Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Benzine/diesel kwaliteit van verschillende merken. Vraag, advies!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Inderdaad niet juist wat octaangetal betreft. Sorry, nog niet goed wakker denk ik... Even aanpassen.

    Wat de leveringen betreft: hier in de streek zie je inderdaad Total-vrachtwagens, en Esso, en Avia...
    Last edited by K2; 20/09/2013, 11:40.

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
      Motoren van bussen zijn altijd vrachtwagenmotoren. Meestal worden die ook gebruikt in distributietrucks en 4x2 vrachtwagens. Daar ben ik nog geen 5 cilinders tegengekomen. De cilinderinhoud zit meestal tussen de 6 en 8 l.
      Dat weet ik, daarom dat ik het vroeg, net omdat de meeste distributietrucks een 8 of 9 liter 5 cilinder steken hebben, die halen ook al 360 pk. Is pas vanaf 11 liter dat er 6 cilinders komen. Volvo heeft zelfs nog 4 cilinders lopen (tot 200pk).
      Last edited by |) ][ |V| ][; 20/09/2013, 20:33.

      Comment


      • Een heel intelligent persoon heeft me verteld dat 98 een hogere energiedichtheid heeft en daardoor meer prestatie levert in geval van de motor van mijn auto. 98 zou ook minder slijtage veroorzaken aan de kleppen.

        Comment


        • Technische verschillen 95 en 98 benzine (2008-12)

          Kortgeleden is bij Total, de superbenzine Excellium van 98 RON op een octaangetal van 95 teruggebracht. Ik gebruikte de 98 RON omdat die door de autofabrikant is voorgeschreven (Golf 5, 1.6 FSI motor). Weliswaar is door de antipingelsensor 95 RON mogelijk zonder motorschade, maar de prestaties en het verbruik worden ongunstig beïnvloed. Volgens Total is de superbenzine met een octaangetal van 98 in Nederland bij de gevestigde maatschappijen niet meer verkrijgbaar. En hun nieuwe Excellium 95 is van zoveel additieven voorzien dat het verbruik er gunstiger van wordt. Enige jaren geleden is Shell ook van 98 naar 95 overgestapt. Ook met het verhaal dat hun 95 met zoveel toevoegingen min of meer dezelfde eigenschappen had als de 98. Ik zal dus in de toekomst de 95 RON benzine moeten tanken en er op vertrouwen dat de antipingelsensor als het nodig is z’n werk naar behoren uitvoert. Mijn vraag is of de huidige 95 RON benzine met allerlei additieven inderdaad te vergelijken is met de vroegere 98.

          Als er 98 RON wordt aanbevolen, is het raadzaam dat te gebruiken om het verbruik of de prestaties zo gunstig mogelijk te houden. Er is bij de moderne motoren een klopsensor die het draaien op 95 RON zonder technische bezwaren mogelijk maakt. Gewoon een kwestie van proberen om te zien of er in het vlakke, snelheidsbeperkte Nederland verschil te merken is ten opzichte van 98 RON benzine. Motoren zonder klopsensor moeten beslist een brandstof tanken met het voorgeschreven octaangetal.

          Bij Total Excellium is er inderdaad sprake van een verlaging van het octaangetal van 98 naar 95. Alles is verder gelijk gebleven. Wie dus echt 98 RON benzine nodig heeft, kan nog maar bij enkele Total-pompen terecht. Lang zal dat niet duren, want de omzet in Excellium 98 RON is te gering om er een grondtank plus pomp voor aan te houden. Een marketingtechnische beslissing.
          Shell V-Power heeft in Nederland nog steeds 97 RON (dus niet 95 RON) maar door het bijzondere additievenpakket plus de gebruikte basisbenzines zullen er geen technische problemen ontstaan.

          De verklaring is na te lezen in AMT 7/8 2005. In Duitsland heeft Shell naast V-Power Racing 100 nu ook V-Power 95. Deze benzine heeft een effectief reinigingspakket, maar blijft op een octaangetal van 95 RON. V-Power Racing 100 is de nieuwe naam voor V-Power 100.

          Comment


          • In Nederland vind je inderdaad steeds moeilijker 98 en hun 95 kost meer dan de 98 van hier. Ik hoop dat het hier niet zo'n vaart loopt, anders ga ik gewoon altijd in Frankrijk tanken.

