Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Benzine/diesel kwaliteit van verschillende merken. Vraag, advies!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Benzine/diesel kwaliteit van verschillende merken. Vraag, advies!

    Voor ik begin moet ik zeggen dat ik deftig gezocht heb achter een onderwerp die deze vragen aanpakt. Kan zijn dat mijn "deftig" zoeken niet deftig genoeg was en er toch al zo'n onderwerp bestaat.

    Enkele jaren geleden ging iemand zijn audi A4 laten chiptunen vlakbij het klaverblad in Lummen. Deze chiptuner en tuner van racewagens had tegen deze gast gezegd dat er maar enkele goede naften/diesel merken zijn die wel degelijk de prestaties van de auto verbeteren.
    Deze zijn, Jet (nu Lukoil), Shell en Texaco. Ik ken er niks van en vraag me dit al jaren af.

    Zijn er specialisten die objectieve uitleg kunnen geven of het nu waar is of niet dat men beter bij een goed merk tankt ipv bij een tankstation met goedkopere benzine/diesel van onbekende merken?

    Het gaat niet zo zeer om de prestatie van de auto maar eerder om de kwaliteit van de benzine/diesel en de levensduur van de motor.

    Als de levensduur van de motor niet verkort wordt door "zogezegd witte producten benzine/diesel" te tanken ipv een duur merk, dan kan ik beter in het vervolg het goedkoopste tankstation in de buurt zoeken ipv altijd naar lukoil te rijden.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
    Voor ik begin moet ik zeggen dat ik deftig gezocht heb achter een onderwerp die deze vragen aanpakt. Kan zijn dat mijn "deftig" zoeken niet deftig genoeg was en er toch al zo'n onderwerp bestaat.

    Enkele jaren geleden ging iemand zijn audi A4 laten chiptunen vlakbij het klaverblad in Lummen. Deze chiptuner en tuner van racewagens had tegen deze gast gezegd dat er maar enkele goede naften/diesel merken zijn die wel degelijk de prestaties van de auto verbeteren.
    Deze zijn, Jet (nu Lukoil), Shell en Texaco. Ik ken er niks van en vraag me dit al jaren af.




    Zijn er specialisten die objectieve uitleg kunnen geven of het nu waar is of niet dat men beter bij een goed merk tankt ipv bij een tankstation met goedkopere benzine/diesel van onbekende merken?

    Het gaat niet zo zeer om de prestatie van de auto maar eerder om de kwaliteit van de benzine/diesel en de levensduur van de motor.

    Als de levensduur van de motor niet verkort wordt door "zogezegd witte producten benzine/diesel" te tanken ipv een duur merk, dan kan ik beter in het vervolg het goedkoopste tankstation in de buurt zoeken ipv altijd naar lukoil te rijden.

    Hangt er ook vanaf wat voor soort zijn motor is. Als het een PD-motor is tank je gewoon esso,lukoil etc.... Als het een Common rail motor is (hoge druk inspuiting) tank je het beste de betere merken zoals Shell, Q8, Bp, Aral...
    Cetaan is in Belgie tussen de 51-53. Esso 51 en Shell 53. Is niet veel maar je motor merkt het wel. Hetzelfde als octaan, 95 octaan en 98 octaan ( ook al is het niet 98 octaan bij witte merken.)
    In Belgie tank ik het liefst Shell diesel. Om de 3e tank doe ik 50% shell diesel en 50% shell v-power diesel. Maar Merken zoals Bp en Aral zijn gewoon het beste, Zeker in Duitsland. Daar heb je 61.5CETAAN voor diesel!!! Het verschil is duidelijk merkbaar bij mijn gechipte auto. Loopt enorm stil bij stationair toerental en reactie op gas is direct. Precies dat ik met een benzine rijd. Voor benzine hebben ze in Duitsland 102 octaan. Maar dat is niet nodig als je een ''gewone'' auto rijd. Voordat moet je al een super sportwagen rijden zoals bmw m3 Mercedes amg, Ferrari...... hun motor zijn daar op gemaakt en hebben vaak 10% meer pk's met 102 octaan.


