketting daarom rattelt. een ketting die rattelt komt ergens tegenaan. dus ofwel is ze veeeeel te lang, ofwel werkt de spanner niet (of zit op zijn uiterste).
                de ketting zelf kost niet zoveel, t zijn de werkuren die erin kruipen. een onafhankelijke garage of een doe-het-zelf technieker op een forum kan je misschien wel goedkoper helpen

                Comment


                • #9
                  Ga er enkel voor naar een dealer (Sneyers bvb) of naar een echte BMW specialist. Dit is echt een job waar je ervaring voor moet hebben. Motor moet worden uit de wagen gehaald,versnellingsbak en achterste aanbouwdelen verwijderd worden en dan nog de ketting vervangen wat ook al de juiste tools en skills eist bij deze motor.

                  Mijn tip: Bij moderne auto's zijn motorproblemen de regel geworden,ze zijn gebouwd als wegwerproducten dus behandel ze zo! Ofwel moet je nu een goede auto kopen van een jaar of tien,ofwel moet je wten zo ongeveer vanaf 2007/2008 de housbaarheidsdatum van een auto héél kort is en je beter rekening houdt met grote miserie. Er zou van die moderne wagens ook véél meer gesloopt moeten worden als ze bvb uit lease komen ipv ze nog te verhandelen aan particulieren die een brok ellende kopen
                  Last edited by MRJ; 01/06/2013, 10:25.
                  BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                  Comment


                  • #10
                    want bij deze motor is het een ontwerpprobleem. De ketting licht achteraan de motor,tegen het vliegwiel. Telkens bij schakelen komt er een reactie op de ketting waardoor deze belast wordt en gaat rekken. Bij de vroegere motoren van BMW en ik denk ook de nieuwste ligt de ketting voorin de motor is de tegenreactie er niet gezien de ketting zich buiten de lijn drijstangen vs tegenkracht uit bak op de krukas bevind en hebben deze kettingen een veel langere levernsduur (+300d km)
                    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                      Ga er enkel voor naar een dealer (Sneyers bvb) of naar een echte BMW specialist. Dit is echt een job waar je ervaring voor moet hebben. Motor moet worden uit de wagen gehaald,versnellingsbak en achterste aanbouwdelen verwijderd worden en dan nog de ketting vervangen wat ook al de juiste tools en skills eist bij deze motor.

                      Mijn tip: Bij moderne auto's zijn motorproblemen de regel geworden,ze zijn gebouwd als wegwerproducten dus behandel ze zo! Ofwel moet je nu een goede auto kopen van een jaar of tien,ofwel moet je wten zo ongeveer vanaf 2007/2008 de housbaarheidsdatum van een auto héél kort is en je beter rekening houdt met grote miserie.
                      Ik vrees dat je gelijk hebt... .

                      Comment


                      • #12
                        Imo moeten ze dan bij BMW ook "eerlijk" zijn en bij aankoop zeggen dat de verwachte levensduur 5 jaar is of 200K km... nu is het; "met de vingers in de neus 350K en meer"

                        Toch een groot verschil hé

                        Ik zou graag bij sneyers gaan om dit te herstellen, ben er tevreden van! Maar 6K is een no-go! Niet dat ik ze verdenk om te veel te rekenen, maar kosten-baten is dat voor deze wagen echt veel... In huidige staat geven ze er ook maar 3K voor... Als hij in goeie staat was zou ik hem zelf misschien nog kunnen verkopen voor 9-10K
                        1+1=2 natuurlijk...

                        Ik zoek ook niet de eerste de beste kerel met een set sleutels en wat plaats in zijn kot die dat wel even wil doen... Ik zoek een ervaren maar onafhankelijke BMW garagist. Die moeten er toch zijn?! Zoals aangegeven heb ik in NL een garage gevonden die zelfs adverteren op het probleem en gespecialiseerd zijn. Zij claimen ondertussen reeds een 1000 vervangingen te hebben gedaan... http://www.marktplaats.nl/a/auto-ond...reviousPage=lr

                        Desnoods ga ik daar 3 dagen op hotel zitten... voor 3K verschil mag dat al een luxe-resort zijn :-p

                        Maar die service/ervaring zou toch in BE ook te vinden moeten zijn hé ?!
                        Alle respect voor sneyers, voor de volgende wagen mogen ze mij daar opnieuw verwachten, maar ik denk dat ik deze E91 toch even elders laat servicen. Kosten/baten moet het ook kloppen imo. En voor BMW is mijn wagen blijkbaar nu reeds end-of-life, dus moet ik wel een alternatief zoeken hé :-s Tot 3K wil ik spenderen voor deze herstelling (inclusief brandstofpomp in occasie of revisie).
                        Last edited by ; 01/06/2013, 11:08.