            Comment


            • Of anders zoals Ford-Power altijd schreef je moet maar gaan tanken in Duitsland,.... alhoewel, dat is toch ongeveer zo'n 600 km (als je daar dan toch bent kun je er ook wat rondrijden) oké dan kan je de wagen enkel nog gebruiken om te gaan tanken, mischien toch niet zo'n goed idee
              Hier kon iets interessant gestaan hebben...

              Comment


              • iets wat ik 3weken geleden ook al aanhaalde

                Oorspronkelijk geplaatst door fcapri Bekijk Berichten
                heeft niks met cilinderinhoud te maken, maar met verbranding en compressie in het blok.
                vooral opletten bij sommige merken, sommige merken verkopen 98 die GEEN 98 is maar 95 met een hoop addetieven waardoor die vergelijkend met 97 presteerd (merk is hierboven al vermeld heb er ooit bijgewerkt en van intern ook bevestigd gekregen).
                en aangezien die 95 in de testen eruit komt al 97oktaan of hoger, krijgt die ook gewoon ron98 aan de pomp bestempeld

                en 3weken terug haalde ik hierbij ook aan dat dit NIET goed is als je een oldtimer rijd met hoge compressie of turbo die minimum 98 nodig heeft. die rommel die dan 97haalt is niet voldoende. ook al hebben die autos nog een oude ontsteking die veel minder krachtig is, geen catalisator of andere milieuvriendelijke dingen.
                al die addetieven die daar dan uitkomen zijn heel ongezond voor ons.

                als je snel kanker wil krijgen, moet je maar dicht bij de uitlaat van je grasmachien gaan hangen, met al die huidige brandstoffen.
                vroeger was zwavel en lood zo ongezond, maar wat er nu uitkomt.... in de laatste jaren werd het ene addetief na het andere gewoon verboden omdat ze kankerverwekkend zijn. uiteindelijk zijn die addetieven dus ongezonder dan het goeie ouwe lood van vroeger.

                en raad eens, die o zo slechte naft van vroeger, was dan nog eens veel beter voor je motortje en zijn klepjes

                Comment


                • Ik ga Nulon bij de naft kappen.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                    Ik ga Nulon bij de naft kappen.
                    Voorwa da?

                    Comment


                    • Klein beetje octaan verhoging en vooral smering en minder aankoeken van de kleppen en kleppenzettingen of zoiets.

                      Ik bedoelde eigenlijk Nulon octaan booster.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                        Klein beetje octaan verhoging en vooral smering en minder aankoeken van de kleppen en kleppenzettingen of zoiets.

                        Ik bedoelde eigenlijk Nulon octaan booster.
                        Een klein vraagje dat dan bij mij opkomt bij welke benzine ga je dat gieten en in welke wagen is dit?
                        Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door 96gr Bekijk Berichten
                          Een klein vraagje dat dan bij mij opkomt bij welke benzine ga je dat gieten en in welke wagen is dit?
                          Euh, normaal gezien bij 98 maar ben momenteel, bij wijze van test met 95 aan het rijden.
                          Ford Mondeo ST220.

                          Comment


                          • De reden van mijn vraag was als je dat bij 95 kapt kun je dan niet beter gewoon premium 98 kopen waar ook al additieven bijzitten?

                            Shell V-Power en consoorten de prijs zal ongeveer op hetzelfde komen denk ik, en die hebben toch ook additieven die de motor reiner moeten houden, plus ik kan mij voorstellen dat je met een ST220 toch niet echt wilt experimenteren met brandstofkwaliteit en dan de motor de sporen wilt geven
                            Hier kon iets interessant gestaan hebben...

                            Comment


                            • 't Zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen. De Mondeo rijdt perfect op 95 (staat in het benzine tankklepje > minstens 95) maar inmiddels te weten gekomen dat 98 beter is voor deze "moteur".

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                                Klein beetje octaan verhoging en vooral smering en minder aankoeken van de kleppen en kleppenzettingen of zoiets.

                                Ik bedoelde eigenlijk Nulon octaan booster.
                                Dan tank ik liever 98 + een additief die speciaal gericht is voor kleppenafzetting te voorkomen/verwijderen.









                                Comment


                                • Marly is goed.