    Mensen die Premium diesel hebben getest (Bp ultimate diesel) en delen hun ervaringen. Verschil is duidelijk merkbaar. Ook al denken sommige mensen hier van niet.....

    Comment


    • #3
      Vergeten te vermelden dat ik met een benzine rijd. 3.0 V6 en ik voel wel degelijk het verschil tussen 95 en 98.
      98 geeft blijkbaar meer koppel in de lagere toeren. Prijsverschil tussen 95 en 98 is groot. Lukoil heeft 95+ wat 95 is met additieven.

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
        Vergeten te vermelden dat ik met een benzine rijd. 3.0 V6 en ik voel wel degelijk het verschil tussen 95 en 98.
        98 geeft blijkbaar meer koppel in de lagere toeren. Prijsverschil tussen 95 en 98 is groot. Lukoil heeft 95+ wat 95 is met additieven.
        Bedankt om dit te zeggen!
        Dit laat andere ongelovige hunne mond wel houden.
        Tank eens 102 octaan in Duitsland. Aral ultimate noemt het. Dat gaat een regelrechte raket worden, zeker met een 3.0 V6.

        Comment


        • #5
          Daarstraks nog 98 getankt bij lukoil. Ik vroeg de pomphouder wat ik zou nemen. Mijn auto heeft minimum 95 nodig. Ford concessiehouder raadt 98 aan. Lukoil pomphouder zei dat ik dat voor mijzelf moest uitmaken of het financieel de moeite is. Hij zei niet dat ik 98 moest nemen. Technisch gezien geeft, volgens hem, 98 een betere smering en een beter rendement.

          Dus is het blijkbaar toch geen fabeltje dat "witte merken" benzine/diesel van mindere kwaliteit hebben?

          Comment


          • #6
            Ik heb op het forum nu al meermaals gelezen dat Shell diesel beter zou zijn dat Esso.
            Wel ik heb mijn Citroën C4 diesel sinds de zomer 2010 en heb altijd bij Shell getankt (tankte daar voordien met mijn benzinewagen ook altijd).
            Ik tankte steeds de V-Power diesel, heb effe de gewone diesel geprobeerd, maar dat gaf heel wat problemen (hoger verbruik wat de lagere prijs teniet deed, slechtere loop van de motor, ...)
            Nu ben ik sinds een tijdje overgeschakeld op Esso diesel, was gewoon effe een testje omdat deze echt wel duidelijk goedkoper is. En de test bevalt super goed, vorige week voor de 4de keer volgegooid met Esso diesel, en mijn verbruik op de laatste tank is aanzienlijk gezakt!
            De motor draait ook rustiger, zowel stationair als op toeren.
            Last edited by knight-rider; 25/08/2013, 17:11.
            Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
            Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
            Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
            Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

            Comment


            • #7
              IRIDIUM
              Mercedes W123 - W124 - T203 - W211 - V221 - R231 - S214

              Groeipunt
              Helderzienden

              Comment


              • #8
                Ik passeer voor mijn werk regelmatig bij de raffinaderij van Total en zag daar vorige week nog een wagen van Shell buiten rijden.
                De dokter zei vroeger dat ik een motorische achterstand heb. Ondertussen is dat rechtgezet.

                1976 Volkswagen Kever 1200L
                1990 Volvo 344
                1991 Mercedes W124 230CE
                2016 Skoda Octavia van 't werk

                Verkocht
                1980 Volkswagen Derby CLS
                1990 Mercedes W124 230CE
                2008 Renault Espace 2.0 dci 130

                Comment


                • #9
                  Da golfke is maar ne simpele 2 literke eh. We praten over een 3.0 V6 eh! Dat gene zuinige maar puur gericht op prestaties.

                  Bij Ford is meestal BP en ARAL het beste. Ze werken ook samen.