                        Comment


                        • #13
                          Zoek u een occasie blok en laat dat plaatsen in een C garage. Zal u max 2500euro kosten incl pomp.

                          Comment


                          • #14
                            Heb je daar ervaringen mee? Wat bedoel je met C garage?
                            Wat is de gangbare prijs voor een motorblok? Is dit dan incl. alle randonderdelen als turbo, alternator etc?
                            Het enige wat me dwarszit, dan heb ik nog steeds een blok uit de reeks met de problemen hé. Of daar dan ook de ketting aan laten vervangen? Is dat dan niet minstens even duur/duurder? Blijkbaar zijn er andere kettingen beschikbaar waar het probleem mee verholpen zou zijn, dus bij vervanging zit ik redelijk "safe"

                            Comment


                            • #15
                              Ze hebben niet allemaal ketting problemen eh.


                              reken een 500euro plaatsing

                              U eigen motor kun je ook doorverkopen dus zeker niet achterlaten in een garage.

                              Comment


                              • #16
                                Hoe weet ik zeker dat deze geen probleem heeft/gaat krijgen?
                                Een copy-paste uit bovenstaand artikel van Rennfox leert me dat dit probeem zich stelt bij alle N47's sinds 2007 :-s
                                "Bei dem Problem mit der Steuerkette handelt es sich um alle gebauten N47 Diesel Motoren (ab2007 E8x, E9x, E6x Facelift Modelle und die X1-X3)."

                                Sorry dat ik misschien ambetant doe, maar als ik toch redelijk grote kosten ga doen, dan wil ik ergens ook een zekerheid hebben...

                                Ik heb in ieder geval wel al een mail gestuurd naar de garagist met de vraag of hij me een prijs wil opgeven voor de swap met eventuele overname van mijn blok.
                                Ondertussen ook positef antwoord gehad van NL: ketting doen ze daar wekelijks, pomplekkageprobleem kende hij niet, maar ging hij ook even bekijken en me maandag bellen... Dus we vinden wel iets...

                                Comment


                                • #17
                                  Misschien hier eens informeren , ne maat van mij is daar geweest met het gekende probleem van de EGR klepjes bij de 2 liters . Bij officiele BMW garage ging da grapke 2000 euro kosten en de deze n heeft da opgelost voor 500 euro .

                                  Comment


                                  • #18
                                    een okkasie motor erin en dan verkopen kan je doen,maar de vraag of dat etisch naar de volgende eigenaar ok is is ook mss een dillemma. Maar als het blok er toch uit is en de versnelingsbak eraf is kan je even goed de ketting op jou motor vervangen hé. Uiteindelijk is dat dan maar een keering eruit en de kettingkast eraf.
                                    heb je een idee van de kosten aan onderdelen? want je moet al verder denken hé...het is niet alleen de ketting+spanners...
                                    BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                    Comment


                                    • #19
                                      Vanaf productiemaand maart 2010 heeft de E9x de N47N motor. Die zou dat distributieketting probleem niet hebben.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Dus ik zoek een motor van na 03/2010 :-p
                                        @MRJ: ik ga niemand in't zak zetten hé... waarom zou ik ook verkopen net nadat er een nieuwe motor in hangt? Als ik zou willen verkopen, dan zweeg ik in alle talen en stond hij al op autoscout voor 10K hé... Maar idd dat kan ik niet. Die zever wil ik niet!

                                        Hoe werd het probleem eigenlijk opgelost op de N47N motoren? Ander type ketting? Ketting vooraan geplaatst?

                                        BTW: Stel dat ik een motor in de versie 177 Pk kan vinden, gaat dat passen?
                                        Turbo en injectoren zijn anders, maar die hangen er bij een volledige motor ook aan.
                                        Zit de elektronische sturing (ECU) er ook bij? Of zit die ergens bij centraal in de computer. Maw moet het exact dezelfde 136PK zijn, of maakt dat minder uit?

                                        Comment

                                        Working...
                                        X