                                  Maar:

                                  • Reinigt volledig het injectiesysteem : injectoren, kleppen, pomp enz…
                                  • Smeert en beschermt het brandstofsysteem
                                  • Vermindert de schadelijke emissies met meer dan 15%
                                  • Reduceert het brandstof verbruik met minstens 5%
                                  • Verhoogt het acceleratievermogen met meer dan 4%
                                  • Stabiliseert het stationair toerental
                                  • Vergemakkelijkt de koudstart
                                  • Vermindert het motorgeluid
                                  • Neutraliseert het condensatiewater


                                  Dat moet, denk ik, met een korreltje zout genomen worden.




                                  Het Zenox Benzine Additief is een uiterst krachtig bi-synthetisch benzine additief van de nieuwste generatie. Zijn formulatie, specifiek aangepast voor directe of indirecte inspuitsystemen biedt uitzonderlijke resultaten wat betreft de smering en het reinigen van de injectoren, de kleppen, verbrandingskamers, de pomp enz.
                                  Het multifunctionneel karakter van het Zenox Benzine Additief resulteert in spectaculaire resultaten zowel wat emissies, rijgedrag, brandstofverbruik en brandstofbesparing betreft.


                                  Ha, da maakt van mij dan nen andere chaufferur.

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                                    Marly is goed.

                                    Maar:
                                    • Reinigt volledig het injectiesysteem : injectoren, kleppen, pomp enz…
                                    • Smeert en beschermt het brandstofsysteem
                                    • Vermindert de schadelijke emissies met meer dan 15%
                                    • Reduceert het brandstof verbruik met minstens 5%
                                    • Verhoogt het acceleratievermogen met meer dan 4%
                                    • Stabiliseert het stationair toerental
                                    • Vergemakkelijkt de koudstart
                                    • Vermindert het motorgeluid
                                    • Neutraliseert het condensatiewater

                                    Dat moet, denk ik, met een korreltje zout genomen worden.




                                    Het Zenox Benzine Additief is een uiterst krachtig bi-synthetisch benzine additief van de nieuwste generatie. Zijn formulatie, specifiek aangepast voor directe of indirecte inspuitsystemen biedt uitzonderlijke resultaten wat betreft de smering en het reinigen van de injectoren, de kleppen, verbrandingskamers, de pomp enz.
                                    Het multifunctionneel karakter van het Zenox Benzine Additief resulteert in spectaculaire resultaten zowel wat emissies, rijgedrag, brandstofverbruik en brandstofbesparing betreft.


                                    Ha, da maakt van mij dan nen andere chaufferur.
                                    Dat eerste kan wel waar zijn. ivm rijgedrag, bedoelden ze waarschijnlijk prestatie's.

                                    Comment


                                    • Minstens 5% minder brandstofverbruik betekent in mijn geval 0,55L/100km minder. Alle beetjes helpen.

                                      Acceleratievermogen. Veronderstel dat daar het koppel met bedoeld wordt. Pk's gaat dan met 9,04 omhoog en het koppel met 11,2.

                                      Dieje Nulon is blijkbaar hetzelfde: kijk maar.

                                      Comment


                                      • Van die cleaning additieven durf ik toch niet goed in de Impreza kappen. Moest ik zeker zijn dat ze goed werken zou ik het wel eens doen, maar ben daar toch schuw voor. Terwijl ik in mijn CDI om de drie tanks eens wat bij doe en daar nooit problemen mee heb, integendeel.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                                          Minstens 5% minder brandstofverbruik betekent in mijn geval 0,55L/100km minder. Alle beetjes helpen.

                                          Acceleratievermogen. Veronderstel dat daar het koppel met bedoeld wordt. Pk's gaat dan met 9,04 omhoog en het koppel met 11,2.

                                          Dieje Nulon is blijkbaar hetzelfde: kijk maar.
                                          Petroleummaatschappijen en constructeurs spenderen miljarden om het verbruik omlaag te krijgen. Een lage CO2 geeft meer verkoopssucces, zeker op de bedrijfswagenmarkt.

                                          Als dit additief echt 5% zou geven, dan zouden ze rap een tankje voorzien dat dit automatisch zal bijmengen, en bij het onderhoud moet bijgevuld worden (zoals AdBlue).

                                          Comment

                                          Working...
                                          X