                  Comment


                  • #10
                    Sommige ECU's zijn afgesteld voor minstens 98 ron en dat moet je dan ook tanken wil je geen prestatieverlies (staat dan ook altijd in de tankklep)
                    Maar bijv. op een 1.2 benzine 98 tanken is imho weggegooid geld.
                    2021 Taycan 4S
                    2021 Lexus UX250h

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk Berichten
                      Sommige ECU's zijn afgesteld voor minstens 98 ron en dat moet je dan ook tanken wil je geen prestatieverlies (staat dan ook altijd in de tankklep)
                      Maar bijv. op een 1.2 benzine 98 tanken is imho weggegooid geld.
                      Nagel op de kop. Motoren die gericht zijn voor prestaties moet je 98 tanken. Gewone motoren tank je het best 95 (maar dan wel kwaliteit eh, gene oeral.)

                      Comment


                      • #12
                        M.a.w., mijne Ford wegdoen en een 1.2 naftje kopen van €1000 en 95 tanken van een wit merk.

                        BP en Aral is er niet in België geloof ik. BP is overgenomen (in België) door Q8?

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                          M.a.w., mijne Ford wegdoen en een 1.2 naftje kopen van €1000 en 95 tanken van een wit merk.

                          BP en Aral is er niet in België geloof ik. BP is overgenomen (in België) door Q8?
                          Wat voor Ford rijdt ge ook alweer? Ford mondeo 3.0 V6?
                          Ja, is niet in Belgie maar als je eens naar Duitsland gaat, is het echt de moeite want dat is gewoon superspul!

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk Berichten
                            Wat voor Ford rijdt ge ook alweer? Ford mondeo 3.0 V6?
                            Ja, is niet in Belgie maar als je eens naar Duitsland gaat, is het echt de moeite want dat is gewoon superspul!
                            Ford Mondeo ST220

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door kikie Bekijk Berichten
                              ford mondeo st220
                              beest!

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Ford-Power Bekijk Berichten
                                beest!
                                Neen, kikie is de naam.

                                lol

                                Comment


                                • #17
                                  Verschil voel ik niet tussen verschillende merken. (waarom zou ikk 1.73 betalen als het een beetje verder 1.59 kost) Zelfs met 95 mijn ecu past dan gewoon zijn ontstekingen aan en je voelt dat niet. Ron 102 in duitsland wel eens proberen ik dacht dat ze dat enkel in Italie hadden.

                                  Echt verschil komt er pas als je de ecu perfect afstelt of je gebruikte benzine. (je gaat mij niet horen zeggen dat moderne wagens dat niet automatisch kunnen geen idee)
                                  Polo 6n 1.4

                                  Comment


                                  • #18
                                    Wat voor kwaliteit is de DATS24?

                                    Comment


                                    • #19
                                      Seg ford power, wat vindt jij van maes tankstations?
                                      BMW X5 45e

                                      Comment


                                      • #20
                                        Benzine/diesel kwaliteit van verschillende merken. Vraag, advies!

                                        Oorspronkelijk geplaatst door verbatim2 Bekijk Berichten
                                        Verschil voel ik niet tussen verschillende merken. (waarom zou ikk 1.73 betalen als het een beetje verder 1.59 kost) Zelfs met 95 mijn ecu past dan gewoon zijn ontstekingen aan en je voelt dat niet. Ron 102 in duitsland wel eens proberen ik dacht dat ze dat enkel in Italie hadden.

                                        Echt verschil komt er pas als je de ecu perfect afstelt of je gebruikte benzine. (je gaat mij niet horen zeggen dat moderne wagens dat niet automatisch kunnen geen idee)
                                        Tuurlijk niet.

                                        Als ik met de porsche rij voel ik echt geen verschil tussen 98 van een shell station of 98 van een wit tankstation.
                                        Last edited by kefkie; 25/08/2013, 19:51.
                                        BMW X5 45e

                                        Comment

                                        Working...
                                        X