Is goedkope brandstof slechter voor de auto dan dure?
Zonet dit gevonden.
Zonet dit gevonden.
Johan heeft 5 jaar garantie op zijn dieselwagen, maar de garagehouder waarschuwde hem dat hij geen goedkope diesel mocht tanken, want daar zou iets aan toegevoegd zijn dat de kwaliteit ervan verminderde en waaraan de motor stuk zou gaan. En de garantie op zijn wagen zou in dat geval niet gelden. Klopt dat vroeg Johan?
De FOD economie controleert twee keer per jaar alle 38.000 benzinepompen in ons land. Ze kijkt na of de wettelijke normen gerespecteerd worden en dat is haast altijd het geval. Soms zit er in de ene benzine wat meer zwavel dan in de andere, zegt woordvoerster Chantal De Pauw, maar dan is dat nog altijd binnen de toegelaten normen en het is zeker niet van die aard dat het schadelijk is voor de motor.
Merkbenzinepompen kopen hun benzine aan bij raffinaderijen van hun merk. Goedkope pompen kopen brandstof aan op de vrije markt, maar de brandstof komt net zo goed van diezelfde raffinaderijen. Alleen is ze lager geprijsd omdat de wet van vraag en aanbod speelt.
Alle brandstof beantwoordt aan de wettelijke normen, maar er kunnen volgens Jo Vandeweghe van de petroleumfederatie wel kwaliteitsverschillen zijn. Dat komt omdat merken additieven toevoegen om de brandstof te verbeteren. Bij diesel wordt in de winter bijvoorbeeld iets toegevoegd tegen de vrieskou. Of er kan iets toegevoegd worden waardoor je verder kan rijden met je benzine. Maar die toevoegsels zijn onschadelijk voor de wagens.
Als een garagist zegt dat de garantie wegvalt omdat je een bepaald merk benzine hebt gekocht, dan probeert hij jou iets op de mouw te spelden, zegt advocate verbonden aan de Brusselse balie Carine Knaepen. Er is geen enkel automerk dat de consument verplicht of verbiedt om bij een bepaalde brandstofpomp te tanken. Ook Federauto zegt dat, als het over garantie gaat, dat er bij schade eerst een expertise moet gedaan worden om te bepalen wat de oorzaak is. Zomaar zeggen dat je slechte brandstof tankt en dus geen garantie zal hebben, dat kan niet.
De FOD economie controleert ook de hoeveelheid brandstof die je tankt. Ze nemen stalen in de zomer en de winter en daaruit blijkt dat de pompen in ons land uitstekend functioneren: 50 liter is werkelijk 50 liter!
Huisbrandolie gebruiken als autobrandstof is niet alleen ten strengste verboden, maar ook technisch gezien niet aan te raden. Daarom is er een kleurverschil tussen die brandstofsoorten, zodat er kan gecontroleerd worden op fraude.
Maar er zitten ook Europese merkstoffen in die onuitwisbaar zijn en enkel met gespecialiseerde apparatuur kunnen gecontroleerd worden.
Stookolie heeft bovendien andere eigenschappen dan diesel voor de auto zegt Jo Vandeweghe van de petroleumfederatie. Er zit bijvoorbeeld meer zwavel in en ze is dikker. Er zit geen toevoeging in zoals bij diesel tegen de vrieskou.
11 jan 2013 - 08:25
De FOD economie controleert twee keer per jaar alle 38.000 benzinepompen in ons land. Ze kijkt na of de wettelijke normen gerespecteerd worden en dat is haast altijd het geval. Soms zit er in de ene benzine wat meer zwavel dan in de andere, zegt woordvoerster Chantal De Pauw, maar dan is dat nog altijd binnen de toegelaten normen en het is zeker niet van die aard dat het schadelijk is voor de motor.
Merkbenzinepompen kopen hun benzine aan bij raffinaderijen van hun merk. Goedkope pompen kopen brandstof aan op de vrije markt, maar de brandstof komt net zo goed van diezelfde raffinaderijen. Alleen is ze lager geprijsd omdat de wet van vraag en aanbod speelt.
Alle brandstof beantwoordt aan de wettelijke normen, maar er kunnen volgens Jo Vandeweghe van de petroleumfederatie wel kwaliteitsverschillen zijn. Dat komt omdat merken additieven toevoegen om de brandstof te verbeteren. Bij diesel wordt in de winter bijvoorbeeld iets toegevoegd tegen de vrieskou. Of er kan iets toegevoegd worden waardoor je verder kan rijden met je benzine. Maar die toevoegsels zijn onschadelijk voor de wagens.
Als een garagist zegt dat de garantie wegvalt omdat je een bepaald merk benzine hebt gekocht, dan probeert hij jou iets op de mouw te spelden, zegt advocate verbonden aan de Brusselse balie Carine Knaepen. Er is geen enkel automerk dat de consument verplicht of verbiedt om bij een bepaalde brandstofpomp te tanken. Ook Federauto zegt dat, als het over garantie gaat, dat er bij schade eerst een expertise moet gedaan worden om te bepalen wat de oorzaak is. Zomaar zeggen dat je slechte brandstof tankt en dus geen garantie zal hebben, dat kan niet.
De FOD economie controleert ook de hoeveelheid brandstof die je tankt. Ze nemen stalen in de zomer en de winter en daaruit blijkt dat de pompen in ons land uitstekend functioneren: 50 liter is werkelijk 50 liter!
Huisbrandolie gebruiken als autobrandstof is niet alleen ten strengste verboden, maar ook technisch gezien niet aan te raden. Daarom is er een kleurverschil tussen die brandstofsoorten, zodat er kan gecontroleerd worden op fraude.
Maar er zitten ook Europese merkstoffen in die onuitwisbaar zijn en enkel met gespecialiseerde apparatuur kunnen gecontroleerd worden.
Stookolie heeft bovendien andere eigenschappen dan diesel voor de auto zegt Jo Vandeweghe van de petroleumfederatie. Er zit bijvoorbeeld meer zwavel in en ze is dikker. Er zit geen toevoeging in zoals bij diesel tegen de vrieskou.
11 jan 2013 - 08:25
Comment